Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Noen som har tatt den? Ser ut som det går ann å bestille ein pakke med teori over nett. Er det kun teoretisk prøve? Vi bor rett ved sjøen på mannen min sin heimplass og har en båt i familien som vi kan bruke, men er så stor at vi trenger båtsertifikat. Jeg tenker at det egentlig er mannen min som bør ta det, men han vil ikkje. Vil jeg klare det som begynner helt på bunn i kunnskaper. Synes synd på ungene som må se på at søskenbarn og tante og onkel kan bruke båten og ikke vi. Ikke så lett å kjøpe mindre båt heller, har kun eit naust til oppbevaring på vinteren. Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Det er bare en teoretisk prøve ja. Det går fint å bestille det over nett, men da må du selv kjøpe utstyret du trenger for å ta den, husker ikke helt men det er en sånn paralellfoskyver-greie du bruker på kartene, linjaler o.l. Står vel der hva du må kjøpe. Jeg synes det var greiest å ta den hos dem, de har sånne kurs som går over noen timer og eksamen til slutt. En dag altså, også garanterer de at du står. Ene sønnen min strøyk, så han tok samme kurset en gang til et par uker senere og sto. Du må jo lære å bruke båten, manøvrere, legge til osv av noen andre da, siden du ikke lærer det på kurset. Der lærer du å lese båtkart, hva de forskjellige merkingene betyr, på hvilken side du skal møte båter, krav til lanterner osv Anonymkode: 02f9d...c74
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Tok båtførerprøven i fjor. Hadde ikke så mye erfaring og kunnskap fra før, så leste litt på nett på forhånd samt øvde meg på noen prøver jeg fant på nettet. Øvde spesielt på karttegn og staker som for meg tok litt tid å lære forskjell på. Var så på kurs noen timer før selve prøven samme dag. Syns det fungerte veldig fint👍 Som over her sier så lærer man ikke å kjøre båt på kurset da, så å manøvrere båte, legge til osv må du enten lære deg på egenhånd eller få noen andre til å lære deg. Jeg har en samboer som kan kjøre båt, og har øvd en god del på det med hjelp fra han. Jammen ikke lett å vurdere strøm, vind osv når man skal legge til. Er liksom ikke bare å trykke på bremsen som man gjør med bilen.. Anonymkode: 1a3a8...ebb
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Ok. Men bor litt slik til at det ikkje finnes kurs overalt. 1.5 til Stavanger og det samme til Haugesund. Fant eit påske tilbud på halv pris. Det er vel nettbasert. Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Men eg synes det er skummelt og har egentlig ikke lyst. Har aldri kjørt ein båt før, verken stor eller liten. Og synes virkelig at mannen burde tatt den. Han har ikke sertifikat for bil heller, så jeg mente at han burde ta ansvar for båt. Går det ann å kjøpe ein pakke og senere bestemme hvem av oss som tar det. HI Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ok. Men bor litt slik til at det ikkje finnes kurs overalt. 1.5 til Stavanger og det samme til Haugesund. Fant eit påske tilbud på halv pris. Det er vel nettbasert. Anonymkode: d41cf...7ac Det går fint, men da må du kjøpe utstyret du trenger og ha en printer så du får printet ut kartene du får oppgaver fra. Testen tas da på egen maskin med kamera på, så en sensor kan sitte og se på deg når du tar den og sjekke at du ikke jukser. Det blir tatt opp når du tar den så de kan se på og evt bevise det om du jukser. Jeg syntes det ble for mye stress å rigge til hjemme, og kartene er jo i A3 størrelse så litt pes å få printet de ut, men ellers er det helt greit å ta testen hjemme altså. Om dere bor ved sjøen bør absolutt ungene lære å mestre båt, det kommer garantert den dagen som de sitter på med venner og da må de selv ha littegranne peil. Jeg er fra landet selv, og har flyttet til sjøen så jeg har krevd at vi alltid har en liten båt (type rib med 9,9 hester) så ungene fra de var små lærte hvordan man legger til, hvor man må passe seg for grunner, hvor det er lov å kjøre litt fortere og hvor det overhodet ikke er lov osv. Nå er mine fra 12 til 19 år og er ute i båt støtt og stadig, og slett ikke bare vår. Plutselig er de i båt med noen som drikker osv, da må de mestre disse tingene selv altså. Nå har vi en litt større båt, men vi har alltid hatt en liten en som ungene kan øve seg i. En sånn liten en med 9,9 hester trenger du ikke båtførerbevis for å kjøre heller. De to eldste ungene tok båtførerprøven så fort de ble 16 år. Så stå på, ta ansvar for å lære opp ungene om mannen din ikke vil. Det er viktig. Lykke til. Anonymkode: 02f9d...c74
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men eg synes det er skummelt og har egentlig ikke lyst. Har aldri kjørt ein båt før, verken stor eller liten. Og synes virkelig at mannen burde tatt den. Han har ikke sertifikat for bil heller, så jeg mente at han burde ta ansvar for båt. Går det ann å kjøpe ein pakke og senere bestemme hvem av oss som tar det. HI Anonymkode: d41cf...7ac Da ville jeg begynt med en liten båt. Kjøp en liten båt med påhengsmotor og lek dere, bli kjent med å være i båt. Så kan du evt avansere etterhvert. Anonymkode: 02f9d...c74
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det går fint, men da må du kjøpe utstyret du trenger og ha en printer så du får printet ut kartene du får oppgaver fra. Testen tas da på egen maskin med kamera på, så en sensor kan sitte og se på deg når du tar den og sjekke at du ikke jukser. Det blir tatt opp når du tar den så de kan se på og evt bevise det om du jukser. Jeg syntes det ble for mye stress å rigge til hjemme, og kartene er jo i A3 størrelse så litt pes å få printet de ut, men ellers er det helt greit å ta testen hjemme altså. Om dere bor ved sjøen bør absolutt ungene lære å mestre båt, det kommer garantert den dagen som de sitter på med venner og da må de selv ha littegranne peil. Jeg er fra landet selv, og har flyttet til sjøen så jeg har krevd at vi alltid har en liten båt (type rib med 9,9 hester) så ungene fra de var små lærte hvordan man legger til, hvor man må passe seg for grunner, hvor det er lov å kjøre litt fortere og hvor det overhodet ikke er lov osv. Nå er mine fra 12 til 19 år og er ute i båt støtt og stadig, og slett ikke bare vår. Plutselig er de i båt med noen som drikker osv, da må de mestre disse tingene selv altså. Nå har vi en litt større båt, men vi har alltid hatt en liten en som ungene kan øve seg i. En sånn liten en med 9,9 hester trenger du ikke båtførerbevis for å kjøre heller. De to eldste ungene tok båtførerprøven så fort de ble 16 år. Så stå på, ta ansvar for å lære opp ungene om mannen din ikke vil. Det er viktig. Lykke til. Anonymkode: 02f9d...c74 Ja, har og lyst på ein mindre båt som ungene kan lære seg opp til å bruke. I fjor sommer såg jeg flere på 12 år i båter helt på egenhånd og fikk en aha opplevelse. Ante ikke at det var vanleg å kjøre båt så tidleg. Men hvordan oppbevare en slik båt på vinteren. Har kun eit naust. Går det ann å trekke den opp på land og la den ligge ned baugen i været. Eller vil den bli ødelagt då. Så trengs vel ikke båtsertifkat heller. Eldste hos oss er 11 år. Hvor stor/liten kan båten være uten sertifikat og hva kan unger kjøre? Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, har og lyst på ein mindre båt som ungene kan lære seg opp til å bruke. I fjor sommer såg jeg flere på 12 år i båter helt på egenhånd og fikk en aha opplevelse. Ante ikke at det var vanleg å kjøre båt så tidleg. Men hvordan oppbevare en slik båt på vinteren. Har kun eit naust. Går det ann å trekke den opp på land og la den ligge ned baugen i været. Eller vil den bli ødelagt då. Så trengs vel ikke båtsertifkat heller. Eldste hos oss er 11 år. Hvor stor/liten kan båten være uten sertifikat og hva kan unger kjøre? Anonymkode: d41cf...7ac Størrelsen på motoren avgjør, og man kan kjøre opp til 9,9 hester når man er under 16 år. Om dere kjøper en liten rib kan dere ta lufta ut av "pompongene" om vinteren og får kanskje plass i naustet? Ellers vet jeg noen heiser de oppunder taket i garasjen. Ville ikke latt den stå helt ubeskyttet, men mange har den i hagen med presenning over. Jeg kommer som sagt fra landet selv, og hadde aldri vært i noe annet enn danskebåten selv da jeg flyttet hit. Fikk helt sjokk når jeg oppdaget at det var helt vanlig med båt til konfirmasjonen og enda mer sjokket da jeg skjønte av mange hadde båt også lenge før de ble konfirmert Det var da jeg forsto viktigheten av å lære opp ungene skikkelig... Mine barn skal ikke plutselig sitte på med venner og være helt uvitende selv, de må ha en viss kunnskap og trygghet med seg hjemmefra før de er ute på egenhånd. Anonymkode: 02f9d...c74
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Størrelsen på motoren avgjør, og man kan kjøre opp til 9,9 hester når man er under 16 år. Om dere kjøper en liten rib kan dere ta lufta ut av "pompongene" om vinteren og får kanskje plass i naustet? Ellers vet jeg noen heiser de oppunder taket i garasjen. Ville ikke latt den stå helt ubeskyttet, men mange har den i hagen med presenning over. Jeg kommer som sagt fra landet selv, og hadde aldri vært i noe annet enn danskebåten selv da jeg flyttet hit. Fikk helt sjokk når jeg oppdaget at det var helt vanlig med båt til konfirmasjonen og enda mer sjokket da jeg skjønte av mange hadde båt også lenge før de ble konfirmert Det var da jeg forsto viktigheten av å lære opp ungene skikkelig... Mine barn skal ikke plutselig sitte på med venner og være helt uvitende selv, de må ha en viss kunnskap og trygghet med seg hjemmefra før de er ute på egenhånd. Anonymkode: 02f9d...c74 Tusen takk for svar 👍 rib var lurt. Holder den å ligge ute i sesongen meg mindre det blir skikkelig uvær, kan de sprekke? finnes rib med ratt eller er det påhengsmotor eller begge del. Beklager mange spørsmål. Håper noen kan svare meg. HI Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar 👍 rib var lurt. Holder den å ligge ute i sesongen meg mindre det blir skikkelig uvær, kan de sprekke? finnes rib med ratt eller er det påhengsmotor eller begge del. Beklager mange spørsmål. Håper noen kan svare meg. HI Anonymkode: d41cf...7ac Rib'en kan fint ligge ute hele sesongen. Men blir det skikkelig uvær må man jo sjekke fortøyninger og sånt som anbefalt selvfølgelig. De kan sikkert sprekke, men det har jeg aldri hørt om. Veldig mange ungdommer kjører rib, for de tåler en støyt og riper ikke opp andre båter heller om de fortøyer litt tett o.l. Vi har hatt rib med påhengsmotor og ratt hele tiden, altså begge deler som du sier. Motoren er koblet opp til en styrekonsoll. Den siste vi hadde ligner denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=147383622 Anonymkode: 02f9d...c74
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ok. Men bor litt slik til at det ikkje finnes kurs overalt. 1.5 til Stavanger og det samme til Haugesund. Fant eit påske tilbud på halv pris. Det er vel nettbasert. Anonymkode: d41cf...7ac Jeg hadde bare tatt det på nett. Det er veldig veldig enkelt. Veldig konkret. De garanterer at du består. Kjør på sier jeg. 😊 Anonymkode: db2e6...5a1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Rib'en kan fint ligge ute hele sesongen. Men blir det skikkelig uvær må man jo sjekke fortøyninger og sånt som anbefalt selvfølgelig. De kan sikkert sprekke, men det har jeg aldri hørt om. Veldig mange ungdommer kjører rib, for de tåler en støyt og riper ikke opp andre båter heller om de fortøyer litt tett o.l. Vi har hatt rib med påhengsmotor og ratt hele tiden, altså begge deler som du sier. Motoren er koblet opp til en styrekonsoll. Den siste vi hadde ligner denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=147383622 Anonymkode: 02f9d...c74 👍 Men las på nett at kanskje ikkje rib var lurt til nybegynnere fordi de er så lette og muligens vanskelige å styre ved litt sjø. Erfaring? Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde bare tatt det på nett. Det er veldig veldig enkelt. Veldig konkret. De garanterer at du består. Kjør på sier jeg. 😊 Anonymkode: db2e6...5a1 Da har jeg bestilt .🙈 Anonymkode: d41cf...7ac
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 RIB bør også tas opp om vinteren, må bunnsmøres før neste sesong, motor må få service/oljeskift.... Hvis man ønsker å ta vare på båten og få den til å holde så lenge som mulig er dette lurt.... Anonymkode: 9f1fc...40f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 Har sendt forespørsel til de som selg pioner. Kanskje de har noen greie båter. Anonymkode: d41cf...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå