Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 For mange år siden klarte jeg å skade meg i beruset tilstand å skadet nakken. Har aldri vært til lege eller noe ettersom det ikke har plaget meg noe særlig. Har aldri kunne ligget på den siden i sengen for da har jeg fått vondt i nakken,men når jeg har ligget på andre siden så har ikke vondt. Nå 7 år senare så nakken på den siden vond hver natt å paracet hjelper ikke. Er det lege eller kiropraktor jeg går til da? Er ikke veldig smerte ,men nok til at jeg ikke får sove. Anonymkode: cb8c3...9ba
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Jeg ville gått til en kiropraktor, da denne har mest kompetanse i undersøkelse av nakken. Med en tidligere skade i bunn vil en dyktig kiropraktor henvise deg til røntgen eller MR før han eller hun ev. justerer nakken din. Jeg har en gammel nakkeskade, og dyktige kiropraktorer har vært gull verdt for meg i alle år. Anonymkode: c50eb...ccd
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Kiropraktor, og du må være ærlig! Anonymkode: e4e53...710
Optatium Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Du går selvfølgelig til lege først slik at den kan henvise deg til mr og eventuelt spesialist. En seriøst kiropraktor tar ikke i en slik gammel skade uten bilder først.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Optatium skrev (19 minutter siden): Du går selvfølgelig til lege først slik at den kan henvise deg til mr og eventuelt spesialist. En seriøst kiropraktor tar ikke i en slik gammel skade uten bilder først. Kiropraktor og manuellterapeuter har i mange år kunnet henvise til både røntgenundersøkelser, MR og spesialister på sykehus, så ingen vits å gå om fastlegen først. Anonymkode: c50eb...ccd
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kiropraktor og manuellterapeuter har i mange år kunnet henvise til både røntgenundersøkelser, MR og spesialister på sykehus, så ingen vits å gå om fastlegen først. Anonymkode: c50eb...ccd Så bra! Er ofte 14 dagers ventetid hos legen,men ser at hos kiropraktoren kan jeg få time allerede på Tirsdag. Anonymkode: cb8c3...9ba
Optatium Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kiropraktor og manuellterapeuter har i mange år kunnet henvise til både røntgenundersøkelser, MR og spesialister på sykehus, så ingen vits å gå om fastlegen først. Anonymkode: c50eb...ccd Da beklager jeg, sist jeg var hos kiropraktor i 2015/16 mener jeg, hadde de ikke henvisningsrett.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Optatium skrev (1 time siden): Da beklager jeg, sist jeg var hos kiropraktor i 2015/16 mener jeg, hadde de ikke henvisningsrett. Joda, det hadde de. Rett til å henvise til røntgen, MR etc har de hatt i mange år - vet egentlig ikke hvor mange. Men fra 2006 fikk de i tillegg rett til å henvise til spesialister og til å sykemelde. Anonymkode: 04be5...471
frk Nilsen Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (11 timer siden): Du går selvfølgelig til lege først slik at den kan henvise deg til mr og eventuelt spesialist. En seriøst kiropraktor tar ikke i en slik gammel skade uten bilder først. Dette!
Optatium Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Joda, det hadde de. Rett til å henvise til røntgen, MR etc har de hatt i mange år - vet egentlig ikke hvor mange. Men fra 2006 fikk de i tillegg rett til å henvise til spesialister og til å sykemelde. Anonymkode: 04be5...471 Mulig det, min hadde ikke. Men uansett mener jeg at man bør gå med slikt til fastlege. En slik skade hører mer hjemme hos spesialist og sykehus enn kiropraktor.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (32 minutter siden): Mulig det, min hadde ikke. Men uansett mener jeg at man bør gå med slikt til fastlege. En slik skade hører mer hjemme hos spesialist og sykehus enn kiropraktor. Oj, ja da skjønner jeg at du ikke vil gå dit. Alle kiropraktorer fikk den retten i 2006, så om min kiropraktor ikke hadde fått den, hadde jeg byttet kiropraktor med en gang. Kiropraktorer har mye mer kunnskap enn legene om sånn ting. Min erfaring er helt motsatt av din: Mens legen har sendt meg hjem med smertestillende og beskjed om hvile, har kiropraktoren min sendt meg rett videre før han eller hun har startet behandling. Anonymkode: 04be5...471
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (5 timer siden): Mulig det, min hadde ikke. Men uansett mener jeg at man bør gå med slikt til fastlege. En slik skade hører mer hjemme hos spesialist og sykehus enn kiropraktor. Jeg tviler på at din kiropraktor i 2015 eller 2016 ikke hadde mulighet til å henvise til bildediagnostikk eller spesialister. Hvis denne kiropraktoren ikke hadde denne muligheten så må vedkommende ha gjort noe såpass alvorlig at h*n har mistet retten til å henvise videre. Det hender, men i svært sjeldne tilfeller. Og det tyder i så fall på at denne kiropraktoren ikke har gjort ting etter boka og regelverket. Med andre ord, ikke en kiropraktor man bør stole på med kroppen og helsen sin. Kiropraktorer er langt høyere utdannet på nakke/rygg/ledd enn det en vanlig fastlege er. I tillegg er det få fastleger som har tid innenfor normale legetimer å foreta en omfattende nok undersøkelse. Det betyr at legene som regel enten tilbyr smertestillende, eller de henviser videre. Og så må pasienten tilbake til lege når resultatene kommer, og om det da er noe så må pasienten uansett videre til terapeut. Dvs. minst ett, trolig to unødvendige besøk hos fastlegen. Og dette er ikke til forkleinelse av fastlegene, det er bare et faktum. For pasientene, for fastlegene og for samfunnet er det langt mer hensiktsmessig at folk går direkte til kiropraktor. Dette vil spare fastlegene for tusenvis av unødvendige konsultasjoner hvert eneste år. Og fastlegene er overarbeidet som det er! Pasientene vil raskere få timer og ev. henvisninger videre, uten mellomledd. Og de kommer raskere til behandling, noe som igjen gjør at problemene ikke får satt seg, ergo er det lavere risiko for å falle ut av jobb, eller for de som har falt ut av jobb er veien kortere tilbake i jobb. His vei om lege vil trolig være som følger - lege, smertestillende, lege, råd og nye smertestillende, lege, kanskje råd om fysio, vente på dette, tilbake til lege om ikke bra, ny runde med smertestillende, kanskje sykemelding, lege på nytt noen ganger, henvisning, vente, bildediagnostikk, hvis ikke noe viser på bildene begynner dette på nytt, ev. med råd om fysio eller kiroprakto. Hvis bildene viste noe, tilbake til lege som så vurderer om den skal henvise videre til spesialist eller ikke, trolig blir det ikke siden HI har fungert så bra i så mange år etter ulykken at de antar at det ikke har noen sammenheng, blir hun verre får hun kanskje likevel henvisning til spesialist og må så vente i alt fra 3 mnd til over et år siden det er noe som ikke haster + korona. Dette fører til enormt mye arbeid for fastlegen. En kiropraktor er spesialist på nakke, rygg og ledd, kan langt mer presist undersøke pasienten og vet når de skal henvise videre til bildediagnostisering og/eller spesialist, man slipper å gå frem og tilbake i systemet. Ventetid til bildediagnostikk og ev. spesialist kommer man ikke unna uansett, hvis det er nødvendig, og man ikke går privat - men man vil spare både seg selv og samfunnet for store unødvendige kostnader, både økonomisk og mtp. ressurssløsing. Det at slike tilfeller som HI beskriver først skal til lege er utdaterte holdninger og viser manglende kunnskaper om kiropraktorenes utdannelse og praksis. Kiropraktorer og manuellterapeuter har hatt rett til å henvise videre til bildediagnostikk og spesialist og til å sykemelde i årevis. Det er en selvfølge, for de har kompetansen til å gjøre det også. Så overbelastet helsevesenet, og fastlegene, er bør folk velge den riktige veien til behandling og undersøkelser. Anonymkode: c50eb...ccd
Optatium Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg tviler på at din kiropraktor i 2015 eller 2016 ikke hadde mulighet til å henvise til bildediagnostikk eller spesialister. Hvis denne kiropraktoren ikke hadde denne muligheten så må vedkommende ha gjort noe såpass alvorlig at h*n har mistet retten til å henvise videre. Det hender, men i svært sjeldne tilfeller. Og det tyder i så fall på at denne kiropraktoren ikke har gjort ting etter boka og regelverket. Med andre ord, ikke en kiropraktor man bør stole på med kroppen og helsen sin. Kiropraktorer er langt høyere utdannet på nakke/rygg/ledd enn det en vanlig fastlege er. I tillegg er det få fastleger som har tid innenfor normale legetimer å foreta en omfattende nok undersøkelse. Det betyr at legene som regel enten tilbyr smertestillende, eller de henviser videre. Og så må pasienten tilbake til lege når resultatene kommer, og om det da er noe så må pasienten uansett videre til terapeut. Dvs. minst ett, trolig to unødvendige besøk hos fastlegen. Og dette er ikke til forkleinelse av fastlegene, det er bare et faktum. For pasientene, for fastlegene og for samfunnet er det langt mer hensiktsmessig at folk går direkte til kiropraktor. Dette vil spare fastlegene for tusenvis av unødvendige konsultasjoner hvert eneste år. Og fastlegene er overarbeidet som det er! Pasientene vil raskere få timer og ev. henvisninger videre, uten mellomledd. Og de kommer raskere til behandling, noe som igjen gjør at problemene ikke får satt seg, ergo er det lavere risiko for å falle ut av jobb, eller for de som har falt ut av jobb er veien kortere tilbake i jobb. His vei om lege vil trolig være som følger - lege, smertestillende, lege, råd og nye smertestillende, lege, kanskje råd om fysio, vente på dette, tilbake til lege om ikke bra, ny runde med smertestillende, kanskje sykemelding, lege på nytt noen ganger, henvisning, vente, bildediagnostikk, hvis ikke noe viser på bildene begynner dette på nytt, ev. med råd om fysio eller kiroprakto. Hvis bildene viste noe, tilbake til lege som så vurderer om den skal henvise videre til spesialist eller ikke, trolig blir det ikke siden HI har fungert så bra i så mange år etter ulykken at de antar at det ikke har noen sammenheng, blir hun verre får hun kanskje likevel henvisning til spesialist og må så vente i alt fra 3 mnd til over et år siden det er noe som ikke haster + korona. Dette fører til enormt mye arbeid for fastlegen. En kiropraktor er spesialist på nakke, rygg og ledd, kan langt mer presist undersøke pasienten og vet når de skal henvise videre til bildediagnostisering og/eller spesialist, man slipper å gå frem og tilbake i systemet. Ventetid til bildediagnostikk og ev. spesialist kommer man ikke unna uansett, hvis det er nødvendig, og man ikke går privat - men man vil spare både seg selv og samfunnet for store unødvendige kostnader, både økonomisk og mtp. ressurssløsing. Det at slike tilfeller som HI beskriver først skal til lege er utdaterte holdninger og viser manglende kunnskaper om kiropraktorenes utdannelse og praksis. Kiropraktorer og manuellterapeuter har hatt rett til å henvise videre til bildediagnostikk og spesialist og til å sykemelde i årevis. Det er en selvfølge, for de har kompetansen til å gjøre det også. Så overbelastet helsevesenet, og fastlegene, er bør folk velge den riktige veien til behandling og undersøkelser. Anonymkode: c50eb...ccd Jeg mener fortsatt at en nevrolog eller spesialist bør se på en nakken som er skadet på denne måten, selv om kiropraktoren er bedre utdannet enn fastlegen. Nevrologen er bedre enn det igjen.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (1 time siden): Jeg mener fortsatt at en nevrolog eller spesialist bør se på en nakken som er skadet på denne måten, selv om kiropraktoren er bedre utdannet enn fastlegen. Nevrologen er bedre enn det igjen. Tja, du kan jo mene hva du vil. Det er ikke noe i det Hi forteller som ville gjort at en fastlege henviste henne til nevrolog med det første. På sikt... kanskje, om ikke noe annet hjelper, men det er i så fall veldig langt opp og frem, slik jeg beskrev over. Faktum er at HI har fungert bra i syv år, da er det ingen fastlege som pga. dette nå en gang tenker at nevrolog burde være neste undersøkelse. Da måtte HI ha beskrevet langt større og langt, langt mer alvorlige symptomer, noe hun ikke gjør. Tror du har en urealistisk forventning til helsevesenet. Og igjen, en kiropraktor er faktisk mer kompetent enn en vanlig fastlege eller fastlege med spesialisering i allmennmedisin til å vurdere om Hi bør henvises videre til nevrolog enn det en fastlege er akkurat i dette tilfellet. Anonymkode: c50eb...ccd
Optatium Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tja, du kan jo mene hva du vil. Det er ikke noe i det Hi forteller som ville gjort at en fastlege henviste henne til nevrolog med det første. På sikt... kanskje, om ikke noe annet hjelper, men det er i så fall veldig langt opp og frem, slik jeg beskrev over. Faktum er at HI har fungert bra i syv år, da er det ingen fastlege som pga. dette nå en gang tenker at nevrolog burde være neste undersøkelse. Da måtte HI ha beskrevet langt større og langt, langt mer alvorlige symptomer, noe hun ikke gjør. Tror du har en urealistisk forventning til helsevesenet. Og igjen, en kiropraktor er faktisk mer kompetent enn en vanlig fastlege eller fastlege med spesialisering i allmennmedisin til å vurdere om Hi bør henvises videre til nevrolog enn det en fastlege er akkurat i dette tilfellet. Anonymkode: c50eb...ccd Tror du og jeg har grunnleggende ulik oppfatning og erfaring av hvordan helsevesenet vårt fungerer og hvor dyktige kiropraktorer er. Min erfaring er dessverre begrenset til knekke-kåte forståsegpåere som jeg aldri lar røre ryggen min igjen.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Tja, du kan jo mene hva du vil. Det er ikke noe i det Hi forteller som ville gjort at en fastlege henviste henne til nevrolog med det første. På sikt... kanskje, om ikke noe annet hjelper, men det er i så fall veldig langt opp og frem, slik jeg beskrev over. Faktum er at HI har fungert bra i syv år, da er det ingen fastlege som pga. dette nå en gang tenker at nevrolog burde være neste undersøkelse. Da måtte HI ha beskrevet langt større og langt, langt mer alvorlige symptomer, noe hun ikke gjør. Tror du har en urealistisk forventning til helsevesenet. Og igjen, en kiropraktor er faktisk mer kompetent enn en vanlig fastlege eller fastlege med spesialisering i allmennmedisin til å vurdere om Hi bør henvises videre til nevrolog enn det en fastlege er akkurat i dette tilfellet. Anonymkode: c50eb...ccd Ender nok på kiropraktor ja,for der kommer jeg til allerede på tirsdag. Mens lege er det gjerne 14 dagers ventetid. Anonymkode: cb8c3...9ba
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (33 minutter siden): Tror du og jeg har grunnleggende ulik oppfatning og erfaring av hvordan helsevesenet vårt fungerer og hvor dyktige kiropraktorer er. Min erfaring er dessverre begrenset til knekke-kåte forståsegpåere som jeg aldri lar røre ryggen min igjen. Slike finnes dessverre også, på samme måte som det finner elendige leger. I løpet av mine år har jeg vært borti én slik kiropraktor. Du har tydeligvis vært uheldig med de du har vært hos, for det er ikke vanlig. Men det er gjerne også årsaken til at den/de har mistet muligheten til å henvise videre (det er faktisk et tydelig tegn på at den/de kiropraktor(ene) ikke gjør en god nok jobb!). Anonymkode: c50eb...ccd
Optatium Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Slike finnes dessverre også, på samme måte som det finner elendige leger. I løpet av mine år har jeg vært borti én slik kiropraktor. Du har tydeligvis vært uheldig med de du har vært hos, for det er ikke vanlig. Men det er gjerne også årsaken til at den/de har mistet muligheten til å henvise videre (det er faktisk et tydelig tegn på at den/de kiropraktor(ene) ikke gjør en god nok jobb!). Anonymkode: c50eb...ccd Det burde være lovpålagt å opplyse om den slags. Skammelig. Jeg betalte nesten 6000 kroner der uten å bli noe bedre. Ble henvist til mr av legen og etter en behandling hos manuell terapeut var jeg symptomfri. Kommer dessverre ikke til å bruke kiropraktor igjen.
Petra Prøvedukke Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Jeg nær sagt elsker kiropraktoren "min"! Hvile og smertestillende, sier legen. Litt justering og øvelser, sier kiropraktoren. Takket være sistnevnte er jeg i 100 % jobb. Uten ham ville jeg nok vært ufør. Og ja, kiropraktoren har henvist til både røntgen og mr.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (32 minutter siden): Det burde være lovpålagt å opplyse om den slags. Skammelig. Jeg betalte nesten 6000 kroner der uten å bli noe bedre. Ble henvist til mr av legen og etter en behandling hos manuell terapeut var jeg symptomfri. Kommer dessverre ikke til å bruke kiropraktor igjen. Det er jo ditt valg. Men veldig dumt å dømme alle kiropraktorer etter erfaring med én eller få. Dårlige leger er dessverre heller ikke lovpålagt å opplyse om at de er dårlige eller har mistet visse av sine henvisningsrettigheter. Anonymkode: c50eb...ccd
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #21 Skrevet 3. april 2021 Optatium skrev (29 minutter siden): Det burde være lovpålagt å opplyse om den slags. Skammelig. Jeg betalte nesten 6000 kroner der uten å bli noe bedre. Ble henvist til mr av legen og etter en behandling hos manuell terapeut var jeg symptomfri. Kommer dessverre ikke til å bruke kiropraktor igjen. Enda en grunn til at denne kiropratoren ikke har fått samme rettigheter som andre kiropraktorer har, tenker jeg. Jeg har gått MYE til kiropraktor gjennom årene, men aldri brukt 6000 kroner for behandling av en skade. Etter så mange behandlinger, bør kiropraktoren selv komme fram til at det ikke er riktig behandling for deg. Anonymkode: 04be5...471
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #22 Skrevet 3. april 2021 Og jeg har sett pasienter på nevrokirurgen som er blitt delvis lamme etter nakkebehandling hos kiropraktor, så jeg bille gått for fastlegen. Anonymkode: d1fb2...f26
Optatium Skrevet 3. april 2021 #23 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Enda en grunn til at denne kiropratoren ikke har fått samme rettigheter som andre kiropraktorer har, tenker jeg. Jeg har gått MYE til kiropraktor gjennom årene, men aldri brukt 6000 kroner for behandling av en skade. Etter så mange behandlinger, bør kiropraktoren selv komme fram til at det ikke er riktig behandling for deg. Anonymkode: 04be5...471 Jeg hadde en nerve i klem som ga lammelser, kiropraktoren mente det var noe i muskelen som kunne behandles. Knakk og knakk til ingen nytte. Jeg kjenner et par til emd samme erfaring dessverre.
Optatium Skrevet 3. april 2021 #24 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er jo ditt valg. Men veldig dumt å dømme alle kiropraktorer etter erfaring med én eller få. Dårlige leger er dessverre heller ikke lovpålagt å opplyse om at de er dårlige eller har mistet visse av sine henvisningsrettigheter. Anonymkode: c50eb...ccd Jeg kjenner et par andre med tilsvarende dårlig erfaring, men et er klart det ikke gjelder alle. Jeg har bare sagt at jeg syns man bør ta slike skader som hi har gjennom lege og spesialist.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #25 Skrevet 4. april 2021 Nå har jeg prøvd å sove siden klokken tolv men pga smerter så får jeg ikke sove. Har kun paracet i huset så har tatt men det hjelper ikke. Til en annen gang,kan jeg ta 2 paracet når jeg ikke har noe annet? Anonymkode: cb8c3...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå