Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Min datter på 14 ville inn på badet, så da dirket hun opp låsen mens broren på 11 var der. Hun ser ingenting galt i det, for hun ville på badet. Hva gjør man da? Jeg sier at det ikke er greit, forklart at privatliv skal respekteres, spurt hva hun tror hadde skjedd om det var motsatt etc. Men det preller av. Hun ville inn, så da låste hun opp. Ferdig med det. Hun kan ikke si at hun ikke skal gjøre det igjen, for da kommer hun til å lyve. Jeg har veldig lyst til å ta telefonen hennes og si at hun ikke får den tilbake til hun lover å ikke gjøre det igjen, men jeg tviler på at det har noen hensikt. Hun kommer til å ta noe som er mitt og gjemme det, plage broren siden det er "hans skyld" at hun er uten, og i alle fall ikke innrømme at hun har gjort noe galt. Tips? Anonymkode: c92ca...6c1
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Tipse må bli at du må ta tak og vise litt autoritet! Det er faktisk ikke tenåringen som bestemmer og om du ikke klarer å håndtere henne bør du søke hjelp. Kommunen har familiehelsetjeneste som kan bidra, for slik kan dere ikke ha det! Anonymkode: d6512...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Det høres ut som dere kan jobbe med å få bedre kommunikasjon. Og i den sammenheng skjønner jeg ikke hvordan det skulle hjelpe at du tar akkurat telefonen. Du har nok rett i at det ikke har noen hensikt. Anonymkode: 7241d...21c
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Tror jeg hadde brukt en hver anledning til å invadere hennes privatliv til hun skjønner tegninga, for så å forklare at slik har lillebror det når hun bare turer frem sånn som hun vil. Men hun høres sta ut, så her må du sette deg i respekt.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Det hun gjør nå vil jeg tro bare viser hvordan hun har vært over tid. Hun er vant med at hun kan ta seg tilrette, har ingen grenser, og hun har ingen respekt for hverken mor eller bror. Da hadde jeg søkt profesjonell hjelp i morgen! Når hun er 14 år og holder på slik er det ingen tid å miste for å få snudd henne. Kontakt kommunen og hør hvilke tilbud som finnes der dere bor. Anonymkode: 635a9...255
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Bytt ut låsen med krok på døra og nekt henne totalt tilgang til badet et par dager. Anonymkode: 6a7c9...16a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Min datter på 14 ville inn på badet, så da dirket hun opp låsen mens broren på 11 var der. Hun ser ingenting galt i det, for hun ville på badet. Hva gjør man da? Jeg sier at det ikke er greit, forklart at privatliv skal respekteres, spurt hva hun tror hadde skjedd om det var motsatt etc. Men det preller av. Hun ville inn, så da låste hun opp. Ferdig med det. Hun kan ikke si at hun ikke skal gjøre det igjen, for da kommer hun til å lyve. Jeg har veldig lyst til å ta telefonen hennes og si at hun ikke får den tilbake til hun lover å ikke gjøre det igjen, men jeg tviler på at det har noen hensikt. Hun kommer til å ta noe som er mitt og gjemme det, plage broren siden det er "hans skyld" at hun er uten, og i alle fall ikke innrømme at hun har gjort noe galt. Tips? Anonymkode: c92ca...6c1 Du tar IKKE telefonen. 🙄 Det har jo ingen sammenheng med det hun gjorde. Si at dette skjer ikke igjen. Gjøøøør det det, så hadde jeg dirkete opp mens hun var på badet. Kanskje hun hadde skjønt det da. Hvis hun trenger noe på badet, mens andre er der, kan den som skal på badet si'"Nå går jeg på badet, er det noen som skal ha noe før jeg låser.?" Elelr så hadde jeg vært hauk på den døra mens lillebror var der, så gidder hun ikke dette i lengden. Anonymkode: b1487...872
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Når jeg tenker meg om kommer det igså litt an på lillebror. Hvis han har slått seg til der inne i en time og hun skal ut, er reaksjonen forstålig. Hvis dere har bare et bad lan ikke en person okupere det over lengre tid. 5-10 minutter bør da være nok hvis andre venter. Anonymkode: 6a7c9...16a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 https://www.clasohlson.com/no/Stormkrok/p/21-1348-1?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjw6qqDBhB-EiwACBs6x_hLekXYC6wpL9CwVFh4x-Up7j5IUlCDlZt4LgECXBf7GlEJSbg3SxoCI1YQAvD_BwE En sånn på innsiden av døra, lillebror skal føle seg trygg på at storesøster ikke stormer inn når han tar en dusj eller sitter og bæsjer. Så tror jeg du må snakke med noen om dette med oppdragelse og respekt. Om du tar telefonen hennes tar hun noe som er ditt og gjemmer det som hevn? Det tyder på at hun helt mangler respekt, både for deg og selvfølgelig for lillebror. Det er helt uhørt at en 14-åring skal oppføre seg sånn. Jeg vet det er stor forskjell på tenåringer og noen er mer utfordrende enn andre, så det er slett ikke sikkert det er bare din feil at hun har blitt sånn, men uansett trenger dere hjelp Anonymkode: e2d6c...149
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Om det er noe som skjer i flere sammenhenger og ikke skjedd noe like før hadde jeg vurdert hva som måtte gjøres. Er det noe som har skjedd en gang, ikke noe som skjedde like før så hadde jeg tatt en prat med begge ungene og tatt det drifra. Jeg har to unger og badet er ett betent tema her i huset. Badet som engang bare var bad er nå klasserom, soveplass, sted for legobygging, tik tok rom osv. Begge to er like ille, så her måtte jeg få inn vanen med at de spør om noen trnger badet før de går inn der. Vi har bare ett bad, så ingen kan ta ett annet bad om de bare skal på do. De vet også st mamma kan dirke låsen, så blir jeg sur så får jeg opp døra på kort tid. Ingen av ungene har klart å knekke den koden enda. Jeg lærte meg den etter min søster dirka opp døra engang i min barndom, jeg måtte jo ta igjen. Mine foreldre sa ikke noe mer enn at det ikke var greit når min søster gjorde det, de viste vi irriterte hverandre i de fleste sammenhenger, prøvde oss frem og gjort ting en gang så var vi ferdige med det. Så her i huset har det endt med at ungene spør om noen trenger badet først, når den vanen endelig kom inn så ble det slutt på all kranglingen rundt den låste døra. Vi har også faste rutiner hver morgen, så ingen irritasjon med låst der der. Det er egentlig pga at vi tre er like grettene om morran, så her burde ingen måtte snakke med hverandre før vi har våknet skikkelig. Jeg starter, så sier jeg ifra til minsta at badet er ledig, så sier hun ifra til eldste og det siste kvarteret før de drar har de våknet nok til at de kan gå inn og ut der sammen. Anonymkode: 04fec...e19
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Hvis det skjer igjen ville jeg først prøvd å åpne døra når hun er på badet. Dernest ville jeg bare stukket et skrujern i låsen og laget litt lyd, så hun tror du dirker opp låsen. Hvis hun virkelig ikke gir seg, så hadde jeg dirker opp låsen mens hun er der. Anonymkode: 14333...ae7
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis det skjer igjen ville jeg først prøvd å åpne døra når hun er på badet. Dernest ville jeg bare stukket et skrujern i låsen og laget litt lyd, så hun tror du dirker opp låsen. Hvis hun virkelig ikke gir seg, så hadde jeg dirker opp låsen mens hun er der. Anonymkode: 14333...ae7 Dette. Det eneste som hjelper på slike selvsentrerte ungdommer, er speiling. La henne kjenne hvor kjipt det hun gjør, egentlig er. Kom inn på rommet hennes uten å banke på, heng over skulderen hennes mens hun taster på telefonen, spør og grav om privatlivet ellers. Spør hun hvorfor du gjør slik, så sier du bare at du trodde dere ikke hadde noen hemmeligheter fra hverandre i familien, fordi hun invaderer privatlivet til lillebror. Anonymkode: 5ea6b...85a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Speil henne. Kom uanmeldt inn på rom men kanskje helst bad. Må være veldig konkret og gjenkjennbart før selvsentrerte ungdommer ser det. Tror jeg hadde åpna badet og sendt lillebror inn neste gang hun var i dusjen. Bedt han ta seg god tid med å vaske hender feks. Anonymkode: ec449...f6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå