Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Jeg trenger rett og slett tips til bøker hvis noen har forslag som passer til det jeg er ute etter 😊 Nå er smaken min relativt elektisk, bare i år har jeg lest alt i fra "Forrådt" av Amalie Skram, "Helvete" av Erlend Loe til kioskromanserien "Breidablikk" og "Yt etter evne, få etter behov" av Olaug Nilsen. Men det er påske og jeg savner krim. Problemet er bare at jeg sliter med å finne krim jeg trives med fordi jeg har lest så mye krim at jeg ikke lenger orker klisjeene. Altså hovedpersonen med trøblete fortid/alkoholproblemer/bryter regler uten at det får konsekvenser fordi de er SÅ gode osv. Jeg synes Jørgen Jæger sine bøker var litt forfriskende i så måte, men jeg har dessverre lest alle. Og jeg likte veldig godt Tom Egeland sine bøker om Bjørn Beltø. Jeg har også funnet ut at jeg foretrekker norsk/nordiske krim. Amerikansk synes jeg fort at blir så fjernt fra meg fordi samfunnet, kvinnesynet osv at det forstyrrer lesingen min når jeg ønsker å fokusere på spenningen og ikke samfunnet. Og det fikk meg til å komme på et kriterie til, jeg kan ikke utstå lange partier med (unødvendige) skildringer og tankespinn hos hovedpersonen. Det er flott i andre sjangere, men ikke krim. Så, noen forslag? Noen som kjenner seg igjen og har noe dere faktisk har likt? Anonymkode: 75bbc...e20
the amazing spidermamma Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Foreslår Agnes Ravatn 'Dei sju dørene' og Fugletribunalet. Førstnevnte er en slags krim, den andre er bare spennende og godt skrevet. Jeg leser nesten aldri krim lenger på grunn av klisjeene. Ofte er persongalleriet også irriterende endimensjonale.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Jeg liker best engelsk krim, men min far liker norsk. Han har lest mye av Kim Småge, i farten kommer jeg bare på 3 titler Nattdykk Origo Kainan Anonymkode: c04bd...ce3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har sluttet å lese krim pga det du nevner. Pluss at jeg ofte syns så mye blir hengende i lufta når man kommer på slutten. Det er lite sannsynlig at folk ville ha handlet på den måten, og vi får ingen god forklaring. Det er kun skrevet for å øke spenningen i boka, og jeg blir skuffa 😅 Så jeg har dessverre ingen anbefalinger, men følger tråden i tilfelle noen andre har det... 😊 Anonymkode: d19f9...958
Iiiiik Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har lest to gode danske krimserier i det siste. En av Katrine Engberg, en av Lone Theils. Føler meg egentlig litt ferdig med krim, men liker disse. https://www.adlibris.com/no/bok/krokodillevokteren-9788284192468 https://www.tanum.no/_jentene-fra-englandsbaten-lone-theils-9788202626990 Har også lest den svenske forfatteren Viveca Sten, som serien Mordene på Sandhamn er basert på https://www.cappelendamm.no/_farlig-farvann-viveca-sten-9788202444228
Petra Prøvedukke Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Hvis du ikke har lest Lars Myttings bøker, så anbefaler jeg dem på det sterkeste. Svøm med dem som drukner Søsterklokkene Hekneveven
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 "Frøken Smilas foremmelse for sne" delevis fra Grønnland. "Rød sand" fra Saudi-Arabia. "Rosens navn" med munkene i middelalderen. "Perlefarmen" fra hele verden, av Marklund. Jeg er dårlic på å huske forfatternavn men det er kjente bøker så du finner dem nok. Anonymkode: d2155...e0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): "Frøken Smilas foremmelse for sne" delevis fra Grønnland. "Rød sand" fra Saudi-Arabia. "Rosens navn" med munkene i middelalderen. "Perlefarmen" fra hele verden, av Marklund. Jeg er dårlic på å huske forfatternavn men det er kjente bøker så du finner dem nok. Anonymkode: d2155...e0c Ja, jeg har faktisk lest dem 😊 "Rosens navn" leste jeg allerede som 13-åring, husker at jeg ble helt oppslukt av den. Takk for mange gode tips! Skriver dem ned og hører hva de har på biblioteket 😊 HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Anbefaler Kristina Ohllson. God Krim som ikke er så full av klisjeer Anonymkode: eb752...0da
Optatium Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Jeg må anbefale "Pilgrim" den fenget meg veldig. "Fugletribunalet" er også spennende!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Iiiiik skrev (45 minutter siden): Jeg har lest to gode danske krimserier i det siste. En av Katrine Engberg, en av Lone Theils. Føler meg egentlig litt ferdig med krim, men liker disse. https://www.adlibris.com/no/bok/krokodillevokteren-9788284192468 https://www.tanum.no/_jentene-fra-englandsbaten-lone-theils-9788202626990 Har også lest den svenske forfatteren Viveca Sten, som serien Mordene på Sandhamn er basert på https://www.cappelendamm.no/_farlig-farvann-viveca-sten-9788202444228 Ja, den første serien du nevner her har jeg lest og de bøkene likte jeg også. Skal definitivt sjekke ut den andre 😊 HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, jeg har faktisk lest dem 😊 "Rosens navn" leste jeg allerede som 13-åring, husker at jeg ble helt oppslukt av den. Takk for mange gode tips! Skriver dem ned og hører hva de har på biblioteket 😊 HI Anonymkode: 75bbc...e20 Ja, de fleste av dem er jo ganske gamle, men jeg tenkte de kunne passe til det du var ute etter og det kunne jo være noen du hadde gått glipp av. Anonymkode: d2155...e0c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Anbefaler Kristina Ohllson. God Krim som ikke er så full av klisjeer Anonymkode: eb752...0da Liker også denne serien. Holder på med siste boka nå. Anonymkode: 5b4d8...de7
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Har du lest noe av Gert Nygårdshaug? Anonymkode: e911f...d18
Himmel og hav Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 Har du lest Jørn Lier Horst sine? Om du vil ha noe helt annet, noe å le av, så anbefaler jeg Janne S. Drangsholts bøker om Ingrid Winter. Jeg har Longyearbyen av Heidi Sævareid liggende klar og vente på meg denne påska, om jeg får tid til å sitte i solveggen og lese.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 Er det krim du vil ha? Hvis ikke du har lest Minette Walters, så kan du GLEDE DEG til denne påsken. Woooh, for noen bøker. Jeg leser ellers ikke krim, bare Agatha Christie, men Minette Walthers leser jeg igjen og igjen. Alle sammen, utenom The cellar, som bare er rar. Anonymkode: 51fcb...6e2
HvittHus Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Hva med Yrsa Sigurdardottir eller Peter May? Ann Cleeves?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har du lest noe av Gert Nygårdshaug? Anonymkode: e911f...d18 Ja, de fleste, men det er noen år siden nå. Jeg fant en del på biblioteket i dag etter tips, så nå håper jeg at det blir bra 😊 HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 Himmel og hav skrev (1 time siden): Har du lest Jørn Lier Horst sine? Om du vil ha noe helt annet, noe å le av, så anbefaler jeg Janne S. Drangsholts bøker om Ingrid Winter. Jeg har Longyearbyen av Heidi Sævareid liggende klar og vente på meg denne påska, om jeg får tid til å sitte i solveggen og lese. Ja, har lest de fleste av Horts, men ikke Dranholdt, så noterer navnet 😊 HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #21 Skrevet 27. mars 2021 HvittHus skrev (53 minutter siden): Hva med Yrsa Sigurdardottir eller Peter May? Ann Cleeves? Har lest noe fra se to første, men ingen fenget helt. Usikker på siste, det var kjent, men kommer ikke på om jeg har lest noe av henne. HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #22 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det krim du vil ha? Hvis ikke du har lest Minette Walters, så kan du GLEDE DEG til denne påsken. Woooh, for noen bøker. Jeg leser ellers ikke krim, bare Agatha Christie, men Minette Walthers leser jeg igjen og igjen. Alle sammen, utenom The cellar, som bare er rar. Anonymkode: 51fcb...6e2 Hvordan er de fra Walters? HI Anonymkode: 75bbc...e20
ma(G)ma med to små :) Skrevet 27. mars 2021 #23 Skrevet 27. mars 2021 Jeg anbefaler også Lars Mytting sine bøker. Veldig fine, spennende og forholdsvis troverdig persongalleri. Hvis du ikke må ha krim, anbefaler jeg «Tante Ulrikkes veg». Nydelig bok hvor man følger flere ungdommer som vokser opp på østkanten i Oslo gjennom flere år. Reflektert og EKTE mennesker🥰 Av andre bøker er favorittene mine «Markens grøde» og «Peer Gynt». Ut fra det du skriver, høres det ut som de vil passe deg☺️ «Vera» likte jeg også. Det samme med «Malurtveien 10» og «Full spredning. En legeroman». Ja, og så «Farmor har kabel-tv»! Alle disse skildrer mer autentiske personer enn mange andre bøker.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2021 #24 Skrevet 28. mars 2021 Har du lest Hans Olav Lahlums bøker om K2? De er gode! Dessuten De fems tegn av samme, den fengslet meg. Anonymkode: d7ee8...160
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2021 #25 Skrevet 28. mars 2021 ma(G)ma med to små skrev (9 timer siden): Jeg anbefaler også Lars Mytting sine bøker. Veldig fine, spennende og forholdsvis troverdig persongalleri. Hvis du ikke må ha krim, anbefaler jeg «Tante Ulrikkes veg». Nydelig bok hvor man følger flere ungdommer som vokser opp på østkanten i Oslo gjennom flere år. Reflektert og EKTE mennesker🥰 Av andre bøker er favorittene mine «Markens grøde» og «Peer Gynt». Ut fra det du skriver, høres det ut som de vil passe deg☺️ «Vera» likte jeg også. Det samme med «Malurtveien 10» og «Full spredning. En legeroman». Ja, og så «Farmor har kabel-tv»! Alle disse skildrer mer autentiske personer enn mange andre bøker. Takker! "Markens grøde" og "Peer Gynt" er veldig fine, sistnevnte har jeg forsåvidt også sett flere ulike teateroppsettinger på. Det som er problemet mitt med å være glad i bøker er dessverre at jeg ofte har lest det folk anbefaler 😅 Har lest flere av de andre du foreslår her også, men ikke alle. Da skal jeg bestille inn Mytting fra biblioteket, det var litt skralt der da jeg var der i går. HI Anonymkode: 75bbc...e20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå