Gå til innhold

Hvis du har et synlig handicap..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man noen rettigheter da? Automatisk?  F.eks.? Hjelp med barna?  Husarbeid?  Innkjøp?

Men hva hvis man har et usynlig handicap? Autisme f.eks?

Anonymkode: caf28...76c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er funksjonsevne som er utløsende årsak til ev. å ha rett til støtte, ikke diagnose i seg selv, og heller ikke om det er synlig eller ikke.

Anonymkode: 34255...b4f

Skrevet

Ingen får hjelp automatisk, det er funksjonsevne som avgjør.

Anonymkode: 1c030...8de

Skrevet

Ingenting går automatisk, men my kan søkes om. De tjenesteeksemplene du skisserer vil ofte være betalingstjenester, selv om det i noen tilfeller kan være en del av et bpa-tilbud.

Et usynlig handicap kan være mer begrensende enn et synlig, og selve diagnosen er derfor helt uten betydning. Du må begrunne en søknad, og skrive ganske utfyllende om både begrensinger og ressurser.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (11 minutter siden):

Ingenting går automatisk, men my kan søkes om. De tjenesteeksemplene du skisserer vil ofte være betalingstjenester, selv om det i noen tilfeller kan være en del av et bpa-tilbud.

Et usynlig handicap kan være mer begrensende enn et synlig, og selve diagnosen er derfor helt uten betydning. Du må begrunne en søknad, og skrive ganske utfyllende om både begrensinger og ressurser.

Hvor søker man?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ingen får hjelp automatisk, det er funksjonsevne som avgjør.

Hvordan bevise funksjonsevne? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er funksjonsevne som er utløsende årsak til ev. å ha rett til støtte, ikke diagnose i seg selv, og heller ikke om det er synlig eller ikke.

Hvordan går man frem? 

Skrevet

Hva kan man søke om? Og hvor?

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du ev. feiler og hva du ev. ikke får til selv. Mye lettere om du skriver hva du sliter med.

Ellers kan du kontakte legen din, han eller hun skal kunne hjelpe deg videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva du ev. feiler og hva du ev. ikke får til selv. Mye lettere om du skriver hva du sliter med.

Ellers kan du kontakte legen din, han eller hun skal kunne hjelpe deg videre.

Legen avfeier det meste. Sliter med å takle familielivet. Har ikke nok krefter/forståelse/jeg har ofte nok med meg selv. Er ofte sliten, trenger mye egentid

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Legen avfeier det meste. Sliter med å takle familielivet. Har ikke nok krefter/forståelse/jeg har ofte nok med meg selv. Er ofte sliten, trenger mye egentid

Har du mann? I så fall må jo han steppe inn med å avlaste deg hvis du er for dårlig.

Er du ikke fornøyd med legen din, da bytter du.

Men så diffust som du beskriver plagene tviler jeg på at du kvalifiserer på noe hjelp fra kommunen.

Tror du må se på livet du lever. Spiser du sunt nok? Sover du nok? Stresser du for mye? Trener du litt? Har du nok D-vitamin i kroppen og har du fått sjekket deg ellers for stoffskifte og vitaminer/mineraler?

Hvordan er forholdet til mannen din? Økonomi? Bosted? Hvordan er psyken din?

Kan du/dere skape bedre rutiner i hverdagen som frigjør mer fritid? Er det ting du/dere kan endre på? Hvordan samarbeider dere? Har ungene faste oppgaver som de gjør?

Hva føler du sliter mest på deg slik livet er nå?

Skrevet

Ingenting er gitt. Søsteren min satt i rullestol. Hun stod på venteliste for å få spesialtilpasset leilighet i 12 år. Hun kunne jo bare bo hos moren sin! Da hun døde, så var det en heldig person som rykket en plass fremover i køen. Hun hadde ganske bevist lav funksjonsevne fysisk, og en ptsd diagnose viste at hun var 100% ufør. Hun hadde BPA siste 1 1/2 året hun levde. Tok lang tid å få BPA.  Hun hadde jo en mor som kunne ta vare på henne og kjøre henne over alt! 

Anonymkode: dda87...991

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ta kontakt med BV de hjelper også mennesker. 

Anonymkode: d8ea3...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ingenting av dette gjør at du kan få hjelp fra kommunen egentlig, dette er ting du må ta tak i selv 

Svigermor som sitter i rullestol har hjemmehjelp,  men det er ganske høy egenandel selv på det så det er ikke gratis hjelp.

Når det kommer til handling så kan du ta det på nett. Om du skulle hatt hjelp til det måtte du uansett ha skrevet en handleliste, så å trykke gjennom en netthandel tar ikke mye mer tid. Sett deg ned hver søndag kveld og nesten meny for hele neste uke og klikk inn bestillingen. Selv om netthandel er litt dyrere enn å handle fysisk i butikk sparer du det inn igjen på å ukehandle og planlegge 

Når det kommer til egentid må dere rett og slett sette timeplanen. Du har jo valgt å få barn og må stå i det de årene de er små, du har ikke annet valg der. Men det er mye du kan gjøre for å skaffe deg små lommer, også vet du jo at dette er en periode man bare må gjennom. Nytter ikke å kjenne etter så mye, bare ta en dag av gangen og vit at dette er en ganske liten periode av livet. Skal du leve i 80 år så er de 15-20 årene med (små)barn ganske liten periode.

Skrevet

Her må jo far til barna trø til. Dersom dere ikke bor sammen bør kanskje barna flytte til far og være hos deg på samvær?

Anonymkode: 5dd0e...d4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Om legen ikke tar deg på alvor så bytter du lege. Du vil nok uansett trenge legeerklæring. Dersom barna blir skadelidende kan barnevernet være behjelpelig med avlastning, men slitenhet er ikke nok til å få hjelp i seg selv. Finner du ut hvorfor du er sliten, og behandling ikke hjelper kan du evt søke kommunen om bistand.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden):

Om legen ikke tar deg på alvor så bytter du lege. Du vil nok uansett trenge legeerklæring. Dersom barna blir skadelidende kan barnevernet være behjelpelig med avlastning, men slitenhet er ikke nok til å få hjelp i seg selv. Finner du ut hvorfor du er sliten, og behandling ikke hjelper kan du evt søke kommunen om bistand.

Barnevernet hjelper ikke med avlastning 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barnevernet hjelper ikke med avlastning 

Joda, om du trenger avlastning for å kunne gi barna en god oppvekst så kan de det. De kan hjelpe foreldre som trenger det.

Avlastning for barn med diagnoser er det kommunen som står for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda, om du trenger avlastning for å kunne gi barna en god oppvekst så kan de det. De kan hjelpe foreldre som trenger det.

Avlastning for barn med diagnoser er det kommunen som står for.

Jeg har spurt. Får ikke avlastning. De kan plassere vekk barna eneste 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har spurt. Får ikke avlastning. De kan plassere vekk barna eneste 

Hvert tilfelle er nok forskjellig.

Naboen her fikk. Hun var alene med en gutt, frisk og fin gutt, mens mor ikke var frisk og hadde flere diagnoser.

Hun var en god mor altså, men hadde sine begrensninger, og gutten hadde få mannlige rollemodeller i livet sitt (mor ble gravid på ferie i utlandet, så far ukjent).

Gutten fikk en støttekontakt en ettermiddag i uken, og var på avlastning hver fjerde helg. Ordnet av barnevernet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Får man noen rettigheter da? Automatisk?  F.eks.? Hjelp med barna?  Husarbeid?  Innkjøp?

Men hva hvis man har et usynlig handicap? Autisme f.eks?

Det har ingenting med saken å gjøre om handikappet synes eller ikke, det er mange diagnoser som gir rettigheter til støtte og tilrettelegging både økonomisk og praktisk uten at handikappet synes. Man må søke om det. Mitt barn f.eks har dysleksi og høytfungerende autisme. Hun har rettigheter som utvidet tid på eksamen, diverse hjelpemidler, egne program på pc ifbm med skriftlig arbeid, rett til å få teksten opplest/lydbok, spesialpedagog på skolen og innvilget hjelpestønad som gir meg muligheten til å jobbe kortere dager fordi hun trenger mer hjelp og støtte enn et normaltfungerende barn.

Anonymkode: 62b2a...eb5

Skrevet

Det har ingenting med saken å gjøre om handikappet synes eller ikke, det er mange diagnoser som gir rettigheter til støtte og tilrettelegging både økonomisk og praktisk uten at handikappet synes. Man må søke om det. Mitt barn f.eks har dysleksi og høytfungerende autisme. Hun har rettigheter som utvidet tid på eksamen, diverse hjelpemidler, egne program på pc ifbm med skriftlig arbeid, rett til å få teksten opplest/lydbok, spesialpedagog på skolen og innvilget hjelpestønad som gir meg muligheten til å jobbe kortere dager fordi hun trenger mer hjelp og støtte enn et normaltfungerende barn.

Tusen takk for at du delte. Er det pga diagnosen?  Eller fungering? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er for å fungere så godt som mulig med de utfordringene hun har...om jeg kan si det sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er for å fungere så godt som mulig med de utfordringene hun har...om jeg kan si det sånn. 

Men hvordan kan jeg bevise hvor dårlig jeg fungerer?  Fastlegen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men hvordan kan jeg bevise hvor dårlig jeg fungerer?  Fastlegen? 

Fastlege og evt spesialist må skrive legeerklæring ang utredning, behandling, prognose og funksjonsevne.

Avlastning kan gis gjennom barnevernet hvis du har nedsatt omsorgsevne. Hjelp til handling må du betale for. Hjemmehjelp kan gis dersom du fysisk eller mentalt ikke klarer å rengjøre huset ditt, men det må betales for.

Anonymkode: a9149...440

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...