Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Hei. Trenger litt tips/ råde her. Min datter ble tatt for å stjele for ca 6 mnd siden med en venninne i en butikk. Vi hadde en alvorsprat og hun lovet at dette skulle aldri skje igjen. Så idag oppdager jeg at en noen kontanter jeg har hatt er borte. Etter mye frem og tilbake innrømmer hun å ha tatt dem. Lei seg/ gråter. Jeg blir skuffa/ sint. Hun får alt hun trenger og mere til. Hun er ellers en fin jente som gjør det godt på skole / lite festing ol. Hvordan håndtere dette. Bør det få en straff/ konsekvens? Er en mamma som hater å straffe, men føler nå at det å kun prate har ikke hjulpet til nå. Noen med gode råd til meg? Anonymkode: eae4d...015
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Ta praten jevnlig! Jeg har ikke tro på å inndra ting som ikke har noe med det hun gjorde å gjøre! Anonymkode: 27a87...a0c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 Jeg stjal da jeg var ungdom. Jeg stjal kontanter fra mamma (som var helt uhørt, hun var alenemor). Og jeg stjal noen ganger fra en bokhandel (pop up butikk med store lokaler og lite betjening). Jeg hadde ingen god følelse etterpå. Var egentlig skamfull og snakket ikke med noen om det. Moren min skjønte at jeg hadde tatt penger fra henne en gang og tok en alvorsprat med meg. Det er vel en av få ganger hun ikke truet meg med straff. For mindre alvorlige ting kunne hun glatt gi meg husarrest. For meg funket den alvorspraten, jeg stjal aldri fra henne igjen. Stjelingen på butikk gikk over av seg selv. Begge deler skjedde mens jeg gikk på ungdomsskolen. Sikkert en blanding av at jeg ble mer moden, hjernen mer ferdigutviklet og at jeg alltid følte skam. Jeg visste forskjellen på rett og galt. I dag kan jeg ikke snike på trikken en gang. Glemmer betjeningen å slå inn en vare så sier jeg fra. Så lenge det ikke er en diagnose, rus eller omsorgssvikt inne i bildet, så lander de fleste ungdommer på beina og blir bra folk. Men det er en prøvelse mens det står på. Anonymkode: 074e2...5db
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (På 31.3.2021 den 22.10): Hei. Trenger litt tips/ råde her. Min datter ble tatt for å stjele for ca 6 mnd siden med en venninne i en butikk. Vi hadde en alvorsprat og hun lovet at dette skulle aldri skje igjen. Så idag oppdager jeg at en noen kontanter jeg har hatt er borte. Etter mye frem og tilbake innrømmer hun å ha tatt dem. Lei seg/ gråter. Jeg blir skuffa/ sint. Hun får alt hun trenger og mere til. Hun er ellers en fin jente som gjør det godt på skole / lite festing ol. Hvordan håndtere dette. Bør det få en straff/ konsekvens? Er en mamma som hater å straffe, men føler nå at det å kun prate har ikke hjulpet til nå. Noen med gode råd til meg? Anonymkode: eae4d...015 Nei, du skal ikke straffe. Ikke ta vekk tlf osv osv. Du skal bare snakke rolig. Lytte. Klemme. Spørre om hvorfor? Kjeder hun seg? Føler hun seg presset til dette? Hvis du sier noe ala:" Jeg skjønner at det kanskje er spennende, at du ønsker deg den tingen, vil være en i gjengen osv." så tror jeg hun åpner seg mer. Skjønner du blir skuffa og sint, men det hjelper ikke. Det må jo ligge noe bak. Forhold deg rolig. Du får si at det blir flaut for henne hvis hun blir tatt igjen. Får hun penger av deg hvis hun spør? Si det da. Trenger du penger, kan hun heller spørre. Jeg har en ungdomssøster som nasket for ikke lenge siden. Hun vet ikke at jeg vet det. Har heller ikke kommet med noen skjennepreken. Det var et engangstilfelle. Var vel kicket og venninnen hadde gjort dette før. Selvom hun tar noen smådårlige valg nå, er det litt typisk ungdom. Anonymkode: c2b3e...450
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Dette er uvanlig. Ta det alvorlig. Anonymkode: f96ee...389
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Hvis du tar henne i å stjele fra butikken eller andre må hun selvfølgelig gå tilbake og betale og be om unskyldning. Hvis hun har stjålet fra deg må hun jo også gjøre opp for seg, sånn i tillegg til pratingen. Bruk av sparepenger eller la henne jobbe det inn. Anonymkode: ef875...417
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Her må du straffe, inndra telefon/nettbrett og spill, og husarrest passer seg. Anonymkode: 69523...b35
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Herregud, disse strafferne. Har dere en slags glede av straffen i seg selv? siden dere går inn for pedagogikk som klart nok ikke fungerer. HI: Dette bør tas alvorlig, men som andre skriver: Det er slett ikke uvanlig. Jeg var en ungdom som stjal i butikker. Jeg ble aldri tatt, og vokste det av meg. Jeg er over middels ordentlig som voksen, betaler heller én gang for mye enn for lite, for å si det sånn. Anonymkode: 2e347...b29
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her må du straffe, inndra telefon/nettbrett og spill, og husarrest passer seg. Anonymkode: 69523...b35 Haha, veldig morsomt. Anonymkode: c2b3e...450
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Konsekvens av å oppføre seg som en drittunge er å bli behandlet deretter. Da får man ikke gå ut, siden man ikke fungerer i samfunnet, og man får ikke tillit til noe som helst, siden man er en simpel tyv. Anonymkode: a04e3...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå