Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Er dette noe dere ville meldt fra om til BV? Det er snakk om ekstremt tuggete hår, uklipte og skitne negler, barnet ser rett og slett skittent og ustelt ut. Jeg vet ikke mer enn det. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Kunne vært mitt barn 🙈Hun er i verste trassalder og dette er kamper jeg ikke tar hver morgen. Hun bader ofte, og vaskes hver dag, men på en merkelig måte klarer hun å se skitten og ustelt ut. Anonymkode: 2820e...97f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Det kommer litt an på. Unger blir jo skitne - naturlig nok. Ny møkk er ikke farlig. Men dersom det er snakk om gammel møkk, barn som lukter ustelt, de samme skitne klærne over mange dager, tegn på at de ikke blir vasket eller dusjet/badet og neglene er konstant lange/uklipte kan det være snakk om manglende omsorg. Anonymkode: bd94e...707
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det kommer litt an på. Unger blir jo skitne - naturlig nok. Ny møkk er ikke farlig. Men dersom det er snakk om gammel møkk, barn som lukter ustelt, de samme skitne klærne over mange dager, tegn på at de ikke blir vasket eller dusjet/badet og neglene er konstant lange/uklipte kan det være snakk om manglende omsorg. Anonymkode: bd94e...707 Ja, det er litt poenget, det kom dårlig frem. Jeg har barn selv og vet selvfølgelig at barn blir skitne og får tugger i håret. Dette er noe annet, dette barnet legger man merke til. Men jeg vet jo somsagt ikke noe mer. Bare at man får en litt sånn dårlig følelse når man ser dette barnet (ser h*n ofte). Jeg ser jo at andre barn, inkludert mine egne også blir skitne osv, men ikke på denne måten. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Tja, måtte nok observert dette en stund for å vurdert det. Mine barnehagebarn er ikke alltid helt velstelte, noen ganger kan de dukke opp med skitt under neglene eller har nektet å vaske håret på noen dager. Men hvis et barn ser slikt ut hele tiden og man ser det mangler en slik omsorg, så vil det jo være noe å ta tak i. Som barnehageansatt ville jeg nok tenkt at det trengs en samtale med foreldrene i første omgang. Ikke BV med en gang. Kanskje det finnes en forklaring eller kanskje det har glippet litt for foreldrene en stund? Men jeg skjønner hva du mener med følelsen. Noen barn ser man, og får en følelse av at de mangler noe eller opplever noe de ikke burde.. Hvis du er ansatt burde du ta dette videre. Kanskje diskutere med kollegaer i første omgang? Anonymkode: 4094a...cd2
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Tror man kan se forskjell på en møkkete unge og en som ikke har det greit hjemme. Man ser vel litt på oppførsel til barnet også? Og over tid. Barnet mitt pleier ikke å gå møkkete i barnehagen, men kan skje at at det ikke ble tid til bading på kvelden, at det ble en kattevask. Han er bustete på håret pga drøyer med klipping én mnd til, pga covid. Nå kom jeg på at jeg så en liten tass i butikken her engang. Jeg var veldig ung, og visste ikke helt om det var noe jeg kunne gjøre. Da så jeg at ungen var skamklipt, møkkete, slitte klær og foreldrene var ganske ustelte, ja, her kunne man se tydelig mangel på hygiene og penger. Jeg smilte til gutten som smilte tilbake til meg,før mora gapa og kjefta at han måtte forte seg.Høylytte og brølende. Husker jeg hadde litt vondt i magen av den gutten. Håpet å se han igjen, men har ikke det. Kanskje han hadde det greit. Hvem vet. Jeg dømmer ingen etter klær eller penger, men her var det kanskje noe. Merket det mest på oppførsel. Har du sett dette barnet over tid? Vet du hvem foreldrene er? Anonymkode: 75c6a...815
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Tja, måtte nok observert dette en stund for å vurdert det. Mine barnehagebarn er ikke alltid helt velstelte, noen ganger kan de dukke opp med skitt under neglene eller har nektet å vaske håret på noen dager. Men hvis et barn ser slikt ut hele tiden og man ser det mangler en slik omsorg, så vil det jo være noe å ta tak i. Som barnehageansatt ville jeg nok tenkt at det trengs en samtale med foreldrene i første omgang. Ikke BV med en gang. Kanskje det finnes en forklaring eller kanskje det har glippet litt for foreldrene en stund? Men jeg skjønner hva du mener med følelsen. Noen barn ser man, og får en følelse av at de mangler noe eller opplever noe de ikke burde.. Hvis du er ansatt burde du ta dette videre. Kanskje diskutere med kollegaer i første omgang? Anonymkode: 4094a...cd2 Nei, jeg jobber ikke i bhg, jeg bor i nærheten av faren til dette barnet. Han har ikke barnet hele tiden. Jeg vet ikke hvem moren er(de bor ikke sammen, såpass vet jeg). Har sett barnet en del ute på en lekeplass i nærheten, faren har jeg sett lite. Så kan ikke si noe om samspill eller noe som helst. Barnet virker litt "overlatt til seg selv" om jeg kan si det slik, men det blir kanskje bare å anta. Jeg vet hva faren heter, det er det eneste, jeg har hilst på han et par ganger(mannen min har snakket såvidt med han). Barnet har to eldre søsken, de ser jeg ikke så ofte, men de virker mer stelt og ordnet. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Om det er ved levering morgen hadde jeg reagert. Det kan være vanskelig å få reint under negler på de små da. Noe møkk sitter og neglbørste kan være vanskelig. Men forventer de er stelt før levering morgen. Anonymkode: 8533a...20e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Tror man kan se forskjell på en møkkete unge og en som ikke har det greit hjemme. Man ser vel litt på oppførsel til barnet også? Og over tid. Barnet mitt pleier ikke å gå møkkete i barnehagen, men kan skje at at det ikke ble tid til bading på kvelden, at det ble en kattevask. Han er bustete på håret pga drøyer med klipping én mnd til, pga covid. Nå kom jeg på at jeg så en liten tass i butikken her engang. Jeg var veldig ung, og visste ikke helt om det var noe jeg kunne gjøre. Da så jeg at ungen var skamklipt, møkkete, slitte klær og foreldrene var ganske ustelte, ja, her kunne man se tydelig mangel på hygiene og penger. Jeg smilte til gutten som smilte tilbake til meg,før mora gapa og kjefta at han måtte forte seg.Høylytte og brølende. Husker jeg hadde litt vondt i magen av den gutten. Håpet å se han igjen, men har ikke det. Kanskje han hadde det greit. Hvem vet. Jeg dømmer ingen etter klær eller penger, men her var det kanskje noe. Merket det mest på oppførsel. Har du sett dette barnet over tid? Vet du hvem foreldrene er? Anonymkode: 75c6a...815 Har sett barnet mange ganger, over lengre tid ja, og vet såvidt hvem faren er. Kjenner han ikke. Moren vet jeg ikke hvem er, de bor ikke sammen. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Om det er ved levering morgen hadde jeg reagert. Det kan være vanskelig å få reint under negler på de små da. Noe møkk sitter og neglbørste kan være vanskelig. Men forventer de er stelt før levering morgen. Anonymkode: 8533a...20e Det ene barnet mitt var stelt når vi gikk ut av døren. Innen vi kom til barnehagen var han skitten. 😅 Husker jeg pleide å unnskylde meg og si at han faktisk var blitt stelt. Men de kjente barnet mitt og lo og sa at det visste de. Anonymkode: f8815...dfc
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det ene barnet mitt var stelt når vi gikk ut av døren. Innen vi kom til barnehagen var han skitten. 😅 Husker jeg pleide å unnskylde meg og si at han faktisk var blitt stelt. Men de kjente barnet mitt og lo og sa at det visste de. Anonymkode: f8815...dfc Det er lett å se om et barn har fersk skitt i ansiktet da. Mitt yngste barn var også alltid skitten. Men ved levering så vasket vi alltid hender og tørket bort i ansikt. Anonymkode: 8533a...20e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Man tar da en prat med foreldrene først. Ikke melder direkte til barnevernet. Og spesielt når du selv skriver: jeg vet ikke mer enn dette. For alt du vet kan det være et barn som har sensoriske vansker, hvor børsting av hår kan føles direkte smertefullt. Prat med foreldrene! Spesielt hvis du jobber i barnehagen er det faktisk ulovlig å melde kun på grunnlag av dette: https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 73f97...732
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Nei, jeg jobber ikke i bhg, jeg bor i nærheten av faren til dette barnet. Han har ikke barnet hele tiden. Jeg vet ikke hvem moren er(de bor ikke sammen, såpass vet jeg). Har sett barnet en del ute på en lekeplass i nærheten, faren har jeg sett lite. Så kan ikke si noe om samspill eller noe som helst. Barnet virker litt "overlatt til seg selv" om jeg kan si det slik, men det blir kanskje bare å anta. Jeg vet hva faren heter, det er det eneste, jeg har hilst på han et par ganger(mannen min har snakket såvidt med han). Barnet har to eldre søsken, de ser jeg ikke så ofte, men de virker mer stelt og ordnet. Anonymkode: cd3d6...06e Nei, du skal ikke melde familien til barnevernet på et så ekstremt tynt grunnlag. Du tar en prat med faren hvis du er oppriktig bekymret. Det kan være tusen grunner til at barnet fremstår ustelt, uten at det er grunn til bekymring. Og ved å bare sende en bekymringsmelding kan du skape veldig mye stress for familien selvom saken blir henlagt. Anonymkode: 73f97...732
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Man tar da en prat med foreldrene først. Ikke melder direkte til barnevernet. Og spesielt når du selv skriver: jeg vet ikke mer enn dette. For alt du vet kan det være et barn som har sensoriske vansker, hvor børsting av hår kan føles direkte smertefullt. Prat med foreldrene! Spesielt hvis du jobber i barnehagen er det faktisk ulovlig å melde kun på grunnlag av dette: https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 73f97...732 Nei, jeg jobber ikke i bhg. Da hadde ting stilt seg veldig annerledes og jeg ville sannsynligvis visst mye mer enn jeg gjør. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nei, du skal ikke melde familien til barnevernet på et så ekstremt tynt grunnlag. Du tar en prat med faren hvis du er oppriktig bekymret. Det kan være tusen grunner til at barnet fremstår ustelt, uten at det er grunn til bekymring. Og ved å bare sende en bekymringsmelding kan du skape veldig mye stress for familien selvom saken blir henlagt. Anonymkode: 73f97...732 Nei, det er jo det jeg tenker selv også, at dette er veldig tynt, det er derfor jeg spør her. Hvordan tar man en sånn ting opp med far, uten å virke ufin? Går det an? Jeg kjenner han ikke engang. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei, det er jo det jeg tenker selv også, at dette er veldig tynt, det er derfor jeg spør her. Hvordan tar man en sånn ting opp med far, uten å virke ufin? Går det an? Jeg kjenner han ikke engang. Anonymkode: cd3d6...06e Da begynner du med å bli litt kjent. Gå ut og snakk litt med barnet når du ser det på lekeplassen feks. Har du barn på samme alder kan du jo ringe på hos faren og spørre om barnet kan komme over og leke. Anonymkode: 73f97...732
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei, det er jo det jeg tenker selv også, at dette er veldig tynt, det er derfor jeg spør her. Hvordan tar man en sånn ting opp med far, uten å virke ufin? Går det an? Jeg kjenner han ikke engang. Anonymkode: cd3d6...06e Det er derfor vi har en etat som har dette som jobb. Du kan ringe og drøfte saken med barnevernet, og så er det de som vurderer om dette er noe å gå videre med eller ikke. Den vurderinga er det ikke du som skal ta. Ustelte unger er gjerne toppen av isfjellet. Anonymkode: 6abd6...620
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Da begynner du med å bli litt kjent. Gå ut og snakk litt med barnet når du ser det på lekeplassen feks. Har du barn på samme alder kan du jo ringe på hos faren og spørre om barnet kan komme over og leke. Anonymkode: 73f97...732 Jeg har ikke barn på samme alder, barna mine er mye eldre, samt ett som er flere år yngre. Men jeg kan jo forsøke å komme i prat med han likevel. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er derfor vi har en etat som har dette som jobb. Du kan ringe og drøfte saken med barnevernet, og så er det de som vurderer om dette er noe å gå videre med eller ikke. Den vurderinga er det ikke du som skal ta. Ustelte unger er gjerne toppen av isfjellet. Anonymkode: 6abd6...620 Takk for svar. Det går an. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 Jeg ville sett på helheten og vurdert litt. Noen barn har håpløst hår som tover seg og graver i alt og griser. Noen foreldre er vidunderlige foreldre som tar godt vare på barna selvom de ikke enser at håret står rett ut og genseren er flekkete. Andre foreldre holder barnet plettfri med flotte klær og nydelige fletter. Hvordan er barnet da? Trivsel, venner, sosial og trygg? Søsken? Hvordan er foreldrene? Viktig å melde fra hvis omsorgen er dårlig, men også viktig å skille mellom en aktiv, bustete kråke med mye egen vilje og et barn som ikke blir tatt vare på. Observer litt, tenk og ta en prat med din overordnede eller helsestasjonen dersom du er usikker på hvordan du bør håndtere og vurdere. Anonymkode: 2a79c...34f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #21 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det er jo det jeg tenker selv også, at dette er veldig tynt, det er derfor jeg spør her. Hvordan tar man en sånn ting opp med far, uten å virke ufin? Går det an? Jeg kjenner han ikke engang. Anonymkode: cd3d6...06e Man melder ikke hverken barn eller foreldre til barnevernet. Man melder inn en bekymring som de så tar de nødvendige grep for å undersøke. Anonymkode: 94d0d...395
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #22 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Man melder ikke hverken barn eller foreldre til barnevernet. Man melder inn en bekymring som de så tar de nødvendige grep for å undersøke. Anonymkode: 94d0d...395 Ja, jeg er klar over det. Jeg er mer usikker på hvor grensen går for når en bør være bekymret. Om jeg har grunn til det i dette tilfellet. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #23 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg ville sett på helheten og vurdert litt. Noen barn har håpløst hår som tover seg og graver i alt og griser. Noen foreldre er vidunderlige foreldre som tar godt vare på barna selvom de ikke enser at håret står rett ut og genseren er flekkete. Andre foreldre holder barnet plettfri med flotte klær og nydelige fletter. Hvordan er barnet da? Trivsel, venner, sosial og trygg? Søsken? Hvordan er foreldrene? Viktig å melde fra hvis omsorgen er dårlig, men også viktig å skille mellom en aktiv, bustete kråke med mye egen vilje og et barn som ikke blir tatt vare på. Observer litt, tenk og ta en prat med din overordnede eller helsestasjonen dersom du er usikker på hvordan du bør håndtere og vurdere. Anonymkode: 2a79c...34f Jeg er ikke ansatt rundt barnet, så ingen overordnede å snakke med, om det var slik du tenkte. Ellers takk for fint svar. Jeg vet som sagt lite ellers. Kjenner til far såvidt, ikke mor (de bor ikke sammen). Eldre søsken, disse fremstår ikke på samme måte, men ikke sett disse like mye. Anonymkode: cd3d6...06e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #24 Skrevet 8. april 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Jeg er ikke ansatt rundt barnet, så ingen overordnede å snakke med, om det var slik du tenkte. Ellers takk for fint svar. Jeg vet som sagt lite ellers. Kjenner til far såvidt, ikke mor (de bor ikke sammen). Eldre søsken, disse fremstår ikke på samme måte, men ikke sett disse like mye. Anonymkode: cd3d6...06e Da kan du i tilfelle henvende deg til helsestasjonen der dere bor og fortelle om din observasjon. Så kan de vurdere om og hvordan dette bør følges opp videre. Slike ting er veldig vanskelig. På den ene siden vil man ikke anklage noen og skape trøbbel, på den annen side er det jo dette med at "ingen reagerte". Anonymkode: 2a79c...34f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2021 #25 Skrevet 8. april 2021 Hmmm. Det spørs veldig på situasjonen og tidsaspektet her.. Har selv en 2 åring som dusjes hver kveld og får på seg rent tøy hver morgen... meeeen så kommer frokost og hun kliner mat overalt og i håret. Pga reduserte åpningstider i bhg rekker jeg ikke alltid å skifte før vi drar, men bare vasker overfladisk over😅 Så når det er rødt nivå der hun litt boms ut hele tiden. Samme med at jeg i bhg lar hun gå med arvede klær som kanskje har noen flekker som ikke går av, nettopp fordi det skal kunne bli ødelagt og lekes i. tygger i håret har hun konstant 5 min etter at det er gredd😅🤣 Det er en helhet du da må se på tenker jeg. Samspillet mellom barnet og foreldre i hente/levere situasjonen, utviklingen til barnet, er det glad og trygg på de voksne? Får det med seg «bra med mat» osv. Anonymkode: d6e63...327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå