Gå til innhold

Ukelønn til 13-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gir dere i ukelønn til 13-åringen? (dere som ikke gir trenger ikke svare😅) Jenta har ikke hatt noen fast sum enda, men har fått ved behov. Dette har fungert fint helt til nå. Nå er hun atskillig mer på farten og "trenger" ofte litt penger til ditt og datt. Tenker at det kanskje er bedre om hun får en fast sum som hun selv må sørge for at holder hele uka. 

Anonymkode: 0b4d6...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min får månedslønn, det har de to eldste også fått fra de begynte på ungdomsskolen.

400 kr i 8. klasse.

600 kr i 9. klasse.

1.000 kr fra 10.klasse.

De har aldri fått mer enn 1.000 kr måneden, og det har de fått ut vgs.  Skal de ha mer penger må de jobbe. Her trenger de ikke busskort så pengene går til kantine, noen turer på kino, peppes og slikt og litt enkle småkjøp når noe frister på HM o.l. 

Holder de med sko, klær, hygiene (shampo, deo, barbersaker osv) utenom.

Anonymkode: 3da8b...477

Skrevet

Det kommer helt an på hva pengene skal dekke. Min, nå fjortenåring, har det siste året fått 1200 i måneden. Det skal dekke alle utgifter til klær og sko, gaver, snop, kantine, sminke ol. 

Anonymkode: c1e33...200

Skrevet

Takk for svar😊 Tanken er at pengene skal dekke småkjøp, burger king, kino og slikt. Klær, sko, gaver kommer utenom. Kanskje ikke så dumt med månedslønn😊

Ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar😊 Tanken er at pengene skal dekke småkjøp, burger king, kino og slikt. Klær, sko, gaver kommer utenom. Kanskje ikke så dumt med månedslønn😊

Ts

Det er lurt å være veldig tydelig på hva pengene skal dekke og hva de ikke dekker. Skriv det gjerne ned. Det er lurt for begge parter. Dere slipper mas og ungdomen vet at hvis de klarer å spare trenger de ikke bruke pengene på andre ting. Min eldste la seg opp nesten 15.000 i løpet av ungdomsskolen, med en slik avtale. Det hadde vært ganske uretferdig om hun da hadde måttet betale telefonabonnement eller fritidsativiteter selv siden hun har mye igjen, mens lillesøster som oftere er nesten blakk skulle få mer dekket.

Anonymkode: c1e33...200

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Om hun aldri har fått et fast beløp før kan dere jo begynne med ukelønn for at hun skal få følingen med dette, men det er veldig greit med månedslønn synes jeg.

Her har de hatt ukelønn på mellomtrinnet på skolen, og månedslønn fra de begynner på ungdomsskolen. Bankkort og app på telefonen de kan se saldo på. De tar dette veldig fort, og det er sånn dagens penger er. Man går ikke rundt med mynter i en lommebok lenger ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvor mye gir dere i ukelønn til 13-åringen? (dere som ikke gir trenger ikke svare😅) Jenta har ikke hatt noen fast sum enda, men har fått ved behov. Dette har fungert fint helt til nå. Nå er hun atskillig mer på farten og "trenger" ofte litt penger til ditt og datt. Tenker at det kanskje er bedre om hun får en fast sum som hun selv må sørge for at holder hele uka. 

Kommer jo an på hva hun gjør hjemme såklart... 

Anonymkode: 4ae70...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Min får månedslønn, det har de to eldste også fått fra de begynte på ungdomsskolen.

400 kr i 8. klasse.

600 kr i 9. klasse.

1.000 kr fra 10.klasse.

De har aldri fått mer enn 1.000 kr måneden, og det har de fått ut vgs.  Skal de ha mer penger må de jobbe. Her trenger de ikke busskort så pengene går til kantine, noen turer på kino, peppes og slikt og litt enkle småkjøp når noe frister på HM o.l. 

Holder de med sko, klær, hygiene (shampo, deo, barbersaker osv) utenom.

Da gjør de vel en del arbeid hjemme regner jeg med?

Skrevet

Min gutt blir 13 i år. Han får 50 kr uken. Det bruker han snacks eller sånt når han er ute med venner. Tror vi øker til 100 kr pr uke når han begynner på ungdomsskolen 

Anonymkode: 81bcf...81b

Skrevet

Vår får 100 kr i uka. 

Anonymkode: bee3b...b00

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da gjør de vel en del arbeid hjemme regner jeg med?

Vi er en familie på 6, og her i huset er det en selvfølge at alle er med å dra lasset. Men lommepenger er ikke betaling for husarbeid nei, ingen får betalt for vanlig hverdagshusarbeid, ikke jeg og ikke dem, det må alle bare ta sin del av.

Lommepenger får de fordi jeg er mammaen deres og har forsørgeransvar, og et ansvar for å lære de opp i økonomi.

Husarbeid gjør de fordi de bor i huset her.

Skrevet

Her får 9 klassingene 400 kr i uken og de må bidra litt ekstra for disse pengene, men ikke på en slik måte at det går utover skolearbeid eller fritid med venner.

Anonymkode: 6c05a...3ae

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

her får han 2000 på kortet hver mnd, som han må bruke til busskort, treningaboment og hvis han skal finne på ting med kamerater eller ha mat i kantinen på skolen. Søsteren på 11 får 1000 pr mnd.

begge har stort sett igjen 200-500kr 

Anonymkode: c3006...966

Skrevet

Tusen takk for alle svar😃 Tror kanskje vi begynner med ukelønn først slik at hun venner seg til å fordele pengene litt😅

Ts

Skrevet

Her får de 1000kr i måneden fra de begynner på ungdomskolen.

Anonymkode: 749d4...94b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...