Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Min sønn har en venn som helst bare vil leke med ham. Nå tror jeg de begynner vokse litt fra hverandre, og min sønn vil heller være med andre venner. De går i 5 klasse. Og vi bor på bygda litt spredt, så er ikke bare å sykle rundt å ringe på, de må oftest bli med hverandre hjem med buss eller henting fra skolen. Evt kjøres rundt. Denne vennen maser veldig, konstant, om å gjøre ting sammen, og min sønn synes det er litt vanskelig å si nei. Resultatet blir at han prøver unngå denne gutten for å slippe å si nei hele tiden. Vennen tar ikke er nei for et nei heller, og bare fortsetter å mase. Også via mobil/nettspill. Jeg sier til sønnen min at han har lov å styre selv hvem han vil være med, og at det er lov å si nei. Men også at han ikke bare kan kutte denne vennen helt ut, at han bør være med ham av og til også. Men etter at de har gjort noe sammen blir masingen verre igjen. Noen gode råd til hvordan løse dette best mulig? Hva gutten min kan si til ham osv? Har vurdert å snakke med foreldrene hans, men det vil ikke sønnen min. Det hender at vennen ber foreldrene kontakte oss foreldre for å spørre om de kan leke sammen også når masinga hans ikke når fram, så vi blir også litt mast på av dem. Litt vanskelig, og vi føler nesten på dårlig samvittighet når sønnen leker med andre etter at denne vennen har spurt "100" ganger og fått nei. Anonymkode: f5dc5...a5c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Her hadde jeg ikke brydd meg om sønnen og hans ønsker. Neste gang foreldrene spør DEG så hadde jeg sagt, det er hyggelig at Ole vil komme men nå har Per alt sagt fra at det ikke passer i dag/morgen til helgen. Det hadde vært flott om dere kunne snakke med Ole om å akseptere når Per har sagt det ikke passer. Anonymkode: 2ba9a...9e5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Snakk med læreren og be ham eller henne om hjelp til at guttene får flere å spille på. Anonymkode: 2d3cf...5a3
Nyttårs barn Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Snakk med læreren og be ham eller henne om hjelp til at guttene får flere å spille på. Anonymkode: 2d3cf...5a3 Godt forslag. Det høres jo ut som om denne gutten sliter litt med å få venner og fungere sosialt.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Nyttårs barn skrev (22 minutter siden): Godt forslag. Det høres jo ut som om denne gutten sliter litt med å få venner og fungere sosialt. Ja, eller, han har jo flere venner, men foretrekker min sønn. Men han har litt problemer med å få avtalt noe med noen, sikkert fordi han maser for mye og stiller 100 spørsmål på en gang. Vet ikke hvordan de andre guttene oppfatter ham, om de også synes han maser. Tenker vel kanskje dette er noe foreldrene må hjelpe ham med heller enn lærer.. vet ikke. Anonymkode: f5dc5...a5c
Nyttårs barn Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Ja, eller, han har jo flere venner, men foretrekker min sønn. Men han har litt problemer med å få avtalt noe med noen, sikkert fordi han maser for mye og stiller 100 spørsmål på en gang. Vet ikke hvordan de andre guttene oppfatter ham, om de også synes han maser. Tenker vel kanskje dette er noe foreldrene må hjelpe ham med heller enn lærer.. vet ikke. Anonymkode: f5dc5...a5c Nei det er ikke så lett å vite bestandig. Barn er jo i øyeblikket og noen er mer sosialt veltilpassede enn andre er.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her hadde jeg ikke brydd meg om sønnen og hans ønsker. Neste gang foreldrene spør DEG så hadde jeg sagt, det er hyggelig at Ole vil komme men nå har Per alt sagt fra at det ikke passer i dag/morgen til helgen. Det hadde vært flott om dere kunne snakke med Ole om å akseptere når Per har sagt det ikke passer. Anonymkode: 2ba9a...9e5 Ja, får vel ta den praten. De vil alltid lage en avtale fram i tid når vi sier nei, men sønnen min liker ikke å måtte bestemme noe slik. Føler seg så bundet da. Men føles så feil når han sier nei/at det ikke passer til han gutten, men drar til noen andre, selv om han spurte først. Føler nesten på det hver gang han leker med andre, for han vennen spør jo nesten hver dag. Føler nesten på at det blir en form for utestengning, men hvis sønnen min heller vil noe annet så må vel det være greit? Hvertfall hvis han også sier ja av og til til denne gutten? Anonymkode: f5dc5...a5c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Kan det være en idee om gutten gjør en avtale med denne gutten hver uke? Feks på mandag så kan han avtale at de leker sammen på torsdag. Det kan muligens være en måte å få litt stopp på masingen, at den forsvinner tviler jeg på for vanen r nok der. Men da kan sønnen din referere til torsdag som avtalt, slik at han slipper å si nei eller måtte finne opp en forklaring hver gang. Det høres ut som denne gutten er en slik som maser og maser, og ikke stopper uansett hva man sier. Eller om barnet sier det er drittlei, så kanskje han skjønner det, men da blir det bare mye styr for alle. Jeg hadde en periode en avtale med min ene datter. Hver gang hun sendte meg mld: skal jeg noe idag? Så måtte jeg skrive ja og at hun måtte komme rett hjem fra skolen eller der hun var. Hun var veldig sjenert som liten og sleit med å si nei, så med en venn som ble ekstremt masete etterhvert så ble dette løsningen. Anonymkode: afc85...72f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kan det være en idee om gutten gjør en avtale med denne gutten hver uke? Feks på mandag så kan han avtale at de leker sammen på torsdag. Det kan muligens være en måte å få litt stopp på masingen, at den forsvinner tviler jeg på for vanen r nok der. Men da kan sønnen din referere til torsdag som avtalt, slik at han slipper å si nei eller måtte finne opp en forklaring hver gang. Det høres ut som denne gutten er en slik som maser og maser, og ikke stopper uansett hva man sier. Eller om barnet sier det er drittlei, så kanskje han skjønner det, men da blir det bare mye styr for alle. Jeg hadde en periode en avtale med min ene datter. Hver gang hun sendte meg mld: skal jeg noe idag? Så måtte jeg skrive ja og at hun måtte komme rett hjem fra skolen eller der hun var. Hun var veldig sjenert som liten og sleit med å si nei, så med en venn som ble ekstremt masete etterhvert så ble dette løsningen. Anonymkode: afc85...72f Ja, det hjelper å ha en avtale slik, det er det han vennen ønsker tror jeg. Men gutten min føler seg så bundet av å måtte planlegge fram i tid slik, kanskje sært av ham det. Han vil helst ta ting på sparket å lage en avtale den dagen han er på, sånn at det matcher dagsform og ønsker. Men det blir vel litt sånn at jeg vil være fri til å gjøre andre ting som er morsommere kanskje? Litt dårlig gjort? Selv om en avtale for ham blir litt tvang å måtte leke med ham som han egentlig ikke vil leke med... enkelte dager vil han jo, og sier ja. Anonymkode: f5dc5...a5c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, det hjelper å ha en avtale slik, det er det han vennen ønsker tror jeg. Men gutten min føler seg så bundet av å måtte planlegge fram i tid slik, kanskje sært av ham det. Han vil helst ta ting på sparket å lage en avtale den dagen han er på, sånn at det matcher dagsform og ønsker. Men det blir vel litt sånn at jeg vil være fri til å gjøre andre ting som er morsommere kanskje? Litt dårlig gjort? Selv om en avtale for ham blir litt tvang å måtte leke med ham som han egentlig ikke vil leke med... enkelte dager vil han jo, og sier ja. Anonymkode: f5dc5...a5c Glemte å si at trikset med å late som han har noe han skal kan vi prøve, men det funker bare om han vil dra hjem alene da. De fleste dagene er han jo med til noen, eller har med noen hjem. Det er det som er vanskeligst, når denne gutten spretter ut med spm om å bli med hjem først på dagen, og gjennom hele dagen. Så blir det kjipt å si nei til ham for så å bli med en annen hjem. Blir liksom tydelig at jeg vil leke med noen, men ikke deg 😱 Anonymkode: f5dc5...a5c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Det er ofte sårt for barn å bli avvist. Det din gutt kan oppfatte som mas kan fr den andres side være et behov for noen å være sosial med. Kanskje han blir avvist av andre eller rett og slett ikke har så mange å spille på. Et triks kan være at dere inviterer. Da er dere i forkant og kan bestemme tidspunkt og hvor ofte. Kanskje blir den andre gutten mer fornøyd når han opplever at noen ytrer ønske om p være med HAN. Det kan kanskje være bedre at dere inviterer en gang i uka framfor at din gutt opplever maskingevær flere ganger i uka. Anonymkode: f36fa...48b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er ofte sårt for barn å bli avvist. Det din gutt kan oppfatte som mas kan fr den andres side være et behov for noen å være sosial med. Kanskje han blir avvist av andre eller rett og slett ikke har så mange å spille på. Et triks kan være at dere inviterer. Da er dere i forkant og kan bestemme tidspunkt og hvor ofte. Kanskje blir den andre gutten mer fornøyd når han opplever at noen ytrer ønske om p være med HAN. Det kan kanskje være bedre at dere inviterer en gang i uka framfor at din gutt opplever maskingevær flere ganger i uka. Anonymkode: f36fa...48b Ja, skjønner jo at avvisning ikke er kjekt, er derfor jeg søker hjelp også. For vil jo ikke at denne gutten skal ha det kjipt pga min sønn, men vil jo heller ikke tvinge min gutt til å leke med en han ikke synes er så gøy... En gang i uka blir for mye, men kanskje min sønn bare må bite i det sure eplet og avtale noe ca annenhver uke, selv om han ikje har så lyst. Da får han velge en dag litt fram i tid for å kneble maset, og heller være litt skuffa når den dagen kommer og han heller ville gjort noe annet. Anonymkode: f5dc5...a5c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Synes det er helt greit og si Nei, samme problemet her , min sier nesten Ja hver gang,enda han noen ganger ønsker og være hjemme eller være med andre Anonymkode: bea23...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå