Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Jeg jobber som vikar via bemanningsbyrå og har bare 10 % på kontrakten med vikarbyrået. Jeg er leid inn til en bedrift hvor jeg har jobbet 100 % og masse overtid. Vi får ukesoppdrag, så det er veldig uforutsigbart. Man vet aldri om man blir booket i neste uke eller ikke. Er det stille periode så blir man booket bare de dagene det er mest å gjøre. Vi har hatt mange tilfeller og hørt sladder før jeg begynte at bedriften jeg jobber hos behandler vikarene dårlig. En kollega av meg ble aldri booket når vedkommende nærmet seg 3 år, dette gjorde bedriften får å unngå fast ansettelse. Jeg har vært sykemeldt i 4,5 måned pga bilulykke. Ønsket å komme delvis tilbake på jobb, jeg har hele veien hatt dialog med sjefen min jeg er innleid hos og sjefen på vikarbyrået om at jeg er ønsket tilbake når tiden er inne. I samråd med fastlegen så tenkte vi at jeg skulle prøve å jobbe to ganger i uken til å starte med. Tok kontakt med bedriften. Men får beskjed om at de ikke har behov. «Finn deg noe annet i mellom tiden» 😏 Også hører man fra andre kollegaer at bedriften har hentet nye vikarer som ikke har vært der før, som er blitt booket nå de siste to ukene. jeg ønsker jobben tilbake fordi jeg trivdes der veldig godt, selv om at jeg ikke fikk tilrettelegging pga småbarn og en arbeidstid som gjorde hverdagen veldig vanskelig. Men tross alt så var jeg aldri borte en eneste dag, og gjorde en fantastisk jobb. Jeg føler meg så verdiløs og hjelpeløs. Jeg har blitt lovet gull og grønne skoger før jeg ble sykemeldt også om fast ansettelse osv. Noen her som har vært i lignende situasjon selv eller kjenner noen? Jeg ønsker jobben tilbake men vet ikke hvordan jeg skal nå fram. Jeg midt i en skilsmisse i tillegg så at jeg ikke har en jobb å gå tilbake til gjorde ikke noe bedre for min psyke 😞 Aldri vært så frustrert før. Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Ja, de har lov til det. Bedrifter med uforutsigbare behov for folk bruker gjerne vikarbyråer, selv om det er litt dyrere enn å ansette selv. Men du sier du har kontrakt på 10%, når går den kontrakten ut da? Anonymkode: edb54...fc7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, de har lov til det. Bedrifter med uforutsigbare behov for folk bruker gjerne vikarbyråer, selv om det er litt dyrere enn å ansette selv. Men du sier du har kontrakt på 10%, når går den kontrakten ut da? Anonymkode: edb54...fc7 Jeg er altså «fast ansatt» hos vikarbyrået med 10 %. Jeg synes det er forferdelig at bedriften kan holde på sånt. Så jeg har altså ingen rettigheter når jeg er vikar? Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg er altså «fast ansatt» hos vikarbyrået med 10 %. Jeg synes det er forferdelig at bedriften kan holde på sånt. Så jeg har altså ingen rettigheter når jeg er vikar? Anonymkode: f8b06...fc4 Høyre-politikk dette, de synes usikkerhet for arbeidstakere er helt ok. Enda en god grunn til at vi sårt trenger regjeringsskifte ved høstens valg. Anonymkode: 65e98...b90
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Høyre-politikk dette, de synes usikkerhet for arbeidstakere er helt ok. Enda en god grunn til at vi sårt trenger regjeringsskifte ved høstens valg. Anonymkode: 65e98...b90 Har en venninne som jobber i helsevesenet og hun fortalte det samme som deg. Skulle ikke vært lov, men dessverre så er det det. Anonymkode: 04b97...e2b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Det er bemanningsbyrået som plikter å gi deg 10% jobb. Ikke de som leier inn vikarer. Så du har ikke rett til å kunne gå tilbake i jobben du hadde. Anonymkode: f601a...dfb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Har en venninne som jobber i helsevesenet og hun fortalte det samme som deg. Skulle ikke vært lov, men dessverre så er det det. Anonymkode: 04b97...e2b Det er helt forferdelig, jeg føler jeg er bruk og kast. 😥 Verdiløs. Hadde jeg ikke trivdes så godt så hadde jeg nok bare surmult litt å funnet meg noen annet. Men jeg trivdes veldig godt i tillegg har jeg ofret mye for denne jobben Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er bemanningsbyrået som plikter å gi deg 10% jobb. Ikke de som leier inn vikarer. Så du har ikke rett til å kunne gå tilbake i jobben du hadde. Anonymkode: f601a...dfb 😢😢 Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Høyre-politikk dette, de synes usikkerhet for arbeidstakere er helt ok. Enda en god grunn til at vi sårt trenger regjeringsskifte ved høstens valg. Anonymkode: 65e98...b90 Det er helt på trynet, liv blir faktisk ødelagt måten bedrifter utnytter vikarer. Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Denne problemstillingen har eksistert i alle år, uavhengig av om det har vært rød eller blå regjering. Sånn har det vært, ALLTID. Beklager. Anonymkode: e2d3c...5f1
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Denne problemstillingen har eksistert i alle år, uavhengig av om det har vært rød eller blå regjering. Sånn har det vært, ALLTID. Beklager. Anonymkode: e2d3c...5f1 Det er jo helt sykt at ingen mennesker som sitter med makt som ikke endrer på dette. Skulle aldri ha vært lov. Alle har vel et ønske å bli fast, ha stabil økonomi osv. det verste er at når jeg jobbet der så erstattet jeg ingen faste pga sykdom eller fravær. Jeg var der fordi jeg trengtes. Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Høyre-politikk dette, de synes usikkerhet for arbeidstakere er helt ok. Enda en god grunn til at vi sårt trenger regjeringsskifte ved høstens valg. Anonymkode: 65e98...b90 Slik var det 8 år under rødgrønn- regjering også. Det har alltid vært sånn. Dette en faktisk en reell konsekvens at vi har så sterkt ansattevern i Norge. Det er så vanskelig å ha faste på deltid, ved behov og fleksibilitet, så da blir det vikarer. Den røde siden har kjempet hardt for ansattevern, som jeg støtter, men det kommer med en pris Anonymkode: ff5b6...ad1
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Det har til dels vært slik også tidligere, men mye, mye enklere å bedrive bruk og kast med blå politikk. De ønsker jo fullstendig frislipp. Gudskjelov har arbeidstakerorganisasjonene greid å få igjennom både stillingsvern og regler for vikariater og ansettelse. Regler de blå ønsker å forkaste, men som de heldigvis, sålenge arbeidstakerorganisasjonene har såpass mange i ryggen som de har, ikke greier å ødelegge. Anonymkode: 65e98...b90
Anonym bruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er altså «fast ansatt» hos vikarbyrået med 10 %. Jeg synes det er forferdelig at bedriften kan holde på sånt. Så jeg har altså ingen rettigheter når jeg er vikar? Anonymkode: f8b06...fc4 Du kan ikke blande inn rettigheter i den bedriften når du ikke engang er ansatt der. Du er ansatt av et vikarbyrå, og de plikter å gi deg de 10% du har kontrakt på. I bedriften som har leid inn hjelp fra et vikarbyrå har du selvfølgelig ingen rettigheter. De velger å betale litt mer gjennom dem for å slippe ta seg av sykemeldinger, variasjoner i behov for hjelp osv. Anonymkode: edb54...fc7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Selvfølgelig kan oppdragsgiver gjøre dette. De har ikke noe ansvar for deg utover den oppdragsavtalen dere har inngått. Vikarbyrået er den arbeidsgiver. Vil du tilbake i jobb må de kontakte de. Anonymkode: 5cca1...d1f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Selvfølgelig kan de gjøre det. De eneste som har forpliktelser overfor deg, er vikarbyrået. Og den forpliktelsen er jo ikke så stor den heller. Det er et valg man må ta når man tar et vikaroppdrag. Du har i utgangspunktet ingen jobb, du er bare noe midlertidig, brutalt nok. Derfor bør man alltid være på jakt etter fast jobb når man jobber som vikar, dersom det er fast jobb man trenger. I noen tilfeller kan det brukes til å presse arbeidsgiver eller oppdragsgiver dersom de veldig gjerne vil ha akkurat deg med de forpliktelsene det medfører. Men ofte vil de jo ikke det, enten fordi de kynisk bruker vikarer fordi det er mindre forpliktelser over lang tid, eller fordi de bare trenger ekstra arbeidskraft i en kort eller lengre periode. Eller til og med fordi de har lyst til å prøve ut noen med lenger "prøvetid" enn den lovpålagte. Uansett hvor hyggelig og positive de er, betyr det ikke at de virkelig ønsker å ansette deg på sikt. Det kan bety at de bare ønsker å beholde deg så lenge de kan, eller kanskje har de tenkt at de kan ansette deg, men så finner de en som passer enda bedre eller det liker bedre eller koster mindre, og så tar de den i stedefor. Jeg har jobbet som vikar i mange år. Det var et bevisst valg jeg tok, for det passet inn i min livssituasjon akkurat da. Jeg brukte vikarjobbingen også veldig bevisst og sørget for å gjøre en så god jobb at de i alle fall ville gi meg en god attest og gode referanser den dagen jeg skulle trenge det. Nå var jeg blant de heldige som faktisk fikk jobb der fordi de beholdt meg lenge nok til at jeg hadde krav på jobben, og arbeidsgiver var ikke blant dem som sørget for å "kaste meg ut" når det nærmet seg grensen. Det kan også fort skje, nemlig. Du må ta kontakt med vikarbyrået og melde deg til tjeneste igjen, og så er det opp til dem hvilken ny arbeidsgiver de finner til deg. Kanskje blir det den gamle, kanskje blir det en ny, eller kanskje blir det bare 10% lønn i en periode fram til de finner noe til deg. Men det å ta jobb i et vikarbyrå når du er arbeidssøker, kan ofte være positivt når du skal søke nye jobb. Du har vært i jobb, fått praksis, vist initiativ og får kanskje med den en god attest eller flere også, eller en god referanse du kan bruke. Lykke til! Anonymkode: a4457...7ca
Sommerkroppen 2029 Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 (endret) Det er dessverre lov ja. Man har ikke de største fordelene av å være ansatt gjennom et vikarbyrå. Men dersom du har vært sykemeldt i 4,5 måneder, så tenker jeg kanskje du er i overkant optimist i dette tilfellet. Du er vikar og ikke ansatt i firmaet du er utleid til. Du blir borte over lengre tid, og da har naturlig nok bedriften du har jobbet for bruk for en stedfortreder. De er kanskje veldig fornøyd med stedfortrederen din også, selv om du har vært flink i jobben. Bedriften tenker kun sitt eget behov her, og det er til dels forståelig, selv om jeg er veldig enig i at det er kynisk. Endret 27. april 2021 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (7 timer siden): Det er dessverre lov ja. Man har ikke de største fordelene av å være ansatt gjennom et vikarbyrå. Men dersom du har vært sykemeldt i 4,5 måneder, så tenker jeg kanskje du er i overkant optimist i dette tilfellet. Du er vikar og ikke ansatt i firmaet du er utleid til. Du blir borte over lengre tid, og da har naturlig nok bedriften du har jobbet for bruk for en stedfortreder. De er kanskje veldig fornøyd med stedfortrederen din også, selv om du har vært flink i jobben. Bedriften tenker kun sitt eget behov her, og det er til dels forståelig, selv om jeg er veldig enig i at det er kynisk. Vel, jeg har vært optimist siden jeg har fått muntlig bekreftelse på at jeg har jobben når jeg blir frisk. Jeg synes bare det er utrolig urettferdig at jeg som vikar ikke har noen rettigheter på å få min jobb tilbake. Anonymkode: f8b06...fc4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Vel, jeg har vært optimist siden