Gå til innhold

Formueskatt? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har solgt huset mitt for å kjøpe noe mindre, får snart ca 2 mill på konto. Må jeg skatte av disse pengene? Får ikke kjøpt noe nytt enda, må vente til noe dukker opp. 

Anonymkode: 5c651...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har eid forrige bolig mindre enn et år må du skatte av fortjenesten, har du eid den lenger enn et år slipper du det.

Men formueskatt får du da, om du ikke har mer gjeld enn verdier. Spørsmålet er jo om pengene står på konto på slutten av året eller om du kjøper noe nytt før den tid. Kjøper du nytt hus i august slipper du unna om du tar opp gjeld så totalen bli minus igjen.

Anonymkode: f188f...731

Skrevet

Ingen skatting av gevinst, bodde der 7 år. Tenkte på formueskatt ja. 

Ok, så det er per 31.12? Håper å kjøpe nytt etter sommeren :) Dvs at jeg ikke må melde inn beløpet og sette av penger til skatt nå? Er så redd for å gjøre noe feil, om jeg kjøper by bolig i februar må jeg da sette av penger til skatt og ikke bruke hele beløpet til egenkapital?

Og, leser at mam må skatte til bpde kommunen og staten? Ulik prosent til hver av de, er det riktig?

Skrevet

Når du leverer skattemelding neste år er det pengene som står på konto 31.12 som skrives inn i meldingen ja.

Anonymkode: f188f...731

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Hvor mye skatt utgjør et beløp på 2 mill? Regnet feil og kom frem til 300.000 bare til staten 😂 

Riktig beløp med 0.15 % til stat og 0.7% til kommune blir? 

Skrevet

Formuesskatten er på 1 % eller noe. Og innslagspunktet er vel på 1.4 mill. Og det er tall pr 31.12.2021 som teller. Null stress. 

Anonymkode: c515c...06e

Skrevet

Leste 0.15% og 0.7% på alt over 1.5 mill.

Skrevet

Da er det bare snakk om noen hundrelapper vel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Minus evt lån/gjeld.

Anonymkode: c515c...06e

Alt dette kan hun legge inn i kalkulatoren som jeg linket til over. Gjeld antok jeg var slettet etter at hun hadde solgt nåværende bolig. 

Skjønt noe rentefradrag har hun på lånet frem til oppgjøret er på plass. 

Anonymkode: 420d4...92b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...