Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Barnet nærmer seg 4 år og snakker veldig dårlig. Har ppt inn i bildet og ett godt opplegg i barnehagen. Barnet ble henvist til HABU og BUP , men de fant ingen mistanke om autisme, adhd eller psykisk utv.hemming. Barnet er generelt ganske umoden i forhold til andre, men har fått en plutselig utvikling både når det kommer til språk og til annen utvikling. Ligger vel 1 år max bak jevnaldrende, men språket er fortsatt dårlig selv om der skjer mye positivt. Dere med barn med språkvansker; lærte barnet seg å snakke skikkelig før skolestart? Barnet har god språkforståelse, er blitt ganske så selvstendig og kan veldig mye. Når jeg ser på hva en 4 åring bør kunne kan barnet det meste , utenom språket. Skal tilbake til HABU før skolestart om ting ikke har ordnet seg før den tid. Anonymkode: eb27a...665
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Har dere vært i kontakt med logoped? Anonymkode: efd1e...a1f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Tenker logoped om det allerede ikke er gjort. Ører og alt er sjekket ut? Anonymkode: 935b6...4e3
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Du beskriver at han har god språkforståelse og det er et kjempeflott utgangspunkt! Det er viktig å huse på at det finnes en normalvariasjon blant barn. Noen er tidlig ute med språket, andre trenger lengre tid. Ikke bare fordi de er "mer umoden", men kanskje fordi de rett og slett ikke er moden for f.eks riktig uttale. F.eks hvis munnen og kjeven ikke er nok utviklet/stabil så vil barnet rett og slett ikke kunne artikulere enkelte lyder. Poenget mitt er: Noen barn trenger ekstra tid før språket og lydene faller på plass. Språk kan variere enormt blant barn. Det kan være det kommer seg før skolestart, og at barnet bare har forsinket språkutvikling. Eller det kan være barnet har språkvansker og vil streve med sider av språket resten av livet. Dette kan undersøkes nærmere når barnet blir eldre hvis vansker vedvarer. Uansett er egentlig poenget det samme, barnet trenger tid. Logoped vil ikke jobbe direkte med barnet i den alderen, men det kan være aktuelt dersom dere foreldre ønsker veiledning til språkstimulerende tiltak eller hvis barnehagen ønsker veiledning. Dette er mitt fagfelt profesjonelt, men jeg har også barn med alvorlige språkvansker. Mitt beste råd er å ta det med ro og ikke stresse over det. Det kommer når barnet er klar for det. Da mitt barn begynte på skolen kunne hun ikke snakke forståelig, men skolegangen har likevel vært utelukkende positivt for henne. Det har krevd systematisk arbeid med språk både hjemme og på skolen, og som tenåring er hun enda preget av språkvansker (selv om uttalen er på plass). Hun har likevel gjort det bra på skolen, og aldri opplevd mobbing. Jeg husker hvert fall at det var min største bekymring da hun var liten, så kanskje det hjelper å høre at det går bra likevel. Dessuten har jeg også jobbet flere år i barnehage og skole, og det er en veldig stor andel barn som strever med språk opp i skolealder. Anonymkode: 6548f...d37
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Du beskriver at han har god språkforståelse og det er et kjempeflott utgangspunkt! Det er viktig å huse på at det finnes en normalvariasjon blant barn. Noen er tidlig ute med språket, andre trenger lengre tid. Ikke bare fordi de er "mer umoden", men kanskje fordi de rett og slett ikke er moden for f.eks riktig uttale. F.eks hvis munnen og kjeven ikke er nok utviklet/stabil så vil barnet rett og slett ikke kunne artikulere enkelte lyder. Poenget mitt er: Noen barn trenger ekstra tid før språket og lydene faller på plass. Språk kan variere enormt blant barn. Det kan være det kommer seg før skolestart, og at barnet bare har forsinket språkutvikling. Eller det kan være barnet har språkvansker og vil streve med sider av språket resten av livet. Dette kan undersøkes nærmere når barnet blir eldre hvis vansker vedvarer. Uansett er egentlig poenget det samme, barnet trenger tid. Logoped vil ikke jobbe direkte med barnet i den alderen, men det kan være aktuelt dersom dere foreldre ønsker veiledning til språkstimulerende tiltak eller hvis barnehagen ønsker veiledning. Dette er mitt fagfelt profesjonelt, men jeg har også barn med alvorlige språkvansker. Mitt beste råd er å ta det med ro og ikke stresse over det. Det kommer når barnet er klar for det. Da mitt barn begynte på skolen kunne hun ikke snakke forståelig, men skolegangen har likevel vært utelukkende positivt for henne. Det har krevd systematisk arbeid med språk både hjemme og på skolen, og som tenåring er hun enda preget av språkvansker (selv om uttalen er på plass). Hun har likevel gjort det bra på skolen, og aldri opplevd mobbing. Jeg husker hvert fall at det var min største bekymring da hun var liten, så kanskje det hjelper å høre at det går bra likevel. Dessuten har jeg også jobbet flere år i barnehage og skole, og det er en veldig stor andel barn som strever med språk opp i skolealder. Anonymkode: 6548f...d37 Jeg er ikke trådstarter men synes det er så fint å lese det du skriver og at ting kan gå bra til tross for utfordringer. Har selv en gutt i første klasse med forsinket språk og bekymrer meg så mye for ham og fremtiden. Han har en stadig utvikling selv om han ligger bak jevnaldrende. Anonymkode: 49bbe...68b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Variasjonen er jo veldig stor når de er så små. Det er to barn i familien vår som nesten ikke snakket i det hele tatt før de var godt over 3 år. Det løsnet etterhvert og begge pratet greit innen skolestart, ingen av dem har noen diagnoser eller vansker nå (de er 12 og 14 år nå). Men du sier at barnet deres er forsinket generelt med cirka 1 år og det vil jo si at sannsynligvis er språkutviklingen også omtrent 1 år forsinket. En 2 åring snakker ofte ikke så mye ennå, sånn til sammenligning. Akkurat hva forsinkelsen skyldes virker jo som de har utredet mye allerede, og det kan jo være vanskelig å finne svaret på. Jeg tenker at logoped og riktig stimulering og støtte er den rette behandlingen uansett, men at hvor godt deres barn kommer til å prate innen skolestart vil avhenge av hva som er årsaken til barnet er forsinket og har språkvansker. Anonymkode: bedb7...6a6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 Hei, Som det blir nevnt over er det stor variasjon blant barn, og om det retter seg eller ikke handler nok en del om hva som er årsaken. Har selv et barn med store språkvansker, hun også har god språkforståelse og alt fysisk er sjekket. Hun har hatt oppfølging fra spesialpedagog siden hun var 3 år og har nå nylig fått logoped. Frøkna her er rett og slett "feilprogrammert", hun har alle lydene, men bruker de feil plass. Å jobbe direkte med lydene er utfordrende i den alderen, så her har de rett og slett startet med munnmotorisk trening. Her nærmer det seg skolestart, har søkt utsettelse. Vil anbefale at man forsøker å få en vurdering av logoped. Det er et hav av ulike språkvansker og ofte krever de ulik tilnærming. Ofte kan de vurdere hva slags type språkvanske som evt ligger der, men ikke nødvendigvis hva som er årsaken. Erfaringsmessig er det ofte lang ventetid på logoped. Vi søkte når hun var 4 år og ventet over et år før hun fikk logoped i barnehagen. Gikk først privat for en kartlegging, fikk et navn på det hun strevde med, og da hadde den kommunale logopeden et utgangspunkt å jobbe videre med. Lykke til! :) Anonymkode: 879bd...259
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Du beskriver at han har god språkforståelse og det er et kjempeflott utgangspunkt! Det er viktig å huse på at det finnes en normalvariasjon blant barn. Noen er tidlig ute med språket, andre trenger lengre tid. Ikke bare fordi de er "mer umoden", men kanskje fordi de rett og slett ikke er moden for f.eks riktig uttale. F.eks hvis munnen og kjeven ikke er nok utviklet/stabil så vil barnet rett og slett ikke kunne artikulere enkelte lyder. Poenget mitt er: Noen barn trenger ekstra tid før språket og lydene faller på plass. Språk kan variere enormt blant barn. Det kan være det kommer seg før skolestart, og at barnet bare har forsinket språkutvikling. Eller det kan være barnet har språkvansker og vil streve med sider av språket resten av livet. Dette kan undersøkes nærmere når barnet blir eldre hvis vansker vedvarer. Uansett er egentlig poenget det samme, barnet trenger tid. Logoped vil ikke jobbe direkte med barnet i den alderen, men det kan være aktuelt dersom dere foreldre ønsker veiledning til språkstimulerende tiltak eller hvis barnehagen ønsker veiledning. Dette er mitt fagfelt profesjonelt, men jeg har også barn med alvorlige språkvansker. Mitt beste råd er å ta det med ro og ikke stresse over det. Det kommer når barnet er klar for det. Da mitt barn begynte på skolen kunne hun ikke snakke forståelig, men skolegangen har likevel vært utelukkende positivt for henne. Det har krevd systematisk arbeid med språk både hjemme og på skolen, og som tenåring er hun enda preget av språkvansker (selv om uttalen er på plass). Hun har likevel gjort det bra på skolen, og aldri opplevd mobbing. Jeg husker hvert fall at det var min største bekymring da hun var liten, så kanskje det hjelper å høre at det går bra likevel. Dessuten har jeg også jobbet flere år i barnehage og skole, og det er en veldig stor andel barn som strever med språk opp i skolealder. Anonymkode: 6548f...d37 At en fagperson skriver "det kommer når barnet er klar for det" er en holding som er ufaglignig og har gjort at utallige barn aldri har fått hjelp i tide. Akkurat som det er vilje og modningsstyrt av barnet. Det sier man ikke til barn med dysleksi, adhd ol. Men språk..."barn er forskjellige.." "jeg kjenner noen som ikke prata som barn..bla bla" Å ha dårlig språk kan være akkurat det, men det kan og være livslagt strev og kreve tilrettelegging på skole. Be om henvisning, det er bedre å fjerne tiltak som viser seg overflødig, enn å starte prosessen etter skolestart. (Det kan ta år å få riktig hjelp) Ppt, bup, nevrologi undersøkelser ol. Logoped er ofte langt ned på listen, og kommer inn om det er konkludert med spesifikke problemer. Anonymkode: bb532...48a
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Vi hadde en normal gutt som snakket fryktelig uklart. Var kun broren som skjønte han perfekt. Vi hadde logoped og ekstra hjelp i barnehagen. Det fiksa seg omtreng over natta da han lærte seg å lese. Utrolig fasinerende. 😀 Anonymkode: ea6ab...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå