Gå til innhold

Finnes det mange sånne voksne? Kresne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså. Mannen til min venninne er så vanvittig kresen. Jeg synes det er helt ok å ha preferanser, har det selv. Han er er som en kresen femåring. Uansett hva det serveres til middag så må han ha en egen porsjon. Pizza, da må han ha egen med bittelitt ketchup (mengden er kritisk) pølse og liiiiiiitt ost. Sauser liker han ikke. Grønnsaker spiser han INGENTING. Frukt spiser han eple uten skall men her må eplet ha rett konsistens. Skal vi ut å spise kan han i fullt alvor foreslå burger King. Finnes det mange slike voksne? Kjenner du noen. 
Mannen er ellers en bra mann. Sosial, bra utdannelse, høyere stilling (her sliter han da når det er representasjon og han må spise med forretningsforbindelser) og det som er da tar hun seg sammen og spiser det meste han får servert. Blant familie og venner er han den som er slitsom å få besøk av fordi han spiser som oftest én ting av det som serveres og det går unna. Man skulle altså tro det er en diagnose slik han er men han er altså vellykket på alle områder og han evner faktisk å ta seg sammen i diverse sosiale settinger. 
I dag grilla vi pølser, da var det feil lomper så han spiste bare pølser. Jeg er også kresen på lompe, men klarer da spise de andre om det er tomt for de jeg liker. 

Anonymkode: 1b824...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min er ekstremt kresen. Han har rett og slett store problemer/issues rundt det med mat.

Han er utad en vellykket mann, gift, barn, har en lederstilling og er flink på jobb, men han har altså noen psykiske greier altså. Folk vet ikke hva for slags barndom vi hadde, hva slags angst han sliter med til tider (dødsangst bl.a). Han har mange greier, men han er en god mann, veldig generøs, trofast, du er helt sikker på at han vil gå gjennom ild og vann for deg osv.

Men disse hang-ups'ene på mat er veldig slitsomt for omverdenen, og enda mer slitsomt for han. Blir han invitert på middag, i bryllup eller hva det måtte være så gruer han seg voldsomt, han vil helst komme mett og være sosial med bare potetgull og cola på bordet....

Mat er rett og slett veldig vanskelig for han.

Anonymkode: e7bea...95b

Skrevet

Tror du selv at det finnes mange sånne voksne? Har du møtt mange selv?

Personlig har jeg aldri møtt en person med et så spesielt forhold til mat. Har riktignok møtt en del mennesker som er spesielle på andre områder.

Anonymkode: fc563...3d6

Skrevet

Jeg har en kollega som er sånn. Han har spist de samme to skivende kneipbrød med salami pluss et eple til lunsj så lenge jeg har jobbet sammen med ham. Som han TS nevner sliter han i offisielle middager (ellers vill jeg ikke ha visst om det). Han står som regel over maten og kjøper en pølse eller noe sånt om kvelden. Uten om dette er han helt normal, faglig dyktig og så videre.

Anonymkode: ccaa6...acd

Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig. Selvfølgelig er det ikke det. De aller fleste normale, voksne mennesker på 20 år + har selv et ønske om å ha et noenlunde variert kosthold og normalt forhold til mat. Jeg var et kresent barn og ung tenåring, som mange andre jeg kjenner, men på et tidspunkt i løpet av tenårene begynner det å bli pinlig og man blir mer villig til å smake på nye ting. For meg tok det noen år å gå fra veldig kresen til bare litt kresen. Nå er jeg 40 år og får ned nesten alt, men er fortsatt ikke spesielt begeistret for fisk (med unntak av laks) og en del sjømat. Av vanlig mat sliter jeg med sushi og scampi, men ellers spiser jeg det meste (og så er det en del mindre vanlig mat jeg nok styrer unna, som lutefisk, smalahove, snegler osv). Når mennesker på over 20-25 år holder på slik du beskriver, tenker jeg automatisk at det må være en grunn til det. Enten er det noe psykisk, en sperre eller noe som gjør at de bare ikke klarer og burde hatt hjelp, eller så er de uvanlig umodne. 

Anonymkode: d724e...f97

Skrevet

Jeg kjenner til en del voksne som er kresen. Men når vi steller i stand storbesøk, så må de det gjelder, fortelle meg spesifikt hva de vil ha, så får de det servert. Blir ikke mer styr enn det man gjør det til.

I vår familie er vi vant til å spise det vi får servert, men vet at det ikke er slik hos alle. 

Anonymkode: 561de...82b

Skrevet

Han er sikkert supersmaker. Det er jeg.

Anonymkode: 45e08...72b

Skrevet

Kresne voksne er latterlig 

Anonymkode: 1bf94...f9f

Skrevet

Mannen min er nokså kresen, lite grønnsaker bortsett fra løk, salat og mais. Liker ikke fisk. Kjøtt må være høy kvalitet, angusburger eneste som gjelder. Ikke glad i pasta. Ikke hvite sauser. Restaurantmessig er kinesisk og indisk sikreste kort. 

Anonymkode: 0496f...b76

Skrevet

Spiseforstyrrelse kalles det. 

Anonymkode: c96ce...6a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mannen min er nokså kresen, lite grønnsaker bortsett fra løk, salat og mais. Liker ikke fisk. Kjøtt må være høy kvalitet, angusburger eneste som gjelder. Ikke glad i pasta. Ikke hvite sauser. Restaurantmessig er kinesisk og indisk sikreste kort. 

Men kva et han då? Vart litt nysgjerrig må eg innrømme. 

Skrevet

Noe jeg synes det er rart ingen har nevnt ennå:

det gjør da ingen verdens ting! Noen spiser halal, noen er veganere, noen er veldig kresne, kanskje noen bare spiser havregrøt eller knekkebrød og så og si ikke noe annet. Så lenge personen ikke får mangelsykdommer (som ene og alene er hans ansvar, evt. problem), noe han mest sannsynlig ikke gjør når han inntar ketchup (som har c-vitamin) og spiser epler om enn uten skall.

Det er så mye annet som er VIKTIG. Det er viktig hvordan han er som menneske. Hvordan har oppfører seg. At han ser mennesker rundt seg og følger opp barna sine.

Mannen min er sær på noen ting. Ikke mat (han spiser det meste), men han nekter å fly og har ikke vært i et fly på over 15 år. Han er en reflektert, klok, omsorgsfull og hardtarbeidende mann som er verdens beste mann for meg og pappa for barna mine. Så får heller andre slenge ut kommentert om at «herregud jeg kunne aaaldri vært sammen med noen jeg ikke kunne hevet meg på en sydentur med». Det er godt over 330 dager i året man IKKE har ferie. De dagene er de viktigste.

Det med mat minner meg om det samme. Det er en detalj. 

Anonymkode: f8d80...ecb

Skrevet

Spiseforstyrrelse kalles det. 

«Sette i bås»-forstyrrelsen heter det du lider av. 

Skrevet

Kresne voksne er latterlig 

Anonymkode: 1bf94...f9f

Voksne som snakker stygt om andre er latterlige i mine øyne. 

Anonymkode: d54b2...1c5

Skrevet
Syngensang skrev (14 minutter siden):

Men kva et han då? Vart litt nysgjerrig må eg innrømme. 

Helst en god entrecote eller T-bone, pulled pork, angusburgerne til Meny, lammestek, indiske retter med kylling, kyllingwok, pizza med kylling. Fried rice med kylling. 

Skrevet

Etter en ulykke har noe skjedd med meg. Jeg tåler nesten ingen matvarer. Ikke korn, mel, melk, ost, frukt, spinat, aspergis, skinker, svin, tomat, mange tilsetningsstoffer, chili, te, juice, brus, sukker er bare noe. Jeg blir fryktelig dårlig og mye migrene. Men jeg spiser noe av det jeg blir dårlig av hvis vi spiser ute på middag eller bryllup. Vanskelig å unngå.

Jeg bryr meg nada om hva folk måtte mene. Jeg tenker at det spiller vel ingen rolle hvis man er kresen? Som nevnt over, det kan ligge noe bak. Jeg tenker at oppførselen til voksne folk, å irritere seg over dette, er mye verre. Vi må være rause med hverandre. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han er sikkert supersmaker. Det er jeg.

Det er jeg også. Men det betyr ikke at jeg er kresen, jeg er bare ikke så glad i bitter smak.

Anonymkode: e0060...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo en spiseforstyrrelse. Ikke tror jeg det er særlig stas for de som har det slik.

Jeg kjenner en dame som har det slik. Jeg treffer henne gjerne på tur, til en øl eller på trening, men å gå på café eller restaurant orker jeg ikke. 

Anonymkode: facd7...254

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Noen spiser halal, noen er veganere, noen er veldig kresne, kanskje noen bare spiser havregrøt eller knekkebrød og så og si ikke noe annet

Og alt dette er like uattraktivt og sosialt inkompetent. Og like latterlig, ikke minst.

Anonymkode: 0915d...104

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er jeg også. Men det betyr ikke at jeg er kresen, jeg er bare ikke så glad i bitter smak.

Anonymkode: e0060...6a2

Det tror jeg ikke du er hvis du tror det er det eneste.

Skrevet

Det kan da foreligge diagnose selv om han er oppegående og høyt utdannet. Jeg vil si han mest sannsynlig har en diagnose for det der er ikke et normalt forhold til mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Voksne som snakker stygt om andre er latterlige i mine øyne. 

Å huff da 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 0915d...104

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Når et menneske har så store problemer med mat, da er det en forstyrrelse. Jeg har selv en søster som  kun spiser det og det. Det er et handikap for henne, hun er veldig klar over at det skaper problemer for henne. Hun klarer virkelig ikke å spise noe annet en de tingene hun liker. Kylling uten skinn må være grillet på butikk og varm når hun henter den, en type pasta. Kun den og den sjokoladen  ikke større eller mindre  kan nevne  mer.  Hun lider også av div mangelsykdommer pga dårlig kosthold. 
så jo det er en SPISEFORSTYRRELSE.. 

men for all del jeg kan godt  være i den båsen du har satt meg i. 
Det HI beskrev og enkelte andre beskriver er ikke normal kresenhet. 

Unnskyld søsteren min om du er her inne og leser dette og kjenner deg igjen❤️

Skrevet

Min mann er slik. Han har ekstremt gode smaksløker og er derfor også veldig oppmerksom på det han spiser. Dette er eksempler påhva han ikke liker: kokte grønnsaker, sopp, mais, all indisk og asiatisk mat, reker, skalldyr, fisk, koteletter, etc. han er ikke ost og kjeks menneske og heller ei suppemenneske, som han så fint sier det. Sauser er et eget kapittel, og ikke minst dressing...Han er en veldig omgjengelig og fleksibel mann på alle områder unntatt mat. Føler han har smaksløkene til en 3 åring. 

Anonymkode: 53e49...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...