Gå til innhold

Forebygge urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt tilbakevendende urinveisinfeksjoner i et par år. Noen har gått over av seg selv, andre har jeg fått antibiotika for. Nå er det noen uker siden sist også dukket det opp igjen i dag. Jeg er så lei!!! Føler jeg har hygienen på plass med riktig tørking og vasking, bruker ikke masse såper osv. og jeg prøver å drikke nok og gå på do ofte nok. Det er visst ikke bra nok. Har noen tips? Ser det anbefales probiotika spesielt etter antibiotika, men hvilken? Og funker det? Hjelp meg, damer!

Anonymkode: 86fb1...d12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold stumpen varm. 

Anonymkode: 352fa...f5e

Skrevet

Kosthold! Unngå alt unødvendig sukker og hold karbohydratinntaket noenlunde lavt. Og gjør ellers det du kan for å ha best mulig immunforsvar. Det å bygge opp med probiotika kan hjelpe mange, noen får også hjelp av Immiflex i tillegg, har jeg hørt. Husk at trening, dagslys, søvn og stressreduksjon også er viktig.

Ellers er det mange som får veldig god hjelp av akupunktur, så det er absolutt verdt å forsøke. Vet mange som har blitt kvitt sine gjentakende uvi med akupunktur. Dette har vært kjent i mange år, men det kommer stadig ny forskning på det også:

https://forskning.no/alternativ-behandling-hoyskolen-kristiania-medisiner/akupunktur-kan-vaere-et-alternativ-til-antibiotika-mot-urinveisinfeksjoner/1817549

Anonymkode: 31bb3...0a1

Skrevet

Det viktigste er å gå på do etter sex, tiss ut bakteriene som har kommet opp i urinveiene og vask deg litt. 

Så er det greit å ta tranebædkapsler om kvelden, da blir urinen som står i blæra over natta såpass sur at bakteriene ikke trives noe godt.

Undertøy i bomull, og ikke string. De sier det ikke er bra med for stramme bukser helle om man har lett for å få uvi.

Jeg ville tatt en skikkelig kur med probiotika/melkesyrebakterier, en måneds kur for å få riktig balanse i tarmen. Når det er gjort kan du kjøpe noen rimeligere tabletter og ta hver dag eller drikke et glass biola hver dag. Denne anbefalte legen en gang jeg måtte på en skikkelig hestekur, og den var helt fantastisk. Jeg gikk på tre forskjellige typer antibiotika, og magen har aldri fungert så bra.

https://www.life.no/produkter/mage-tarm/melkesyrebakterier/udo-s-choice-melkesyrebakterier-super-8-30-kpsl?gclid=Cj0KCQjw6-SDBhCMARIsAGbI7UjhOKQdxItgxfz6PTe1lFdfQkZxxOY12ZbBVPY1ESrYFMyq-ky8vRkaAvDUEALw_wcB

Anonymkode: eb47b...dc5

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hold stumpen varm. 

Anonymkode: 352fa...f5e

Jeg fryser lett, spesielt på nedre halvdel, så det må jeg bli flinkere til 😊

Skrevet (endret)

For meg hjalp kun 1 ting da jeg hadde UVI kontinuerlig for noen år tilbake: 1 krus med kjerringrokk-te hver eneste dag. Kjøpes på apotek eller helsekostbutikk. Tror jeg holdt på med det i 2 års tid. Hver eneste gang jeg glemte teen, kjente jeg at UVI'en kom tilbake. Men etter ca 2 år, kunne jeg droppe teen og jeg har aldri hatt UVI siden. 

Endret av Bjæk
Skrevet

Enig i rådet om å tisse etter sex, det er det viktigste jeg gjør for å forebygge! Hvis ikke går det 2 dager og jeg har UVI... Ellers tar jeg tranebær eller drikker grapefruktjuice om jeg kjenner så mye som en antydning til svie, da får jeg ofte stoppet det. 

Anonymkode: b4460...6a3

Skrevet

Tiss etter sex, eller gå til legen og be om Hiprex. Det hjalp meg! 

Anonymkode: 4a51d...686

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er visst ikke bra nok. Har noen tips?

Hold rompa varm.

Det er visstnok en beviselig sammenheng mellom det å fryse på rompa og det å få UVI. 

Anonymkode: fd7d4...d15

Skrevet

Drikke tranebærjuice. Tranebærjuice fjernet nesten urinveisinfeksjon hos meg.

Anonymkode: 29a06...cf0

Skrevet

Ikke putt fingrene inn i musemor etter du har vært i rattata... 

Anonymkode: 2d5fb...679

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Ikke putt fingrene inn i musemor etter du har vært i rattata... 

Anonymkode: 2d5fb...679

Det håper jeg da ingen gjør?!

Skrevet

Jeg må være helt sykt nøye med å tømme blæra fullstendig når jeg er på do. Hvis det ligger en dråpe igjen får jeg uvi. 

Anonymkode: 376cc...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...