Gå til innhold

Har datteren min lange armer, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å strikke litt og har nå strikket flere gensere til datteren min. Problemet, eller det er egentlig ikke et problem, er at jeg alltid må strikke ermene noen cm lengre enn det oppskriftene sier. Ellers passer de fint, men nå begynner jeg å lure litt på om hun har litt ekstra lange armer, eller om det muligens er strikkeoppskrifter som har en slags mal de bruker og som har ermer i korteste laget? Hun bruker jo vanlige gensere ellers, har ikke reagert på lengden det.

Anonymkode: 95ddc...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste lages jo for å passe gjennomsnittet. Det vil alltid være mange som ikke følger gjennomsnittet.

Jeg må alltid strikke litt lengre ermer. Da jeg var yngre var det bare ermene som måtte strikkes lengre, nå er det også i bolen. Helt normal likevel ;)

Anonymkode: 6a60c...f69

Skrevet

Det kan jo hende at hun er litt utenfor gjennomsnittsmålene, enten for en periode i ujevn vekst, eller skapt sånn. Jeg tror at lengden målt fra fingertupp til fingertupp med armene rett ut til sidene skal være sånn omtrentlig det samme som høyden, du kan jo måle og se om det er stor forskjell. Dette er dog bare en pekepinn og noen har jo kortere/lengre lemmer enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: 4221e...c2d

Skrevet

Hvis faren til barnet er en orangutang, kan det godt hende at barnet ditt har ekstra lange armer. 

Anonymkode: acf9d...1d5

Skrevet

Min 13-åring har ekstra lange armer. Det er vanskelig å finne jakker, faktisk. Hun er str small i overkroppen, men da blir ermene altfor korte 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 9c8e2...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min 13-åring har ekstra lange armer. Det er vanskelig å finne jakker, faktisk. Hun er str small i overkroppen, men da blir ermene altfor korte 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 9c8e2...1a1

Litt enklere om dere da ser på voksne ytterjakker i små størrelser, ermene er ofte litt lenger enn på barneklærne, selv om størrelsen ellers kan være litt lik.

Legg merke til hvilke merker som har lange nok ermer også, for det kan variere veldig. Husker ikke i farta hvilke nå, men er flere jeg har unngått nettopp fordi de ofte er korte på ermene.

Anonymkode: 6a60c...f69

Skrevet

Unger vokser i rykk og napp. Min eldste så helt merkelig ut rundt 11-13 år. Det var ingen kroppsdeler som passet sammen. Og armene var unaturlig lange. Dette jevnet seg ut igjen og nå passer de til kroppen. 

Anonymkode: ba00c...209

Skrevet

Når jeg stikker til mitt ene barn må jeg strikke lengre enn oppskriften tilsier, hun har lengre armer enn str hun trenger på resten av kroppen tilsier. Nå bruker hun voksenstr så jeg må strikke 5cm lengre enn jeg hadde gjort til meg selv, oså for meg er det enkelt å se hvor mye jeg må strikke mere. 

Jeg hadde aldri tenkt over at hun ahdde lange armer før jeg begynte å strikke, før så har alder på klær stemt ganske bra. Men hun har alltid vært lav, så når jeg tenker nå så har nok str i armene vært som alder på klær tilsier, men ikke høyden. En ser ikke at hun har lange armer, såfremt hun ikke stpr vedsiden av søstra og en ser godt etter. 

Anonymkode: 7b69b...637

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at du overfører dette ekstremt syklige kropsfikseringen over på din datter. Dropp tanken og ta den aldri frem igjen. 

Anonymkode: 2fd80...895

Skrevet

Takker for svar! Ja, hun er nok midt i en vekstfase så godt mulig det jevner seg ut, og uansett spiller det jo ingen rolle. Hun er super som hun er.

Og jeg har selvfølgelig aldri sagt noe til henne, men har bare målt ermet på armen hennes når jeg har strikket så langt oppskriften sier og da sett at jeg bør strikke noen cm til for at de ikke skal være helt akkurat, men litt å gå på. Det hun har hørt når jeg måler er noe sånt som "supert,  da er det bare litt igjen, så er det ermet ferdig". Og så gleder vi oss begge litt til jeg er helt ferdig. Hun elsker å få plukke ut gensere selv og se dem vokse fram etter hvert som jeg strikker dem 😊

Anonymkode: 95ddc...fd1

Skrevet

Min erfaring er at gensere med rundfelling, spesielt islandske oppskrifter, har litt korte ermer. Jeg har strikket noen gensere fra boken Islandsk strikk, og ermene der er akkurat litt snaue synes jeg. 

Sånn ellers opplever jeg at strikkeoppskrifter er veldig gjennomsnittlige på en måte, og alle mål passer ikke alltid alle mennesker. Jeg løser det ved å legge på noen cm her og der ettersom det trengs. Det høres ut som du løser dette fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...