Gå til innhold

Noen her som har hatt barn som har hatt lærevansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det gått med dem. Har en gutt i 1.klasse som jeg bekymrer meg mye før. Ser at han strever og henger etter de andre. Han har en konstatert forsinka språkutvikling, mye utvikling siste tiden, men ikke der han skal være og på linije med jevnaldrende. Han ian alle lydene og leser korte ord noenlunde, men kan ikke si ar han har knekt helt lesekoden. Jeg er så bekymra for fremtiden hans og hvordan dette med skole kommer til å gå. 

Anonymkode: 5f70e...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt to barn med lærevansker.

Det har gått bra med dem. De fikk ekstrahjelp på skolen. På ungdomsskolen og videregående hadde de forenklet matematikk. Dvs at de konsentrerte seg om de fire viktigste begrepene, pluss, minus, gnaging og deling. 
Minste vår er like gammel som din. Hun er nok på tilsvarende nivå i norsk. Hun er god i matte i motsetning til hva brødrene var. 
Jeg tipper det vil bli satt inn ressurser på vår til neste år om det ikke løsner.

Anonymkode: 18a9c...6a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt to barn med lærevansker.

Det har gått bra med dem. De fikk ekstrahjelp på skolen. På ungdomsskolen og videregående hadde de forenklet matematikk. Dvs at de konsentrerte seg om de fire viktigste begrepene, pluss, minus, gnaging og deling. 
Minste vår er like gammel som din. Hun er nok på tilsvarende nivå i norsk. Hun er god i matte i motsetning til hva brødrene var. 
Jeg tipper det vil bli satt inn ressurser på vår til neste år om det ikke løsner.

Anonymkode: 18a9c...6a6

Vil gjerne høre mer om du orker å skrive🙈. Føler selv at alle rundt oss har barn som får alt til og føler meg så ensom med ett barn med utfordringer. Og så er det dette med at man blir letende etter feil og alt barn ikke får til. Føler at både vi og de rundt ham gjør det selv om jeg gjør alt jeg kan for å rose ham/ si at han er flink og verdens beste gutt. Kan jeg spørre om guttene dine strevde i alle fag? Fulgte de klassens undervisning eller ble de tatt ut? Hvordan har det gått ifht selvtillit? Som du ser mye jeg tenker på. Man leser jo at barn som strever kan utvikle dårlig psykisk helse da de opplever stadig dette med å ikke mestre ti g.

Skrevet

Jeg har en gutt på 5. trinn som har nonverbale lærevansker. Den betegnelsen innebærer at det verbale språket fungerer som normalt, men at man strever på veldig mange andre områder. Det blir også omtalt som livsvansker. Gutten min var ferdig utredet rett før han begynte på skolen. Da han var liten mistenkte vi autismespekterforstyrrelser, men utredningen viste altså nonverbale lærevansker og autistiske trekk.

Han fikk spesialundervisning noen timer i uken i andre og tredje klasse og blir ellers fulgt opp av kontaktlærer. Vi her hjemme har jobbet veldig mye med det faglige gjennom leksehjelp. Gutten selv har også gjort en kjempejobb! Han har alltid vært veldig hardtarbeidende, iherdig og pliktoppfyllende. Det tror jeg betyr veldig mye for at han fungerer så godt som han gjør. Sosialt går det også bra nå. Han spiller mye fotball på fritiden, trives sosialt  på skolen og har to nære venner som han er knyttet til. I tillegg til nonverbale lærevansker stammer han. Det har han også fått mye oppfølging for i 1,5 år. Også med dette var det mye arbeid for oss foreldre.

Nå viser det seg at lillesøsteren hans på 2.trinn også har vansker på skolen. Hun sliter med lesing og matte. Skolen mistenker at hun har dysleksi og skal teste henne i starten av 3.trinn hvis lesingen ikke har endret seg betraktelig. Spesialpedagogen på trinnet tror at vanskene hennes i matte kan ha sammenheng med den evt. dysleksien.

Anonymkode: 3a9c8...ab3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en gutt på 5. trinn som har nonverbale lærevansker. Den betegnelsen innebærer at det verbale språket fungerer som normalt, men at man strever på veldig mange andre områder. Det blir også omtalt som livsvansker. Gutten min var ferdig utredet rett før han begynte på skolen. Da han var liten mistenkte vi autismespekterforstyrrelser, men utredningen viste altså nonverbale lærevansker og autistiske trekk.

Han fikk spesialundervisning noen timer i uken i andre og tredje klasse og blir ellers fulgt opp av kontaktlærer. Vi her hjemme har jobbet veldig mye med det faglige gjennom leksehjelp. Gutten selv har også gjort en kjempejobb! Han har alltid vært veldig hardtarbeidende, iherdig og pliktoppfyllende. Det tror jeg betyr veldig mye for at han fungerer så godt som han gjør. Sosialt går det også bra nå. Han spiller mye fotball på fritiden, trives sosialt  på skolen og har to nære venner som han er knyttet til. I tillegg til nonverbale lærevansker stammer han. Det har han også fått mye oppfølging for i 1,5 år. Også med dette var det mye arbeid for oss foreldre.

Nå viser det seg at lillesøsteren hans på 2.trinn også har vansker på skolen. Hun sliter med lesing og matte. Skolen mistenker at hun har dysleksi og skal teste henne i starten av 3.trinn hvis lesingen ikke har endret seg betraktelig. Spesialpedagogen på trinnet tror at vanskene hennes i matte kan ha sammenheng med den evt. dysleksien.

Anonymkode: 3a9c8...ab3

Takk for at du deler. Fint å høre at det kan gå bra til tross for vanskene. For meg er det viktigst at han opplever å ha det bra med seg selv. Slik det er nå så ser jeg at språket hemmer ham, og jeg ser at han strever når han ser at andre får til ting han selv ikke gjør. Men heldigvis så er han som regel blid og fornøyd enn så lenge🙏. Lykke til videre til dere😀

Skrevet

Datteren min gikk i 3. klasse før hun lærte å lese. Hun har klart seg fint

Anonymkode: 73c81...54e

Skrevet

Har et barn på 6.trinn med alvorlige språkvansker. Antageligvis vil han streve med språket på noen områder resten av livet. Han har andre vansker i tillegg. Jeg var helst sinnsykt bekymret da han startet på skolen. Men herregud så bra det har gått! Han har blitt nøye og godt fulgt opp, hatt spesialundervisning og mye tilrettelegging. Det har vært et godt system rundt han hele veien, og selv om han henger etter på noen områder så elsker han skolen. Både vi og skolen fremhever de områdene han er god på for det er klart at han også har sterke sider (ikke konstant fokus på det han ikke klarer). Han har det bra sosialt og har gode fremtidsutsikter. Jeg tror ikke han vil vie sitt liv til akademika, men jeg tror ikke han vil oppleve at skolegangen blir vanskelig. 

Mitt beste råd er å ikke stresse. Barnet ditt tar ting i sitt tempo, og jeg kan LOVE deg at det er enorme forskjeller på nivået til førsteklassinger! Ikke stress med lesingen!

En ting det kan være lurt å være obs på er at språkvansker kan være en predikator for dysleksi. Spesielt hvis barnet har fonologiske språkvansker. Dette var vi meget bevist på med min sønn, lot han prøve seg frem med lesingen selv, men så jo etter hvert at han strevde enormt. Han ble diagnostisert med dysleksi i 4.klasse.

Ha et godt samarbeid med læreren til barnet, luft tanker og bekymringer, og ikke nøl med å ta kontakt med skolen om det skulle være noe. 

Og ikke minst ha fokus på verdien av barnet selv, og ikke alt han får til/ikke får til. Snakk åpent om at alle barn (og voksne) har sine svake og sterke sider. Ingen er veldig god på alt. Bruk deg selv, pappaen, kamerater, osv som eksempel. Kanskje er de ikke så god på noe som barnet ditt er veldig god på? Jeg har også snakket åpent med mitt barn om vansker med språk. At det er noe man bare må akseptere at man må jobbe med. Samtidig prøver jeg å bevisstgjøre han om at alle har noe de strever med, men som kanskje ikke er synlig for alle? Og så bruker jeg mye eksempler og konkretiserer fra hverdagen hans. 

Det gjelder for øvrig til deg også som mamma. Mange barn strever med språk, strever med fag på skolen, strever med læring, strever med diagnose, osv. Men det er ikke alt vi som foreldre ser at andre strever med. Det er nok ikke bare ditt barn i hans klasse som strever med noe. 

Anonymkode: 986f3...04f

Skrevet

Forsinket språkutvikling og dysleksi henger ofte sammen. Dessverre for tidligt å ta tester enda, men om et drøyt år kan du begynne å nevne det hvis ting ikke er bedre. Hos begge mine syntes dysleksien godt allerede i slutten av andre, og ene fikk diagnosen allerede i slutten av tredje. 

Anonymkode: 67f1d...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...