Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 For å ikke kuppe en annen tråd spør jeg her. I den andre tråden var det en som skrev at sønnen hennes var så skoleflink fordi han får 4-ere uten å anstrenge seg. I mitt hode er ikke dette å være skoleflink. Jeg har også en sønn som ligger på 4 i snitt uten å anstrenge seg, mest fordi han har adhd og dysleksi og ikke orker å jobbe så mye med skole. Han har det mange 4-ere, et par 3-ere og et par 5-ere. Jeg har aldri tenkt på ham skoleflink. Jeg har også en sønn som jobber svært godt på skolen, men lite hjemme og ligger på 5.5 i snitt. Hadde han giddet å jobbe mer hjemme, som å lese til prøver, kunne han antagelig klart 6 i snitt. Han er etter min mening skoleflink. Jeg tenker i hvert fall at man skal ligge i øvre skikt på karakterskalaen, eller høyt på nasjonale prøver, for å defineres som skoleflink, men kanskje jeg tenker feil? Hva er din definisjon? Anonymkode: b0dc1...677
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Min ene datter er skoleflink. Hun er målrettet og fokusert, ligger i toppen og får tilpasset undervisning i flere fag (tilpasset for at hun er på et høyere nivå enn de andre i klassen). De to andre mine er gjennomsnittlig. Får 4 og 5 uten så mye jobbing. De er mer interessert i fotball, YouTube og venner 😬😅 Anonymkode: 328a9...0bd
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 Hmm. Jeg synes det er vanskelig. Man tenker kanskje at for å være skoleflink,må man bare får 5 og 6, gjerne delta i timen. Jeg hadde bare 5 og 6,pugget mye. Turte ikke si noe i klasserommet. I dag tenker jeg at man er skoleflink når man gjør så godt man kan og følger med i timen. Ikke alle det faller lett for å sitte og pugge i flere timer eller delta i klasserommet. Alle er flinke til noe. Tar det uttrykket med en klype salt. Anonymkode: 0a498...2b5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Min ene datter er skoleflink. Hun er målrettet og fokusert, ligger i toppen og får tilpasset undervisning i flere fag (tilpasset for at hun er på et høyere nivå enn de andre i klassen). De to andre mine er gjennomsnittlig. Får 4 og 5 uten så mye jobbing. De er mer interessert i fotball, YouTube og venner 😬😅 Anonymkode: 328a9...0bd Jeg vil si at alle barna dine er skoleflinke. Anonymkode: 0a498...2b5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Jeg fikk snitt på G på ungdomsskolen. Jeg åpnet ikke en bok hjemme. Da jeg begynte på vgs og gadd å gjøre en innsats fikk jeg 5 og 6 i alle fag. Jeg ble da definert som skoleflink. Jeg var flink til å følge opp skolearbeidet mitt, det var jeg ikke på ungdomsskolen og dermed var jeg ikke definert som skoleflink der. Skoleflink vil jeg definere som de som gidder å følge opp skolearbeidet sitt, ikke de som gjør det bra og får gode karakterer. Anonymkode: 513ba...d3e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 For min del er det å være skoleflink det samme som å ta ting raskt uten særlig jobbing. mine ungdomsskole-barn ligger på 5,3 i snitt. De gjør det de skal, men sjelden noe mer. Ingen pugging eller svært lite lesing til prøver. Sjelden jeg ser de gjør lekser her hjemme da de blir ferdig med alt i skoletiden. Anonymkode: 868b4...715
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Skoleflink er jo egentlig et ganske teit uttrykk hvis man tenker over det. Flink til å jobbe på skolen eller flink til å lære fort? Hva er egentlig flink. Liker ikke ordet flink 😅 Har vokst opp med at ordet ble brukt om de som tok fag lett. Liker når det er litt mer konkret. Jobber målrettet, lærer raskt nye emner, reflektert, hardtarbeidende, samarbeider godt. Alle de tingene er gjerne en del av å være skoleflink fordi det kan bidra til ett bra sluttresultat. Men egenskapene bak er mye mer viktig når du skal finne hvilket sted du kan blomstre og bidra. Jeg har jobbet med noen som er skoleflinke i form av å lære lett, men neimen ikke brukande i en jobb hvor det er nødvendig å vurdere. De var bare veldig dyktige når det kom til å pløye gjennom mye informasjon og hoste det opp i ett lesbart format. Noen ganger er det mer nytte i urokråkene som stopper opp og spør: Hvorfor? Anonymkode: df182...243
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Etter min erfaring er det flere skoleflinke jenter enn gutter. Jeg setter ikke likhetstegn mellom intelligens og skoleflinkhet. Skoleflinke barn jobber godt og får gode karakterer. Jeg har et barn som er svært intelligent. Han er den lateste jeg kjenner, men ligger godt over fem i snitt. Jeg vil ikke definere ham som skoleflink. Eldste gikk ut med 5,8 i snitt. Han er ikke like lynkjapp som broren, men er helt klart smart og jobber godt og strukturert. Han definerer jeg som skoleflink. Nr tre er fortsatt på barneskolen. Jeg ser at han sliter litt med noen fag. Han er kreativ, og flink til å tenke utenfor boksen, men jeg tror neppe hans karakterer blir like gode som brødrenes. Hvis det gjelder å overleve i naturen derimot, vet jeg hvem som hadde klart seg lengst. Anonymkode: 7f09b...994
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 Det var jeg som skrev det i det andre innlegget og når jeg tenker over det er det kanskje litt feil bruk av uttrykket. Sønnen min er kvikk i hodet, han tar ting lett og har aldri anstrengt seg noen ting på skolen. Han har fått flere 6'ere og 5'ere uten å ha åpnet en bok, aldri lest til en prøve.... Han har nå på vgs 4 og 5 i alle teoretiske fag, 5 og 6 i praktiske, går yrkesfag. For han er det ubegripelig at noen stryker og får 2'ere og 3'ere , for han gjør ingenting og får 4 og 5, hvitvin går det an å gjøre mindre enn ingenting liksom.... Han er på skolen og gjør oppgavene han skal på hjemmeskole da, og da får han med seg nok til å holde karakterene. Det er å være kvikk i hodet og ta ting lett, ikke å være skoleflink. Hadde han giddet å anstrenge seg litt hadde han hatt toppkarakterer og da kunne vi nok snakket skoleflink. Anonymkode: 83717...6fd
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Hva er defisjonen på flink? Hva legger man i flink? Er ikke en som jobber hardt, lese og gjør lekser så godt man kan, men klarer bare å få firer skoleflink? Er det bare de med 6 som er flinke eller skoleflinke? Synes at det er et dårlig begrep å bruke. Ja noen tar ting raskere enn andre, noen har høyere intelligens, men de de da flinkere enn andre som må jobbe mer for å oppnå det samme. Anonymkode: d2449...f42
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Jeg tenker en som gjør det over gjennomsnittet bra i fag (ikke nødvendigvis karakter 5 og 6 i alt, men litt over snittet hvertall, samtidig som eleven er fokusert i timene, jobber godt med fagene og gjør sitt beste. Anonymkode: 7ebcb...8d6
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 For meg er skoleflink ikke bare gode karakterer, men at man er reflektert, og kan benytte kunnskapen man har tilegnet seg i ulike fag og sammenhenger. Jeg var selv en såkalt skoleflink elev, og har sklidd gjennom ungdomsskole, videregående og studier ved å være tilstede i timer/forelesninger, ellers legge inn minimalt med arbeid utenom, og fått toppkarakterer. (5/6, A/B). Ulempen med å aldri ha sittet konsentrert og jobbet med stoffet er at det lettere forsvinner etter eksamen, så jeg opplever i dag at mye jeg tidligere har lært nå er glemt. Jeg har heller aldri lært god studieteknikk, som kunne kommet godt med i arbeidslivet. Barna mine på barne- og ungdomsskole er flinke på skolen, lærer raskt, og har i likhet med meg såkalt klisterhjerne. De har alle i ulik grad tilrettelagt undervisning for å få utfordringer tilpasset sitt nivå (ligger foran pensum), den ene i matte, den andre i språkfag og den tredje på flere fagområder. Jeg tenker likevel at de to yngste ikke faller i skoleflink-kategorien, ennå i hvert fall, fordi de lærer ting som papegøyer. Husker og gjentar det de har lært, men ikke nødvendigvis kan overføre kunnskap til andre sammenhenger, eller instinktivt forstå løsninger på komplekse problemer, selv om de har lært metodene de trenger for å løse problemet. Eldste er i større grad skoleflink, slik jeg tenker at ordet defineres. Skoleflink er vel strengt tatt et begrep vi kunne kvittet oss med. Vi kunne heller sagt at barn har god hukommelse, god tallforståelse, godt språkøre eller er flink til å uttrykke seg skriftlig, eller hva som helst annet som forklarer barnets styrker. Både fordi vi burde bli flinkere til å fremheve alles styrker, ikke bare de «skoleflinke», og fordi ordet skaper en unødvendig rangering. Anonymkode: 94269...25d
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 Å få 4 uten å anstrenge seg er ikke skoleflink nei. I min verden er det at de får toppkarakterer og at de faktisk viser interesse for skolen. At fag man lærer på skolen ligger lett for dem, derav skole. Andre er jo flinke på andre områder. Anonymkode: a295a...14a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 For meg er skoleflink det samme som å ha gode karakterer, punktum! Det er vel eneste måten å måle hvor flink man er på skolen. Alle de andre tingene (sosial kompetanse, sette kunnskapen i sammenheng, jobbe jevnt og trutt osv) betyr jo lite ift hvor flink du er på skolen. Får du 5 eller 6 er du på et høyt nok nivå ift hva skolen krever, altså skoleflink! Anonymkode: 8f21a...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå