Gå til innhold

Slektning som maler bilder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en slektning som har tatt opp maling som hobby etter at hun ble pensjonist. Jeg vet at det gir henne mye glede, og vi har fått et par bilder i gave. Maleforeningen hun er med i har små og store utstillinger og vi har møtt opp på en del. Da er det salg av bilder. En gang kjøpte vi et, for å være greie, og siden det så har maset aldri gitt seg. Hun sender bilder av kunstverkene sine til oss og spør om vi vil kjøpe hele tida. Om vi skulle nevne i en samtale at noen har bursdag, så er det mas om hva vedkommende liker (hage, hunder, fjelltur osv) for hun har sikkert et bilde som passer. Hun legger ut ting i sosiale medier og klager over at hun får lite respons. Greia er jo at bildene hennes ikke er fine. De er veldig amatørmessige, flate, feil perspektiv og ser egentlig mest ut som noe en 4.klassing har malt. Hun prøver å selge de for mellom 1000,- og 2000,-. Vi har sagt flere ganger at det ikke er vår stil, at vi ikke trenger flere bilder, at vi ikke er interessert i å kjøpe bilder i gave, men hun gir seg ikke. Dette er et menneske vi må forholde oss til ofte, så vi kan ikke være brutalt ærlige heller og vi ønsker jo ikke å såre. Bare at hun skal slutte å mase om kjøp. I malerforeningen driver de bare og skryter av hverandre og bygger hverandre opp med voldsomme godord, så hun ser nok ikke det vi (og andre slektninger) ser. Hvordan setter vi stopper for maset?

Anonymkode: c98fc...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krise om en slektning får en selvtillitsboost av å drive med hobbyen sin!

ikke snakk om fremtidige bursdager, si at dere ikke har muligheten til å kjøpe kunst nå, heng bildene opp på barnerommet fordi «de er såååå fine der»

Anonymkode: e7bab...a50

Skrevet

Tja, hvis hun ikke skjønner tegninga når dere sier at dere ikke trenger flere etc, så tror jeg dere bare må tåle det. Og så får dere gjenta hver gang, nei takk, for så å fokusere på de andre fine tingene dere kan snakke pm.

Anonymkode: 1e648...cd6

Skrevet

Sånn bortsett fra å være brutalt ærlig så er det vel ikke så mye dere kan gjøre? Ut i fra det du skriver tenker jeg at hun kanskje ikke har verdens beste sosiale antenner, og da er det ikke så greit å nå inn. 

Jeg ville vel kanskje forsøkt å fokusere på relasjonen dere har, og sette litt ord på at det kan bli vel mye mas. Noe slikt kanskje:

"Det er veldig hyggelig å treffe deg, men jeg synes det er leit at du går så hardt inn for å selge oss bildene dine hver gang vi møtes. Vi har ikke mulighet til å kjøpe mer av deg, og jeg skulle ønske du kunne slutte å prøve og presse oss til det så ofte og mye som du gjør."

Så får dere bare fortsette å si nei, nei og atter nei.

Skrevet
Superdolly skrev (1 minutt siden):

Sånn bortsett fra å være brutalt ærlig så er det vel ikke så mye dere kan gjøre? Ut i fra det du skriver tenker jeg at hun kanskje ikke har verdens beste sosiale antenner, og da er det ikke så greit å nå inn. 

Jeg ville vel kanskje forsøkt å fokusere på relasjonen dere har, og sette litt ord på at det kan bli vel mye mas. Noe slikt kanskje:

"Det er veldig hyggelig å treffe deg, men jeg synes det er leit at du går så hardt inn for å selge oss bildene dine hver gang vi møtes. Vi har ikke mulighet til å kjøpe mer av deg, og jeg skulle ønske du kunne slutte å prøve og presse oss til det så ofte og mye som du gjør."

Dette var et godt forslag syns jeg. Her gir dere tydelig beskjed uten å kommentere noe om at dere ikke liker kunsten hennes, men får likevel fram at det blir for mye mas.

Jeg tror dere er nødt til å være såpass direkte for å få slutt på maset, hun vil sannsynligvis også bli litt såret, men jeg tror likevel at dette er den riktige måten å ta det opp på. Sleng gjerne på at hvis det skulle by seg en anledning til å kjøpe et bilde så tar dere kontakt med henne, så hun trenger dermed ikke å mase.

Det kan jo også være at hun har veldig dårlig råd og derfor prøver litt for iherdig å få solgt noe, men siden det er en slektning så vet du gjerne det i så fall.

Skrevet

Det der er skikkelig vanskelig. Jeg er amatørmaler selv, men er så livredd for å presse på noen kunsten min at jeg ikke engang har gitt bort noe til mine egne foreldre. Men problemet er at det hoper seg opp hjemme, så jeg vil jo helst ha det ut av huset. Vær forsiktig med å si noe som ligner på kritikk av bildene, men du kan jo være ærlig på at det ikke er deres stil, at det ikke passer inn hjemme? Og at det evt ikke passer smaken til de som har bursdag heller? Kunstsmak er individuell, og har egentlig ikke å mye med kvalitet å gjøre nødvendigvis. Men vær glad på dennes vegne at hun har funnet en super hobby!

Anonymkode: 698c4...5e8

Skrevet
Superdolly skrev (42 minutter siden):

Takk det var et godt råd. Det noterer jeg meg og skal bruke neste gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi har en slektning som har tatt opp maling som hobby etter at hun ble pensjonist. Jeg vet at det gir henne mye glede, og vi har fått et par bilder i gave. Maleforeningen hun er med i har små og store utstillinger og vi har møtt opp på en del. Da er det salg av bilder. En gang kjøpte vi et, for å være greie, og siden det så har maset aldri gitt seg. Hun sender bilder av kunstverkene sine til oss og spør om vi vil kjøpe hele tida. Om vi skulle nevne i en samtale at noen har bursdag, så er det mas om hva vedkommende liker (hage, hunder, fjelltur osv) for hun har sikkert et bilde som passer. Hun legger ut ting i sosiale medier og klager over at hun får lite respons. Greia er jo at bildene hennes ikke er fine. De er veldig amatørmessige, flate, feil perspektiv og ser egentlig mest ut som noe en 4.klassing har malt. Hun prøver å selge de for mellom 1000,- og 2000,-. Vi har sagt flere ganger at det ikke er vår stil, at vi ikke trenger flere bilder, at vi ikke er interessert i å kjøpe bilder i gave, men hun gir seg ikke. Dette er et menneske vi må forholde oss til ofte, så vi kan ikke være brutalt ærlige heller og vi ønsker jo ikke å såre. Bare at hun skal slutte å mase om kjøp. I malerforeningen driver de bare og skryter av hverandre og bygger hverandre opp med voldsomme godord, så hun ser nok ikke det vi (og andre slektninger) ser. Hvordan setter vi stopper for maset?

At bildene er stygge spiller jo ingen rolle, ser man i en annen tråd her om kunst er det jo malerier som ser ut som barn har lagd som selges for mange tusen. Og da snakker jeg ikke om abstrakt kunst heller. Men hun kan jo ikke drive å mase og prakke på folk bilder. 

Anonymkode: 57200...3b9

Skrevet

På en måte er greit de koster penger.

Prøv å si nei til svigermors "artige" strikkede påskehøner, quilta puter og andre dekorasjoner - når det blir gitt som gave 😖

Anonymkode: 44b4f...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...