Gå til innhold

Erfaring med å gå til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan synes du det var? Hjalp det? Hvordan hjalp det? 

Jeg har begynt nå pga depresjon, men vet ikke helt hva jeg synes. Aner ikke om det egentlig hjelper? 

Styrer din psykolog samtalen? Hva dere skal snakke om eller stiller spm? Min sitter liksom bare å venter på at jeg skal si noe, og jeg vet aldri helt hva jeg skal ta opp. Blir litt tilfeldig hva vi snakker om, men mulig han styrer det uten at jeg merker det da. 

Kom med erfaringer og gjerne tips til hvordan jeg bør gripe dette ann, og forberedelser osv før samtalene. 

Anonymkode: 0f940...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme opplevelse som deg, psykologen satt og ventet på meg, og jeg var ille til mote. Jeg fikk lite eller ingenting ut av tradisjonelle psykologtimer. Det som hjalp meg bedre var kognitiv terapi i kombinasjon med antidepressiva. 

Anonymkode: e5229...308

Skrevet

Ikke veldig god erfaring med psykolog, men fikk byttet over til en psykiater og hun jobber på en helt annen måte. Har gått hos henne i 2,5 år nå.

Det har kanskje også noe med kjemien å gjøre, ikke nødvendigvis tittelen.

Anonymkode: cf946...f43

Skrevet

Jeg har vært to ganger til psykolog(altså to timer), men jeg syntes bare det var kleint. Jeg har veninner som lytter bedre og som kommer med bedre råd, og som jeg snakke friere med enn psykologen. Jeg satt å tenkte «hva gjør jeg her, egentlig?» 

Så jeg sluttet. Det gav meg virkelig ingen ting. 

Anonymkode: d3227...cf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har vært to ganger til psykolog(altså to timer), men jeg syntes bare det var kleint. Jeg har veninner som lytter bedre og som kommer med bedre råd, og som jeg snakke friere med enn psykologen. Jeg satt å tenkte «hva gjør jeg her, egentlig?» 

Ja, er det kanskje slik at de ikke skal komme med råd? Han satt liksom bare å glodde på meg og ventet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En psykolog jobber ikke som en intensivsykepleier som syr sammen såret og fikser skaden altså. Hadde det tatt to korte timer å både høre om problemene, identifisere årsakene og se på ulike løsninger, så hadde nok ingen slitt med psykiske helseutfordringer. Det blir som å ta første antibiotikatablett av en toukers kur, og tro det er nok . Du må jo gi det tid?!

Klart at praten med venninner flyter lettere og de gir deg råd, men er det virkelig råd du trenger? Hvis endringen skal skje inne i deg, er det ikke råd du trenger, men verktøy som kan hjelpe deg med endringsarbeid. Det er ikke noe quick fix altså.

Skrevet
Banderas skrev (9 minutter siden):

En psykolog jobber ikke som en intensivsykepleier som syr sammen såret og fikser skaden altså. Hadde det tatt to korte timer å både høre om problemene, identifisere årsakene og se på ulike løsninger, så hadde nok ingen slitt med psykiske helseutfordringer. Det blir som å ta første antibiotikatablett av en toukers kur, og tro det er nok . Du må jo gi det tid?!

Klart at praten med venninner flyter lettere og de gir deg råd, men er det virkelig råd du trenger? Hvis endringen skal skje inne i deg, er det ikke råd du trenger, men verktøy som kan hjelpe deg med endringsarbeid. Det er ikke noe quick fix altså.

Men burde de ikke hjelpe en å finne verktøy? Virker som de bare venter på at vi helt selv skal få en aha opplevelse og endre oss. Jeg vet egentlig godt hvordan jeg (ikke) fungerer, men vet ikke hvordan jeg skal greie å snu det. Ser liksom ikke at det vi snakker om der skal hjelpe stort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men burde de ikke hjelpe en å finne verktøy? Virker som de bare venter på at vi helt selv skal få en aha opplevelse og endre oss. Jeg vet egentlig godt hvordan jeg (ikke) fungerer, men vet ikke hvordan jeg skal greie å snu det. Ser liksom ikke at det vi snakker om der skal hjelpe stort. 

Kanskje du har feil psykolog for deg da. Det er viktig å matche med psykologen og noen må bytte både to og tre ganger før de finner den rette for seg selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det er klart psykologen skal hjelpe deg på den veien, det er det de har utdannet seg til å kunne gjøre. Men du må huske på at det er tidkrevende (for de fleste), og det er vanskelig å finne ut hva som er riktig løsning for deg uten å forstå hva problemet er. Derfor må dere liksom snakke sammen.

Med mindre du har et helt konkret mål; klare å gjennomføre handletur på butikken uten å få panikkanfall, for eksempel. Da kan psykologen ganske raskt begynne med konkrete tips og delmål uten å kjenne til så mye mer om deg.

Skrevet

Samme erfaring her. Hun satt bare å ventet på at jeg skulle si noe. Jeg vet jo utmerket godt hva problemet mitt er, problemet er jo at jeg klarer ikke å løse det alene. Men etter 10 timer ga jeg opp (jeg forsøkte virkelig)! 

Anonymkode: fc9e2...b5e

Skrevet
Banderas skrev (Akkurat nå):

Jo, det er klart psykologen skal hjelpe deg på den veien, det er det de har utdannet seg til å kunne gjøre. Men du må huske på at det er tidkrevende (for de fleste), og det er vanskelig å finne ut hva som er riktig løsning for deg uten å forstå hva problemet er. Derfor må dere liksom snakke sammen.

Med mindre du har et helt konkret mål; klare å gjennomføre handletur på butikken uten å få panikkanfall, for eksempel. Da kan psykologen ganske raskt begynne med konkrete tips og delmål uten å kjenne til så mye mer om deg.

Men skal ikke de hjelpe pasienten med å åpne seg da, er det ikke det som er deres jobb? 

Anonymkode: 5658a...d69

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan synes du det var? Hjalp det? Hvordan hjalp det? 

Jeg har begynt nå pga depresjon, men vet ikke helt hva jeg synes. Aner ikke om det egentlig hjelper? 

Styrer din psykolog samtalen? Hva dere skal snakke om eller stiller spm? Min sitter liksom bare å venter på at jeg skal si noe, og jeg vet aldri helt hva jeg skal ta opp. Blir litt tilfeldig hva vi snakker om, men mulig han styrer det uten at jeg merker det da. 

Kom med erfaringer og gjerne tips til hvordan jeg bør gripe dette ann, og forberedelser osv før samtalene. 

Samme erfaring som deg, satt bare og ventet og virket helt uinteressert og husket aldri noen av tingene vi hadde snakket om før. Skjønner at de ikke kan huske alle detaljer selvfølgelig, de har jo mange pasienter. Men det blir litt håpløst når man merker at psykologen åpenbart ikke husker noe av de store, viktigste tingene og man må ta alt på nytt. Da føler man jo at psykologen ikke bryr seg og at man ikke kommer noe videre. Jeg savnet også en form for tilbakemelding på ting jeg tok opp og fortalte. Bare et mm...og uttrykksløst ansikt gir meg ikke så mye. 

Anonymkode: e43b7...c85

Skrevet

Det er nok mye kjemi, også må det ta litt tid.

Men husker godt mamma sa engang at hun gikk til en psykolog og fikk masse medfølelse og forståelse. Det var fint noen ganger, men så trenger man noe mer. Mamma følte hun ikke trengte mer forståelse for problemene sine, ja hun hadde opplevd noe dritt, men nå trengte hun å dra seg ut av den dritten, ikke messe og messe mens psykologen syntes synd på henne.

Hun gikk til en annen som drev med kognitiv terapi, og det var noe helt annet. Der var det mer sånn at ja, du har opplevd noe dritt og det vil selvfølgelig forme deg, men fortid er fortid, nå må vi lære å leve videre og se fremover. Det var det mamma trengte, noen som sa at det var greit å ha en reaksjon på noe som var dritt, men man må på et tidspunkt legge deg bak seg og lære seg jobbe fremover.

Jeg har mye mer tro på kognitiv terapi.

Anonymkode: a9167...93c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men skal ikke de hjelpe pasienten med å åpne seg da, er det ikke det som er deres jobb? 

Jo, men for noen kan det ta tid. Andre åpner seg helt etter ti minutter, det er jo individuelt. En del mennesker trenger å bruke de første timene på å snakke om alt mulig annet, noen trenger å føle at de er trygge på psykologen før de åpner seg for eksempel. Psykologen venter vel på at noe skal skje her, uten å legge for mye press på for tidlig. Jeg vil likevel tro at psykologen ville tatt mer direkte initiativ til fremgang om det fortsatt ikke skjer noe etter fire og fem timer altså..

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Samme erfaring som deg, satt bare og ventet og virket helt uinteressert og husket aldri noen av tingene vi hadde snakket om før. Skjønner at de ikke kan huske alle detaljer selvfølgelig, de har jo mange pasienter. Men det blir litt håpløst når man merker at psykologen åpenbart ikke husker noe av de store, viktigste tingene og man må ta alt på nytt. Da føler man jo at psykologen ikke bryr seg og at man ikke kommer noe videre. Jeg savnet også en form for tilbakemelding på ting jeg tok opp og fortalte. Bare et mm...og uttrykksløst ansikt gir meg ikke så mye. 

Anonymkode: e43b7...c85

Det virker jo uprofesjonelt, og i slike tilfeller bør man nok vurdere å bytte.

Skrevet
Banderas skrev (3 minutter siden):

Jo, men for noen kan det ta tid. Andre åpner seg helt etter ti minutter, det er jo individuelt. En del mennesker trenger å bruke de første timene på å snakke om alt mulig annet, noen trenger å føle at de er trygge på psykologen før de åpner seg for eksempel. Psykologen venter vel på at noe skal skje her, uten å legge for mye press på for tidlig. Jeg vil likevel tro at psykologen ville tatt mer direkte initiativ til fremgang om det fortsatt ikke skjer noe etter fire og fem timer altså..

Men blir man trygg at av psykologen ikke sier noe da, det hadde gjort meg utrolig usikker og utilpass.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men blir man trygg at av psykologen ikke sier noe da, det hadde gjort meg utrolig usikker og utilpass.

Jeg føler hele tiden at jeg "gjør noe galt", eller ikke skjønner hva han forventer av meg. Og det forsterker jo bare følelsen jeg har av meg selv som totalt håpløst mislykket. Er alltid langt nede når jeg går derfra, selv om jeg kanskje egentlig hadde en ok dag når jeg dro dit. Depresjonen blir egentlig bare forsterket, ett område til jeg føler jeg ikke mestrer liksom. 

Får lite tilbakemelding, lite spørsmål og aldri noen konkrete råd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler hele tiden at jeg "gjør noe galt", eller ikke skjønner hva han forventer av meg. Og det forsterker jo bare følelsen jeg har av meg selv som totalt håpløst mislykket. Er alltid langt nede når jeg går derfra, selv om jeg kanskje egentlig hadde en ok dag når jeg dro dit. Depresjonen blir egentlig bare forsterket, ett område til jeg føler jeg ikke mestrer liksom. 

Får lite tilbakemelding, lite spørsmål og aldri noen konkrete råd. 

Da bør du bytte psykolog. Eventuelt prøve å si akkurat dette til ham.

Skrevet
Listedamen skrev (1 minutt siden):

Da bør du bytte psykolog. Eventuelt prøve å si akkurat dette til ham.

Vet ikke om jeg kan bytte? Fått utdelt ham via pakkeforløp for utredning...

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om jeg kan bytte? Fått utdelt ham via pakkeforløp for utredning...

Det er jeg usikker på, men jeg syns kanskje du skal si akkurat det du skrev i forrige innlegg, at du er usikker på ham og føler at du mislykkes der også. Hvis det er vanskelig så kan du kanskje skrive det ned på en lapp til ham? Det er i hvert fall verdt et forsøk :) 

Skrevet

Jeg har hatt 6 timer hos psykolog nå. Har antagelig ptsd og mange ulike opplevelser som ligger i bunn. Det er jeg som styrer samtalene, men han drar meg i gang. Timen flyr og plutselig er den over. 

det som hjalp meg i gang var at jeg skrev ned i detalj alle tanker jeg hadde om en bestemt hendelse. Det ble veldig mange sider og psykologen kan enkelt spørre om noe derfra for å få meg i gang. Han kan jo ellers ikke vite hva jeg tenker. 

jeg har bestemt meg for at om jeg skal gidde gå til han så skal jeg ha utbytte av det. Det er min time og jeg som må prate for å få hjelp. Jeg har bestemt meg for å være helt ærlig både med det jeg sier og spørsmålene han stiller. Innimellom blir det for vondt og da sier jeg bare det, at dette er veldig vanskelig men jeg klarer ikke prate om det ennå. 

Anonymkode: 6b62e...ccf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, er det kanskje slik at de ikke skal komme med råd? Han satt liksom bare å glodde på meg og ventet. 

Han jeg var hos også. Jeg tenkte han skulle si noe, men han var taus og jeg skravlet ivei.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...