Gå til innhold

Ny serie om Märtha.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare sett reklamen for serien. Men var det virkelig KRISE i landet fordi hun som førstefødt var jente? Jeg vet at jente dengang ikke kunne arve tronen, men KRISE?

Måtte høre med min svært royale bestemor. Hun husket ingen landskrise...

Anonymkode: 8670c...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ikke umulig at det er sånn hun husker det. Mye ble nok raskt glemt da broren kom.

Var jo det samme med kongen. Jeg regner med at det var spesielt fokus på at det måtte bli gutt. Er bra denne regelen er endret.

Anonymkode: 754a9...f69

Skrevet

Vil tro det ble fremstilt sånn innad i familien, og det er sånn hun har blitt det fortalt, selv om de fleste ellers i landet tenkte "det blir nok gutt neste gang" som de fleste gjorde med tanke på odel.

Anonymkode: 062c0...c93

Skrevet

Krise var det nok ikke, men selv om pressen kanskje var litt "snillere" den gangen enn i dag, så var det sikkert noe som ble slått opp. Tviler på om familien så på det som den store krisen, men litt press følte de nok. Ikke sikkert Märtha mener det helt bokstavelig heller.  Mer sånn at allerede den gangen, var det noen som hadde en mening om at hun ikke skulle vært den hun er, det hadde vært enklere om hun var gutt. 

Men jeg har ikke sett mer enn reklamen, så jeg bare synser...  og så gleder jeg meg til å se serien, ikke pga kriser etc, men for å høre Märthas egne ord om seg selv. Ikke bare overskrifter i pressen. 

Anonymkode: bef6e...7e2

Skrevet

Ikke vet jeg, men synes det virker litt overdrevent

- Det første som skjedde da jeg ble født var: «Herregud, det er ei jente, hva gjør vi?» Jeg var i utgangspunktet et problem fra jeg ble født

Haakon ble født 2 år senere, så jeg tviler vel egentlig på at ble så preget av dette som hun uttrykker.

Hun uttrykker også at Statsminister Brundtland nærmest foreslo å endre arveloven til tronen som et plutselig innfall. Den royale arveloven ble da vitterlig diskutert i flere omganger før den ble endret!

At diskusjonene om arverett til tronen påvirket henne - og hele familien - kan jeg godt forstå. At det har preget henne så sterkt at man i hennes to første leveår ikke hadde en gutt i familien til å en dag bli kronprins, og deretter kanskje konge, synes jeg virker overdrevent. 

Skrevet

Märtha har nok slitt litt med å finne seg til rette i rollen sin og har vel alltid følt seg litt anderledes, hun er jo heller ikke en helt A4 person. Krise var det jo ikke, men selvsagt ventet de på en gutt. Hun har jo også tatt litt støyten for lillebroren sin som nok har tjent litt på å ha en eldre søster som går først.

Jeg husker at Kongen også har uttalt at særlig Märtha har følt på at foreldrene var mye borte og at barna ble mye hjemme med barnepiker og personale, mye mer enn dagens kronprinspar som er mye mer tilstede for egne barn.

Kong  Harald har også sagt at hun fikk en litt forsinket løsrivelsesfase fordi hun var så opptatt av å passe inn og "oppføre" seg i tenårene. Derfor ble 20 årene en litt forsinket tenåringstid for henne. Vi husker jo at det var en del drama med kjærester osv. Mange korte forhold med mer eller mindre upassende kjæresteemner. Noe som forsåvidt egentlig har fortsatt.

Skrevet

Ja, hadde hun hatt arverett, ville det ihvertfall vært slutten på kongehuset. 

Anonymkode: 46037...f3b

Skrevet

Med tanke på det nære forholdet til både det danske og det britiske kongehus, synes jeg det er rart at dette skal ha vært en krise...

Anonymkode: 0251d...b44

Skrevet

Vi nordmenn skylder på innvandrere. Men det er faktisk ikke så lenge siden Norge begynte å behandle gutter og jenter likt. Tenk vi 2012 har en annenfødt som skal arve tronen fordi konges førstfødte ikke var en GUTT!! 

Anonymkode: 3cc55...859

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi nordmenn skylder på innvandrere. Men det er faktisk ikke så lenge siden Norge begynte å behandle gutter og jenter likt. Tenk vi 2012 har en annenfødt som skal arve tronen fordi konges førstfødte ikke var en GUTT!! 

Anonymkode: 3cc55...859

Det er fordi kvinnen underkaster seg mannen, ikke omvendt. Hvilke kvinne vil ha en veik mann som er underdanig henne?

Anonymkode: 9ac42...ee8

Skrevet

Spurte bestemor. Hun elsker kongen. (Det kongen og kongehuset representerer) Det var litt «krise» eller skuffelse. Det var ikke så mange tronarvinger som var født på norsk jord i moderne tid. Så det var et spenningsmoment i seg selv. Folket gledet seg og var spent og det var en tydelig skuffelse da der «bare» var en jente. I tillegg ble det pratet mye om dronningens alder. Mange mente hun var begynt å bli for gammel. Kanskje klarte hun ikke bli gravid igjen osv. Og hvis hun klarte å bli gravid så var det jo en større sjanse for at nummer to også var jente (sikkert noe gammel overtro) og etter nummer to var dronningens fertile år definitivt over mente de. Folk var vel ikke så opplyste da. Bestemor husker det som en kollektiv skuffelse i folket. Tronen var ikke sikret liksom. 

Anonymkode: 5801d...702

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, hadde hun hatt arverett, ville det ihvertfall vært slutten på kongehuset. 

Om det fra hun ble født var bestemt at hun skulle arve tronen ville hun blitt en helt annen kvinne.

Både oppdragelse og forventninger ville vært annerledes, og hun selv ville utviklet seg til noe annet enn nå fordi hun hadde visst at hun måtte.

Når hun allerede som 2-åring har fått vite at hun ikke arver tronen var det rom for hennes usikkerhet, hvem et jeg, og etterhvert hennes annerledeshet. Det var rom for at hun kunne være den eksentriske prinsessen og hun tok den rollen. Det hadde hun ikke gjort om hun var tronarving.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om det fra hun ble født var bestemt at hun skulle arve tronen ville hun blitt en helt annen kvinne.

Både oppdragelse og forventninger ville vært annerledes, og hun selv ville utviklet seg til noe annet enn nå fordi hun hadde visst at hun måtte.

Når hun allerede som 2-åring har fått vite at hun ikke arver tronen var det rom for hennes usikkerhet, hvem et jeg, og etterhvert hennes annerledeshet. Det var rom for at hun kunne være den eksentriske prinsessen og hun tok den rollen. Det hadde hun ikke gjort om hun var tronarving.

Det der blir jo bare synsing. Du vet ingenting om hvilken retning og valg hun hadde tatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det der blir jo bare synsing. Du vet ingenting om hvilken retning og valg hun hadde tatt. 

Nei, det blir det ikke. Både Kronprins Haakon og Arveprinsesse Ingrid Alexandra er målrettet oppdratt fra dag en. Det ville Märtha blitt også om hun skulle arvet tronen. Det sier seg selv at livet hennes, og Haakons for den saks skyld, hadde sett annerledes ut da. 

Anonymkode: fdf6b...1ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det blir det ikke. Både Kronprins Haakon og Arveprinsesse Ingrid Alexandra er målrettet oppdratt fra dag en. Det ville Märtha blitt også om hun skulle arvet tronen. Det sier seg selv at livet hennes, og Haakons for den saks skyld, hadde sett annerledes ut da. 

Men hvordan kan DU vite hva hun hadde valgt. Kanskje hun hadde sagt fra seg tronen. Det vet du ingenting om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Akkurat som det bare er synsing at det ville vært slutt på kongehuset om hun arvet tronen. En anonym synset at vi måtte avskaffe kongehuset om hun arvet, jeg synset at vi ikke hadde det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Men hvordan kan DU vite hva hun hadde valgt. Kanskje hun hadde sagt fra seg tronen. Det vet du ingenting om. 

Det er helt uinteressant hvorvidt hun hadde sagt fra seg tronen eller ikke. Oppdragelsen hennes hadde uansett vært betydelig annerledes, og det ville påvirket henne i stor grad til å bli en annen person. Også Haakon har vurdert å si fra seg tronen. Det endrer ikke det faktum at hans ekstraordinært målrettede oppdragelse har formet ham som person. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er helt uinteressant hvorvidt hun hadde sagt fra seg tronen eller ikke. Oppdragelsen hennes hadde uansett vært betydelig annerledes, og det ville påvirket henne i stor grad til å bli en annen person. Også Haakon har vurdert å si fra seg tronen. Det endrer ikke det faktum at hans ekstraordinært målrettede oppdragelse har formet ham som person. 

Og da er vi tilbake til synsing. 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Javel? Hva er det jeg synser om her, mener du? Det er da en helt klar viten at ens oppdragelse påvirker en!! Og at en så spesifikk og dominerende ting som det å bli forberedt til en dag å bli Regent, påvirker en er da ikke synsing. Det er en selvfølge! Hvordan tror du en slik oppdragelse/forberedelse egentlig foregår? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er faktisk en del diskusjoner som må være synsing. De aller fleste er jo faktisk det. Hvis ikke ville det ikke vært en diskusjon.  Å diskutere er å utveksle meninger og erfaringer.  Ikke harde fakta. Hadde det kun vært basert på fakta, ville det blitt en enveis kommunikasjon. 

Anonymkode: 66776...c74

Skrevet

Gleder meg til å se serien 🙂

Anonymkode: 27507...f59

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har bare sett reklamen for serien. Men var det virkelig KRISE i landet fordi hun som førstefødt var jente? Jeg vet at jente dengang ikke kunne arve tronen, men KRISE?

Måtte høre med min svært royale bestemor. Hun husket ingen landskrise...

Anonymkode: 8670c...7fe

Min mor husker heller ingen krise, jeg er født samme år.

Hun gjør seg viktigere en hun var.

Anonymkode: ed46d...786

Skrevet

Det var på ingen måte noen krise at hun var jente. Det var som det var på alle gårder før. "Da blir det gutt neste gang!" Og dette at Martha mener at hun omgås engler, kunne neppe vært endret av at hun hadde fått brorens oppdragelse.. Hun hadde aldri vært egnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...