Gå til innhold

5 åring som lager ufrivillige lyder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! jeg har en 5 år gammel gutt som den siste mnd kanskje har laget lyder hele tiden.  Det er typ når han sitter å ser på tv / nettbrett,  eller han blir lest for,  før han sovner på kvelden osv.  Det er sånn hmm lyd han lager hele tiden,  og dette irriterer vettet av søstra blant annet , som tror han gjør det med vilje.  

Men kan det være tics,  og kan det gå over av seg selv ? er det noe jeg burde gjøre? 

Har prøvd å gjøre han oppmerksom på det selv, men det burde jeg kanskje ikke . 

Anonymkode: e2c91...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig at barn får tics faktisk. For de aller fleste vil det gå over etter hvert, mens hos noen vedvarer det og utvikler seg til f.eks verbale tics. Jeg har et barn på fem år som har en litt rar blinking med øynene av og til, men ser det an og ser om det går over. 

Hvis det ellers ikke er noe du er bekymret for med barnet, så ville jeg tenkt at det bare var en uvane han har fått seg. Dermed vil det sikkert gå over etter hvert.

Anonymkode: 5bb62...1a6

Skrevet

Det er en form for tics. Noen kremter, noen blunker. 

Om det ikke går over snart så søk hjelp. 

Jeg hadde en periode som barn der jeg også lagde lyder, husker ikke helt hvordan. Pappa gjorde meg oppmerksom på at det var unødvendig og jeg sluttet. Men det er kanskje ikke like lett alltid.

Anonymkode: 1d239...b49

Skrevet

Min eldste hadde hoste tics en periode. Drev oss til vanvidd. Var hos lege og full pakke. Mistanke om astma. Så kom vi til spesialist. Han konkluderte med det var en uvane/tics. Eldste ble rimelig fornærmet når han sa dette kunne hun styre selv. For det kunne hun IKKE. Når han påpekte at hun hadde hostet hver gang han ba om det så gikk det et lys opp for henne. Hun var jo plaget med å være hes pga den hosten så hun måtte slutte. Ti dager etter at idiotlegen hadde fornærmet henne var hosten borte. 😂

Anonymkode: 590b8...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...