Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Her i kommunen har barnehagene vært på rødt nivå siden 17.mars. Altså i godt over en måned nå. Det er krevende og slitsomt for mange. Skjønner at foreldre sliter med levering og henting innen den reduserte åpningstiden. MEN det må da være mulig å komme å hente i tide for de som er hjemmeværende? Hvorfor stille opp utenfor porten når klokka er 3 minutter før stengetid? Det kan jeg ikke skjønne uansett om jeg prøver. En ting er de som kommer stressende fra jobb, de kan jeg forstå. Men når man er hjemme? Vi gjør faktisk så godt vi kan. Vi tilrettelegger, gjør aktiviteter, er mest mulig ute (siden veilederen sier det). Deler inn barn og voksne i kohorter, deler uteområdet i soner. Har nesten ikke pauser. Har ekstremt mange skritt hver dag nå pga mye ute og levering henting av barn i port osv. Vi avholder ALLE møter utenom åpningstid og arbeidstid, og siden påske, som altså er 14 arbeidsdager, så har jeg hatt 16,5 timer i overtid på møter (personalmøter, hms-møter, medbestemmelsesmøter). I tillegg skal vi ha digitale utviklingssamtaler utenfor arbeidstid. Vi har også plantid (den er en del av arbeidstiden) og vi har kontakt med kollegaer via tlf el digitalt. Kravene til oss blir ikke mindre, men vi får stadig mer å gjøre. Smittevern skal overholdes. Det skal vaskes og sprites. Det positive oppi det hele er jo at vi får utrolig god kontakt med ungene. Og det er de som gjør det hele verdt jobben. Anonymkode: 51db4...27b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 Forstår deg godt. Samtidig tror jeg det er viktig å huske at det kan være mange årsaker til at noen "er hjemme". Noen kan jo, som deg, oppleve at koronaen har gitt dem langt mer å gjøre - selv om de har hjemmekontor. Eller at møter på nett blir lagt til tider som de ikke kan endre og som gjør at de stadig kommer i siste liten for å hente, fordi ikke alle arb.givere mener innskrenkede åpningstider i bhg. er grunn nok til å endre noe. Noen studerer kanskje, med nettundervisning som også blir lagt til ugreie tider mtp. barnehagens kortere åpningstider. Noen er kanskje hjemme med mindre barn og det skjærer seg tidsmessig med mat eller stell. Og noen er kanskje syke uten at du vet det, det er mange usynlige sykdommer som kan påvirke personer sterkt fysisk eller psykisk. Du har helt sikkert også noen som bare konsekvent ikke vil hente før, men jeg tror de fleste som regel har en grunn til det. De fleste forsøker å tilpasse seg i disse tider, selv om noen er bedre på det enn andre, noen har bedre muligheter til det enn andre. Slik jeg leser det du skriver er det egentlig ikke disse i-siste-liten-foreldrene som er problemet. Problemet synes heller å være alt dere pålegges å gjøre utenom normal arbeidstid, all overtiden. Når du på bare to uker har mer enn to dager overtid, da må du/dere få arbeidsgiver til å komme på banen så fort som mulig, hvis denne ordningen er noe som skal fortsette. Anonymkode: 07a30...238
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Forstår deg godt. Samtidig tror jeg det er viktig å huske at det kan være mange årsaker til at noen "er hjemme". Noen kan jo, som deg, oppleve at koronaen har gitt dem langt mer å gjøre - selv om de har hjemmekontor. Eller at møter på nett blir lagt til tider som de ikke kan endre og som gjør at de stadig kommer i siste liten for å hente, fordi ikke alle arb.givere mener innskrenkede åpningstider i bhg. er grunn nok til å endre noe. Noen studerer kanskje, med nettundervisning som også blir lagt til ugreie tider mtp. barnehagens kortere åpningstider. Noen er kanskje hjemme med mindre barn og det skjærer seg tidsmessig med mat eller stell. Og noen er kanskje syke uten at du vet det, det er mange usynlige sykdommer som kan påvirke personer sterkt fysisk eller psykisk. Du har helt sikkert også noen som bare konsekvent ikke vil hente før, men jeg tror de fleste som regel har en grunn til det. De fleste forsøker å tilpasse seg i disse tider, selv om noen er bedre på det enn andre, noen har bedre muligheter til det enn andre. Slik jeg leser det du skriver er det egentlig ikke disse i-siste-liten-foreldrene som er problemet. Problemet synes heller å være alt dere pålegges å gjøre utenom normal arbeidstid, all overtiden. Når du på bare to uker har mer enn to dager overtid, da må du/dere få arbeidsgiver til å komme på banen så fort som mulig, hvis denne ordningen er noe som skal fortsette. Anonymkode: 07a30...238 Takk. Ja det er liksom hele pakka som sliter på. I tillegg til uvissheten i forhold til hva arbeidsgiver beslutter fra uke til uke. Med hjemmeværende tenkte jeg ikke på de som har hjemmekontor altså. Mer de som ikke er i jobb, er permittert eller i permisjon med mindre barn. Og ja, jeg er helt enig i at man ikke vet hva folk evt sliter med. Men hva med å hente 10-15 min før liksom. Jeg er vel den i bhg som har mest overtid, siden jeg er tillitsvalgt og er med på ulike møter. Er med å lager rutiner og risikoanalyser og lager vaktlister. Derfor det blir slik. Men slitsomt er det ja. Anonymkode: 51db4...27b
Banderas Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Takk for jobben du og andre gjør! Ville bare skrive det.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Banderas skrev (8 minutter siden): Takk for jobben du og andre gjør! Ville bare skrive det. Tusen takk 🥰 Vet jo at det er mange som gjør viktig og slitsomt arbeid for tida altså. Mange som har det tøft 🥰 Anonymkode: 51db4...27b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 De barna dette gjelder har det nok best med å være mest mulig i barnehagen, dessverre. Ikke alle klarer å ta seg godt nok av egne barn. Takk for jobben dere gjør♥️Dere kan være den store forskjellen for akkurat det barnet. Anonymkode: 2c643...ac6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå