Gå til innhold

Spm til dere som jobber på SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har SFO onsdag og fredager,å sånn har jeg forstått det så må ha faste dager. Men gjør dere unntak hvis det er noe spesielt? I neste uke skal vi på foreldresamtale på Torsdag å da hadde vi virkelig trengt SFO siden det ikke er før 15.30. Tror dere det er mulig å få SFO torsdag istedenfor onsdag? Hvis ikke betaler jeg heller for en ekstra dag så er ikke krise,bare lurte på om dere er litt fleksibel når det er noe spesielt.

Anonymkode: 0c3b8...2a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer på en liten skole. Her vet jeg SFO åpner opp for slike bytter. Flere ganger lar de barna være på SFO uten at foreldre må betale eller bytte dag, så lenge barnet bare er på SFO den halvtimen foreldresamtalen varer. Da får foreldrene beskjed at de er ansvarlige for barnet, men barnet kan selvsagt oppholde seg med vennene sine på SFO. Men skulle det skje noe, blir foreldrene hentet (noe som aldri har skjedd de årene jeg har jobbet). Barnet får heller ikke mat, men jeg har aldri opplevd at noen klager på at de må se på at de andre spiser. Det har på forhånd blitt forklart hvorfor de ikke får mat, og det aksepterer de. De er ofte storfornøyd med å få være med på SFO, når de egentlig ikke «har lov». De blir litt ekstraordinære da, og det er kult! 😄

Det kan selvsagt variere rundt om. Vi er en liten skole, med under 100 elever totalt på 1.-7. trinn. Halvparten av 1.-4. går på SFO, noe som gir god oversikt for de ansatte. Et barn fra eller til gjør ikke noe i de periodene det er foreldresamtaler. 

Anonymkode: f6496...c17

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er lærer på en liten skole. Her vet jeg SFO åpner opp for slike bytter. Flere ganger lar de barna være på SFO uten at foreldre må betale eller bytte dag, så lenge barnet bare er på SFO den halvtimen foreldresamtalen varer. Da får foreldrene beskjed at de er ansvarlige for barnet, men barnet kan selvsagt oppholde seg med vennene sine på SFO. Men skulle det skje noe, blir foreldrene hentet (noe som aldri har skjedd de årene jeg har jobbet). Barnet får heller ikke mat, men jeg har aldri opplevd at noen klager på at de må se på at de andre spiser. Det har på forhånd blitt forklart hvorfor de ikke får mat, og det aksepterer de. De er ofte storfornøyd med å få være med på SFO, når de egentlig ikke «har lov». De blir litt ekstraordinære da, og det er kult! 😄

Det kan selvsagt variere rundt om. Vi er en liten skole, med under 100 elever totalt på 1.-7. trinn. Halvparten av 1.-4. går på SFO, noe som gir god oversikt for de ansatte. Et barn fra eller til gjør ikke noe i de periodene det er foreldresamtaler. 

Anonymkode: f6496...c17

Barnet skal være med på samtalen. Trenger SFO fra 13.30 til 15.30 den dagen. Så hadde jo vært greit om vi kunne bytte dag,men har jo full forståelse om det ikke lar seg gjøre. 

Skrevet

Dette gjøres forskjellig fra kommune til kommune, du må bare spørre der du har barnet.

Her jeg bor har vi ikke faste dager i det hele tatt, her er halv plass et visst antall timer, og om du bruker sfo 1,5 time hver dag eller to dager i uka er opp til deg selv.

Anonymkode: 195c9...333

Skrevet

Er bare å spørre, jeg kan bare sende en sms til sfo og si at vi bytter dag. 

Anonymkode: 31f87...03f

Skrevet

Det er det helt umulig for oss andre å svare på for regler og åpningstider for SFO varierer fra kommune til kommune. Hos oss gjør vi unntak og strekker oss så langt vi kan for å hjelpe til i spesielle situasjoner. For eksempel får alltid søsken være på SFO om foreldrene er på samtaler enten vedr barnet eller med søsken i andre klasser. 

Men hvorfor trenger dere SFO på en dag barnet ikke har SFO bare pga et foreldre møte?

Anonymkode: c88a0...ff0

Skrevet

Dette varierer fra SFO til SFO. Håpløst å spørre her inne. Ta kontakt med personalet på sfo. 

Anonymkode: 1d30c...95e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er det helt umulig for oss andre å svare på for regler og åpningstider for SFO varierer fra kommune til kommune. Hos oss gjør vi unntak og strekker oss så langt vi kan for å hjelpe til i spesielle situasjoner. For eksempel får alltid søsken være på SFO om foreldrene er på samtaler enten vedr barnet eller med søsken i andre klasser. 

Men hvorfor trenger dere SFO på en dag barnet ikke har SFO bare pga et foreldre møte?

Fordi til vanlig går han hjem fra skolen men det tar hvertfall 35 minutter å gå hjem. Da hadde han neppe ønsket å gå tilbake til skolen igjen etter kort tid i det stygge været. Det letteste hadde bare vært å ha SFO den dagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Å barnet skal altså være med på samtalen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du tror ikke hi har kontroll på det? 

Anonymkode: f5c76...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du tror ikke hi har kontroll på det? 

Anonymkode: f5c76...b5a

Jo, men årsaken til at en ekstra tjeneste trengs, kan ha med om SFO sier ja eller nei å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...