Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Er det virkelig slik at man kan få lavere konkuransepoeng av å ta et ekstra fag? Hvis en elev har valgt minimum antall fag og får 5 i snitt og en annen elev har valgt de samme fagene og fått samme karakterer i dem, men har et fag i tillegg med 4 i karakter, vil den andre komme bak den første i køen ved opptak til høyere studier? Det virker jo helt sprøtt! Er det virkelig slik eller hsr jeg misforstått noe? Anonymkode: 45429...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Den andre eleven har jo lavere snitt. Anonymkode: a0577...0d1
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Den andre eleven har jo lavere snitt. Anonymkode: a0577...0d1 Ja, men nr 2 kan mer. Det er jo et helt idiotisk system. Anonymkode: 45429...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Det blir jo helt umulig å regne snitt om man kan stryke fag - ha fag som ikke teller. Om eleven med det ekstra faget hadde fått 6 i dette faget skulle karakteren da også vært strøket? På videregående kan man velge fag etter interesse eller minste motstands vei. Jeg valgte fag etter interesse, men hadde en venninne som valgte minste motstands vei. Hun var ikke veldig skoleflink (helt på gjennomsnittet) ville ha best mulige karakterer. Hun valgte skole og fag etter hvilke skole, fag og lærere som stilte mist krav for å gi gode karakterer. Hun fikk dermed bedre karakterer enn andre elever med samme fag fra andre skoler, men hun kunne mye mindre da hun gikk ut av skolen. På universitetet valgte jeg et fag som var veldig vanskelig fordi jeg ønsket å kunne dette faget. Dette selv om jeg visste at dette faget mest sannsynlig ville trekke snittet mitt ned og jeg ikke ville få en æres bemerkning på vitnemålet mitt som jeg ellers ville fått med de beste karakterene i alle fag. Anonymkode: d4fb7...39b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det blir jo helt umulig å regne snitt om man kan stryke fag - ha fag som ikke teller. Om eleven med det ekstra faget hadde fått 6 i dette faget skulle karakteren da også vært strøket? På videregående kan man velge fag etter interesse eller minste motstands vei. Jeg valgte fag etter interesse, men hadde en venninne som valgte minste motstands vei. Hun var ikke veldig skoleflink (helt på gjennomsnittet) ville ha best mulige karakterer. Hun valgte skole og fag etter hvilke skole, fag og lærere som stilte mist krav for å gi gode karakterer. Hun fikk dermed bedre karakterer enn andre elever med samme fag fra andre skoler, men hun kunne mye mindre da hun gikk ut av skolen. På universitetet valgte jeg et fag som var veldig vanskelig fordi jeg ønsket å kunne dette faget. Dette selv om jeg visste at dette faget mest sannsynlig ville trekke snittet mitt ned og jeg ikke ville få en æres bemerkning på vitnemålet mitt som jeg ellers ville fått med de beste karakterene i alle fag. Anonymkode: d4fb7...39b Jeg tviler ikke på at det er sånn, men jeg synes det er en helt på tryne idiotisk måte å rangere elevene på. Hvorfor skal de regne snittkarakter i det heletatt? Hvorfor ikke bare sumere opp relevante fag? Hva er grunnen til at de går veien om gjennomsnittskarakter? At det er enkelt? Anonymkode: 45429...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg tviler ikke på at det er sånn, men jeg synes det er en helt på tryne idiotisk måte å rangere elevene på. Hvorfor skal de regne snittkarakter i det heletatt? Hvorfor ikke bare sumere opp relevante fag? Hva er grunnen til at de går veien om gjennomsnittskarakter? At det er enkelt? Anonymkode: 45429...6ae Hvorfor legge vekt på kunnskap og innsats i det hele tatt? Hvorfor ikke la det gå på loddtrekning? Eller for å unngå at noen føler seg diskriminert, la minioritetsgrupper, som ikke etnisk norske, transseksuelle, urbefolkning og funksjonshemninger få førsteretten? Anonymkode: 6ea55...a1a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg tviler ikke på at det er sånn, men jeg synes det er en helt på tryne idiotisk måte å rangere elevene på. Hvorfor skal de regne snittkarakter i det heletatt? Hvorfor ikke bare sumere opp relevante fag? Hva er grunnen til at de går veien om gjennomsnittskarakter? At det er enkelt? Anonymkode: 45429...6ae Det er det som gjør at man har et forutsigbart system som gjør at elever som velger forskjellige utdannelsesretninger kan sammenlignes og gjør at man konkurrerer på relativt likt grunnlag selv med forskjellige løp. Man bruker dette systemet fordi dette er det man har som man mener er det beste. Du sier du vil summere opp relevante fag. Hvem bestemmer hvilke av de vanlige fagene som er relevante? Hvordan vil du håndtere elever som ønsker å forbedre karakterene? Med et system der fag plusses på vil man jo ikke bruke tid på å bli bedre i et fag og kanskje gå opp fra 3 til 4 (altså opp et poeng), men heller ta et helt nytt fag og da få 4 ekstra poeng om man får karakteren 4. Med en slik oppsummering er det bare for elevene å pøse på med fag og gå opp i eksamen i alle mulige fag. Det gjør jo ikke noe at de får 2 i faget, det er jo 2 poeng mer enn andre uten dette faget. Og hvordan vil du håndtere elever med funksjonsnedsettelse som har fritak for enkelte fag? Hvordan vi løser karakterer ved norske skoler er langt fra perfekt, blant annet synes jeg den menneskelige dimensjonen mangler der elever burde vært premiert for å hjelpe andre. For å få til et system med å summere alle karakterene må du standardisere alt. Da må alle retninger ha like mange fag og alle elever må komme opp i like mange eksamener. Ved å bruke oppsummeringsmetoden finner du en løsning som premierer eleven som tok ekstra fag, men du skaper en haug med andre problemstillinger som er mye mer utfordrende. Anonymkode: d4fb7...39b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er det som gjør at man har et forutsigbart system som gjør at elever som velger forskjellige utdannelsesretninger kan sammenlignes og gjør at man konkurrerer på relativt likt grunnlag selv med forskjellige løp. Man bruker dette systemet fordi dette er det man har som man mener er det beste. Du sier du vil summere opp relevante fag. Hvem bestemmer hvilke av de vanlige fagene som er relevante? Hvordan vil du håndtere elever som ønsker å forbedre karakterene? Med et system der fag plusses på vil man jo ikke bruke tid på å bli bedre i et fag og kanskje gå opp fra 3 til 4 (altså opp et poeng), men heller ta et helt nytt fag og da få 4 ekstra poeng om man får karakteren 4. Med en slik oppsummering er det bare for elevene å pøse på med fag og gå opp i eksamen i alle mulige fag. Det gjør jo ikke noe at de får 2 i faget, det er jo 2 poeng mer enn andre uten dette faget. Og hvordan vil du håndtere elever med funksjonsnedsettelse som har fritak for enkelte fag? Hvordan vi løser karakterer ved norske skoler er langt fra perfekt, blant annet synes jeg den menneskelige dimensjonen mangler der elever burde vært premiert for å hjelpe andre. For å få til et system med å summere alle karakterene må du standardisere alt. Da må alle retninger ha like mange fag og alle elever må komme opp i like mange eksamener. Ved å bruke oppsummeringsmetoden finner du en løsning som premierer eleven som tok ekstra fag, men du skaper en haug med andre problemstillinger som er mye mer utfordrende. Anonymkode: d4fb7...39b Jeg ser at det vil være utfordringer med alle systemer, men at man faktisk skal få dårligere konkuransepoeng fordi man har tatt et fag ekstra synes jeg er veldig feil. Da burde det i det minste være mulig å ikke ta med ekstra fag. Anonymkode: 45429...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg ser at det vil være utfordringer med alle systemer, men at man faktisk skal få dårligere konkuransepoeng fordi man har tatt et fag ekstra synes jeg er veldig feil. Da burde det i det minste være mulig å ikke ta med ekstra fag. Anonymkode: 45429...6ae Hvem er det som velger hvilket fag som er det ekstra faget da? Er det slik at eleven kan velge å ta ekstra fag og så stryke det faget med dårligst karakter slik som de f.eks. gjør i skiskyting? Om hvis man da velger å stryke dette faget skal det da fjernes helt fra vitnemålet? Hva om man senere søker en jobb eller en utdannelse der det er lurt å ha hatt dette faget, kan man da bruke det som man vil? Dvs. bruke faget når det passer, men trekke det ut når det ikke passer? Hva om man kommer opp i eksamen i dette faget, skal ikke eksamen telles da? Anonymkode: d4fb7...39b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvem er det som velger hvilket fag som er det ekstra faget da? Er det slik at eleven kan velge å ta ekstra fag og så stryke det faget med dårligst karakter slik som de f.eks. gjør i skiskyting? Om hvis man da velger å stryke dette faget skal det da fjernes helt fra vitnemålet? Hva om man senere søker en jobb eller en utdannelse der det er lurt å ha hatt dette faget, kan man da bruke det som man vil? Dvs. bruke faget når det passer, men trekke det ut når det ikke passer? Hva om man kommer opp i eksamen i dette faget, skal ikke eksamen telles da? Anonymkode: d4fb7...39b Det er en grunnpakke med fag alle må ha i dag, norsk, engelsk, gym mf. Dem er det jo ikke noe tvil om at må med. I tillegg må man ha et vist antall programfag. Noen programfag gir litt ekstrapoeng til visse studier. Du kan ha så mange programfag du vil. Blandt de programdagene synes jeg man bør få bruke bare dem man har gjort det best i (som kreves til det studiet man søker). Anonymkode: 45429...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Ettersom du kan ha så mange programfag du vil/som får plass på timeplanen, mener du da at du bør kunne stryke så mange de vil av de fagene som er over påkrevd mengde? Kan du omgjøre dette valget om dine ønsker endrer seg ved å f.eks. stryke flere fag, færre fag, andre fag? Hvor ofte skal du kunne endre dette? Hvem skal administrere disse endringen? Om du søker et studium som krever et programfag og dette programfaget gjorde du det best i. Du ønsker dermed å stryke et av de andre programfagene som du gjorde det dårligere i. Så finner du ut at du heller vil studere noe annet. Dette studiet har krav til eller gir ekstrapoeng for det programfaget du tidligere har strøket. Hva synes du skal skje da? At man tar med dette programfaget og nå får et ekstra fag på snittet, må beholde likt antall fag så må fjerne et annet programfag, må ta opp igjen faget for å få det med på vitnemålet ettersom du hadde valgt å stryke det, andre regler? Anonymkode: d4fb7...39b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Man kan faktisk stryke et fag fra vitnemålet, det går helt fint. Hvis du har flere programfag enn du trenger, kan du be skolen la være å ta med det faget med dårligst karakter så lenge du ellers oppfyller kravene til vitnemål. Jeg er litt mer usikker på om du kan få det tilbake igjen, men det tror jeg du kan. Da må du få skrevet ut et nytt vitnemål. Du kan ikke stryke fag du har blitt trukket ut til eksamen i. Du får bare førstegangsvitnemål én gang, og det kan bare inneholde fag du har tatt i løpet av de (vanligvis tre) årene du går på vgs. Anonymkode: 8e375...1b4
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Man kan faktisk stryke et fag fra vitnemålet, det går helt fint. Hvis du har flere programfag enn du trenger, kan du be skolen la være å ta med det faget med dårligst karakter så lenge du ellers oppfyller kravene til vitnemål. Jeg er litt mer usikker på om du kan få det tilbake igjen, men det tror jeg du kan. Da må du få skrevet ut et nytt vitnemål. Du kan ikke stryke fag du har blitt trukket ut til eksamen i. Du får bare førstegangsvitnemål én gang, og det kan bare inneholde fag du har tatt i løpet av de (vanligvis tre) årene du går på vgs. Anonymkode: 8e375...1b4 Takk. Det var jo bra at den muligheten finnes. Anonymkode: 45429...6ae
Nyttårs barn Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 Karakterordningen er lang fra perfekt og det er mulig å gjøre ting på andre måter. I noen land er det i større grad opptaksprøver og søknader med brev og anbefalinger. Dette er heller ikke uten feil, da det vil favorisere de som gjør det bra under press og søknadsbrev er til fordel for dem som er aktive og flinke til å finne støttespillere, har bekjentskaper osv jeg synes karaktersystemet vi har er litt for mye basert på trynefaktor og de elevene som læreren liker vipper oftere opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå