Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Hvordan er det når det kommer til jule samvær? Vi har nettopp hatt en møte og Skal ha et til om 2 måneder, der barnefar har slått seg helt at han skal ha det som det er siden det er hans helg.. noe jeg synes er uretferdig at han skal ha hele jula! Han har henne fra fredag-søndag Jeg foreslå at han kunne hente 3 åringen på selve 24, kl 18:30, 19:00. At jeg kunne ha denne og han neste. Vet at det er normalt at det er annen vært år og at foreldre feks har 24 eller den 25.. hva mener dere er det som er riktig? Vil også feire jul med barnet mitt.. Anonymkode: 49aff...bac
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Det er vanlig å ha en egen avrale om jul, påske, 17.mai og sommerferie. Hvis dere ikke har det følges vanelig samvær. Å flytte en treåring klokka 18 eller senere på julaften er ekdtremt egoistisk. Anonymkode: f9806...6db
KellyTaylor Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Feire jul sammen? Kan det være et alternativ?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Det er helt vanlig å ha annenhver jul. Dere må få en avtale som spesifiserer jul, påske og andre høytider og merkedager. Nå er mine barn litt eldre enn ditt, men den av oss foreldre som «har jula» det aktuelle året har dem hele julehelgen (24-26 des) for at barna skal få ro og ikke måtte flytte på seg de dagene. Det er kjempekjipt for meg det året de er hos far, men sånn er livet. Anonymkode: 09191...86e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er vanlig å ha en egen avrale om jul, påske, 17.mai og sommerferie. Hvis dere ikke har det følges vanelig samvær. Å flytte en treåring klokka 18 eller senere på julaften er ekdtremt egoistisk. Anonymkode: f9806...6db Enig i dette. Dere må ha en egen avtale om slike ting, dette overskrider vanlig samværsavtale. Men å flytte barnet på ettermiddagen på julaften er dårlig gjort og egoistisk. Dette er dessverre konsekvensen av å gå fra hverandre, du får ikke hver jul med barnet med mindre dere feirer sammen. Anonymkode: ec147...c50
topaz Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Dere må som de andre sier lage spesielle avtaler rundt høytider og merkedager. De fleste jeg kjenner som har gått fra hverandre har delt opp slik at den ene har barnet dagene rundt julaften og så bytter de slik at den andre har nyttårsaften og noen dager i romjula.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Her deler vi i romjulen. Altså er barna hos den ene fra lillejulaften (eller hvordan det passer) frem til rundt 27. desember. Da tar den andre over til etter nyttår avhengig hvordan det passer inn. Normalt samvær er annenhver helg pluss en dag i uken hos far. Høstferie og vinterferie bytter vi på. Påsken deles på onsdagen så vi har hver vår halvdel annet hvert år. Sommeren har vi tre uker hver. Så over på normalt samvær resten. Nå har vi ett såpass sivilisert forhold at vi tilbringer både julaften og nyttårsaften sammen så sant noe spesielt ikke inntreffer. Men, anbefalingen er å få på plass en så detaljert avtale som mulig. Da slipper dere slike diskusjoner fremover. Anonymkode: 1aa9d...4d7
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Neste år vil det være din tur til jul. «Jeg vil også» er ikke er argument. Da vi ble skilt, så lot jeg barna feire første jul med far. Det brant inni meg, men barna har en far som de ikke hadde sett på lenge, og de hadde ikke feiret med hans familie på en god stund. Det var det beste for barna Anonymkode: 5ef12...be5
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Egen avtale for jul, og det at dere ikke får feiret sammen med barnet hvert år er en konsekvens av å gå fra hverandre. Man flytter ikke på en 3-åring sent julaften kveld altså, den som har jula det året har barnet den dagen. De fleste jeg kjenner deler jula i to, bytter midt i romjula så man har enten jul eller nyttår med barnet. Ene foredreparet jeg kjenner har samvær fra kl 15 på julaften , så da er barna sammen med den ene forelderen lille julaften og julaften morgen (får julestrømpe og sånn der) også reiser de til den andre forelderen og har middag og gaver der. De andre har faktisk samvær fra lille julaften til midt i romjula. Anonymkode: 7bc1f...d54
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Må slutte å tenke på deg selv og begynne tenke på barnet her. Du får heller lage en fantastisk nyttårsfeiring. Jeg har sett folk som driver med hyppige bytter i julesammenheng og det er vondt å se på. Triste unger som ikke rakk leke med gavene den fikk hos den ene før man rykkes videre til den andre osv osv. Vær så vennlig å la barnet få ro. Neste år er det din tur. Prisen å betale for samlivsbrudd altså. Anonymkode: a65dc...515
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Må slutte å tenke på deg selv og begynne tenke på barnet her. Du får heller lage en fantastisk nyttårsfeiring. Jeg har sett folk som driver med hyppige bytter i julesammenheng og det er vondt å se på. Triste unger som ikke rakk leke med gavene den fikk hos den ene før man rykkes videre til den andre osv osv. Vær så vennlig å la barnet få ro. Neste år er det din tur. Prisen å betale for samlivsbrudd altså. Anonymkode: a65dc...515 Ser ikke problemet i det, kjenner en del som deler på juledagene, og synes er unødvendig så mange kommentarer som samlivsbrudd uten og vite hele bak, vi har aldri vært sammen her eller bodd sammen her. Hva er vitsen med nyttårsfeiring med små barn? Ikke noe kjekt i det hele tatt.. her har jeg også en bror som får ha gutten sin den 25 litt siden han er hos moren sin den helgen. Anonymkode: 49aff...bac
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ser ikke problemet i det, kjenner en del som deler på juledagene, og synes er unødvendig så mange kommentarer som samlivsbrudd uten og vite hele bak, vi har aldri vært sammen her eller bodd sammen her. Hva er vitsen med nyttårsfeiring med små barn? Ikke noe kjekt i det hele tatt.. her har jeg også en bror som får ha gutten sin den 25 litt siden han er hos moren sin den helgen. Anonymkode: 49aff...bac Regner med at du er den samme som hele tiden har sagt at du ikke har planer om at far til ditt barn skal få være en del av barnets liv. Og at du er den samme som har forsøkt å gå mot rettmøteavgjørelser fordi du ikke har villet "gi" far samvær? Du og far bor ikke sammen. Da må du og far gjøre det som er best for barnet. Da blir dine egne ønsker faktisk mindre viktig. Å ha samværsbytte på julaften, slik du skisserer er pur egoisme fra din side og ikke til ditt barns beste! Nå er det fars samværshelg denne julen, så legg et godt grunnlag for videre samarbeid om samværet, la far få ha barnet de dagene, og så får du samme dager neste år. Så bytter dere på. Enkelt, oversiktlig, konfliktfritt. Ikke lag noe unødvendig bråk ut av dette. Anonymkode: ab3e3...5fe
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 Man har virkelig ikke samværsbytte på kvelden julaften. Husk at samvær er for barnet, ikke for foreldre. Barnet har ingen glede av å bli dratt ut på kvelden julaften. Så her bør du bite det i deg, legge din egen egoosme til side og la barnet få en fin jul med pappan. Så blir det din tur 24, 25 og 26 neste år. Anonymkode: ae4be...62e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 Ved jul, påske, ferie faller ordinært samvær bort. Jul regnes fra 23 til 25 osv. Slikt må ned på papiret. Anonymkode: c4f74...cbd
TheWitch Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 Hvordan var det nå sist jul? Delte dere opp den dagen også eller var det da din helg? Enig med de andre her, dere må få dette med i avtalen. Ellers så kan du jo lage til jul sammen med barnet noen dager før eller etter. Inviter besteforeldrene på en god julemiddag og åpne pakker, da får du også tilfredsstilt ditt behov.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 TheWitch skrev (31 minutter siden): Hvordan var det nå sist jul? Delte dere opp den dagen også eller var det da din helg? Enig med de andre her, dere må få dette med i avtalen. Ellers så kan du jo lage til jul sammen med barnet noen dager før eller etter. Inviter besteforeldrene på en god julemiddag og åpne pakker, da får du også tilfredsstilt ditt behov. Han hentet henne kl 13:00 til 16:00 den 24, så vi hadde samme dag. Anonymkode: 49aff...bac
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #17 Skrevet 20. april 2021 Når skal du begynne å handle ut fra ditt barns beste, Hi? Ikke bare på hva du selv har lyst til...? Anonymkode: ab3e3...5fe
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #18 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ser ikke problemet i det, kjenner en del som deler på juledagene, og synes er unødvendig så mange kommentarer som samlivsbrudd uten og vite hele bak, vi har aldri vært sammen her eller bodd sammen her. Hva er vitsen med nyttårsfeiring med små barn? Ikke noe kjekt i det hele tatt.. her har jeg også en bror som får ha gutten sin den 25 litt siden han er hos moren sin den helgen. Anonymkode: 49aff...bac Men det handler om hva som er best for barnet deres, ikke hva som er best for deg. Anonymkode: 8a180...39d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Han hentet henne kl 13:00 til 16:00 den 24, så vi hadde samme dag. Anonymkode: 49aff...bac Det der er jo bare slemt gjort, stakkars unge. Anonymkode: 8a180...39d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 Heilt vanlig å dele jul og nyttår. Her deler vi fra bhg/skoleslutt til 26.des. Og fra 26.des til bhg/ skolestart. Dette har vi gjort fra barna er små. Anonymkode: 58549...2bb
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #21 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Heilt vanlig å dele jul og nyttår. Her deler vi fra bhg/skoleslutt til 26.des. Og fra 26.des til bhg/ skolestart. Dette har vi gjort fra barna er små. Anonymkode: 58549...2bb Helt ifra det som høres ut i tråden her er det ikke normalt, har alltid hørt at vis den ene foreldre har 24, så har den andre 25 litt, sånn broren min og barnemoren deler på. Og det har funket helt topp for barnet. Anonymkode: 49aff...bac
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #22 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Helt ifra det som høres ut i tråden her er det ikke normalt, har alltid hørt at vis den ene foreldre har 24, så har den andre 25 litt, sånn broren min og barnemoren deler på. Og det har funket helt topp for barnet. Anonymkode: 49aff...bac Jeg kjenner ingen som har delt det slik du skisserer. Alle jeg kjenner deler jul og nyttår rundt den fra 22/23 til 26/27 og fra 26/27 til 01/02. Anonymkode: 1aa9d...4d7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. april 2021 #23 Skrevet 20. april 2021 Helt vanlig å ha jul og nyttår annethvert år. Her har vi fra siste skoledag før ferie til 3. juledag . Og da fra den 27ende desember til første skoledag etter ferien . De fleste jeg kjenner gjør det omtrent tilsvarende og det var slik vi ble anbefalt å gjøre det .
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #24 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg kjenner ingen som har delt det slik du skisserer. Alle jeg kjenner deler jul og nyttår rundt den fra 22/23 til 26/27 og fra 26/27 til 01/02. Anonymkode: 1aa9d...4d7 Så dere mener vis fars helg alltid finner plass i julaften skal han få ha alle julaftene? Merleligt.. Anonymkode: 49aff...bac
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #25 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så dere mener vis fars helg alltid finner plass i julaften skal han få ha alle julaftene? Merleligt.. Anonymkode: 49aff...bac Nei. Hvis du leser svarene her så faller jul og nyttår utenom vanlig samvær. Derfor deles det annenhvert år uavhengig av vanlig samvær. Som sagt. Leser du svarene en gang til så har du blitt anbefalt å få på plass en klar og tydelig samværsavtale som detaljstyrer både jul, nyttår, påske o17. mai og sommer frem til barnet begynner på skole. Da må også høstferie og vinterferie på plass. Anonymkode: 1aa9d...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå