Gå til innhold

Lyver du her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på disse sidene av og på nesten siden de ble opprettet. I løpet av disse årene har min livssituasjon endret seg veldig, fra fattig, ung student i knøttliten leilighet som var gravid med eldste, til midten av livet med høy utdanning, svært god inntekt og flere barn, bosatt i stor enebolig. 

Noe jeg har merket meg er responsen på svaret mitt de få gangene jeg svarer i tråder rundt inntekt, lån, forbruk ol. Jeg har faktisk blitt beskyldt for å lyve nå som ting går bra for oss, noe jeg aldri opplevde å bli beskyldt for da vi hadde det trangt økonomisk. Jeg har også opplevd å svare på tråder om barns utvikling der ingen har kommentert noe på tre av dem, mens på ene som var svært langt framme ble jeg flere ganger enten beskyldt for å lyve eller det kom tullesvar av type "og min leste Shakespeare som 2-åring" for å være nedlatende. Nå har det vist seg i ettertid at dette ene barnet har svært høy IQ, så det var ikke rart hun var tidlig ute med mye.

Begge deler får meg til å lure på en, eller egentlig to, ting. Lyver dere om ting her inne? I så fall, hvorfor? Og dere som stadig beskylder andre for å lyve? Hvorfor? Er det så utenkelig at noen avviker fra normalen/gjennomsnittet at dere ikke en gang klarer å se det for dere?

Anonymkode: 25735...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært på disse sidene av og på nesten siden de ble opprettet. I løpet av disse årene har min livssituasjon endret seg veldig, fra fattig, ung student i knøttliten leilighet som var gravid med eldste, til midten av livet med høy utdanning, svært god inntekt og flere barn, bosatt i stor enebolig. 

Noe jeg har merket meg er responsen på svaret mitt de få gangene jeg svarer i tråder rundt inntekt, lån, forbruk ol. Jeg har faktisk blitt beskyldt for å lyve nå som ting går bra for oss, noe jeg aldri opplevde å bli beskyldt for da vi hadde det trangt økonomisk. Jeg har også opplevd å svare på tråder om barns utvikling der ingen har kommentert noe på tre av dem, mens på ene som var svært langt framme ble jeg flere ganger enten beskyldt for å lyve eller det kom tullesvar av type "og min leste Shakespeare som 2-åring" for å være nedlatende. Nå har det vist seg i ettertid at dette ene barnet har svært høy IQ, så det var ikke rart hun var tidlig ute med mye.

Begge deler får meg til å lure på en, eller egentlig to, ting. Lyver dere om ting her inne? I så fall, hvorfor? Og dere som stadig beskylder andre for å lyve? Hvorfor? Er det så utenkelig at noen avviker fra normalen/gjennomsnittet at dere ikke en gang klarer å se det for dere?

Jeg beskylder aldri noen for å lyve, med mindre man i en og samme tråd skriver ting som utelukker hverandre. Jeg lyver jo ikke her inne for å oppnå noe, men bruker å anonymisere informasjonen for eksempel ved å endre kjønn og alder på barna, antall barn, hvor jeg bor og så videre. Dessverre er det en god del folk her som ikke har en dritt å gjøre, og de har som hobby å stalke andre på forumet og skrive at de vet hvem du er, hvor du bor og så videre. Dette er creepy, derfor behovet for å anonymisere informasjonen om seg selv. Hadde folk oppført seg ordentlig, ville ikke dette vært nødvendig.

Anonymkode: 18b90...2c7

Skrevet

Om jeg lyver så er det for å ikke bli kjent igjen. Som å lyve å alder og kjønn på barn, bosted ol. Hovedpoenget er alltid tilsvarende sannheten. 

Anonymkode: 41c38...729

Skrevet

Janteloven!

Jeg lyver også bare for å anonymisere. 

Anonymkode: a0347...f6e

Skrevet

Ingen tror du lyver om du har inntekt på 18000 i mnd og har barn som har lav intelligens. 

Men her inne tror jeg mange lyver om inntekt og at folk overvurderer egne barn. Hvis man skal gå ut ifra innleggene som dukker opp i slike tråder, har en gjennomsnittlig DIB-mamma inntekt på 60 000 og barn med iq på 140. Altså langt over snittet generelt.  

Jeg beskylder aldri noen for å lyve. Hvis noen vil lyve er det deres sak. Og så tror jeg at de som har lav inntekt og barn som er under snittet ikke føler for å svare i de trådene

Anonymkode: 2b99b...24a

Skrevet

Ja, jeg burde tatt med at jeg ikke tenker på å lyve for å anonymisere litt, det blir noe helt annet. Nå tenkte jeg mer på ting som inntekt, barns utvikling osv.

HI

Skrevet

Lyver ikke, og beskylder ikke andre for løgn. Jeg anonymiserer da, når jeg selv skriver. Endrer kjønn på barna og hvor jeg bor. Har sett at enkelte har blitt gjenkjent her inne, og hvordan det har medført at de har blitt oppsøkt av andre brukere, og vil ikke havne i samme situasjon. Hender jeg tenker at folk lyver, men dropper da å svare heller enn å påstå det. Er for eksempel sikker på at en av de mest aktive brukerne her inne fremstiller seg på én måte med nick og en helt annen måte når hun skriver anonymt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg burde tatt med at jeg ikke tenker på å lyve for å anonymisere litt, det blir noe helt annet. Nå tenkte jeg mer på ting som inntekt, barns utvikling osv.

HI

Jeg har løyet om barns utvikling. Men jeg løy på alder og så la jeg til en episode som ikke hadde noe med barnet mitt å gjøre. Men det kunne vært det. For å ikke bli gjenkjent. Dessverre hang mange seg opp i akkurat den episoden, så jeg droppet hele tråden

Skrevet

Ingen tror du lyver om du har inntekt på 18000 i mnd og har barn som har lav intelligens. 

Men her inne tror jeg mange lyver om inntekt og at folk overvurderer egne barn. Hvis man skal gå ut ifra innleggene som dukker opp i slike tråder, har en gjennomsnittlig DIB-mamma inntekt på 60 000 og barn med iq på 140. Altså langt over snittet generelt.  

Jeg beskylder aldri noen for å lyve. Hvis noen vil lyve er det deres sak. Og så tror jeg at de som har lav inntekt og barn som er under snittet ikke føler for å svare i de trådene

Du tror ikke at det siste er mest riktig da? At man kanskje bare er mer troende til å svare i tråder der man kan dele noe man er ekstra glad for eller stolt over, og dermed ender man naturlig opp med at det ser skjevfordelt ut? Folk trenger jo ikke å lyve, men hvis halvparten av de som svarer i en "hva tjener du?"-tråd er de 2 % her inne med høyest inntekt, så blir resultatet skjevt selv om ingen lyver.

HI

Skrevet

Jeg lyver ikke om slike ting du nevner, kun anonymisering. Vi har ikke særlig høy inntekt, men jeg pleier ikke å svare i den type tråder. Det trorjeg er ganske typisk, og kan føre til at svarene blir "ikke-representative" like mye som om noen lyver. I likhet med deg ser jeg ikke hvilken glede noen skulle ha av å dikte på seg jøy lønn her inne.

Skrevet

Du tror ikke at det siste er mest riktig da? At man kanskje bare er mer troende til å svare i tråder der man kan dele noe man er ekstra glad for eller stolt over, og dermed ender man naturlig opp med at det ser skjevfordelt ut? Folk trenger jo ikke å lyve, men hvis halvparten av de som svarer i en "hva tjener du?"-tråd er de 2 % her inne med høyest inntekt, så blir resultatet skjevt selv om ingen lyver.

HI

Jeg tror begge deler er riktig. Mange svarer det som er sant, og så kommer det en og annen som legger på et par tusenlapper, eller slenger på en episode eller to der de synes barnet sitt utmerket seg litt

Skrevet

Jeg tror faktisk at MANGE her inne "lyver", eller lager fantasisvar utfra hvordan de drømmer om å leve. For å ha så høy inntekt, så smarte barn, være så sunn og veltrent, osv, så er man temmelig ressurssterk. Og det skinner gjennom i de fleste innlegg her at det er ikke slik står EGENTLIG er! Jeg er temmelig sikker på at de aller, aller fleste her er unge (enslige) mødre, uten særlig utdanning bortsett fra "livets skole", evt dårlig betalte lavstatus jobber.  

Anonymkode: f1520...1fb

Skrevet

Nei, jeg lyver ikke. Hvorfor skulle jeg det når ingen kjenner meg uansett? Jeg anonymiserer selvsagt, og svarer aldri på ting jeg ikke kunne svart på med nick eller fullt navn for den del. Nettet er ikke sikkert, og å røpe hemmeligheter gjemt bak anonymknappen har jeg aldri våget. 

Anonymkode: f8183...4e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror faktisk at MANGE her inne "lyver", eller lager fantasisvar utfra hvordan de drømmer om å leve. For å ha så høy inntekt, så smarte barn, være så sunn og veltrent, osv, så er man temmelig ressurssterk. Og det skinner gjennom i de fleste innlegg her at det er ikke slik står EGENTLIG er! Jeg er temmelig sikker på at de aller, aller fleste her er unge (enslige) mødre, uten særlig utdanning bortsett fra "livets skole", evt dårlig betalte lavstatus jobber.  

Alle unntatt deg da eller? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror du tar feil med tanke på brukergruppa her inne. Det er nok et mye større sprang både i alder, livssituasjon og utdanningsnivå enn det du skisserer. Det å ha god inntekt, flinke barn/ barn man er stolt av og trening som hobby er jo ikke noe som er unormalt på noe slags vis, men det er klart at om man tenker at alle her inne er 21 og under utdanning, så tror man ikke på folk som sier at de er gjeldfrie og har en million på sparekonto. Om du derimot tenker deg at her inne er det også folk som er bestemødre, så blir det kanskje litt mer naturlig å tro på også de som sier at de er ferdigutdanna og har god inntekt. 

Skrevet

Samme som flere her skriver,jeg lyver for å anonymisere. Antall, kjønn og alder på barn eller bosted er typisk ting jeg endrer litt her og der. Tråder som handler om hvor mye man tjener og hva man har på bok svarer jeg aldri på, men jeg tenker som Himmel og Hav skrev at det nok er et stort spenn av folk her. Jeg har møtt folk herfra som er nederst på nederste trinn, og likeledes folk over det øverste trinnet. Vi er nok en ganske variert gjeng.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Vi har jo noen brukere som "jobber på hjemmekontor" og har "mye å gjøre", samtidig som de henger på DiB bokstavelig talt hele døgnet.

Skrevet
amandine skrev (5 minutter siden):

Samme som flere her skriver,jeg lyver for å anonymisere. Antall, kjønn og alder på barn eller bosted er typisk ting jeg endrer litt her og der. Tråder som handler om hvor mye man tjener og hva man har på bok svarer jeg aldri på, men jeg tenker som Himmel og Hav skrev at det nok er et stort spenn av folk her. Jeg har møtt folk herfra som er nederst på nederste trinn, og likeledes folk over det øverste trinnet. Vi er nok en ganske variert gjeng.

Jeg synes i grunn at det er flott jeg! At det er så store variasjoner mener jeg. Mangfold er alltid flott. Utover det så betyr det i det store og hele ikke noe som helst for meg om noen sier de har vært på ferie i Larvik mens de i virkeligheten har vært i Narvik . 😊

Skrevet

Nei lyver ikke. Jeg deltar heller ikke i pissekonkuranser så kanskje lysten til å lyve hadde vært større da?

Anonymkode: 7377c...e07

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vi har jo noen brukere som "jobber på hjemmekontor" og har "mye å gjøre", samtidig som de henger på DiB bokstavelig talt hele døgnet.

Og så har vi noen brukere som henger på DIB for bokstavlig talt å få med seg, og gjerne kritisere, alt enkelte brukere uttaler seg om. 

Skrevet

Og så har vi noen brukere som henger på DIB for bokstavlig talt å få med seg, og gjerne kritisere, alt enkelte brukere uttaler seg om. 

Et fenomen her inne. Fører statistikk over hvor mye tid folk bruker her inne. Ser de ikke selv at de muligens bruker enda mer tid på å «samle inn data». 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du tar feil der. Mitt inntrykk er at det er mange ulike mødre her inne, både med tanke på utdanningsnivå, inntekt, om man er i forhold og alder. Det er nok både veldig ressurssterke folk her, og det motsatte, men sikkert flest et sted i mellom. Mange som er innom her har brukt sidene i mange, mange år og så blitt litt værende, som meg. Da har man gjerne rukket å bli både eldre (naturlig nok) og fått på plass både utdanning og økonomi. Mange blir mer ressurssterke med alderen, tross alt.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Et fenomen her inne. Fører statistikk over hvor mye tid folk bruker her inne. Ser de ikke selv at de muligens bruker enda mer tid på å «samle inn data». 😊

Man trenger faktisk ikke så mye tid på å "samle inn data".  Trenger heller ikke å føre statistikk for å legge merke til enkelte nick. 

Anonymkode: 9435f...319

Skrevet

Lyver som anonym, men ikke med nick. Å er sikker på at flere lyver her, blant annet ei som har svart i denne tråden. 100% sikker på at hun lyver. 

Anonymkode: f4c87...128

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Man trenger ikke å "samle inn data" i det hele tatt. Det holder å logge seg inn på forumet et par ganger i løpet av dagen og lese en tråd. Da ser man at noen deltar i tråden konstant fra kl 8 til sent på kvelden. Ingen statistikk, men man ser jo at en bruker har svart i tråden gjennom hele dagen, i vanlig kontortid. Da jobber man ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...