Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Hvordan klarer dere det? Det fungerer virkelig ikke her 😢😢 Anonymkode: 82623...fe0
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Hvor små er barna dine? Jeg hadde ikke fem små samtidig (eldste var ti da nr fem ble født), men kan tenke meg du har det hektisk. Rutiner, planlegging, fordeling av ansvar og tilrettelegging var helt essensielt her. Nå er yngste fem, og alle fem er svært selvstendige, løsningsorienterte og modne for alderen. Den jobben du legger ned nå får du igjen for senere, men pass på at dere voksne snakker godt sammen, og at dere gir hverandre rom til å «restituere». Vær tydelige overfor dere selv og hverandre på hva dere trenger for å fungere. Fem små barn er til tider ekstremsport, og dere må ha en bufferkonto av energi dere kan hente ut når noe uforutsett skjer, eller i alle fall en mulighet til å hente dere inn igjen etterpå. Anonymkode: 17e5f...efe
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Hadde to «puljer»; to tette og tre tette. Synes det var verst når jeg fikk nummer tre. 4 og 5 sklei liksom inn automatisk. Gode rutiner er viktig. Travelt blir det nok uansett noen år. Yngste her er snart 11 år, og ganske deilig når alle er blitt såpass selvstendige. Anonymkode: 5906a...f90
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Å si at det funker ikke er ikke noe alternativ, det må fungerer.... Mine er ganske tette, eldste var 7 år da fjerdemann ble født, og man må jo bare finne rutiner som fungerer. Jeg synes faktisk tiden da alle gikk på grunnskolen var verst, for alle skulle kjøres og hentes hele tiden, det skal organiseres med fritidsaktiviteter, vennebesøk, lekser og middag. Nå er mine 12, 14, 17 og 19 år veldig selvgående, rolige dager nå egentlig Men rutiner er viktig, enkle ting som å planlegge ukens middager på søndag, ukehandle mandag ettermiddag mens en unge er på trening, stor whiteboardtavle på kjøkkenveggen for å skrive ned alle ukens avtaler (alt fra trening til tannlegetimer, og middagsplan, så alt er ute av hodet og "på papiret" så det skaper mindre stress). Så må man bare av natur være litt laid back, nytter ikke å stresse for ting går ikke bedre da. En ting av gangen, også går dagene forbi. Anonymkode: 8991b...f2a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Det måtte jo bare det. Har fire relativt tette barn, og det var vanvittig hektisk da de var små. Man må bare være tålmodig, legge listen lavt og få dem til å bidra der de kan. Om det er noen trøst, så blir det enklere med årene. Anonymkode: cc72d...cd0
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 hadde når det 4 største var små, men nå er de 19,18,16 og 14, så de klarer seg mye selv Synes den tiden var tøff, men nå er det bare han på 7 igjen , så nå nyter vi Anonymkode: 13f6d...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå