Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Fy faen... I dag stilles det ingen krav til dem som på oppdrag fra barnevernet fører tilsyn når barn har samvær med biologisk familie. Ingen kompetansekrav. Ingen utdanningskrav. Det er heller ingen offisielle retningslinjer, opplæring, veiledning eller kurs. Den som fører tilsyn, kan også være et familiemedlem. – Det er svært alvorlig at det ikke stilles noen krav – når barnevernet setter ut en så viktig oppgave til oppdragspersoner som ikke er ansatt i barnevernstjenesten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3eKpX/jenta-i-kjelleren Anonymkode: dae48...87d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Tror dessverre det er store forskjeller fra sted til sted hvordan dette organiseres. Jeg kjenner til flere fosterfamilier hvor barnas samvær med tilsyn har vært ivaretatt av trygge omsorgspersoner og/eller barnevernansatte som alltid har vært tilstede. (kjenner flere tilfeller gjennom jobb) Bor et annet sted nå, og har nylig blitt oppmerksom på at selv om barna har med ansatt fra barnevernet som tilsynsperson, så tillates det at foreldrene snakker morsmål hele tiden med barna. Et morsmål den norske ansatte i bv ikke forstår ett eneste ord av. Foreldrene er fratatt barna pga. noe fysisk, men mest alvorlig psykisk vold. Og denne psykiske volden fortsetter under samværene - for den bv-ansatte har jo ingen mulighet til å avsløre dette når deres morsmål snakkes. Helt ille å høre hva barna går gjennom! Argumentet fra foreldre har vært at barna har rett til å opprettholde eget morsmål, noe som er blitt akseptert - uten at det da er sørget for tilsynsperson som har like god kompetanse i morsmålet. Nå jobbes det for å enten få avsluttet alt samvær, eller tilsyn hvor kun norsk snakkes og hvor tilsynsperson skal være med i samtale hele veien. Barna ønsker ikke lenger samvær, og det beste for barna ville uten tvil ha vært å slippe samvær. Anonymkode: 4f0c6...731
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Tror dessverre det er store forskjeller fra sted til sted hvordan dette organiseres. Jeg kjenner til flere fosterfamilier hvor barnas samvær med tilsyn har vært ivaretatt av trygge omsorgspersoner og/eller barnevernansatte som alltid har vært tilstede. (kjenner flere tilfeller gjennom jobb) Bor et annet sted nå, og har nylig blitt oppmerksom på at selv om barna har med ansatt fra barnevernet som tilsynsperson, så tillates det at foreldrene snakker morsmål hele tiden med barna. Et morsmål den norske ansatte i bv ikke forstår ett eneste ord av. Foreldrene er fratatt barna pga. noe fysisk, men mest alvorlig psykisk vold. Og denne psykiske volden fortsetter under samværene - for den bv-ansatte har jo ingen mulighet til å avsløre dette når deres morsmål snakkes. Helt ille å høre hva barna går gjennom! Argumentet fra foreldre har vært at barna har rett til å opprettholde eget morsmål, noe som er blitt akseptert - uten at det da er sørget for tilsynsperson som har like god kompetanse i morsmålet. Nå jobbes det for å enten få avsluttet alt samvær, eller tilsyn hvor kun norsk snakkes og hvor tilsynsperson skal være med i samtale hele veien. Barna ønsker ikke lenger samvær, og det beste for barna ville uten tvil ha vært å slippe samvær. Anonymkode: 4f0c6...731 Du har jo åpenbart ikke lest artikkelen overhodet. Men skal si du har mange meninger og konklusjoner allerede før du har lest den. Artikkelen adresserer det faktum at barnevernets formaning og tilsynspersonenes fokus så ut til å være på å sørge for at det ikke ble snakket på morsmål under samvær, og at det snevre fokuset nettopp bidro til at overgrep ikke ble oppdaget. Anonymkode: dae48...87d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du har jo åpenbart ikke lest artikkelen overhodet. Men skal si du har mange meninger og konklusjoner allerede før du har lest den. Artikkelen adresserer det faktum at barnevernets formaning og tilsynspersonenes fokus så ut til å være på å sørge for at det ikke ble snakket på morsmål under samvær, og at det snevre fokuset nettopp bidro til at overgrep ikke ble oppdaget. Anonymkode: dae48...87d Jeg leste det som var mulig uten å betale for det, det var en god del og flere bilder. Vil du ha folk til å lese alt i en artikkel bak betalingsmur, da bør du opplyse om at den ligger bak betalingsmur. Ev. bør du fortelle mer om problemstillingen. Det jeg skrev tar jo opp samme problem som du adresserer, at det ikke er gode nok retningslinjer for hvordan samvær med tilsyn skal ivareta barnas rettigheter. I mitt eksempel (som dessverre er virkeligheten til de barna i dag) er fokuset like snevert, noe tillater at den alvorlige psykiske volden får fortsette og ikke blir oppdaget av den som har tilsynsansvar. Den saken du