Gå til innhold

Skolestart og klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente som skal begynne på skolen til høsten. Hun vokser som et uvær og trenger en del nye klær. Det jeg lurer på er rett og slett stilen. Hun bruker i dag mest "småjenteklær", myke kjoler, mye rosa og enhjørninger. Det er selvfølgelig helt greit for meg, men jeg lurer på hvordan det blir ved skolestart. Jeg ser jo at større barn bruker andre typer klær, jeans og sånt. 

Så det jeg lurer på er rett og slett om barna pleier å "bytte stil" ved skolestart. Er det dumt å kjøpe mye slikt som hun liker nå? Jeg tar gjerne imot innspill fra erfarne skolemødre.

Anonymkode: 0a0f8...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jentene i førsteklasse der sønnen min går kler seg som barn og det er ikke noen spesiell stil å se. Noen har kjole og tights, noen har jeans og genser. De har alt mulig av farger og trykk og mønstre. 

Skrevet

Kjøp det barnet liker. Det finnes ikke noen «stil» for skolebarn. 
Eneste forskjellen fra barnehagen er at ingen lengre løper rundt innendørs i bare stillongsen. Har tre barn fra 8-15 års alder. Alle har gradvis endret klessmak i løpet av skoleårene. Ingen plutselig overgang. 

Anonymkode: 1ed23...bd6

Skrevet

Så hyggelig å høre! Da ser jeg etter ting som faller i smak nå.

Anonymkode: 0a0f8...6cb

Skrevet

Min erfaring er den samme som de andres, det er ingen endring i klesstil fra barnehage til første klasse. Barna liker gjerne klærne fra HM o.l. med trykk og farger.

Jeg har to jenter og ene ble 10-11 år før hun begynte gå i dongeri, hun sverget til tunika eller kjole og strømpebukse eller myke bukser lenge. Det var helt greit altså, de går i allverdens litt barnslige klær en god stund enda selv om de begynner på skolen.

Anonymkode: a2de1...f18

Skrevet

Ingen stil bytte her, men de ble jo etterhvert mer klare på hva de selv likte og ønsket. De trenger mer klær siden de ikke løper i ullundertøy inne på vinter feks.

Har sett for mine gutter at over til 3 kl. ca så ble de barnslige motivene ikke lenger ønsket. For jenter begynner nok kanskje dette før. Men jentene i klassen til mine gutter har brukt rosa og enhjørninger osv langt oppover. Men feks peppa gris ol er nok kanskje mer bhg. 

Anonymkode: 98b29...e72

Skrevet

Sier samme stil ja. Jenta mi går i 3 og bruker fremdeles ullstilongs om vinteren under dress eller utebukser. Så hun går faktisk i stillongs ofte om vinteren.

Anonymkode: d17fe...54f

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Sier samme stil ja. Jenta mi går i 3 og bruker fremdeles ullstilongs om vinteren under dress eller utebukser. Så hun går faktisk i stillongs ofte om vinteren.

Anonymkode: d17fe...54f

Ja, men da har hun vel noe over stillongs? I bhg skreller de jo av alt inntil ulla og går i det. På skolen går de i to lag inne, ull med klær utenpå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men da har hun vel noe over stillongs? I bhg skreller de jo av alt inntil ulla og går i det. På skolen går de i to lag inne, ull med klær utenpå.

Gjør alle det da? har selv en 2 klassing som har gått i superundertøy hele vinteren,  går jo ikke med fleece utenpå hele dagen inne. 

Anonymkode: 17e8a...709

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gjør alle det da? har selv en 2 klassing som har gått i superundertøy hele vinteren,  går jo ikke med fleece utenpå hele dagen inne. 

Anonymkode: 17e8a...709

Fleece? Nei, de går jo med joggebukse eller jeans og genser? De bruker ikke fleece om det ikke er høgge kaldt på skolen her. Ingen her vaser rundt i bare undertøy på skolen altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fleece? Nei, de går jo med joggebukse eller jeans og genser? De bruker ikke fleece om det ikke er høgge kaldt på skolen her. Ingen her vaser rundt i bare undertøy på skolen altså. 

Det er mange barn som går rundt i ullundertøy på skolen. Min erfaring er at rundt 5. klasse, da begynner de å bli mer opptatt av stil, og ullundertøyet forsvinner. Yngre elever kan fint flekke av seg lag to, og bare gå i ull. Null problem. 

Anonymkode: a408d...a40

Skrevet

Og for å svare hi; kjøp de klærne barnet liker. 

Anonymkode: a408d...a40

Skrevet

Snakk med barnet ditt litt før du skal kjøpe klær hver gang, den dagen hun kommer med noe nytt så er tiden inne for litt anderledes garderobe. Det har jeg gjort med mine unger i alle år når jeg har måtte kjøpe nytt, bare spurt om det er noe spessielt de vil ha. Mine har kommet med så enkle ting som at de vil ha en olabukse isteden for bomull de har villet ha før osv, og da har stil blitt skiftet ut etterrhvert. 

Mine unger har aldri brydd seg om hva andre har gått i eller om noen andre skulle ha en mening om hva de går i. Vinterdress har de nesten alltid hatt, noen år jeg ikke klarte å få tak i feks. De har skjønt dress går så mye raskere å ta av og på, så de har krevd dress begge to. Siden vi nesten alltid har hatt dobbelt opp av slikt har jeg hatt bukser som sett nr to. Nå er en tenåring og en voksen, vi har dress og bukse til begge (eller ene bruker min for nå er det vist inn å ha godt brukt og litt skitten dress og da passer min fint siden den har levd i snart 30år. ) 

Anonymkode: 019a6...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...