Gå til innhold

Hvordan klarer dere å stole på partneren deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så forferdelig mye med å stole på partneren min. Det er ganske ekstremt og opptar mye av tankene mine. Hva feiler det meg? Det er så utrolig slitsomt. Tips? 

Anonymkode: 6405b...93e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det et veldig bevisst valg. Jeg går ikke inn i et forhold til en jeg ikke stoler på. Da er det også et helt bevisst valg å fortsette å stole på den jeg er sammen med så lenge han ikke har gjort noe som tydelig viser at han ikke er til å stole på. Jeg orker ikke å la livet mitt bli negativt pga. noe som kanskje ikke vil skje. Og om han skulle vise seg å ikke være til å stole på, eller jeg skulle få sterke mistanker om det, da er det tidsnok å forholde seg til det da. Å stadig være sjalu tenker jeg setter forholdet i fare. En ting er at det er vondt å være sjalu, men det er minst like ille å føle at partneren ikke stoler på deg når du vet selv du ikke har gjort noe galt. Det blir uholdbart å leve med en veldig sjalu partner på sikt, for det ødelegger begge to.

Har du grunn til å være sjalu pga. ting han gjør?

Hvis ikke, søk hjelp for din egen del før det ødelegger forholdet. Ofte bunner sjalusi i dårlig selvtillit hos en selv, ev. også blandet med tidligere erfaringer - men det kan man gjøre noe med :)

Anonymkode: a333a...2c8

Skrevet

Jeg har tatt et valg. 
Jeg er ikke er avhengig av andre enn meg selv for å ha deg bra.  Jeg elsker mannen min, vi har det veldig bra sammen og jeg har det bra med meg selv. 

Hvordan har du det med deg selv? 

Anonymkode: a757f...0b2

Skrevet

Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Han har valgt meg som partner og har vært sammen med meg i mange år, skulle han ombestemme seg regner jeg med han ville bedt om skilsmisse...

Jeg velger å stole på at han ønsker å være sammen med meg siden han er her.

Anonymkode: 6c6bc...3c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg sliter så forferdelig mye med å stole på partneren min. Det er ganske ekstremt og opptar mye av tankene mine. Hva feiler det meg? Det er så utrolig slitsomt. Tips? 

Jeg stoler på min samboer fordi han ikke gir meg noe grunn til å ikke stole på ham. Han er rett frem og ærlig, har ingen shady greier han driver med, han skjuler ikke telefonen sin fra meg, faktisk så har han ingen passord på telefonen så lenge den er i huset, kun passord når han er utenfor hjemmet. 

Jeg har kun sjekket telefonen hans to ganger på fire år - første gang da han spurte om det er kommet melding om skatteoppgjør, da han ventet utålmodig på pengene, og så ville han at jeg skulle svare på en melding fra moren hans. 

Jeg har tidligere vært i to forhold der jeg ble bedratt mange ganger. Og der var det alltid noe som skurret - hemmelige samtaler med eks ff, løgn om hvor de var (sa at han jobbet overtid på jobben, så fikk jeg en snap av ei felles venninne der han satt hjemme hos elskerinna på en fest). Samtidig så bedrev begge totaø sexnekt og var sinna uten grunn. I de to forrige forholdene stolte jeg ikke på partnerne og var mistenksom, særlig fordi jeg så at det foregikk noe rart, mens både eskene eskene familie/venner bedyret at jeg bare var paranoid.  

Så for min del klarte jeg ikke å stole på partnerne mine fordi de ikke var redelige. I begynnelsen av forholdet med min nåværende samboer var det en gammel venninne av ham som ikke aksepterte at vi var sammen, krevde å få ha lange telefonsamtaler med ham hver dag osv. Han gjemte seg aldri med telefonen, snakket mens jeg var i rommet, og til slutt sa til henne at hvis hun ikke aksepterte at han var i et forhold, kunne de ikke være venner lenger. Hun kuttet ham ut på dagen. 

Anonymkode: de6a1...d09

Skrevet

Mannen min har ikke ork eller tid til å være utro. 😂 Har funnet riktig mann. Han er tolmodig og rolig type. 

Anonymkode: d28b4...5ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Han har valgt meg som partner og har vært sammen med meg i mange år, skulle han ombestemme seg regner jeg med han ville bedt om skilsmisse...

Jeg velger å stole på at han ønsker å være sammen med meg siden han er her.

Anonymkode: 6c6bc...3c5

Mange fører dessverre et dobbeltliv fordi det er spennende,  får dem til å føle seg attraktive og så videre. Ingen av mine to ekser ville skilles, heller ikke da jeg ba om skilsmisse. 

Anonymkode: de6a1...d09

Skrevet

For meg er det ikke verdens undergang om han er utro. Men jeg tror aldri han ville vært det, han forguder meg. 

Anonymkode: 45520...8a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sliter du med det? Tidligere erfaring? Eller har partneren din mange venner av motsatt kjønn, flørter med de, gir deg grunn til å være sjalu? Eller kanskje andre ting som gjør at du ikke stoler på han??

Anonymkode: c87d2...9af

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Mannen min har ikke ork eller tid til å være utro. 😂 Har funnet riktig mann. Han er tolmodig og rolig type. 

Anonymkode: d28b4...5ad

Haha ikke min heller 😆

Anonymkode: c87d2...9af

Skrevet

For min det var den syklige sjalusien egentlig angst hos meg. Når jeg fikk medisin mot det, fikk jeg også et nytt liv 

Anonymkode: 36a2a...c10

Skrevet

Jeg har vel mer eller mindre aldri vært sammen med noen som ikke har vært utro eller skjult noe for meg. 

Jeg tror ikke nåværende mann er utro. Det er han for lat til, også er jeg ganske sikker på at han er tilfreds med meg seksuelt. 

Men jeg er redd han lyver om andre ting. Tror han ruser seg når han er med venner og lyver til meg om det. Vet ikke hvordan jeg skal finne ut om det stemmer eller ikke. En vennine fikk nettopp vite at hennes mann har lyvd om det i 8 år. Skjult at han har gjort det. 

Det er ikke det at han ruser seg (hasj) som bryr meg, hvis han gjør det. Det er at han kan se meg inn i øynene og lyve til meg. Det betyr jo at jeg ikke kan stole på han. Har all grunn til å tro at han har lyvd om det, men han mener selvfølgelig ikke det. 

Litt stressa for andre damer er jeg vel, siden jeg har vært så usikker og stressa det siste året (ish) så tenker jeg jo at han kan bli lei av meg.. Søke til andre. Det gjorde eksen. Er vel pga eksen jeg er litt sånn og. 

Jeg er så redd for alt, fordi jeg vet at hvis det skjer så ødelegger det alt vi har. Men så lenge jeg går å stresser sånn, så ødelegger jeg jo forholdet vårt uansett. 

Skrevet

I det øyeblikket du innser at du ikke eier andre, da er mye gjort. 

Anonymkode: affee...823

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vel mer eller mindre aldri vært sammen med noen som ikke har vært utro eller skjult noe for meg. 

Jeg tror ikke nåværende mann er utro. Det er han for lat til, også er jeg ganske sikker på at han er tilfreds med meg seksuelt. 

Men jeg er redd han lyver om andre ting. Tror han ruser seg når han er med venner og lyver til meg om det. Vet ikke hvordan jeg skal finne ut om det stemmer eller ikke. En vennine fikk nettopp vite at hennes mann har lyvd om det i 8 år. Skjult at han har gjort det. 

Det er ikke det at han ruser seg (hasj) som bryr meg, hvis han gjør det. Det er at han kan se meg inn i øynene og lyve til meg. Det betyr jo at jeg ikke kan stole på han. Har all grunn til å tro at han har lyvd om det, men han mener selvfølgelig ikke det. 

Litt stressa for andre damer er jeg vel, siden jeg har vært så usikker og stressa det siste året (ish) så tenker jeg jo at han kan bli lei av meg.. Søke til andre. Det gjorde eksen. Er vel pga eksen jeg er litt sånn og. 

Jeg er så redd for alt, fordi jeg vet at hvis det skjer så ødelegger det alt vi har. Men så lenge jeg går å stresser sånn, så ødelegger jeg jo forholdet vårt uansett. 

Du kan ikke straffe han for at eksen din var utro. Han er jo ikke eksen din. Du kan heller ikke mistenke han for å ruse seg og lyve om det fordi mannen til venninnen din gjorde det. Du straffer han jo for hva andre har gjort. Jeg ble beskyldt for å være utro i lang tid. Det hadde nemlig alle aksene hans vært. Så da var jeg det også. Jeg var førstemann til ulykke da jeg var på vei til han, og fikk derfor ikke tatt telefonen eller kontaktet han før jeg hadde oversikt og hadde ringt ambulanse. Jeg måtte likevel bevise at jeg ikke hadde vært hos en annen mann. Det var da det ble slutt. Det er slitsomt å leve men noen som stadig mistenker deg for å være som eksen

Anonymkode: 52d7c...0fb

Skrevet

Haha! Han var i et 9 års langt forhold som "døde" etter 2 år (ingen sex eller nærhet, krangling osv). Han var ikke utro den perioden... Da han var singel i over 1 år hadde han ikke en eneste runde ute på "hor". 

Så tror det skal mye til. Ikke har han interesse og ikke er han utfor døren så mye heller. Ingen koder på telefonen, svarer alltid ærlig på det jeg spørr om (kan være litt brutalt å høre på noen ganger), men det gjør at jeg stoler på han og "vet hvor jeg har han". 

Jeg har også valgt å stole på han. Vi lever et liv sammen, og da må man nesten bare stole på hverandre. Han har aldri gjort noe som skulle medføre at jeg ikke hadde noen grunn til å stole på han. 

Anonymkode: dfa7c...221

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke straffe han for at eksen din var utro. Han er jo ikke eksen din. Du kan heller ikke mistenke han for å ruse seg og lyve om det fordi mannen til venninnen din gjorde det. Du straffer han jo for hva andre har gjort. Jeg ble beskyldt for å være utro i lang tid. Det hadde nemlig alle aksene hans vært. Så da var jeg det også. Jeg var førstemann til ulykke da jeg var på vei til han, og fikk derfor ikke tatt telefonen eller kontaktet han før jeg hadde oversikt og hadde ringt ambulanse. Jeg måtte likevel bevise at jeg ikke hadde vært hos en annen mann. Det var da det ble slutt. Det er slitsomt å leve men noen som stadig mistenker deg for å være som eksen

Nåværende mann har rusa seg i mange år før vi ble sammen. Vennene hans gjør det fortsatt. Jeg får aldri være med til vennene hans og han inviterer de aldri hit. Drar jeg bort en helg, er de her. Eller så drar de på hytta vår. Han blir veldig stressa hvis jeg tar på telefonen hans. Forrige guttetur han kom hjem fra, stinka ene genserarmen hans hasj. Før han dro spurte jeg om gutta fortsatt holdt på med sånt og han sa at han mente alle hadde slutta. Jeg ble kjempe stressa.. Så jeg tørte ikke si noe på en uke. Når en uke hadde gått, klarte jeg ikke mer og konfronterte han. Da sa han at han selvfølgelig ikke hadde gjort noe, at han er lei av at jeg ikke stoler på det.. At han kunne ta en urinprøve for å bevise sin uskyld, selvom han mente det var veldig nedverdigende. Jeg lot han ta den, den var negativ. Men jeg føler at det skurrer veldig. 

Skrevet

1. Fordi det ville gitt meg et veldig dårlig liv om jeg skulle måtte være redd for at jeg ikke kunne stole på ham. Jeg orker ikke leve uten tillit. Det er jeg selv som er ansvarlig for hvordan jeg har det, ikke ham.

2. Fordi jeg ikke er avhengig av ham. Skulle han svikte meg, blir jeg lei meg. Men jeg ville klare meg. Jeg elsker ham, men jeg trenger ham ikke. 

3. Han er fri til å gå om det ikke er meg han vil ha. Han blir likevel. 

Anonymkode: e81a7...79e

Skrevet

Fordi de er noen naive fjols.

Anonymkode: c81f8...9ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nåværende mann har rusa seg i mange år før vi ble sammen. Vennene hans gjør det fortsatt. Jeg får aldri være med til vennene hans og han inviterer de aldri hit. Drar jeg bort en helg, er de her. Eller så drar de på hytta vår. Han blir veldig stressa hvis jeg tar på telefonen hans. Forrige guttetur han kom hjem fra, stinka ene genserarmen hans hasj. Før han dro spurte jeg om gutta fortsatt holdt på med sånt og han sa at han mente alle hadde slutta. Jeg ble kjempe stressa.. Så jeg tørte ikke si noe på en uke. Når en uke hadde gått, klarte jeg ikke mer og konfronterte han. Da sa han at han selvfølgelig ikke hadde gjort noe, at han er lei av at jeg ikke stoler på det.. At han kunne ta en urinprøve for å bevise sin uskyld, selvom han mente det var veldig nedverdigende. Jeg lot han ta den, den var negativ. Men jeg føler at det skurrer veldig. 

Jeg også ruset meg i ungdommen, alle mine venner også. Men det er bare noen få igjen som gjør det, og bare av og til. Det er faktisk ikke grunn nok. Nå har han jo allerede bevist ved urinprøve at han ikke gjorde noe galt den ene gangen, hvor mange ganger må han bevise det? Kanskje vennene hans ikke liker deg på grunn av alt dette, og det er derfor han blir stresset? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du har skrevet om denne mannen tidligere, har du ikke? Mener å kjenne igjen ting fra tidligere tråd her.

At du etter flere år fremdeles ikke har møtt hans venner, eller noe slikt? Og at de har ruset seg før.

Tror du bør spørre deg selv om dette er et forhold du har det godt i. Skal dere fortsette sammen så tror jeg helt ærlig at dere vil trenge hjelp av en nøytral fagperson for å lære dere å kommunisere hverandre og forstå at tillit er noe begge må jobbe for å fortjene og opprettholde.

Du har et problem med tidligere dårlige erfaringer i forhold, det er noe du selv må ta tak i, HI, slik at du ikke lar det påvirke deg også nå eller i fremtidige forhold.

Så er det nåværende. Det er vanskelig for deg når du mener å ha grunn til å tro at han lyver til deg.

Om han nå ikke bruker hasj regelmessig så ville en urinprøve en uke etter hytteturen uansett blitt negativ, da det ved sporadisk hasjbruk som regel bare kan spores i urin noen dager, maks en uke. Så en uke, eller enda flere dager etter, er det lite trolig ville slå ut på urinprøve hvis han ikke bruker hasj regelmessig (minst en gang i uken). Googler du så finner du lett ut akkurat det jeg skriver her.

Anonymkode: a333a...2c8

Skrevet

Jeg stoler på partner fordi alternativet er jo å bruke masse energi på å kontrollerere eventualiteter... og det gidder jeg ikke 🤣 Jeg stoler på partneren min og han på meg. Aldri vært av den sjalu typen.

Videre handler det jo om kontroll. Ingen kan kontrollere en annens følelser og handlingsmønster. Da må man bare slippe taket og tenke at det går bra. Gjør det ikke det.... Så må man bare klatre opp igjen.

Anonymkode: abf9c...dc3

Skrevet

Vi valgte hverandre da vi ble et par, og giftet oss. Hvis det endrer seg fra min side, så sier jeg ifra til ham. Jeg går ut ifra at samme regel gjelder for ham. 

Å ikke stole på ektefellen er fullstendig utmattende, og det har jeg ikke krefter til. Så da velger jeg å stole på ham. 

Anonymkode: 4bc9d...b80

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Fordi de er noen naive fjols.

Anonymkode: c81f8...9ec

Jeg er ikke naiv. Jeg vet at det er mange som både bedrar og lyver. Jeg velger likevel å stole på min mann fordi det er det beste for MEG. Hvis det skulle vise seg at han ikke er tilliten verdig, så tar vi det når det kommer. Jeg gidder ikke å bruke tid på å spane og sjekke om han har vært der han sa han skulle.... 

Og så får tiden være fasiten.. 

Anonymkode: a757f...0b2

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

da får du velge og gå, eller finne en måte og stole på han på

Anonymkode: 0603f...f66

Skrevet

Tror to ting er avgjørende: a) jeg er ikke en mistenksom person av natur, og b) partneren min har aldri gitt meg noen grunn til å tvile.

Jeg har faktisk blitt bedratt av to personer i tidligere forhold - seriøse forhold. Så i begynnelsen av nåværende forhold var jeg nok litt preget av det - var litt usikker. Men etter hvert som tiden gikk og vi ble mer seriøse, roet det seg.

Anonymkode: c95cd...da0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...