Gå til innhold

Er ikke det frekt å by under minsteprisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver med håndverk og selger varer i ny og ne. Averterer dem på Facebook (forskjellige salgssider) og oppgir minstepris, som er i utgangspunktet ganske lav. I det siste har jeg opplevd flere ganger å få bud på melding, der folk byr flere hundre under minsteprisen. Jeg vet at varene i snitt ligger høyere i pris enn det jeg oppgir som minstepris. Likevel prøver folk å presse prisen enda mer ned. Så hva er folkeskikk her egentlig? Er det frekt å by under minsteprisen? 

P.S. Jeg svarer på alle slike henvendelser hva minsteprisen er, og at jeg ikke godtar bud under minstepris. Den ene damen ble sur... 😂

Anonymkode: d3916...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke frekt. Irriterende ja, og jeg hadde sikkert ikke gjort det. Eller kanskje, om jeg syntes at det ikke var verdt mer. Men frekt er det ikke. 

Anonymkode: ba837...d60

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg driver med håndverk og selger varer i ny og ne. Averterer dem på Facebook (forskjellige salgssider) og oppgir minstepris, som er i utgangspunktet ganske lav. I det siste har jeg opplevd flere ganger å få bud på melding, der folk byr flere hundre under minsteprisen. Jeg vet at varene i snitt ligger høyere i pris enn det jeg oppgir som minstepris. Likevel prøver folk å presse prisen enda mer ned. Så hva er folkeskikk her egentlig? Er det frekt å by under minsteprisen? 

P.S. Jeg svarer på alle slike henvendelser hva minsteprisen er, og at jeg ikke godtar bud under minstepris. Den ene damen ble sur... 😂

Nei det er ikke frekt, er bare og si Nei

Anonymkode: 2124c...aae

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke frekt, er bare og si Nei

Anonymkode: 2124c...aae

Men hva er poenget med å by under minstepris? Blir jo merarbeid for meg. Først sender de gjerne den automatiserte meldingen "jeg er interessert i denne varen". Når jeg svarer, så byr de under minsteprisen. Kun på melding, selvfølgelig. 

Skrevet

Nei, det er ikke frekt. Det er lov å prøve seg

Anonymkode: 15370...1c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er poenget med å by under minstepris? Blir jo merarbeid for meg. Først sender de gjerne den automatiserte meldingen "jeg er interessert i denne varen". Når jeg svarer, så byr de under minsteprisen. Kun på melding, selvfølgelig. 

Poenget er vel å få det billigere enn minstepris?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Poenget er vel å få det billigere enn minstepris?

Og det er derfor jeg spør - er ikke det frekt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Alle ønsker vel å spare penger hvis de kan. Da er det bare å prøve seg. Det som er frekt, er å bli sur for et nei. Eller, det er kanskje ikke frekt, men veldig uhøflig. Men det er da ikke ditt problem. 

Skrevet

Jo, det er frekt. Det er ingen som går inn i en butikk hvor det henger en vare til 399,- og sier «Jeg tar den gjerne for 150».

Den samme folkeskikken burde gjelde for salg av varer og produkter på nett.

Et stort problem med folk som ikke driver med håndverk selv er at de har en generell holdning om at «det er jo bare» ditten og datten. Da tenker jeg at da kan de jo bare lage det selv da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikke frekt å prute

Skrevet
Listedamen skrev (3 minutter siden):

Jo, det er frekt. Det er ingen som går inn i en butikk hvor det henger en vare til 399,- og sier «Jeg tar den gjerne for 150».

Den samme folkeskikken burde gjelde for salg av varer og produkter på nett.

Et stort problem med folk som ikke driver med håndverk selv er at de har en generell holdning om at «det er jo bare» ditten og datten. Da tenker jeg at da kan de jo bare lage det selv da.

Når man kjøper en vare i butikk, så er det noe annet. Den er ikke brukt, og har du kvittering og den blir ødelagt/ikke fungerer som forventet, så kan man levere den tilbake. Det er ikke det samme å kjøpe noe på en kjøp/salg side som å kjøpe i butikk

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Når man kjøper en vare i butikk, så er det noe annet. Den er ikke brukt, og har du kvittering og den blir ødelagt/ikke fungerer som forventet, så kan man levere den tilbake. Det er ikke det samme å kjøpe noe på en kjøp/salg side som å kjøpe i butikk

Jeg er enig når det gjelder brukte varer etc., men her er det snakk om nye varer; håndverk. Da skal man også kunne levere tilbake om den er ødelagt (med mindre den er spesiallaget.) Man kan ikke forvente å kunne prute da, og jeg mener at det er frekt når det faktisk står en minstepris.

Endret av Listedamen
Skrevet

På brukte ting, nei ikke frekt. På håndverk som er nytt, ja frekt.

Anonymkode: 67b93...3d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jo det er frekt, er en grunn til det står minstepris.

Skulle selge noen dyre joggesko som er ubrukt og med lapper på, barnet vokste plutselig en del !( ikke kvittering, så nyttet ikke å bytte på butikk de var kjøpt)  La inn mp og ei bydde 100kr mindre en det( som allerede var 1/2 pris). Henne svarte jeg bare ikke, da det tydelig står mp

Anonymkode: aee98...60d

Skrevet

Greia er jo at disse markedsplassen fungerer slik. Finn.no, FB-grupper osv. opererer med litt andre spilleregler enn butikkene, og da vil man alltid få tilbud under minstepris. Du kunne kanskje være enda tydeligere i annonsen og skrive at tilbud under minstepris ikke besvares. Så slipper du alle se henvendelsene du ikke vil ha.

Synes det er litt pussig også at de som selger ubrukte varer til 50% avslag synes det er en så god deal for kjøper. Det er jo ikke kjøper som sitter med et bomkjøp i feil størrelse eller farge, det er selger. Og vi vet at det aller meste kommer på salg før eller senere, og da kanskje i den fargen kjøper heller egentlig vil ha. 

Anonymkode: 51e63...d6e

Skrevet
Listedamen skrev (3 timer siden):

Det er ingen som går inn i en butikk hvor det henger en vare til 399,- og sier «Jeg tar den gjerne for 150».

Jo visst. 

Anonymkode: f00b4...db4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jo visst. 

Ikke så vanlig når noe koster 399, men veldig vanlig å diskutere pris og få rabatt på dyrere varer, alt fra vaskemaskin og stekeovn til bil og hus. 

Det er ikke frekt å by under minstepris, men hvis du synes det er plagsomt kan du bare la være å svare. 

Anonymkode: b03f8...2b0

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo visst. 

Ja, det er overraskende mange 🙈 "Kan du ordne en god pris til meg?", "jeg tar den hvis jeg får 20% rabatt" og "pakkepris hvis jeg kjøper flere?" er også vanlige måter å prute på her jeg jobber. I en kjedebutikk hvor jeg har null input på priser og rabatter uansett.

Anonymkode: f4c4e...3e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ikke så vanlig når noe koster 399, men veldig vanlig å diskutere pris og få rabatt på dyrere varer, alt fra vaskemaskin og stekeovn til bil og hus. 

Anonymkode: b03f8...2b0

Nettopp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, det er overraskende mange 🙈 "Kan du ordne en god pris til meg?", "jeg tar den hvis jeg får 20% rabatt" og "pakkepris hvis jeg kjøper flere?" er også vanlige måter å prute på her jeg jobber. I en kjedebutikk hvor jeg har null input på priser og rabatter uansett.

Og du er dame?

Skrevet
Listedamen skrev (9 timer siden):

Jeg er enig når det gjelder brukte varer etc., men her er det snakk om nye varer; håndverk. Da skal man også kunne levere tilbake om den er ødelagt (med mindre den er spesiallaget.) Man kan ikke forvente å kunne prute da, og jeg mener at det er frekt når det faktisk står en minstepris.

Det er veldig vanskelig å reklamere på noe som er kjøpt på kjøp/salg-sider. Derfor er der helt ok å prute på prisen. Hvis HI vil ha høyere pris, så får hun åpne butikk. Hvis hun tjener under 6000 per person per år, så kan hun i tillegg slippe skatt. Mange fordeler for HI ved å velge kjøp/salg

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Og du er dame?

Ja?

Skrevet

Jeg svarer kort; «selger ikke til den prisen, prisen er oppgitt». Ytterligere meldinger med bud under minstepris ignoreres.

Anonymkode: 124ae...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...