Gå til innhold

Barn som kommer på døren helle tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med barn som kommer på døren hele tiden. Hadde en samtale med en venn angående dynamikken mellom klassevenner. Det var vanskelig å finne balansen mellom inkludering og behovet for annen type lek. Her er et eksempel som ble diskutert.  
I et nabolag bor der flere barn som går i klasse med hverandre. Et av barna er veldig dominerende og voldsom i leken. Dette barnet kan se hagen til et av de andre barna. Hver gang dette barnet ser at nabobarnet får besøk eller har besøk kommer dette barnet løpende. De går hjem fra skolen sammen og har naboen med en venn skal dette barnet også være med å leke. Barnet spør ikke, bare trenger seg på og er svært dominerende. Skal bestemme alt hele tiden og finner på mye som ikke er helt greit og som gjør at barnet må passes på. Har forstått det slik at foreldrene er greie mennesker på andre områder, men dette er et veldig etterlengtet barn som har dem rundt lillefingeren. De har dermed en annen virkelighetsoppfattelse enn andre av hvordan barnet deres er. En ting er å avvise når barnet når det andre barnet vil være for seg selv, men hvordan avviser dere barn når barnet får andre felles venner på besøk og nabobarnet alltid tropper opp samtidig? Det blir jo vanskelig å slippe inn det ene barnet og ikke det andre. Spesielt når barnet ikke tar et nei for et nei, men prøver å trenge seg på likevel.  

Anonymkode: 2bfb1...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter de grensene som passer meg. Jeg er både større og sterkere enn et barn, og vil ikke ha noen problemer med å hindre barnet i å trenge seg inn i huset mitt. Det er da bare å stille seg i veien.

Jeg er for inkludering og jeg mener at alle skal få en sjanse til å være med, men jeg mener også at av og til må to barn få lov å være bare dem. Når Per er med Kari hjem fra skolen for eksempel, og de har gledet seg til å leke og være bare de to den ettermiddagen.

Så jeg sier fra og setter grenser. Jeg begrunner ikke, for begrunnelser virker gjerne som bensin på bålet og barnet vil forsøke å argumentere begrunnelser i filler. Videre begrunnelser vil gjerne framstå som at barnet har rett til å krangle og diskutere på mine grenser, og det mener ikke jeg at det har. Så jeg ville sagt "det passer ikke i dag" og gjerne tilføyd at barnet kan komme tilbake en annen gang - da ville jeg foreslått et tidspunkt, ikke sagt "en annen gang". Forsøkte barnet å krangle ville jeg ganske enkelt gjentatt svaret mitt, og tilføyd at dette har jeg allerede svart på og nå må barnet gå hjem. 

Jeg kan også fint finne på å følge barn hjem, dersom de nekter å gå. Eventuelt ringe foreldrene og be dem hente.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En ting er å avvise når barnet når det andre barnet vil være for seg selv, men hvordan avviser dere barn når barnet får andre felles venner på besøk og nabobarnet alltid tropper opp samtidig?

Anonymkode: 2bfb1...10f

Jeg gjør ikke det. Men jeg legger føringer i stedet. Jeg sier til nabobarnet f.eks. "I dag har Petter og Jonas planlagt å spille brettspill. Hvis du vil være med på det, så kan du komme inn, men hvis ikke så kan Petter ringe på hos deg når Jonas har dratt." Også følger jeg opp og hindrer at nabobarnet får komme og dominere og bestemme hva de skal gjøre.

Det har funket fint, nå har nabobarnet i stedet selv begynt å spørre sønnen min om de kan leke sammen når besøket har dratt. (Han er ikke så glad i å gjøre de tingene sønnen min og andre venner vil gjøre når de er med hverandre hjem.)

Anonymkode: bc70f...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...