jeg har fått muntlig bekreftelse på at jeg har jobben når jeg blir frisk. Jeg synes bare det er utrolig urettferdig at jeg som vikar ikke har noen rettigheter på å få min jobb tilbake. Anonymkode: f8b06...fc4 Poenget er at du faktisk ikke har en JOBB. Du har vært i et oppdrag. Det innebærer at du hverken har hatt en stilling i firmaet eller at du har noen rettigheter der. Hvorfor tenker du at oppdragsgiver har noe som helst ansvar ovenfor deg? Din arbeidsgiver er vikarbyrået. DE har et ansvar for deg i de 10 prosentene du er ansatt. Du må derfor ta kontakt med de og si ifra at du er klar til å gå inn i et nytt oppdrag. Anonymkode: 5cca1...d1f
Sommerkroppen 2029 Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Vel, jeg har vært optimist siden jeg har fått muntlig bekreftelse på at jeg har jobben når jeg blir frisk. Jeg synes bare det er utrolig urettferdig at jeg som vikar ikke har noen rettigheter på å få min jobb tilbake. Anonymkode: f8b06...fc4 Muntlig avtale skal i teorien gjelde, men gjør ofte ikke det når det kommer til stykket. Det har jeg selv erfart på den harde måten. Du har ingen rettigheter til å få dette oppdraget tilbake nei, siden arbeidstaker som leide deg ikke har noen forpliktelser overfor deg. Og om de har måtte engasjere en vikar for vikaren, så er du dessverre ikke lenger aktuell for dem.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #21 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel, jeg har vært optimist siden jeg har fått muntlig bekreftelse på at jeg har jobben når jeg blir frisk. Jeg synes bare det er utrolig urettferdig at jeg som vikar ikke har noen rettigheter på å få min jobb tilbake. Anonymkode: f8b06...fc4 Du har jo ingen rettigheter på en jobb som ikke er din. Anonymkode: e5212...2cf
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #22 Skrevet 27. april 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (19 minutter siden): Muntlig avtale skal i teorien gjelde, men gjør ofte ikke det når det kommer til stykket. Det har jeg selv erfart på den harde måten. Du har ingen rettigheter til å få dette oppdraget tilbake nei, siden arbeidstaker som leide deg ikke har noen forpliktelser overfor deg. Og om de har måtte engasjere en vikar for vikaren, så er du dessverre ikke lenger aktuell for dem. Jeg også blitt lovet fast jobb, men ble utsatt pga corona i følge sjefen. Anonymkode: f8b06...fc4
Sommerkroppen 2029 Skrevet 28. april 2021 #23 Skrevet 28. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg også blitt lovet fast jobb, men ble utsatt pga corona i følge sjefen. Anonymkode: f8b06...fc4 Jeg gjorde også det, men slik ble det ikke likevel da jeg sa jeg var gravid.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #24 Skrevet 28. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg også blitt lovet fast jobb, men ble utsatt pga corona i følge sjefen. Anonymkode: f8b06...fc4 Ting endrer seg, også for en arbeidsgiver, og å ansette noen midt i koronaen er ikke for alle typer bedrifter altså. Jeg skjønner ikke hvorfor du snakker om urettferdighet, "jobben din" og forpliktelser denne arbeidsgiveren skulle hatt ovenfor deg, du var jo bare leid inn gjennom et vikarbyrå.. Det er vikarbyrået som er arbeidsgiveren din og som har forpliktelser, ikke de som leide deg inn. Anonymkode: edb54...fc7
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #25 Skrevet 29. april 2021 On 4/26/2021 at 6:56 PM, Anonym bruker said: Ja, de har lov til det. Bedrifter med uforutsigbare behov for folk bruker gjerne vikarbyråer, selv om det er litt dyrere enn å ansette selv. Men du sier du har kontrakt på 10%, når går den kontrakten ut da? Anonymkode: edb54...fc7 de har lov,men så klart det er kjipt Anonymkode: 743c7...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå