Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Datteren min går i 2. klasse. I det siste har jeg lagt merke til at hun sliter med å skrive. Liten j, f.eks blir til en slapp, bøyd banan som ligger oppå streken. Hun kan ikke skrive liten g, hun bruker konsekvent stor G. Bokstaver som skal en «tur opp på loftet,» slik som b, d, h, osv, gjør ikke det, og på samme måte med de «som skal ned i kjelleren,» som p eller y. Det er nesten ikke mulig å skjønne hva hun skriver. Læreren mener hun er kjempeflink, noe som overrasket meg på foreldresamtalen. Faren min, som er gammel ungdomsskolelærer, mener jeg er for pirkete og streng. Er jeg det? Burde jeg bare la det gå, og satse på at hun skjønner det etterhvert? Eller blir det en bjørnetjeneste? Anonymkode: fdab6...d35
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Nei, du er ikke for streng. Men ikke terp på det hele tiden, men av og til. Anonymkode: a0bc4...bec
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Jeg fikk hvertfall beskjed om å roe ned rettingen på han,det tok fra han lysten til å skrive når jeg rettet for mye på han. Anonymkode: d69f2...2c5
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Datteren min går i 2. klasse. I det siste har jeg lagt merke til at hun sliter med å skrive. Liten j, f.eks blir til en slapp, bøyd banan som ligger oppå streken. Hun kan ikke skrive liten g, hun bruker konsekvent stor G. Bokstaver som skal en «tur opp på loftet,» slik som b, d, h, osv, gjør ikke det, og på samme måte med de «som skal ned i kjelleren,» som p eller y. Det er nesten ikke mulig å skjønne hva hun skriver. Læreren mener hun er kjempeflink, noe som overrasket meg på foreldresamtalen. Faren min, som er gammel ungdomsskolelærer, mener jeg er for pirkete og streng. Er jeg det? Burde jeg bare la det gå, og satse på at hun skjønner det etterhvert? Eller blir det en bjørnetjeneste? Anonymkode: fdab6...d35 Du har lagt merke til det i det siste? Har hun blitt dårligere? Dere kan øve på "penskriving" et par dager i uka, da kan du kommentere på noe av skriften, men kun da. Korte økter. Feks øve på bokstaver som skal på loftet. Eller liten g. Resten av tiden roses hun for det hun gjør. Det er utrolig slitsomt og demotiverende å bli pirket på hele tiden. Sier læreren at det går bra så er drt jo kun du som ser "problemet". Anonymkode: fe759...da3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Hun går bare i 2. klasse. Med mindre du mener 2. på videregående må du roe deg ned, dette går seg til. Anonymkode: 6b2a4...06d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Jeg er nøye på slikt med min yngste. Med mellomste fikk vi beskjed om og ikke pirke på slik og skrivefeil. Det endte opp med at hun skriver elendig i dag med masse skrivefeil (14 år). Så med yngste har vi terpet på å skrive riktig fra dag én. Hun er mye flinkere enn 14 åringen. Anonymkode: 6f1b1...d53
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er nøye på slikt med min yngste. Med mellomste fikk vi beskjed om og ikke pirke på slik og skrivefeil. Det endte opp med at hun skriver elendig i dag med masse skrivefeil (14 år). Så med yngste har vi terpet på å skrive riktig fra dag én. Hun er mye flinkere enn 14 åringen. Anonymkode: 6f1b1...d53 Hun er 10 år. Anonymkode: 6f1b1...d53
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Du må finne en balansegang, for det er viktig å fremme skriveglede også, ikke bare kritisere hver gang de skriver. Læreren skal se hele barnet og prøve finne denne balansen, jeg ville hørt hva han/hun sier altså. Noen barn mister helt motet av for mye kritikk, mens andre barn tåler det greit, så det er ikke noe fasitsvar på dette. Jeg personlig ville nok tatt en ting av gangen. Når hun f.eks skal skrive noe så bestemmer du deg for å skryte uhemmet av det hun har gjort, men bestemme en ting dere på rette på. Om du velger f.eks j den dagen så skal alle j'ene hun har skrevet rettes, men resten av teksten få skryt. Anonymkode: 8dec7...079
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Hun går i 2. klasse!! Du skal heie på henne, ikke drepe all skrivelyst..... Hør på lærer og faren din, senk skuldrene og pust med magen! Så svar på spørsmålet ditt: Ja, du er for streng....la henne prøve seg frem eller overlat til lærer! Anonymkode: 6c8a6...41b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du må finne en balansegang, for det er viktig å fremme skriveglede også, ikke bare kritisere hver gang de skriver. Læreren skal se hele barnet og prøve finne denne balansen, jeg ville hørt hva han/hun sier altså. Noen barn mister helt motet av for mye kritikk, mens andre barn tåler det greit, så det er ikke noe fasitsvar på dette. Jeg personlig ville nok tatt en ting av gangen. Når hun f.eks skal skrive noe så bestemmer du deg for å skryte uhemmet av det hun har gjort, men bestemme en ting dere på rette på. Om du velger f.eks j den dagen så skal alle j'ene hun har skrevet rettes, men resten av teksten få skryt. Anonymkode: 8dec7...079 Det var en fin plan. Takk! Og til dere andre: Da mannen min var liten, var det ingen som rettet på ham da han skrev. Resultatet ble at han den dag i dag ikke kan skrive noe særlig, og han trenger hjelp til den minste lille sms. Mail og andre tekster som skal forfattes, er jeg jeg som må gjøre for ham, og det er jo ikke noe særlig for selvtilliten det heller. Men takk for flere fine råd, jeg tar dem med meg. 😊 HI Anonymkode: fdab6...d35
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hun er 10 år. Anonymkode: 6f1b1...d53 Skulle virkelig ønske at jeg terpet mer jeg og. Læreren sier hun er kjempeflink, men hun slurver med store og små bokstaver enda. Hun går i fjerde klasse. Anonymkode: dce1e...810
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det var en fin plan. Takk! Og til dere andre: Da mannen min var liten, var det ingen som rettet på ham da han skrev. Resultatet ble at han den dag i dag ikke kan skrive noe særlig, og han trenger hjelp til den minste lille sms. Mail og andre tekster som skal forfattes, er jeg jeg som må gjøre for ham, og det er jo ikke noe særlig for selvtilliten det heller. Men takk for flere fine råd, jeg tar dem med meg. 😊 HI Anonymkode: fdab6...d35 Det er forskjell på rettskriving og skjønnskrift da. Jeg skriver stygt, alltid gjort det, men har jo ikke problemer med rettskrivingen. Du virker alt for streng. Idéen om å fokusere på en bokstav av gangen er fin, og du kan også fokusere på at en setning eller et ord blir skrevet ordentlig. Ta noe lite og overkommelig om gangen, og så skryter du masse av den jobben hun gjør. Hadde noen hengt over meg og kommentert alle feil så hadde jeg mistet all motivasjon og hadde nok endt opp med å føle meg ganske dum og mislykket. Anonymkode: 1b834...1fd
Magpet Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Ja, du er for streng. Jeg er 14, og var god til å skrive håndskrift. Nå går jeg på ungdomsskolen, og kan forsikre deg om at håndskrift er ubrukelig... Jeg skriver kun med store bokstaver om jeg må skrive på papir, for jeg har glemt små og stavskrift. Alle innleveringer er på PC'en, og så lenge man skriver feilfritt er håndskrift nesten ubrukelig om si 10 år.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var en fin plan. Takk! Og til dere andre: Da mannen min var liten, var det ingen som rettet på ham da han skrev. Resultatet ble at han den dag i dag ikke kan skrive noe særlig, og han trenger hjelp til den minste lille sms. Mail og andre tekster som skal forfattes, er jeg jeg som må gjøre for ham, og det er jo ikke noe særlig for selvtilliten det heller. Men takk for flere fine råd, jeg tar dem med meg. 😊 HI Anonymkode: fdab6...d35 Det var ingen som rettet på meg heller, men jeg er norsklektor nå. Jeg tror ikke du ødelegger hennes framtid ved å være litt mindre pirkete nå som hun er så ung. Rett litt på henne av og til, men ikke hele tiden. Anonymkode: 9ac0a...ff9
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var en fin plan. Takk! Og til dere andre: Da mannen min var liten, var det ingen som rettet på ham da han skrev. Resultatet ble at han den dag i dag ikke kan skrive noe særlig, og han trenger hjelp til den minste lille sms. Mail og andre tekster som skal forfattes, er jeg jeg som må gjøre for ham, og det er jo ikke noe særlig for selvtilliten det heller. Men takk for flere fine råd, jeg tar dem med meg. 😊 HI Anonymkode: fdab6...d35 Ikke sikkert det hadde litt bedre av å bli konstant rettet på da. Ikke alle er like flinke til alt. Hvis skolen er normalt god lærer de seg å skrive altså. Anonymkode: fe759...da3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 Det var veldig så svart/hvitt dette ble, da. Jeg mener jo selvsagt ikke at jeg ødelegger fremtiden hennes ved å ikke foreta meg noe. Jeg har heller ikke skrevet noe sted at jeg konstant retter på henne. Det ble også sagt over her at jeg pirker på henne hele tiden. Og at jeg «dreper all skrivelyst...?» Jaja. HI Anonymkode: fdab6...d35
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var veldig så svart/hvitt dette ble, da. Jeg mener jo selvsagt ikke at jeg ødelegger fremtiden hennes ved å ikke foreta meg noe. Jeg har heller ikke skrevet noe sted at jeg konstant retter på henne. Det ble også sagt over her at jeg pirker på henne hele tiden. Og at jeg «dreper all skrivelyst...?» Jaja. HI Anonymkode: fdab6...d35 Du må huske at vi baserer oss kun på det du forteller oss, og det er nok mange som svarer utfra setningen ‘Faren min, som er gammel ungdomsskolelærer, mener jeg er for pirkete og streng’. Jeg tenker at du må finne en mellomting mellom å rettlede og kreve. Det er jo ikke tvil om at det å stadig bli pirket på kan ødelegge gleden ved ting. Anonymkode: d4bba...d8d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Magpet skrev (5 timer siden): Ja, du er for streng. Jeg er 14, og var god til å skrive håndskrift. Nå går jeg på ungdomsskolen, og kan forsikre deg om at håndskrift er ubrukelig... Jeg skriver kun med store bokstaver om jeg må skrive på papir, for jeg har glemt små og stavskrift. Alle innleveringer er på PC'en, og så lenge man skriver feilfritt er håndskrift nesten ubrukelig om si 10 år. WHAT? Er du 14 år og kan ikke skrive???? Anonymkode: 77f8b...3ea
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): WHAT? Er du 14 år og kan ikke skrive???? Anonymkode: 77f8b...3ea Du må da vel forstå at det bare er tull? Men hun har et poeng, i VGS hvor jeg jobber bruker elevene PC hele tiden nesten. Det er ikke så ofte de trenger å skrive for hånd. Anonymkode: 9ac0a...ff9
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Klart barnet skal rettes på. Og du dreper jo ikke skrivelyst. Den blir større når man mestrer og da må man rettes på. Lærerne sier at barnet er flink eller normal uansett er mitt inntrykk. Jeg har ett barn som er særdeles flink både til å lese, skrive og regne, hvor lærer sier at han er normal. Han kunne gått to trinn over og klart seg utmerket. Men det samme sies også om barnet som går i 2. og ikke kan lese, og som skriver bokstaver feil vei og er langt etter det man kan forvente. Gjør derfor det du mener er rett og viktig. Barnet har igjen for det senere! Anonymkode: 4cc4e...76d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Datteren min går i 2. klasse. I det siste har jeg lagt merke til at hun sliter med å skrive. Liten j, f.eks blir til en slapp, bøyd banan som ligger oppå streken. Hun kan ikke skrive liten g, hun bruker konsekvent stor G. Bokstaver som skal en «tur opp på loftet,» slik som b, d, h, osv, gjør ikke det, og på samme måte med de «som skal ned i kjelleren,» som p eller y. Det er nesten ikke mulig å skjønne hva hun skriver. Læreren mener hun er kjempeflink, noe som overrasket meg på foreldresamtalen. Faren min, som er gammel ungdomsskolelærer, mener jeg er for pirkete og streng. Er jeg det? Burde jeg bare la det gå, og satse på at hun skjønner det etterhvert? Eller blir det en bjørnetjeneste? Anonymkode: fdab6...d35 Seriøst.. Når de er så små er det heeeeeelt naturlig at de skriver speilvendt, bruker stor og liten bokstav om hverandre, bruder b istedenfor d osv. La det ligge. Ikke spesielt bra for barnet ditt at du kommenterer. Overrasker meg at du gjør det. Faren din har rett, uansett om du liker det eller ei. Bare fra 2.til 3.klasset skriver barnet mitt alt riktig. Fra å gjøre slike "feil" du beskriver. Vi fikk beskjed fra lærer å ikke kommentere hvis j var feil vei osv. Hva vil du oppnå egentlig? Anonymkode: 4009b...c46
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #22 Skrevet 26. mars 2021 Har to jenter i 3. klasse og for ett år siden skrev de begge to slik som ditt barn. Nå derimot skriver begge nydelig. Dette har ikke med slurv å gjøre, men med modning av både hjerne og motorikk. Det kommer av seg selv. Ta det helt med ro. Anonymkode: 1f676...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå