Gå til innhold

Smittevern, ungdom og foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det en del smitte. Det som overrasker meg er hvor lett foreldre til ungdom/unge voksne tar på dette. Det har vært ungdom på fester eller som på annet vis har brutt restriksjonene med foreldrenes velsignelse. Noen av dem har blitt smittet, andre har havnet i karantene. Smitten brer seg videre. Når foreldrene får spørsmål om dette svarer de tilsvarende:
* mitt barn fikk gå på festen [der det var alt for mange festdeltagere] fordi barnet mitt er så forsiktig og holder en meters avstand. Det var bare uflaks at hen ble smittet. 
* Det er så synd på ungdommen, de må få feste litt nå
* Ja, de var alt for mange, men det var jo bare uflaks at noen av dem var smittet. Hadde ingen vært smittet så hadde det jo gått helt fint..
* Det er jo ungdommer som bryter restriksjoner hele tiden så da synes jeg barnet mitt skal få lov også
osv. 
Det er jo ikke så rart at smitten blusser opp...

Hvor strenger er dere med ungdommene deres (ungdomskole/videregående)? Får de lov til å dra på fest eller andre arrangement der man ikke følger smittevernreglene?

Anonymkode: 9275b...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste ungdommer var superflinke for et år siden. Men de går lei og fler at hele ungdomstiden tas fra dem. De forstår ikke at det er to år av mange. De lever her og nå. De kan ikke akkurat ta igjen ungdomstiden sin når de er 50 og barna har flyttet ut. Jeg synes oppriktig synd på dem og forstår problemet og ensomheten mange av dem opplever. 

Min tenåring får være med de i egen kohort. Hvor nærme hverandre de er når de er ute kan jeg ikke kontrollere, men jeg oppfordrer til to meter. Kommunen har mye smitte, men stedet vi bor i kommunen har veldig lite og har hatt veldig lite hele tiden. 

Anonymkode: 5bdbb...757

Skrevet

Nå er det nedstengt her. Ungdomsskolen er på rødt nivå, så 15-åringen treffer vennene i kohorten på skolen. Utover det møtes de på nett. Eldste (17) har ikke vært fysisk på skolen på flere uker, men spiller med kompiser på nett. Nå gleder han seg til skolestart på rødt nivå på mandag. Ingen av dem maser om å møte venner på fritiden. Jeg har faktisk oppfordret til det (utendørs og med avstand), men vennene deres får ikke gå ut uansett. 

Anonymkode: 37b99...425

Skrevet

Mine tre tenåringer har ikke vært på en eneste fest, faktisk. De har hatt besøk av venner, men ingen festing. De skjønner jo godt hvorfor. Men jeg jobber i VGS og hører stadig fra enkelte elever om den og den festen de har vært på og hvor dritings de ble. De er over 18 år da, men de fleste bor fortsatt hjemme. 

Anonymkode: 5c59e...5d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mine tre tenåringer har ikke vært på en eneste fest, faktisk. De har hatt besøk av venner, men ingen festing. De skjønner jo godt hvorfor. Men jeg jobber i VGS og hører stadig fra enkelte elever om den og den festen de har vært på og hvor dritings de ble. De er over 18 år da, men de fleste bor fortsatt hjemme. 

Altså, der siste året. De to eldste har vært på fest før det, spesielt han på 19 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...