Gå til innhold

"you can't argue with stupid"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse dager er det jammen blitt tydelig hvor lite kompetanse folk har! 

Jeg var hos frisøren og der måtte jeg pent først sprite hendene og så vaske dem med vann og såpe, etterpå kunne jeg velge om frisøren skulle ha munnbind. Altså. Så dumme tiltak! Såpe og vann og skikkelig håndvask er det beste, sprit er bare til nødstilfeller egentlig, og begge deler er jo bare unødvendig. For ikke å snakke om at jeg skulle avgjøre om frisøren bruker munnbind? 🤦‍♀️

Folk som bruker munnbind flere ganger, under haka, under nesa, av og på og inn og ut😖

Barn med vannkopper som ikke kan tas på butikken når de sitrer påkledt i egen vogn.. Kontaktsmitte, vet folk vva det er? 

Eller som i barnehagen der vi må sprite hendene før vi lukker opp porten.. Jeg setter fra meg tingene jeg bærer, spriter hendene, og tar opp igjen tingene. 🤯

Eller disse forbanna q tipsene som ligger rundt som man liksom skal bruke for å trykke kode når man betaler med kort. Skal jeg grafse ned i esken der som alle andre tar, for å ta opp en q tips? Nei takk.

Det er så mye dumt der ute,så mye dustete tiltak og rutiner som har niks og nada for seg. Folk blir utslitt og det er så mye som ikke henger på greip. Vet ikke folk hvordan ting smitter?!

Huff, det var dagens utblåsing. Nå er butikkene stengt noen dager og jeg får sikkert ned igjen blodtrykket til over helga og ny runddans med "rutinene" der ute😖🤪

Anonymkode: 746fa...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Barn med vannkopper som ikke kan tas på butikken når de sitrer påkledt i egen vogn.. Kontaktsmitte, vet folk vva det er?  Vannkopper er også luftsmitte. 

Eller som i barnehagen der vi må sprite hendene før vi lukker opp porten.. Jeg setter fra meg tingene jeg bærer, spriter hendene, og tar opp igjen tingene. 🤯 Da er hendene dine rene når du rører porten, som alle andre også må ta på, på vei inn/ut. Om alle gjør det, så overføres det ikke smitte via porten. 

Eller disse forbanna q tipsene som ligger rundt som man liksom skal bruke bare for å trykke kode når man betaler med kort. Skal jeg grafse ned i esken der som alle andre tar, for å ta opp en q tips? Nei takk. Da er det jo bare å la være å ta en, men ser du ikke forskjellen på at alle berører tastaturet med fingrene og alle tar på én q-tips? Men om du grafser nedi esken og tar på alle, så er det selvsagt ikke noen hjelp i de. 

Det er så mye dumt der ute,så mye dustete tiltak og rutiner som har niks og nada for seg. Folk blir utslitt og det er så mye som ikke henger på greip. Vet ikke folk hvordan ting smitter?! Er du sikker på at du har full oversikt?

Huff, det var dagens utblåsing. Nå er butikkene stengt noen dager og jeg får sikkert ned igjen blodtrykket til over helga og ny runddans med "rutinene" der ute😖🤪

Anonymkode: 5bc97...070

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barn med vannkopper som ikke kan tas på butikken når de sitrer påkledt i egen vogn..

Ta til deg din egen overskrift, HI.

Og slutt å uttale deg om helserelaterte saker du tydeligvis IKKE har noe som helst peiling på!

Vannkopper smitter ved DRÅPESMITTE!!!

Anonymkode: 12ed0...b05

Skrevet

Jeg tror ikke du er helt stø i dette selv. Det er mye å holde styr på, men så lenge alle som evner det bruker munnbind rett, man har god håndhygiene, ikke tafser på varer og annet unødvendig, holder avstand og unngår unødvendig reise vil det hjelpe. Vannkopper spres, som andre skriver, ved dråpesmitte, så barn med kopper som ikke har tørket inn skal ikke ut blant folk. Det er umulig å garantere at ikke barnet hoster eller nyser, og selv om de aller fleste uansett kommer til å bli smittet en gang, er det ikke opp til foreldrene til et sykt barn å bestemme dette på vegne av andre. 

Anonymkode: 36d1e...b5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

I disse dager er det jammen blitt tydelig hvor lite kompetanse folk har! 

Jeg var hos frisøren og der måtte jeg pent først sprite hendene og så vaske dem med vann og såpe, etterpå kunne jeg velge om frisøren skulle ha munnbind. Altså. Så dumme tiltak! Såpe og vann og skikkelig håndvask er det beste, sprit er bare til nødstilfeller egentlig, og begge deler er jo bare unødvendig. For ikke å snakke om at jeg skulle avgjøre om frisøren bruker munnbind? 🤦‍♀️

Folk som bruker munnbind flere ganger, under haka, under nesa, av og på og inn og ut😖

Barn med vannkopper som ikke kan tas på butikken når de sitrer påkledt i egen vogn.. Kontaktsmitte, vet folk vva det er? 

Eller som i barnehagen der vi må sprite hendene før vi lukker opp porten.. Jeg setter fra meg tingene jeg bærer, spriter hendene, og tar opp igjen tingene. 🤯

Eller disse forbanna q tipsene som ligger rundt som man liksom skal bruke for å trykke kode når man betaler med kort. Skal jeg grafse ned i esken der som alle andre tar, for å ta opp en q tips? Nei takk.

Det er så mye dumt der ute,så mye dustete tiltak og rutiner som har niks og nada for seg. Folk blir utslitt og det er så mye som ikke henger på greip. Vet ikke folk hvordan ting smitter?!

Du fremstår jo ganske smart selv når du feks drar fram vannkopper og sier det er kontaktsmitte, når dette er en veldig smittsom sykdom som både smitter i dråper og da luft. Partiklene kan faktisk henge i lufta, det kalles aerosoler. 

Når du ikke skjønner det bak, så framstår jo tiltak også dumme. Men da er jo dessverre fakta at det et du som kan for lite. Så ja, can't argue with stupid...

Anonymkode: 81482...60a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har jo akkurat det samme i hver eneste butikk du er i.

Anonymkode: 76735...730

Skrevet

Og du fremstår skikkelig smart!

Anonymkode: 3f1e0...1b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du har jo akkurat det samme i hver eneste butikk du er i.

De fleste vil ha mye mer smitte på hender enn det de holder i, samt at spritfuktige hender vil ta noe på de tingene også. Man blir jo ikke steril klar til kirurgi liksom, men det reduserer jo smitte. Ser jo at tiltak hjelper, vi fem som var ofte syke pga smitte i bhg/skole har ikke vært syke på et år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

De fleste vil ha mye mer smitte på hender enn det de holder i, samt at spritfuktige hender vil ta noe på de tingene også. Man blir jo ikke steril klar til kirurgi liksom, men det reduserer jo smitte. Ser jo at tiltak hjelper, vi fem som var ofte syke pga smitte i bhg/skole har ikke vært syke på et år. 

Men jeg bekymrer meg oppriktig for hva som skjer neste år når vi har sprita og herda alle bakteriene. Ser for meg en vinter med mye hard sykdom. 

Skrevet

Stemmer det. 

Anonymkode: 93614...521

Skrevet
Optatium skrev (35 minutter siden):

Men jeg bekymrer meg oppriktig for hva som skjer neste år når vi har sprita og herda alle bakteriene. Ser for meg en vinter med mye hard sykdom. 

Det er vel ikke bakterier som er hverdagen som er problemet, heller lite aktivert immunsystem, særlig hos de yngste. Men sålenge folk lar det være litt støv og skitt i husene sine så blir nok immunsystemet aktivert nok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke bakterier som er hverdagen som er problemet, heller lite aktivert immunsystem, særlig hos de yngste. Men sålenge folk lar det være litt støv og skitt i husene sine så blir nok immunsystemet aktivert nok. 

Det er sikkert også sant, men huden vår har et naturlig bakterielag som vi nå spriter av. Jeg er litt bekymra for hvor mye tøffere bakteriene blir da og hvor lite prøvet immunforsvaret vårt er blitt dette året. Kanskje spesielt små barn som bygger immunforsvaret. 

Skrevet
Optatium skrev (45 minutter siden):

Det er sikkert også sant, men huden vår har et naturlig bakterielag som vi nå spriter av. Jeg er litt bekymra for hvor mye tøffere bakteriene blir da og hvor lite prøvet immunforsvaret vårt er blitt dette året. Kanskje spesielt små barn som bygger immunforsvaret. 

Vi spriter kun hendene da, vi dreper ikke flora over hele kroppen. De bakteriene vi har på huden er jo snille. Bakteriene blir ikke tøffere av dette  det vi blir kvitt er koronavirus. Immunforsvaret blir nok prøvet nok, om ikke folk har det "sterilt" hjemme. Men får jo ikke bygget immunitet mot like mange virus og bakterier disse årene  men det går nok helt fint. Regner med folk fortsatt lar barna leke ute, og da får de i seg masse mikroorganismer. 

Skrevet
Optatium skrev (3 timer siden):

Ja, det er ikke uten grunn at de er bekymret for neste års influensa, spesielt siden de ikke har samme grunnlag som de pleier for å lage influensavaksine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ikke uten grunn at de er bekymret for neste års influensa, spesielt siden de ikke har samme grunnlag som de pleier for å lage influensavaksine.

Ikke spesielt siden, DET er grunnen. De lager jo neste års vaksine på årets virusstamme, og i år har det ikke vært influensa. Men da snakker vi virus da...

Skrevet
Optatium skrev (2 timer siden):

Jobb med jord, og la barna leke med jord/planter, lek i skogen, i fjæra osv. Det styrker immunforsvaret mye :) Og kast deg med selv. Plukk vekster i naturen som er spiselige, plukk blomster og bær. Så grønnsaker selv (jeg har ikke hage, men bruker potter).

Klær kan vaskes, så la barna få bli litt skitne :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jobb med jord, og la barna leke med jord/planter, lek i skogen, i fjæra osv. Det styrker immunforsvaret mye :) Og kast deg med selv. Plukk vekster i naturen som er spiselige, plukk blomster og bær. Så grønnsaker selv (jeg har ikke hage, men bruker potter).

Linken jeg mente å legge ved: https://forskning.no/allergi-barn-og-ungdom/forskere-la-skogbunn-i-barnehager-det-endret-barnas-immunsystem/1765201

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke så bekymret for meg og egne barn. Vi bruker knapt sprit og er mye ute, men jeg ser hva mange andre gjør og tenker på dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...