linker til er forferdelig, og det er jo helt tydelig at den som hadde ansvar for tilsynet der forsømte sin rolle grovt da det ikke var et faktisk tilsyn. I tilfellet jeg skrev om utsettes barna like fullt for alvorlig psykisk vold, hvert eneste samvær med foreldrene. Der er den ansatte fra barnevernet sammen med barna og foreldrene hele tiden. Men hva hjelper det når de psykisk overgrepene/volden får fortsette i like stor grad, nå levert med smil og trusler til barna om å ikke med en mine avsløre hva som sies, ikke vise følelser, og aldri forteller hva foreldrene sier? Poenget er at retningslinjene ikke fungerer, mange som har ansvar for tilsyn under samvær har ikke kompetanse eller opplæring, og selv der de har det (som bv-ansatte i mitt tilfelle), så sviktes barna grovt. Barnevernet må få plikt til å utarbeide retningslinjer for samvær med tilsyn, og også lære opp de som skal ha slikt tilsyn, slik at barnas rettigheter og sikkerhet blir ivaretatt! Det må være det viktige her! Anonymkode: 4f0c6...731
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Fantastisk bra overskrift, var ingen tvil om hva innlegget dreide seg om 👍 Anonymkode: 9fdcf...d7d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg leste det som var mulig uten å betale for det, det var en god del og flere bilder. Vil du ha folk til å lese alt i en artikkel bak betalingsmur, da bør du opplyse om at den ligger bak betalingsmur. Ev. bør du fortelle mer om problemstillingen. Det jeg skrev tar jo opp samme problem som du adresserer, at det ikke er gode nok retningslinjer for hvordan samvær med tilsyn skal ivareta barnas rettigheter. I mitt eksempel (som dessverre er virkeligheten til de barna i dag) er fokuset like snevert, noe tillater at den alvorlige psykiske volden får fortsette og ikke blir oppdaget av den som har tilsynsansvar. Den saken du linker til er forferdelig, og det er jo helt tydelig at den som hadde ansvar for tilsynet der forsømte sin rolle grovt da det ikke var et faktisk tilsyn. I tilfellet jeg skrev om utsettes barna like fullt for alvorlig psykisk vold, hvert eneste samvær med foreldrene. Der er den ansatte fra barnevernet sammen med barna og foreldrene hele tiden. Men hva hjelper det når de psykisk overgrepene/volden får fortsette i like stor grad, nå levert med smil og trusler til barna om å ikke med en mine avsløre hva som sies, ikke vise følelser, og aldri forteller hva foreldrene sier? Poenget er at retningslinjene ikke fungerer, mange som har ansvar for tilsyn under samvær har ikke kompetanse eller opplæring, og selv der de har det (som bv-ansatte i mitt tilfelle), så sviktes barna grovt. Barnevernet må få plikt til å utarbeide retningslinjer for samvær med tilsyn, og også lære opp de som skal ha slikt tilsyn, slik at barnas rettigheter og sikkerhet blir ivaretatt! Det må være det viktige her! Anonymkode: 4f0c6...731 Særdeles enig i at det ikke fungerer. I denne saken så har det vært en rekke ulike tilsynspersoner, uten at det har hjulpet. Det burde være krav om at tilsynspersoner har både trening og faglig kompetanse. I denne saken ser barnevernets ansvarsfraskrivelse også ut til å være helt vanvittig. Selv når helsesøster og fosterforeldre ringte daglig og informerte om at barneverninstitusjonen som tok vare på henne i tenårene kjørte henne til mor og stefar, og at hun der fikk rusmidler seg mot å godta flere overgrep, så skjedde det ingenting. Dette er noe av det verste jeg har lest om systemsvikt. Anonymkode: dae48...87d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Særdeles enig i at det ikke fungerer. I denne saken så har det vært en rekke ulike tilsynspersoner, uten at det har hjulpet. Det burde være krav om at tilsynspersoner har både trening og faglig kompetanse. I denne saken ser barnevernets ansvarsfraskrivelse også ut til å være helt vanvittig. Selv når helsesøster og fosterforeldre ringte daglig og informerte om at barneverninstitusjonen som tok vare på henne i tenårene kjørte henne til mor og stefar, og at hun der fikk rusmidler seg mot å godta flere overgrep, så skjedde det ingenting. Dette er noe av det verste jeg har lest om systemsvikt. Anonymkode: dae48...87d Helt forferdelig! Jeg håper hun får en klekkelig erstatning. Det kan aldri gjøre opp for det hun er blitt utsatt for, men det kan gjøre at hun får det litt lettere fremover, i hvert fall slippe økonomiske bekymringer. Så alvorlige tilfeller som dette, der mener jeg det er en så stort systemsvikt at en eller flere som har hatt ansvar for å la dette fortsett bør straffes for det. I slike tilfeller er det ikke nok om kommunen eller bv bare "beklager". Det er jo svært grov tjenesteforsømmelse og direkte lovbrudd. Anonymkode: 4f0c6...731
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå