Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg har i flere måneder slitt med kraftige smerter i nesten all muskulatur, helt fra kjeven til føttene. Det verker, stråler og er stivt. Det gir seg ikke. Hva kan årsaken være? Hva kan hjelpe? Jeg er veldig aktiv og trener hver dag. Har bestilt legetime. Anonymkode: 4a616...4d9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Det kan være alt mulig, angst, reumatisme, kreft, diverse virus, mangelsykdom osv. Anonymkode: 8db7d...efd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Som første sier, kan være hva som helst. Legen tar nok en del prøver av deg. Kan du være overtrent? Det kan man bli selv om man ikke har økt treningsmengde, spesielt om ikke kosthold og restitusjon og søvn er optimalt. Hvor mye trener du daglig? Anonymkode: 409c6...89d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Som første sier, kan være hva som helst. Legen tar nok en del prøver av deg. Kan du være overtrent? Det kan man bli selv om man ikke har økt treningsmengde, spesielt om ikke kosthold og restitusjon og søvn er optimalt. Hvor mye trener du daglig? Anonymkode: 409c6...89d Jeg har tenkt tanken om overtrening faktisk. Har økt treningsmengden endel siden mars i fjor. Har nesten ikke hatt hviledager på over ett år. Løper hver dag i terreng, og trener styrke flere dager i uken. I tillegg til at jeg har gått lange turer hver dag. Lurer nesten på om det har blitt litt mye. Anonymkode: 4a616...4d9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg har tenkt tanken om overtrening faktisk. Har økt treningsmengden endel siden mars i fjor. Har nesten ikke hatt hviledager på over ett år. Løper hver dag i terreng, og trener styrke flere dager i uken. I tillegg til at jeg har gått lange turer hver dag. Lurer nesten på om det har blitt litt mye. Anonymkode: 4a616...4d9 Det er ganske sansynlig at du har årsaken der. Sansynlig bis har du da også liten fremgang i treningen. Reduseryreningen kraftig i noe uker og gi deg selv minst en dag treningsfri etterpå og tren mindre. Anonymkode: 8db7d...efd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er ganske sansynlig at du har årsaken der. Sansynlig bis har du da også liten fremgang i treningen. Reduseryreningen kraftig i noe uker og gi deg selv minst en dag treningsfri etterpå og tren mindre. Anonymkode: 8db7d...efd Ja, det skal jeg jommen prøve. Merker også at jeg ikke har løpt like bra i det siste. Anonymkode: 4a616...4d9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har tenkt tanken om overtrening faktisk. Har økt treningsmengden endel siden mars i fjor. Har nesten ikke hatt hviledager på over ett år. Løper hver dag i terreng, og trener styrke flere dager i uken. I tillegg til at jeg har gått lange turer hver dag. Lurer nesten på om det har blitt litt mye. Anonymkode: 4a616...4d9 Høres ut som om du er ganske overtrent, ja. Toppidrettsutøvere bruker jo flere år på å trene seg opp til å tåle så mye trening som de holder på med. I tillegg til det må de føre ekstremt nøye regimer utenom trening for å få nok riktig mat, nok søvn, nok hvile. God restitusjon er helt avgjørende for å få resultat og nytte av treningen man gjør. Litt slurv på kosthold, søvn eller hvile, og kanskje litt stress utenom, så faller prestasjonene. Om man fortsetter å trene med infeksjon i kroppen eller ikke tar tegn på for mye trening på alvor, da går det fort ned. Når du overtrener så brytes jo muskulaturen din ned, og det blir veldig krevende for kroppen. Du tapper deg selv for viktige næringsstoffer muskulaturen og hele systemet ditt trenger for å fungere optimalt. Og da får man fort inflammasjoner i kroppen i tillegg. Hvorfor trener du så mye? Og hva med kosthold, søvn, hvile? En av våre beste utøvere i sin sport uttalte da han var yngre at hvile var overvurdert, trengte ikke det hvis man ikke følte seg sliten. Han snudde helt om og har senere flere ganger uttalt at restitusjon, hvile og søvn er undervurdert. Så lær av dem som har gått veien før deg Men ta deg en tur til legen også, så får du sjekket om du har div. mangler eller annet også. Anonymkode: 409c6...89d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Høres ut som om du er ganske overtrent, ja. Toppidrettsutøvere bruker jo flere år på å trene seg opp til å tåle så mye trening som de holder på med. I tillegg til det må de føre ekstremt nøye regimer utenom trening for å få nok riktig mat, nok søvn, nok hvile. God restitusjon er helt avgjørende for å få resultat og nytte av treningen man gjør. Litt slurv på kosthold, søvn eller hvile, og kanskje litt stress utenom, så faller prestasjonene. Om man fortsetter å trene med infeksjon i kroppen eller ikke tar tegn på for mye trening på alvor, da går det fort ned. Når du overtrener så brytes jo muskulaturen din ned, og det blir veldig krevende for kroppen. Du tapper deg selv for viktige næringsstoffer muskulaturen og hele systemet ditt trenger for å fungere optimalt. Og da får man fort inflammasjoner i kroppen i tillegg. Hvorfor trener du så mye? Og hva med kosthold, søvn, hvile? En av våre beste utøvere i sin sport uttalte da han var yngre at hvile var overvurdert, trengte ikke det hvis man ikke følte seg sliten. Han snudde helt om og har senere flere ganger uttalt at restitusjon, hvile og søvn er undervurdert. Så lær av dem som har gått veien før deg Men ta deg en tur til legen også, så får du sjekket om du har div. mangler eller annet også. Anonymkode: 409c6...89d Tusen takk for svar. Jeg har brukt trening som terapi i nedstengingen. Bor i et område som stort sett har vært stengt ned siden mars i fjor. Og det tærer på psyken . Men det er tydelig at jeg har trent for mye, og at kroppen ikke tåler det. Skal ta en skikkelig hvile nå, og se om det hjelper. Anonymkode: 4a616...4d9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Jeg har brukt trening som terapi i nedstengingen. Bor i et område som stort sett har vært stengt ned siden mars i fjor. Og det tærer på psyken . Men det er tydelig at jeg har trent for mye, og at kroppen ikke tåler det. Skal ta en skikkelig hvile nå, og se om det hjelper. Anonymkode: 4a616...4d9 Så bra du brukte aktivitet på den måten Selv om du nå trolig er overtrent, så tenker jeg at det er viktig at du holder fokus på det som er positivt ved at du har funnet så mye glede i aktivitet og at du har greid å bli såpass mye bedre form. Selv om du nå må ta det mer med ro, så kan du jo være aktiv på andre måter, og så bygger du deg opp igjen. Det er jo en kjempetrening det å oppleve det du gjør nå, for du kan dra nytte av det videre, slik at du ikke blir overtrent igjen senere. Videre har du vist deg selv at du greier å finne nye rutiner når livet endrer seg. Du viste det da du begynte å trene som terapi mot alle endringene siste året. Og den samme erfaringen kan du bruke nå - du vet du har evnen til å gjøre de endringene som er bra for deg Og da er det viktig å finne noe annet som du nå kan bruke. Til å begynne med istedenfor trening (nå må du først hvile), men videre er det viktig å ha noe mer enn "bare" trening å gå på. Hva er ikke så viktig, bare noe du kan synes er interessant, som gir deg glede eller mestring. Du kan lære deg å spille sjakk, et nytt språk, spille et instrument, lære deg håndarbeid, lese type litteratur du aldri før har lest, være frivillig på et område... eller helt andre ting. Bare noe du kan synes det er godt å bruke litt av tiden din på. Les denne: https://www.helsenett.no/246-sykdommer/idrettsmedisin/idrettsmedisin/2058-overtrening.html Legg merke til det som står om å ta hensyn til stress, lite søvn, infeksjoner eller andre sykdommer. Men også kosthold kan virke på samme måte, enten positivt eller negativt - bedre tålegrense, eller redusere den. Få gjerne hjelp til hvordan du skal øke treningen din igjen, det viktigste er at du ikke øker for raskt. Lykke til Anonymkode: 409c6...89d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Så bra du brukte aktivitet på den måten Selv om du nå trolig er overtrent, så tenker jeg at det er viktig at du holder fokus på det som er positivt ved at du har funnet så mye glede i aktivitet og at du har greid å bli såpass mye bedre form. Selv om du nå må ta det mer med ro, så kan du jo være aktiv på andre måter, og så bygger du deg opp igjen. Det er jo en kjempetrening det å oppleve det du gjør nå, for du kan dra nytte av det videre, slik at du ikke blir overtrent igjen senere. Videre har du vist deg selv at du greier å finne nye rutiner når livet endrer seg. Du viste det da du begynte å trene som terapi mot alle endringene siste året. Og den samme erfaringen kan du bruke nå - du vet du har evnen til å gjøre de endringene som er bra for deg Og da er det viktig å finne noe annet som du nå kan bruke. Til å begynne med istedenfor trening (nå må du først hvile), men videre er det viktig å ha noe mer enn "bare" trening å gå på. Hva er ikke så viktig, bare noe du kan synes er interessant, som gir deg glede eller mestring. Du kan lære deg å spille sjakk, et nytt språk, spille et instrument, lære deg håndarbeid, lese type litteratur du aldri før har lest, være frivillig på et område... eller helt andre ting. Bare noe du kan synes det er godt å bruke litt av tiden din på. Les denne: https://www.helsenett.no/246-sykdommer/idrettsmedisin/idrettsmedisin/2058-overtrening.html Legg merke til det som står om å ta hensyn til stress, lite søvn, infeksjoner eller andre sykdommer. Men også kosthold kan virke på samme måte, enten positivt eller negativt - bedre tålegrense, eller redusere den. Få gjerne hjelp til hvordan du skal øke treningen din igjen, det viktigste er at du ikke øker for raskt. Lykke til Anonymkode: 409c6...89d Igjen, tusen takk for at du tar deg tid. Jeg har nå lest en god del om temaet, og blitt litt klokere, i tillegg til dine råd. Kommer til å kutte ned til kun rolige gåturer i noen uker nå. Og ikke hver dag. Satser på at det hjelper. Anonymkode: 4a616...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå