Gå til innhold

Nå er jeg ferdig med å være grei.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld nådde jeg en grense jeg sikkert burde ha nådd for lenge siden. Påska har vært et eget lite helvete. Yngste brakk beinet og forstuet armen tirsdagen før påske og vi har vært ut og inn til gipsing, røntgen, ny gips, mr osv i påska. Han får ikke til noe selv, i og med at han ikke kan gå på krykker, så han og jeg flytta inn i dobbeltsovesofaen i kjellerstua så jeg kan hjelpe han på do og sånt om natta. Mannen har tatt seg av de to andre. Midt oppi dette ringer svigermor og sier at hun kommer. Det var avtalt på forhånd, men i og med at vi nå hadde nok å gjøre, så trodde vi at hun skjønte at det ikke passet av seg selv. Vi sa da at det passet dårlig, og om hun skulle komme så måtte hun ligge i køyeseng sammen med mellomste på hennes rom. Hun kom allikevel, og har minst fem ganger hver dag klaget over at senga er vond, at det umulig kan være nødvendig å ligge i dobbeltseng med han som har gips, fatle og smerter. Mannen hadde vakt i helga og ble selvfølgelig kalt ut både fredag, lørdag og søndag. Svigermor kunne ha vært til hjelp, lagd litt mat, tatt med de andre på tur, hjulpet til med yngste el men satte seg heller ned som om hun var på hotell og venta på servering og underholdning. Jeg beit meg i tunga hele påska, men sprakk på søndag da hun spurte om det virkelig ikke var kake til kaffen i påska i det hele tatt.  Da sa jeg at hun gjerne måtte bake en selv, og var såpass hard i både blikk og stemme at det ble stilt. Så i går kveld kom det en anklagende, kjempelang melding fra ei venninne. Hun klaget på at jeg ikke hadde tatt kontakt eller satt av tid til å være med henne i påska. Hun vet hvordan ting har vært hos oss og at jeg knapt har tissa i fred på ei uke. Jeg vet at hun bor alene, men hun har både foreldre og søsken i byen. Det er alltid jeg som ringer, bortsett fra om hun trenger hjelp eller kjøring. Jeg kjenner at nå er det nok. Jeg har ikke svart på meldinga. Det tror jeg ikke jeg bør gjøre, men nå gidder jeg ikke mer. Hun får klare seg selv. Svigermor bør ligge unna fram til jul. Nå er det nok. 

Anonymkode: 43ee6...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: b0d07...46b

Skrevet

Sender deg en stor klem!! ❤️

Anonymkode: ddabf...d7c

Skrevet

Fullt forståelig. Ta vare på deg selv ❤️

Anonymkode: 318de...5a1

Skrevet

He he he kjenner jeg blir sint på dine vegne, så bra du sa fra! Til hun venninnen din så kan du invitere henne over til å hjelpe til med helgevasken, så kan dere koser dere med å snakke og vaske 😇

Anonymkode: aabfb...44b

Skrevet

Huff, stakkars deg. Du får en klem :) Neste gang trenger du ikke være så grei med svigermor, altså. Still krav, om du skal være her får du hjelpe til, ellers må du dra hjem. Må innrømme jeg er bittelitt takknemlig for at mannen har kutta kontakt med svigermor akkurat nå...

Anonymkode: f5974...e9a

Skrevet

Fyttigrisen for nokre folk! Stor klem til deg!! Eig dei ikkje oppdragelse? Både svigermora og veninna burde hjelpt deg!

Du skulle fått låne svigermora mi. Ho hadde kome å laga både middag og kake og vaska kle og ordna opp🥰

Skrevet

Takk for støtte. Svigermora di høres ut som en drøm, Syngensang. 

Skrevet

Du må lære deg å si fra tydeligere. Du kunne sagt "det passer dessverre ikke at du kommer nå". Neste gang sier du det. Du kan ikke regne med at folk skjønner slikt alltid. Nå vet du iallfall hvordan svigermoren din er. Ikke glem det :)

Anonymkode: ae9e2...bed

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

I går kveld nådde jeg en grense jeg sikkert burde ha nådd for lenge siden. Påska har vært et eget lite helvete. Yngste brakk beinet og forstuet armen tirsdagen før påske og vi har vært ut og inn til gipsing, røntgen, ny gips, mr osv i påska. Han får ikke til noe selv, i og med at han ikke kan gå på krykker, så han og jeg flytta inn i dobbeltsovesofaen i kjellerstua så jeg kan hjelpe han på do og sånt om natta. Mannen har tatt seg av de to andre. Midt oppi dette ringer svigermor og sier at hun kommer. Det var avtalt på forhånd, men i og med at vi nå hadde nok å gjøre, så trodde vi at hun skjønte at det ikke passet av seg selv. Vi sa da at det passet dårlig, og om hun skulle komme så måtte hun ligge i køyeseng sammen med mellomste på hennes rom. Hun kom allikevel, og har minst fem ganger hver dag klaget over at senga er vond, at det umulig kan være nødvendig å ligge i dobbeltseng med han som har gips, fatle og smerter. Mannen hadde vakt i helga og ble selvfølgelig kalt ut både fredag, lørdag og søndag. Svigermor kunne ha vært til hjelp, lagd litt mat, tatt med de andre på tur, hjulpet til med yngste el men satte seg heller ned som om hun var på hotell og venta på servering og underholdning. Jeg beit meg i tunga hele påska, men sprakk på søndag da hun spurte om det virkelig ikke var kake til kaffen i påska i det hele tatt.  Da sa jeg at hun gjerne måtte bake en selv, og var såpass hard i både blikk og stemme at det ble stilt. Så i går kveld kom det en anklagende, kjempelang melding fra ei venninne. Hun klaget på at jeg ikke hadde tatt kontakt eller satt av tid til å være med henne i påska. Hun vet hvordan ting har vært hos oss og at jeg knapt har tissa i fred på ei uke. Jeg vet at hun bor alene, men hun har både foreldre og søsken i byen. Det er alltid jeg som ringer, bortsett fra om hun trenger hjelp eller kjøring. Jeg kjenner at nå er det nok. Jeg har ikke svart på meldinga. Det tror jeg ikke jeg bør gjøre, men nå gidder jeg ikke mer. Hun får klare seg selv. Svigermor bør ligge unna fram til jul. Nå er det nok. 

Holder jeg med deg i. Enkelte mennesker har bare så forbanna vanskelig med å forstå, de driter i alle andre enn seg selv. Likte godt det du sa til din svigermor. Fortell oss gjerne mer om dette etterhvert. 

Anonymkode: c354b...baa

Skrevet

Jeg tror du er for grei og overbærende til vanlig Hi, ellers er bare svigermor og vennina di krevende troll som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese.

Uansett klem til deg ❤

Anonymkode: b763c...f69

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mannen din må dressere mora si. 
Hun høres ut som et motbydelig menneske. Og du fortjener all ros for din tålmodighet. Jeg hadde klikket den dagen hun kom.  

Anonymkode: fb989...67a

Skrevet

You go girl!! Jeg synes du bør svare venninna di med en skikkelig eksplosjon. Og du kan anklage henne for ikke å ha tatt kontakt med deg for å tilby hjelp i denne situasjonen. Hvordan våger hun?! Hvorfor mente hun at DU skulle ta kontakt?!

Anonymkode: 6b91a...39c

Skrevet

Hva med å fortelle svigermor hva hun kan hjelpe til med hjemme?  Skjønner ikke greia med å alltid prøve å gjøre alt selv. Her hos oss får svigermor beskjed om både det ene og andre "hjelp til med oppvasken er du snill", "kan du gå en tur med minsten, for jeg må gjøre dette hjemme" osv. Svigermor hjelper gjerne til. Lager middag også. Forteller henne at jeg setter stor pris på hjelp. Da svarer hun "familien må jo hjelpe". Man kan ikke alltid gjøre alt helt selv.

Anonymkode: 59aef...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva med å fortelle svigermor hva hun kan hjelpe til med hjemme?  Skjønner ikke greia med å alltid prøve å gjøre alt selv. Her hos oss får svigermor beskjed om både det ene og andre "hjelp til med oppvasken er du snill", "kan du gå en tur med minsten, for jeg må gjøre dette hjemme" osv. Svigermor hjelper gjerne til. Lager middag også. Forteller henne at jeg setter stor pris på hjelp. Da svarer hun "familien må jo hjelpe". Man kan ikke alltid gjøre alt helt selv.

Men det gjør altså ikke HI’s svigermor.

Anonymkode: f739c...082

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men det gjør altså ikke HI’s svigermor.

Anonymkode: f739c...082

Fordi hun ikke stiller krav/ ber om hjelp / forteller hva hun trenger hjelp til.

Ingen kan lese andres tanker hi. Får et inntrykk av at du er sint fordi andre ikke gjør ting du ønsker de skal gjøre, fordi de ikke leser tankene dine. Egentlig burde du være sint på deg selv fordi du ikke forteller andre hvordan du har det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi hun ikke stiller krav/ ber om hjelp / forteller hva hun trenger hjelp til.

Hun skal jo ikke måtte sette krav til bestemor til barnet. Det skal være unødvendig. De fleste oppegående mennesker skjønner jo såpass,men denne svigermoren virker jo helt tett. 

Anonymkode: c354b...baa

Skrevet

Så bra du endelig har bestemt deg for å ikke være dørmatte! Du skulle bare kommet frem til det for mange år siden høres det som. Man lærer folk hvordan de får behandle oss. Finner man seg i alt kan man heller ikke klage.

Anonymkode: 5277c...7b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ingen kan lese andres tanker hi. Får et inntrykk av at du er sint fordi andre ikke gjør ting du ønsker de skal gjøre, fordi de ikke leser tankene dine. Egentlig burde du være sint på deg selv fordi du ikke forteller andre hvordan du har det.

Svigermor er dessverre av den sorten som sier de riktige tingene, men ikke følger opp med handling. Hun sier "bare si fra om jeg skal hjelpe til med noe", men da jeg spurte om hun kunne ta ut av oppvaskmaskinen, så svarte hun at hun ikke visste hvor noe skulle, så det var sikkert ikke til noen hjelp. Hun ville heller ikke være med ut med mannen og barna for det var kaldt ute, og da hun tilbød hjelp til å lage mat og jeg spurte om hun ville skrelle gulrøtter, så var hun visst sprukken på fingrene , så det kunne hun ikke, og så gikk hun og satte seg og slo på tv. Da en av ungene spurte om de skulle spille kort, så svarte hun at hun ikke var så glad i kortspill. Det har vært sånn i alle år. Det er nesten mindre frustrerende å ikke forvente noe av henne. Du har rett i at jeg er sint. Jeg er sint på folk rundt meg som synes de har rett til å kreve og forvente det de vil ha av meg, men at det aldri er deres tur til å gi noe tilbake. Jeg er ferdig med å være hun som alltid strekker seg og er grei. Jeg er ikke sint på meg selv. Jeg er faktisk ganske stolt over at jeg endelig har fått mot til å sette en stopper. 

Skrevet

Nesten så jeg lurer på om folk ikke har fått med seg at vi er i en pandemi og har blitt frarådet å løpe ned dørene til folk. 😲 Bra at du setter svigermor på plass, håper du setter venninna di på plass også for hun oppfører seg jo rett og slett som om hun enda går på ungdomsskolen.😒 Makan til oppførsel!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Svigermor er dessverre av den sorten som sier de riktige tingene, men ikke følger opp med handling. Hun sier "bare si fra om jeg skal hjelpe til med noe", men da jeg spurte om hun kunne ta ut av oppvaskmaskinen, så svarte hun at hun ikke visste hvor noe skulle, så det var sikkert ikke til noen hjelp. Hun ville heller ikke være med ut med mannen og barna for det var kaldt ute, og da hun tilbød hjelp til å lage mat og jeg spurte om hun ville skrelle gulrøtter, så var hun visst sprukken på fingrene , så det kunne hun ikke, og så gikk hun og satte seg og slo på tv. Da en av ungene spurte om de skulle spille kort, så svarte hun at hun ikke var så glad i kortspill. Det har vært sånn i alle år. Det er nesten mindre frustrerende å ikke forvente noe av henne. Du har rett i at jeg er sint. Jeg er sint på folk rundt meg som synes de har rett til å kreve og forvente det de vil ha av meg, men at det aldri er deres tur til å gi noe tilbake. Jeg er ferdig med å være hun som alltid strekker seg og er grei. Jeg er ikke sint på meg selv. Jeg er faktisk ganske stolt over at jeg endelig har fått mot til å sette en stopper. 

Jeg skjønner godt hva du mener, har noe av samme problemet selv med hele svigerfamilien. 

Altså mine er snille og spiller alltid spill med barna etc, men det er akkurat som om de mangler noen antenner som de fleste andre har. 

Vi har seks barn, og kunne gjerne trenge litt hjelp når vi har dem på bursdagsbesøk, middagsbesøk etc. Dette ville de fleste skjønne, når jeg har en liten som ammes, flere i bleie etc. Men neida, de sitter der som noen saltstøtter, mens vi serverer, rydder, pisker krem, dekker på igjen, koker kaffe etc. Det er helt vilt at de ikke skjønner de må hjelpe til. 

Hvis vi spør om hjelp, så får vi kanskje litt, men med mye uffing og akking. 

Hører med til historien at vi hjelper til hos dem, og at de forventer det. 

Heldigvis bor de her ikke flere dager av gangen, for da tror jeg faktisk jeg hadde eksplodert. Og det fortjener de faktisk ikke, for de er sjenerøse på andre måter, for eksempel har svigerfar hjulpet en del til med oppussing. Men det er akkurat som de mangler noen antenner på det å ta i et tak når noen åpenbart trenger det. 

Anonymkode: 80a30...5f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...