Gå til innhold

Spørsmål om soving i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei på snart 3 år som sover ca 1,5 timer i bhg. Nå har jeg fått høre av samme ansatt 2 ganger at dem har prøvd å få ho til å sove ved 2 anledninger i 1,5 time. Altså den/de ansatte har prøvd i 1,5 time å få barnet mitt til å sove ved 2 anledninger som jeg vet om. Jeg ga beskjed til den ansatte som har prøvd å legge barnet mitt i dag at jeg synes det er veldig lenge å bruke på å få barnet til å sove og at barnet mitt nol ikke var trøtt da, er ikke det litt vel lenge å bruke på å få en snart 3 åring til å sove i barnehagen??

Anonymkode: 3dad7...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er det. Kan være de er bekymret for at du er en av de kravstore mammaene, som blir irritert når bhg ikke følger det dere har gitt beskjed om? Det finnes altfor mange av de.

Vår jente er ca like gammel. Vi har gitt tydelig beskjed at de får se det an. Vil hun ikke legge seg, la henne være våken. Det er oss hjemme som får støyten hvis hun blir trøtt og grinete. Det tåler vi. Bedre det, enn at de prøver og prøver, og det kan skape frustrasjon. 

Anonymkode: 7a7d5...cc8

Skrevet

Si at om hu ikke sover i løpet av 20 min så må de ta henne opp. Om hun ikke elsker å slappe av i vogna da. Noen gjør det. 

Anonymkode: 77fcc...bfa

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Si at om hu ikke sover i løpet av 20 min så må de ta henne opp. Om hun ikke elsker å slappe av i vogna da. Noen gjør det. 

Anonymkode: 77fcc...bfa

Ja jeg skal si det 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jo, det er det. Kan være de er bekymret for at du er en av de kravstore mammaene, som blir irritert når bhg ikke følger det dere har gitt beskjed om? Det finnes altfor mange av de.

Vår jente er ca like gammel. Vi har gitt tydelig beskjed at de får se det an. Vil hun ikke legge seg, la henne være våken. Det er oss hjemme som får støyten hvis hun blir trøtt og grinete. Det tåler vi. Bedre det, enn at de prøver og prøver, og det kan skape frustrasjon. 

Anonymkode: 7a7d5...cc8

Ja tenker det samme, nå vet ikke jeg om dette er et 2 gangs tilfelle eller dem har holdt på sånn lenge. Jeg tenker at hvis bhg driver å prøver i 1,5 timer for å få barnet mitt til å sove så får jo barnet mitt en assosiasjon med at nå skal jeg sove og ferdig med det. Enten hun er trøtt eller ei! Hun er jo såpass gammel at hun burde egentlig ikke sove i mer enn max 1 time i bhg og hvis hun ikke sovner raskt så er hun ikke trøtt!

Skrevet

Det var da voldsomt, det ødelegger jo mye av dagen til barnet når de bruker så mye tid på legging hvis hun ikke er trøtt.😲Når poden her plutselig ikke ville sove en dag gav jeg beskjed til barnehagen at makstiden vi bruker er 20-30 minutt, sover han ikke etter det får han bare være våken. Problemet vårt har vært at jeg har gitt beskjed om at sover han mer enn én time ødelegger det mye av dagen, det hender ofte at de ikke følger dette fordi "han var jo umulig og vekke".

Skrevet

De må jo godta at såpass store barn ikke sover på dagen lenger, det er jo normalt! Hadde samme problemet her da minste var liten. Føler at barnehagen er mer opptatt av at barna skal sove lenge etter at de har blitt mer og mer nedbemmannet og innstramming på vikarbruk. Kan jo forstå det, de blir fortvilet og eneste måten de får avviklet pauser og møter er at barna sover. Min var første barnet på avdelingen som sluttet å sove på dagen og de likte det ikke!!! Men hun var tidlig ute med alt annet også, språket, bleieslutt og da er de ofte også tidlig modne for kutte dagsoving. Det er individuelt, og noen trenger å sove til de er 4 år, andre er ferdig når de er 2 år. Vår datter sov dessuten gjennom hele natten og pleide ikke å våkne i 5-6 tida som mange små barn gjør, så i sum fikk hun nok sine timer med søvn. Hun hadde heller ikke så lange dager i barnehagen og var lite syk, og det er jo slike ting som spiller inn på hvor slitne de er og hvor mye søvn de trenger. De insisterte lenge på at hun måtte/trengte denne sovingen og vi ville jo ikke krangle, så vi prøvde å imøtekomme dem lenge. Tilslutt holdt barnet det gående til 22-23 hver eneste kveld, hun var jo ikke trøtt om kveldene når hun sov på dagen. Og det ble jo fort en ond sirkel, for med så sene kvelder så ble hun jo selvsagt trøtt på formiddagen og da klarte de jo å få henne til å sove på dagtid og mente derfor at de hadde rett i at hun trengte det. Holdt på å bli utslitt etter noen måneder på denne måten og tilslutt satte vi ned foten. De ble irritert og mente hun kom til å bli overtrøtt og utslitt osv. Men det gikk så fint, hun gikk umiddelbart over til å sovne så fint 19.30 hver kveld og var aldri trøtt og utslitt på dagen, tvert i mot. Viste seg at foreldre kjenner jo gjerne sine barn litt de også...

Anonymkode: 3cc1a...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...