Gå til innhold

Er lei av å ha vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dritt og lort. Har alltid smerter ein eller annan plass i kroppen. No er det hoftene, og eg har faktisk ikkje tid til å vere utslitt og inaktiv og sur og sint. 

God helg!! 

Anonymkode: 2e6cf...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan det er! Våkner hver morgen i 5 tiden pga smerter. Har gått til kiropraktor flere ganger uten å bli helt bra,er så lei! Å ikke kan kjæresten min overnatte for da har jeg smerter i nakke hele natten. Så spørs hvor lenge forholdet varer :S

Anonymkode: 9f128...a2c

Skrevet

Feiler det dere noe eller hardere "bare vondt"? Hvis det er det siste kan et godt treningsprogram hjelpe veldig mye.

Anonymkode: d2d3d...0e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet hvordan det er! Våkner hver morgen i 5 tiden pga smerter. Har gått til kiropraktor flere ganger uten å bli helt bra,er så lei! Å ikke kan kjæresten min overnatte for da har jeg smerter i nakke hele natten. Så spørs hvor lenge forholdet varer :S

Altså. Jeg har kroniske smerter, grunnet sykdommer jeg skal leve med hele livet. Men man kan inne la være å sove med kjæresten av den grunn. Kjøp ei stor og god seng hvor begge har plass for seg selv. Legg deg godt til rette på din egen side av senga og sov i den stillingen som er best for deg, og forklar hvorfor dere ikke kan ligge tett eller i armkroken. 

Anonymkode: a6745...7c4

Skrevet

Kroniske smerter er livet for mange av oss, men man må jo legge tilrette for å leve et så normalt liv som mulig for det.

Vi har seng som er 180 cm bred og ligger ikke inntil hverandre om natta i det hele tatt. Jeg må ha "armslag" og jeg snur og vender ganske mye på meg, så han har ikke noe behov for å ligge i skje akkurat han heller ;)

Anonymkode: 55161...be3

Skrevet

Feiler det dere noe eller hardere "bare vondt"? Hvis det er det siste kan et godt treningsprogram hjelpe veldig mye.

Det varierar vel sikkert, eg legen min sa eg nok hadde fibromyalgi, men ville ikkje skrive det ned nokon plass. No har eg ein plan om å bli ordentleg utreda. Og eg veit at trening nok hjelper, og eg veit at eg berre må ta meg saman. Men det er faktisk ikkje så lett når alt ein vil er å legge seg på sofaen å forsvinne, og alle må-pliktene varer til ca klokka 21 om kvelden kvar dag og syg livsviljen ut av deg. (har mensen òg i dag, hjelper ikkje...) 

Skrevet

Det varierar vel sikkert, eg legen min sa eg nok hadde fibromyalgi, men ville ikkje skrive det ned nokon plass. No har eg ein plan om å bli ordentleg utreda. Og eg veit at trening nok hjelper, og eg veit at eg berre må ta meg saman. Men det er faktisk ikkje så lett når alt ein vil er å legge seg på sofaen å forsvinne, og alle må-pliktene varer til ca klokka 21 om kvelden kvar dag og syg livsviljen ut av deg. (har mensen òg i dag, hjelper ikkje...) 

Jeg vet det e tøft å komme i gang, men drt blir mye lettere når man hsr gfått inn vanen. (Den dagen man får mensen gjelder uansett sofa, varmeflaske og skokolade.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet det e tøft å komme i gang, men drt blir mye lettere når man hsr gfått inn vanen. (Den dagen man får mensen gjelder uansett sofa, varmeflaske og skokolade.)

Problemet er at eg har teke meg vatn over hovudet jobbmessig, og veit ikkje heilt korleis eg skal kome ut av det. Har eiga verksemd så er ikkje berre å bli sjukmeldt heller. Så eventuell trening går utover tid med borna. (På kveldstid etter leggetid jobbar eg ofte.) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kroniske smerter er livet for mange av oss, men man må jo legge tilrette for å leve et så normalt liv som mulig for det.

Vi har seng som er 180 cm bred og ligger ikke inntil hverandre om natta i det hele tatt. Jeg må ha "armslag" og jeg snur og vender ganske mye på meg, så han har ikke noe behov for å ligge i skje akkurat han heller ;)

Det er samme løsning vi har

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å trene og ha en veltrent muskelmasse hjelper på fibro, men det er faktisk ikke bare bare å komme dit. Det er smertefullt å trene, og enda mer smertefullt etterpå, men når man kommer over en "bølge" og kroppen har blitt sterkere så blir det bedre.

Den perioden som man trener seg opp kan man ha god nytte av fysioterapeut, altså trene hos/med en terapeut. Trening i terapibasseng kan også være nødvendig. Da vil det bli laget et program som trener opp kroppen i et tempo en kan leve med, og får hjelp til å sakte men sikkert bli sterkere.

Det tar litt tid å komme i mål, men på sikt blir hverdagen lettere og å vedlikeholde den sterkere kroppen er på langt nær så smertefullt og slitsomt som å bygge den opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å trene og ha en veltrent muskelmasse hjelper på fibro, men det er faktisk ikke bare bare å komme dit. Det er smertefullt å trene, og enda mer smertefullt etterpå, men når man kommer over en "bølge" og kroppen har blitt sterkere så blir det bedre.

Den perioden som man trener seg opp kan man ha god nytte av fysioterapeut, altså trene hos/med en terapeut. Trening i terapibasseng kan også være nødvendig. Da vil det bli laget et program som trener opp kroppen i et tempo en kan leve med, og får hjelp til å sakte men sikkert bli sterkere.

Det tar litt tid å komme i mål, men på sikt blir hverdagen lettere og å vedlikeholde den sterkere kroppen er på langt nær så smertefullt og slitsomt som å bygge den opp.

Ja, sikkert betre enn ignorering og sjølvmedisinering med sjokolade og Pepsi max som eg har testa i heile vinter, no er eg snart på botenen.. Men då må eg faktisk rydde vekke eit eller anna i dagsplanen... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Sikker på at det er deg det er noe galt med og ikke madrassen? Jeg var oppe hver natt i flere år med smerter, særlig i hofter og rygg, til tross for at jeg tok smertestillende hver kveld. Leg var innom leger, fysioterapeuter, kiropraktor, akupunktur...så, etter en hotelltur med myk, god seng demret det for meg at kanskje madrassen min var for hard. Kjøpte ny, mykere madrass, og vipps, så ble smertene borte, jeg våkner ikke lenger og er nummen og vond og må stå opp. Betennelser i muskulaturen i bekkenet er borte og jeg kastet boksen med smertestillende. 

Anonymkode: 33ef2...e3c

Skrevet

Jeg har kroniske smerter, og trener styrke 3-4 ganger i uka. Det er jeg nødt til, ellers er livskvaliteten elendig. Det går utover tid med barn og mann, men vil heller ha en kropp og sinn som jeg kan leve med, eller blir jeg ingen god mamma.

Anonymkode: 00d30...0bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Sikker på at det er deg det er noe galt med og ikke madrassen? Jeg var oppe hver natt i flere år med smerter, særlig i hofter og rygg, til tross for at jeg tok smertestillende hver kveld. Leg var innom leger, fysioterapeuter, kiropraktor, akupunktur...så, etter en hotelltur med myk, god seng demret det for meg at kanskje madrassen min var for hard. Kjøpte ny, mykere madrass, og vipps, så ble smertene borte, jeg våkner ikke lenger og er nummen og vond og må stå opp. Betennelser i muskulaturen i bekkenet er borte og jeg kastet boksen med smertestillende. 

Anonymkode: 33ef2...e3c

Ja det er like ille om jeg ligger i min seng,sønnen min sin seng eller kjæresten min sin. Vi bor ikke sammen enda. Har vært til 2 behandlinger til kiropraktor uten at det har hjelpet.

Skrevet

Har også kronisk vondt, noen dager levelig, andre dager må man bli i senga. Utsatt for en ulykke, knuste beina og har fått varige skader, som ikke lar seg operer, eller medisinere bort. 

Noen dager kan jeg gå en lang tur, andre dager kan jeg ikke gå i det hele tatt. Noen dager virker de smertestillende medisinene jeg har, andre dager gjør de det ikke. Stort sett så går det bra, men innimellom innhenter frustrasjonen meg og dagen blir veldig trist. Er også lei av å ha smerter mer eller mindre hele året gjennom, men har godtatt at det er sånn resten av mitt liv kommer til å være, selv om det er ekstremt frustrerende å tenke på. 

Anonymkode: b0f7e...c0c

Skrevet

Ja, det er tungt å ha det vondt hele tiden, det tapper en for både krefter og livslyst. Jeg har kronisk migrene, så ikke kan det trenes bedre heller. Men jeg har dårlige knær i tillegg, og har fått et lavterskeltreningsprogram av fysioterapeuten som jeg skal gjøre hjemme, anbefaler deg å t en tur til fysio og lære deg enkle øvelser som er riktig for deg.

Anonymkode: 94f28...c5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har kroniske smerter, og trener styrke 3-4 ganger i uka. Det er jeg nødt til, ellers er livskvaliteten elendig. Det går utover tid med barn og mann, men vil heller ha en kropp og sinn som jeg kan leve med, eller blir jeg ingen god mamma.

Anonymkode: 00d30...0bb

Samme som meg, trener nesten daglig og har ikke noe valg for uten trening er jeg sengeliggende.

Prøver å trene på dagtid før barna kommer hjem, men det er langt i fra alltid at det går. Hver dag er det like spennende å se om jeg klarer å gjøre noe (annet enn trening) eller ikke.

Anonymkode: d9a63...fa6

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Samme som meg, trener nesten daglig og har ikke noe valg for uten trening er jeg sengeliggende.

Prøver å trene på dagtid før barna kommer hjem, men det er langt i fra alltid at det går. Hver dag er det like spennende å se om jeg klarer å gjøre noe (annet enn trening) eller ikke.

Anonymkode: d9a63...fa6

Trener du hjemme eller på senter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...