Gå til innhold

Ei i klassen til min 18 årige datter er så ufin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja de er voksne, så jeg har ingen intensjon om å blande meg inn. Men altså, dette er så rart! Saken er den at en jente i klassen til min datter (de går andre året på videregående), er veldig overvektig. Helt greit det, men hun kommenterer visst andres kropper hele tiden. Min datter er blitt veldig slank, og har jobbet sammen med denne jenta på et gruppearbeid i senere tid. Da de skulle framføre dette for klassen, hadde min datter stille sagt til henne at hun ble litt sliten i beina av å stå så lenge. Da hadde jenta svart at det ikke var så rart, siden hun hadde så mye vekt som belastet beina hennes. Altså, at hun var så tung. Min datter hadde ikke svart noe på det. 

Det som er så rart, er at denne jenta til stadighet kommenterer andres klesvalg (særlig min datter) og hinter hele tiden om at hun er stor. Noe hun ikke er i det hele tatt. Jenta mi har ikke svart noe, men jeg ser at hun blir lei seg av dette. Hun har holdt på sånn i disse to årene de har gått i klasse sammen. Jeg har sagt at hun nok lider av komplekser, men at det ikke er greit å la det gå ut over andre. Jeg sier hun bare skal svare igjen, men hun mener det da bare blir en kamp. Hva ville dere rådet til her? 

Anonymkode: 30611...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Din datter kjenner nok denne jenta godt nok til å vite at det ikke kommer noe konstruktivt ut av å svare henne. Men om hun svarer henne f.eks: Ja det var jo koselig sagt av deg. Noe sånt? Da starter hun ikke noe, men konstanterer at hun har oppfattet kommentaren som slem. 

Veldig rart av en tjukk jente å kommentere andres vekt da. Hun må jo slite veldig med seg selv. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Ve din datter si at «du er så feit at beina dine knekker snart». Skal hun få lov til å være stygg i kjeften bare fordi hun er feit? Det er ikke akseptert å si at folk er feite, men å kommentere at folk er for tynne er ikke lov. I prinsippet forstår jeg ikke behovet for å kommentere kroppene til andre, men de er unge å sånn er det. Kommenterer hun kroppen til din jente, gi henne «lov» å kommentere tilbake. Hun bør smake sin egen medisin. 

Anonymkode: 74b16...d49

Skrevet

Du ar klaget på samme jente før tror jeg.

Slik du beskriver drt tror jeg jenta er ironisk og at din datter bare ikke forstår det. Foreslå for datteren din at hun forteller jenta at hun blor leiseg av kommentarene.

Anonymkode: 6e69c...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du ar klaget på samme jente før tror jeg.

Slik du beskriver drt tror jeg jenta er ironisk og at din datter bare ikke forstår det. Foreslå for datteren din at hun forteller jenta at hun blor leiseg av kommentarene.

Jenta er ikke ironisk. Hun er slem og har fått tilbakemeldinger fra både andre elever og lærere til og med. Men hun eier mest sannsynlig ikke selvinnsikt. Jeg har ikke klaget på denne jenta før herinne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jenta er ikke ironisk. Hun er slem og har fått tilbakemeldinger fra både andre elever og lærere til og med. Men hun eier mest sannsynlig ikke selvinnsikt. Jeg har ikke klaget på denne jenta før herinne. 

Slem faktisk, ja, ja.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Slem faktisk, ja, ja.

Ja det synes jeg. Det hadde vært slemt av meg å si til deg f.eks at "ja, du har fått skviset deg inn i den genseren idag." Eller, "oi, du har lagt på deg gitt", eller "Den der buksa var ikke fin på deg altså". Det synes jeg ikke er ironisk, men direkte slemt av en 18 åring å si ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Slem faktisk, ja, ja.

Hvorfor anser du henne som ironisk da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og ja de er voksne, så jeg har ingen intensjon om å blande meg inn. Men altså, dette er så rart! Saken er den at en jente i klassen til min datter (de går andre året på videregående), er veldig overvektig. Helt greit det, men hun kommenterer visst andres kropper hele tiden. Min datter er blitt veldig slank, og har jobbet sammen med denne jenta på et gruppearbeid i senere tid. Da de skulle framføre dette for klassen, hadde min datter stille sagt til henne at hun ble litt sliten i beina av å stå så lenge. Da hadde jenta svart at det ikke var så rart, siden hun hadde så mye vekt som belastet beina hennes. Altså, at hun var så tung. Min datter hadde ikke svart noe på det. 

Det som er så rart, er at denne jenta til stadighet kommenterer andres klesvalg (særlig min datter) og hinter hele tiden om at hun er stor. Noe hun ikke er i det hele tatt. Jenta mi har ikke svart noe, men jeg ser at hun blir lei seg av dette. Hun har holdt på sånn i disse to årene de har gått i klasse sammen. Jeg har sagt at hun nok lider av komplekser, men at det ikke er greit å la det gå ut over andre. Jeg sier hun bare skal svare igjen, men hun mener det da bare blir en kamp. Hva ville dere rådet til her? 

Da tenker jeg at du som mamma må si:" Noen folk sliter med seg selv. Derfor rar oppførsel. Har ingenting med deg å gjøre. Lukk ørene. Du e rbra nok. Du vet sannheten." 

Anonymkode: 7af43...4ed

Skrevet

Du maser om dette nå igjen?

Anonymkode: 4b29d...4e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Du maser om dette nå igjen?

Anonymkode: 4b29d...4e8

??

Skrevet

Jeg har sagt til mine barn at noen mennesker må trykke andre ned for å føle seg bedre selv, det handler om dårlig selvtillit og dårlig selvfølelse. De føler seg ikke bra nok, men når de trykker andre ned verbalt så føler de seg bedre enn dem og synes det helper litt.

Man kan ikke bry seg om sånt.

Men jeg synes godt datteren din kan ha et standardsvar hun bruker hver eneste gang denne jenta kommer med ufinheter. Ikke gå inn i noen krangel eller kamp, bare si den ene setningen og gå eller vri samtalen over på noe annet. Enig med din datter i at det er nytteløst å gå i kamp med slike mennesker, så uansett hva hun svarer videre er det best å bare unngå konfrontasjon.

F.eks 

"Du har fremdeles ikke lært at om man ikke har noe pent å si så skal man holde kjeft hører jeg"

Uansett hva hun svarer videre, jeg er bare direkte jeg, man må jo få være ærlig osv, så er det bare å svare "Jaja, deg om det. Skal vi se litt på den her oppgaven eller?" altså gå videre uten å legge ved på bålet.

Anonymkode: 87b0b...00d

Skrevet

Jeg tenker at i utganspunktet så har tydeligvis denne jenta problemer med seg selv. Men litt enig med ei over her, er det greit at hun er frekk fordi hun er feit. 
  Ville kommentert noe sånt som « ok, det var spesielt å si». Er ikke greit å være frekk igjen og igjen, også skal man bare godta det. Noen må lære denne jenta hva som er greit og ikke. Uavhengig av størrelsen hennes

Anonymkode: ad632...a8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at i utganspunktet så har tydeligvis denne jenta problemer med seg selv. Men litt enig med ei over her, er det greit at hun er frekk fordi hun er feit. 
  Ville kommentert noe sånt som « ok, det var spesielt å si». Er ikke greit å være frekk igjen og igjen, også skal man bare godta det. Noen må lære denne jenta hva som er greit og ikke. Uavhengig av størrelsen hennes

Jeg har vel skjønt det slik at hun har fått direkte tilbakemeldinger på sitt eget utseende fra andre, og blitt fly forbanna for det. Så det hele er veldig spesielt. At hun fremdeles holder på. Men min datter sier jo ikke noe, så det er kanskje derfor hun kommenterer hennes kropp så ofte? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vel skjønt det slik at hun har fått direkte tilbakemeldinger på sitt eget utseende fra andre, og blitt fly forbanna for det. Så det hele er veldig spesielt. At hun fremdeles holder på. Men min datter sier jo ikke noe, så det er kanskje derfor hun kommenterer hennes kropp så ofte? 

Det er vel litt klassisk oppførsel, hun prøver å lede oppmerksomheten bort fra kommentarer om seg selv, ved å kommentere andre.

Anonymkode: f72a9...b7a

Skrevet

Jeg ville bedt datteren min svare "Synes du det var hyggelig sagt/greit å si?" eller noe tilsvarende, hver gang, og ikke noe mer. Da ypper hun ikke til kamp, men gir likevel tydelig beskjed om at den typen kommentarer er ikke ok. Jeg har lært mine barn opp til dette også, og det er visst ganske effektivt. 

Anonymkode: f2910...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tror nok helt klart hun lar det gå utover datteren din fordi hun ikke setter hun på plass. Synes datteren din skal begynne å svare hun.

Skrevet

Det er noen få uker igjen av skoleåret. Går de vg3, så spres de snart utover, til ulike studiesteder. Hvorfor bry seg? 

Selvfølgelig, jenta har det ikke bra, men det er ikke ditt problem. 

Anonymkode: c98c7...bb1

Skrevet

Det er noen få uker igjen av skoleåret. Går de vg3, så spres de snart utover, til ulike studiesteder. Hvorfor bry seg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver at de går VG2, så det er et år igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De har ett år igjen, de går i andre klasse. Så det er lang tid å holde ut med en slik person......

HI

Skrevet

Hun skriver at de går VG2, så det er et år igjen.

Å ja, den misset jeg. 

Likevel, mitt råd er å ignorere, overhørte, gi blaffen. 

Skrevet

Å ja, den misset jeg. 

Likevel, mitt råd er å ignorere, overhørte, gi blaffen. 

Det samme tenker jeg. Hadde vært gull om hun klarte å tydelig måle jenta opp, ned og opp med øynene og ikke gidde å svare henne. Kropsspråket taler for seg 😄 Hadde uansett vært gull om hun hadde eksplodert og svart en gang at "Nå må du faen meg holde opp di bælfeite megge! " 😄 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

Det samme tenker jeg. Hadde vært gull om hun klarte å tydelig måle jenta opp, ned og opp med øynene og ikke gidde å svare henne. Kropsspråket taler for seg 😄 Hadde uansett vært gull om hun hadde eksplodert og svart en gang at "Nå må du faen meg holde opp di bælfeite megge! " 😄 

Trenger ikke å være så voldsomt. Men f.eks. "Nå er jeg møkk lei av kommentarene dine. Det er nok de fleste andre også. Nå slutter du. Skjønner du hva jeg sier?"

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke å være så voldsomt. Men f.eks. "Nå er jeg møkk lei av kommentarene dine. Det er nok de fleste andre også. Nå slutter du. Skjønner du hva jeg sier?"

Jeg er enig i at den var voldsom, men kanskje den eneste setningen som skal til for å få henne til å slutte? Kan jo hende at det må skikkelig skyts til å få henne til å holde kjeft? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...