Gå til innhold

Sommersfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt kjedet seg veldig sist sommer, vi vurderer nå sommersfo i år. MEN barnet er ikke vant til å gå i sfo. Og sommersfo er på en annen skole enn den han går i til vanlig. Jeg er usikker på hvor mange hin kjenner der.. skal jeg bare melde hin på og satse på at det går bra. Hin er veldig engstelig av seg...

Anonymkode: 0efac...65b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle være han 

Skrevet

Innspill? 

Skrevet

Jeg har en forsiktig gutt å aldri i livet om jeg hadde gjort det! Synes du virkelig det er okey å levere han til fremmede voksne han aldri har sett før?? De hadde ikke klart å trygge min gutt når barnet mitt aldri har sett de før. Å om morgenen har du gjerne ikke så god tid til å levere heller. Nei det høres ikke ut som er til barnets beste. Hvem skal gi han tryggheten han trenger da når han ikke kjenner noen der?

Anonymkode: c423c...160

Skrevet

Ville ihvertfall hørt med de andre i klassen da, om noen han kjenner skal dit.  Ellers høres det ut som en dårlig ide å sende han dit fordi han kjeder seg? 

Anonymkode: f84c7...4b1

Skrevet

Kommer jo også litt ann på om barnet lett finner seg noen å leke med selv om han kanskje ikke kjenner noen av de. Det hadde ikke barnet mitt klart uten støtte fra voksne han kjente godt og som han var trygg på.

Skrevet

Kommer jo også litt ann på om barnet lett finner seg noen å leke med selv om han kanskje ikke kjenner noen av de. Det hadde ikke barnet mitt klart uten støtte fra voksne han kjente godt og som han var trygg på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ville ihvertfall hørt med de andre i klassen da, om noen han kjenner skal dit.  Ellers høres det ut som en dårlig ide å sende han dit fordi han kjeder seg? 

Ja for det er jo livsfarlig om barn kjeder seg

Skrevet

Du skiver ikke hvor gammelt barnet er eller om han har lyst selv, men jeg tenker det må være fint. Det er da mange barn som går på div. sommerskoler/kurs hvor de ikke kjenner noen fra før. Men du må jo nesten vurdere ditt barn selv bog hvor engstelig han er. Men det kan jo også godt hende at han vil vokse på det og få det supert. 

Skrevet

Dersom han kjedet seg i sommer så må jo dere foreldre finne på mer med han.

sommersfo er en god ide. Forbered han, besøk gjerne stedet og prat positivt om det. Be om programmet slik at dere kan prate litt om hva som skjer.

barn har gått av å prøve seg på utfordringer, bli kjent med nye barn osv. 

Anonymkode: ae914...dcd

Skrevet
Tipp topp skrev (27 minutter siden):

Du skiver ikke hvor gammelt barnet er eller om han har lyst selv, men jeg tenker det må være fint. Det er da mange barn som går på div. sommerskoler/kurs hvor de ikke kjenner noen fra før. Men du må jo nesten vurdere ditt barn selv bog hvor engstelig han er. Men det kan jo også godt hende at han vil vokse på det og få det supert. 

Helt supert å bli levert til voksne han aldri har sett før?? Regner med ingen ville brukt barnevakt uten at barna hadde hatt den som skulle passe,så hvorfor er det da greit å levere barna til fremmede på SFO?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en forsiktig gutt å aldri i livet om jeg hadde gjort det! Synes du virkelig det er okey å levere han til fremmede voksne han aldri har sett før?? De hadde ikke klart å trygge min gutt når barnet mitt aldri har sett de før. Å om morgenen har du gjerne ikke så god tid til å levere heller. Nei det høres ikke ut som er til barnets beste. Hvem skal gi han tryggheten han trenger da når han ikke kjenner noen der?

I alle dager. Det er skoleunger det er snakk om. Ikke barnahage.

Anonymkode: 00faa...c78

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Helt supert å bli levert til voksne han aldri har sett før?? Regner med ingen ville brukt barnevakt uten at barna hadde hatt den som skulle passe,så hvorfor er det da greit å levere barna til fremmede på SFO?

Jøsseland, regner med gutten går i minst 2.klasse og møter da voksne han ikke kjenner på skolen av og til (vikarer), på fritidsaktiviteter osv.

Han blir jo kjent med dem.

Mine barn har gått på både fotball og håndballskole om sommeren, de kjente ikke de voksne der heller, men de ble jo kjent.

Anonymkode: 16fea...606

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I alle dager. Det er skoleunger det er snakk om. Ikke barnahage.

Anonymkode: 00faa...c78

Ja for som skolebarn er det jo ikke greit å ikke ville gå til fremmede.. Du er lite smart du!

Skrevet

Gutten min er 8 år. Jeg er meget usikker på å sende han på sommersfo av samme grunn som dere skriver. Han er en litt usikker og engstelig type. Men min mann mener jeg SKAL melde han på!  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja for som skolebarn er det jo ikke greit å ikke ville gå til fremmede.. Du er lite smart du!

Sommer sfo pleier ofte å være en oppsamlings sfo hvor flere skoler møtes. Det er gjerne noen voksne og noen barn man kjenner fra før. Veldig ofte klarer skolebarn dette helt fint. Går det ikke så går det ikke. Det er virkelig ikke noe problem altså 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Sommer sfo pleier ofte å være en oppsamlings sfo hvor flere skoler møtes. Det er gjerne noen voksne og noen barn man kjenner fra før. Veldig ofte klarer skolebarn dette helt fint. Går det ikke så går det ikke. Det er virkelig ikke noe problem altså 

Vi fikk beskjed om at det ikke kom til å være noen voksne barnet kjenner der. Barnet mitt trenger hvertfall å bli tatt imot av en voksen han kjenner for å føle seg trygg. Syns ikke det er så merkelig,de er faktisk ikke så store enda. Det var mange i klassen som var misfornøyd med at de må over på en skole så det ble tatt opp på foreldremøte . Dessverre var det ikke noe skolen kunne gjøre med det,så det endte opp med at nesten ingen fra vår klasse brukte tilbudet. Snakket med mange av foreldrene å de trengte SFO i feriene,men at det selvsagt er uaktuelt å levere barna våre til voksne som ungene aldri har sett før og som de ikke er trygg på.

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (11 minutter siden):

Jo det blir fort ett problem om det for eksempel er en alenemamma uten noen andre til å passe barnet. Eller to foreldre der begge må jobbe å som ikke har noen andre til å passe. Det er en idiotisk ordning av ferie SFO!  Å helt sprøtt at ferie SFO i vinterferie å sånt koster ekstra! SFO er da virkelig dyrt nok fra før!

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo det blir fort ett problem om det for eksempel er en alenemamma uten noen andre til å passe barnet. Eller to foreldre der begge må jobbe å som ikke har noen andre til å passe. Det er en idiotisk ordning av ferie SFO!  Å helt sprøtt at ferie SFO i vinterferie å sånt koster ekstra! SFO er da virkelig dyrt nok fra før!

SFO hadde blitt dyrere dersom alle det var åpnet hele året. Det er dessuten helt vanlig å melde skolebarn på aktiviteter i sommerferien. Helt ned i de minste klassene 

Skrevet

Må du, så gjør du det. Har du fri, har selvfølgelig gutten ferie sammen med deg. 

Anonymkode: 0e5e2...0ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det høres helt sprøtt ut . Her koster ikke sfo ekstra i vinterferien osv, men vi har ikke sommer sfo, stengt hele juli . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det høres helt sprøtt ut . Her koster ikke sfo ekstra i vinterferien osv, men vi har ikke sommer sfo, stengt hele juli . 

Her må vi betale ekstra for alle ferier,men er vel pga at det er på en annen skole.

Skrevet

Organisering av og betaling for SFO er i stor grad opp til hver enkelt kommune. Dette betyr at noen kommuner velger å ha SFO åpent i alle ferier. Slik er det her. Andre kommuner velger å ha et nokså redusert tilbud, gjerne samlet ved en eller noen få skoler. Kommunene kan også velge om dette skal legges inn i den ordinære betalingen eller om det skal kreve ekstra påmelding og ekstra betaling. 

Jeg vil tro (dette er ren synsing fra min side, og kun basert på lang tids lesing inne på dette forumet) at kommuner som velger å redusere tilbudet så mye som hi og anonym ...160 beskriver har erfart at SFO om sommeren er lite brukt, få barn blir påmeldt og enda færre dukker opp. Derfor velger de å redusere tilbudet til et minimum. Dette gjør det enklere og billigere for kommunen.

Her hvor jeg bor er SFO åpent i alle skolens ferier, med unntak av fire uker i juli, hvis det er nok barn påmeldt. De har satt et minsteantall påmeldte barn, og blir det færre holder de ikke åpent. Ferier koster ekstra, det er ikke lagt inn i den ordinære prisen, rett og slett fordi at da ville foreldrene kranglet den andre veien: Så urettferdig at vi må betale for ferier når barnet faktisk har fri!

Hi: Hvis dere må på jobb og trenger SFO for barnepass ville jeg meldt på barnet og snakket med ham og forsøkt å få ham til å tenke positivt og tro på at dette skal gå fint. Hvis det bare er fordi han kjeder seg litt, ville jeg heller ha løst det på annen måte. Forsøkt å finne på ting sammen med ham, avtale med venner og slikt. Jeg ville også innimellom latt ham kjede seg. Det er sunt, og barn blir ganske kreative når de har kjedet seg en stund.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Vel, begge våre barn har vært på sommerskole hvert år siden 1. klasse og det var ingen de kjente fra før der. Da de startet på AKS/SFO uken før de startet i 1. klasse var heller ikke vi foreldrene tilstede til de var blitt kjent med de voksne. Trodde det var helt normalt.

Skrevet
Tipp topp skrev (44 minutter siden):

Vel, begge våre barn har vært på sommerskole hvert år siden 1. klasse og det var ingen de kjente fra før der. Da de startet på AKS/SFO uken før de startet i 1. klasse var heller ikke vi foreldrene tilstede til de var blitt kjent med de voksne. Trodde det var helt normalt.

Barn er forskjellige. Her var det som sagt mange som klaget på tilbudet å mange som ble tvunget til å finne andre løsninger,ettersom det ikke var ett alternativ å levere barna til voksne som ungene ikke kjente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...