Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Jeg vet at jeg høres litt bitchy ut nå, men jeg kan ikke la være å tenke mitt når noen gjentatte ganger starter nye Spleiser for å få penger til diverse aktiviteter og prosjekter. Og siden personen har ganske mange følgere, kommer det inn en del penger over tid... Jeg har større forståelse for de som er i en akutt nødsituasjon, eller kanskje har et helt spesielt prosjekt de ønsker hjelp til, men jeg kan ikke la være å tenke at noen strekker strikken litt vel langt... Har terskelen for å be om hjelp på Spleis blitt vel lav? Hvorfor er det mange som virker til å gi ganske ukritisk? Anonymkode: 63afc...6ce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Så lenge folk har mer penger enn de trenger gjør det jo ikke noe at de gir dem bort. Problemet oppstår hvis folk forventer at en spleis løser de fleste økonomiske problemer og hvis folk forventer at andre gir. Jeg tenker at de gjør jo ikke noe galt, men at mange av dem som bidrar er så lettlurye at de egentlig ikke fortjener bedre. Anonymkode: 9ee6f...d7c
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Det er faktisk verdens enkleste ting å unngå. Jeg har kun gitt til spleis en gang, og det var til en småbarnsmor i nabolaget som trengte en behandling i USA som Norge kritikkverdig nok ikke dekket. Ellers er det bare å unngå å gi, så er det ikke vårt problem hva andre velger å støtte. Anonymkode: 1bd81...823
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Jeg følte meg presset en gang til å gi på en spleis til en kollega, og det har irritert meg godt i ettertid. Jeg gir aldri mer på tiggespleis. Til medisinsk behandling eller andre gode formål gir jeg innimellom, anonymt. Anonymkode: e8dba...9bf
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Jeg gir aldri til spleis. Støtter ulike hjelpeorganisasjoner, aldri privatpersoner. Så en spleis her jeg bor der en familie tigget penger for å dra på ferie med kreftsyk sønn. Samme familie bygde hytte til seks millioner samtidig. Anonymkode: b8bb9...c6a
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Jeg har kun gitt på spleis en gang og det var da en mann i byen min mistet kone og 3 døtre i en brann. Det gikk skikkelig inn på meg, flyktet fra krig og elendighet også kommer de til trygge Norge også dør halve familien i brann. Masse av disse spleisene ser jeg på som tigging. F.eks etter Gjerdrum skredet så kom det ut masse spleis hvor folk samlet inn penger til enkelte familier fordi de hadde mistet alt. Folk har vel forsikring og de trenger ikke å få samlet inn flere hundretusen for å kjøpe nye ting. Anonymkode: 05c77...7ca
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg har kun gitt på spleis en gang og det var da en mann i byen min mistet kone og 3 døtre i en brann. Det gikk skikkelig inn på meg, flyktet fra krig og elendighet også kommer de til trygge Norge også dør halve familien i brann. Masse av disse spleisene ser jeg på som tigging. F.eks etter Gjerdrum skredet så kom det ut masse spleis hvor folk samlet inn penger til enkelte familier fordi de hadde mistet alt. Folk har vel forsikring og de trenger ikke å få samlet inn flere hundretusen for å kjøpe nye ting. Anonymkode: 05c77...7ca Vel, forsikringsoppgjør kan ta lang tid. I mellomtiden trenger folk klær og andre nødvendige ting. Anonymkode: 0b7bc...cce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det mange som virker til å gi ganske ukritisk? Det lurer jeg på og. Bare se på den spleisen som ble opprettet for familien i Oslo som ikke ville flytte ut av leiligheten og bli kastet ut til slutt, der ble det samlet inn nesten 1,6 millioner kroner fra over 7000 givere. Anonymkode: ac12c...c3d
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det lurer jeg på og. Bare se på den spleisen som ble opprettet for familien i Oslo som ikke ville flytte ut av leiligheten og bli kastet ut til slutt, der ble det samlet inn nesten 1,6 millioner kroner fra over 7000 givere. Anonymkode: ac12c...c3d Helt sykt. Er sikkert mange som blir kastet ut av leiligheten sin. Kan ikke hjelpe alle Anonymkode: cdfbd...e01
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, forsikringsoppgjør kan ta lang tid. I mellomtiden trenger folk klær og andre nødvendige ting. Anonymkode: 0b7bc...cce De får vel "nødhjelp" med en gang sånn til det mest nødvendige. Det gjorde iallefall min venninne og familien da huset deres brant, sånn at de fikk kjøpt toalettsaker og litt klær. Anonymkode: f16cb...0d8
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, forsikringsoppgjør kan ta lang tid. I mellomtiden trenger folk klær og andre nødvendige ting. Anonymkode: 0b7bc...cce Ja det kan det. Men i dette tilfelle gikk jo forsikringsselskapene ut og sa at folk ville få hjelp asap og det var allerede startet en innsamling av klær og leker. Ingen trenger hundretusen for å kjøpe klær Anonymkode: 05c77...7ca
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 Ja jeg synes det er gått for langt. Har gitt to ganger til folk som samlet inn til anerkjente organisasjoner. Men etter at de ble samlet inn over en mill. til en familie som nektet å flytte ut selv om de ble kastet ut og hadde fått mange beskjeder så mistet jeg troren på spleis. Anonymkode: 5d57c...abf
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har kun gitt på spleis en gang og det var da en mann i byen min mistet kone og 3 døtre i en brann. Det gikk skikkelig inn på meg, flyktet fra krig og elendighet også kommer de til trygge Norge også dør halve familien i brann. Masse av disse spleisene ser jeg på som tigging. F.eks etter Gjerdrum skredet så kom det ut masse spleis hvor folk samlet inn penger til enkelte familier fordi de hadde mistet alt. Folk har vel forsikring og de trenger ikke å få samlet inn flere hundretusen for å kjøpe nye ting. Anonymkode: 05c77...7ca Ikke alle har forsikring nei! Anonymkode: 27e29...69e
Syngensang Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ikke alle har forsikring nei! Anonymkode: 27e29...69e Men det må ein faktisk prioritere.
Syngensang Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 Ser av og til spleisar eg tenkjer er tigging. Då let eg vere å gje, verdens enklaste reaksjon faktisk. Forstår ikkje kvifor ein skal lage ein diskusjon om det er for mange spleisar? Folk gjev om dei vil, eller lar vere.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #16 Skrevet 4. april 2021 Jeg gir sjeldent, men når jeg gir, så er det til operasjoner Norge ikke gidder å betale. Anonymkode: 6b16d...b65
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 Syns det har gått litt inflasjon i spleis for operasjoner/behandlinger i utlandet der Norge ikke vil betale. Noen av de er selvfølgelig bedre begrunnet enn andre, men å samle inn 1,5 millioner kroner for kreftbehandling for så å dø rett etter avsluttet behandling virker så bortkastet. Daer det jo en grunn til at staten sier nei, de mener behandlingens kostnader ikke veies opp av effekten. Men helt enig med andre her, det er jo bare å la være å gi noe. Anonymkode: 935aa...e16
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke alle har forsikring nei! Anonymkode: 27e29...69e Da er det en kalkulert risiko de tar. Anonymkode: 9ee6f...d7c
Superdolly Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 Syngensang skrev (1 time siden): Ser av og til spleisar eg tenkjer er tigging. Då let eg vere å gje, verdens enklaste reaksjon faktisk. Forstår ikkje kvifor ein skal lage ein diskusjon om det er for mange spleisar? Folk gjev om dei vil, eller lar vere. Dette. Forresten ble skolejoggen her organisert slik at pengene ble samlet inn anonymt via Spleis et år, og det syntes jeg var helt genialt. Ingen fikk vite hvem som ga hvor mye, men alle fikk vite hva skolen totalt hadde samlet inn.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke alle har forsikring nei! Anonymkode: 27e29...69e Vet du, ærlig talt, det å ikke ha innboforsikring er bare så hinsides tankeløst! Jeg tenker at da må de ansvarsløse nesten bare seile sin egen sjø, altså. Å få f.eks. en vannskade er ikke helt uvanlig, altså. Anonymkode: acae0...f8f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #21 Skrevet 4. april 2021 Jeg har spleiset til Ulrik sin øyeoperasjon... Anonymkode: 9c54a...1c1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #22 Skrevet 4. april 2021 Jeg får så vondt av alle de kreftsyke som ikke har et nettverk som lager spleis for å redde livet deres.... samtidig forstår jeg virkelig de som starter spleiser for å redde liv. Anonymkode: 84ac5...806
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #23 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke alle har forsikring nei! Anonymkode: 27e29...69e Da er man bare dum og fortjener ikke innsamling på spleis. Innboforsikring (husforsikring hvis man har hus) er noe man bare MÅ prioritere. Anonymkode: 05c77...7ca
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #24 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg gir sjeldent, men når jeg gir, så er det til operasjoner Norge ikke gidder å betale. Anonymkode: 6b16d...b65 Ja akkurat der gir jeg også. Ganske ofte. Dersom noen misbruker systemet, ja vel. Men så lenge jeg har mer enn nok, så føler jeg at man må dele/hjelpe andre. Jeg tror på karma. Anonymkode: f1da7...6aa
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #25 Skrevet 4. april 2021 Jeg trodde spleis var for dem som virkelig var i nød, men ser jo at det blir misbrukt av gjengangere. Har en nabo her som legger inn bilder av div katter som liksom er hennes og som trenger den ene operasjonen etter den andre og summen hun ber om hver gang er skyhøy. Hun ble en gang konfrontert og folk hadde rapportert kattespleisene, og da ble de slettet. Så gikk det en stund så var det påan igjen. Vi som er naboene hennes, vet at familien "skiter" penger. Er ikke så mange år siden de kjøpte et hus til over 4 mill , de har dyre biler og ungen går rundt i siste skrik i klesveien. Likevel så ligger det ute tiggespleis på alt fra regninger, til katteoperasjoner, til mat, osv.. Noen eier ikke skam i livet. Anonymkode: 6405d...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå