Gå til innhold

Blir dette feil synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min skrantne bestefar har bursdag i helgen. Vi er to familier som vil besøke han, det er meg og min bror med familen. Jeg har mann og to barn, og han har kone og to barn. Så vi er tilsammen 8 stk. 

Jeg mener vi bør dele oss opp, og gå en familie av gangen. Det er min bror uenig i, og synes vi kan gå alle sammen siden det motsatt vei hadde vært lov for dem å invitere oss og bestefar hjem til dem. Jeg sier at nå kan jo ikke bestefar ut av sin omsorgsbolig, siden han er avhengig av diverse hjelpemidler. Det forstår min bror, men han ser ikke problemet med å være begge familiene på en gang. 

Jeg sa vi heller tok en annen dag, og hjelp så sur han ble! Er det ikke sånn restriksjonene er da? At man kun kan ha 5 gjester i husstanden? 

Anonymkode: 9d99b...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du tenker fornuftig! Er nå vel far som er viktig her, ikke at din bror får se dere. Eller er han redd for å måtte stå for oppvartningen selv, og vet at du ordner opp, hvis dere er der?

Anonymkode: aca6e...bb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Syns du tenker fornuftig! Er nå vel far som er viktig her, ikke at din bror får se dere. Eller er han redd for å måtte stå for oppvartningen selv, og vet at du ordner opp, hvis dere er der?

Anonymkode: aca6e...bb3

Nei jeg tror bare han ikke synes det er så farlig. Som han sier, så hadde det vært innafor å ha oss pluss far hos dem. Men leiligheten til bestefar er så liten, og så tenker jeg det er kleint om et av helsepersonellet kommer innom og møter stinn brakke liksom. 

Skrevet

Det er bare lov med 5 gjester om gangen, så broren din er jo helt på jordet i utgangspunktet.

Men om bestefaren din bor i omsorgsbolig bør dere sjekke opp reglene der for de kan være enda strengere enn ellers. Min svigerfar bor i omsorgsbolig og der er det bare 5 stykker som får besøke han totalt, altså man må velge ut 5 stykker som får komme på besøk også er det bare disse fem  som får komme inn der. Her er det derfor ingen barnebarn som får komme på besøk, de 5 som er valgt ut rullerer på å besøke og det er barn og ektefeller...

Anonymkode: c0860...cc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er bare lov med 5 gjester om gangen, så broren din er jo helt på jordet i utgangspunktet.

Men om bestefaren din bor i omsorgsbolig bør dere sjekke opp reglene der for de kan være enda strengere enn ellers. Min svigerfar bor i omsorgsbolig og der er det bare 5 stykker som får besøke han totalt, altså man må velge ut 5 stykker som får komme på besøk også er det bare disse fem  som får komme inn der. Her er det derfor ingen barnebarn som får komme på besøk, de 5 som er valgt ut rullerer på å besøke og det er barn og ektefeller...

Oi, jeg trodde omsorgsboliger ble regnet som vanlig husstand......Kanskje jeg må sjekke det opp?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oi, jeg trodde omsorgsboliger ble regnet som vanlig husstand......Kanskje jeg må sjekke det opp?

Sjekk nettsiden til boligene. Det er forskjellig fra bolig til bolig og kommune til kommune hvordan de gjør dette.

Her gjelder samme reglene i omsorgsboligene som på sykehjemmene...

https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-omsorg-og-sosiale-tjenester/informasjon-om-koronaviruset/helsetjenester-tiltak/

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sjekk nettsiden til boligene. Det er forskjellig fra bolig til bolig og kommune til kommune hvordan de gjør dette.

Her gjelder samme reglene i omsorgsboligene som på sykehjemmene...

https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-omsorg-og-sosiale-tjenester/informasjon-om-koronaviruset/helsetjenester-tiltak/

Det er forskjell på bo og omsorgssenter og omsorgsbolig. En omsorgsbolig regnes som et privat hjem, ikke en institusjon. Siden du bor i Arendal, så vet du vel om den saken iGrimstad hvor kommunen nektet besøk i omsorgsboliger, hvor det kom frem at omsorgbolig er et privat hjem, og følger dermed reglene for et privat hjem.

Anonymkode: bee5c...32a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på bo og omsorgssenter og omsorgsbolig. En omsorgsbolig regnes som et privat hjem, ikke en institusjon. Siden du bor i Arendal, så vet du vel om den saken iGrimstad hvor kommunen nektet besøk i omsorgsboliger, hvor det kom frem at omsorgbolig er et privat hjem, og følger dermed reglene for et privat hjem.

Anonymkode: bee5c...32a

Nei, det visste jeg ikke faktisk.

Svigerfar bor kanskje på et omsorgssenter han da? De kaller det omsorgsbolig, og han har en egen liten leilighet, men det kan jo godt hende det er et omsorgssenter likevel...

Skrevet

Jeg er enig med deg. Man skal ikke være flere enn fem gjester i en husstand. Hos bestefaren din blir dere altså 3 for mange om alle sammen skal være der. 

Skrevet

Jeg hadde ikke møtt han inne i det hele tatt, kun ute, uavhengig av reglene. Hadde ikke risikert å være den som gjorde at bestefar ble smittet og veldig syk, i verste fall død. 

Anonymkode: 92965...81b

Skrevet

Ikke mer enn 5 på besøk er en ANBEFALING,så dere kan fint være flere en fem. Forrige helg hadde jeg bursdag å da var vi åtte til sammen. 

Anonymkode: f472e...7c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ikke mer enn 5 på besøk er en ANBEFALING,så dere kan fint være flere en fem. Forrige helg hadde jeg bursdag å da var vi åtte til sammen. 

Anonymkode: f472e...7c7

Forrige helg var anbefalingen 2 da, så 8 stykker blir litt vel mange flere enn anbefalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei jeg tror bare han ikke synes det er så farlig. Som han sier, så hadde det vært innafor å ha oss pluss far hos dem. Men leiligheten til bestefar er så liten, og så tenker jeg det er kleint om et av helsepersonellet kommer innom og møter stinn brakke liksom. 

Det er ikke bare kleint, det er galt og det medfører risiko for andre beboere med dårlig helse, for ikke å snakke om helsepersonellet som gjør en så viktig jobb.

Skrevet

Hvis dere tenker smittefare for bestefar bør dere redusere antall besøkende totalt i løpet av helgen. Du og din bror kan vel besøke han uten resten av gjengen?

Anonymkode: 94415...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...