Gå til innhold

Kan man finne utfallet av rettssaker på nett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å finne ut hva slags dom noen har fått?

Anonymkode: 93c1f...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ikke som privatperson. Dommer er i hovedsak offentlige, men skjermet som i at man må vite hvor det er dømt, ca når og hva saken gikk ut på. 

Journalister kan søke på navn etc. 

Anonymkode: 35049...e07

Skrevet

Jo det kan man

Anonymkode: db519...4bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo det kan man

Hvor da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Nei. Ikke som privatperson. Dommer er i hovedsak offentlige, men skjermet som i at man må vite hvor det er dømt, ca når og hva saken gikk ut på. 

Jeg vet når rettssaken gikk, hva den gikk ut på og hvem som er siktet, men lurer på utfallet. Jeg har funnet selve saken på domstol.no, men kan jeg søke på dommen der også?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor da? 

Husker ikke. Men jeg fant det på nett da eksen min var i en rettssak.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vet når rettssaken gikk, hva den gikk ut på og hvem som er siktet, men lurer på utfallet. Jeg har funnet selve saken på domstol.no, men kan jeg søke på dommen der også?

Ja, en del saker vil ligge her: https://lovdata.no/register/avgjørelser ,men langt fra alle.

Skrevet

Det der er bare tull altså! Journalister har akkurat samme innsyn som enhver annen person. 

Alle saker som skal opp til behandling legge ut i domstolens liste. Denne er tilgjengelig for alle - det er gjerne den journalister skummer for å finne interessante saker. Men også denne kan alle som vil lese  noen steder legges den ut digitalt, mens andre steder må du fysisk til domstolen for å lese eller be om å få den  

Dommer er som hovedregel offentlig og hvem som helst kan både få utlevert samt og lese dommer. Enkelte ganger blir noen opplysninger sladdet, spesielt når det gjelder barn. Men ellers er alt offentlig. 

Dommer fra lagmannsrett og høyesterett ligger ute og kan søkes opp. Tingrettsdommer legges i mange tilfeller ut digitalt. Da må man ringe eller sende epost til tingretten og be om den aktuelle dommen.

Jeg har en jobb hvor dommer innenfor et visst felt er interessant å lese. Jeg ber derfor stadig om å få tilsendt dommer. Som regel sender jeg en epost til den aktuelle domstolen, refererer til sak, navn, et avisoppslag eller liknende  og får deretter dommen oversendt pr epost.

Anonymkode: be8ca...c33

Skrevet

Du kan sende mail til domstolen og få tilsendt dommen. Så lenge de har nok info til å finne den, så får du den. Info om person, hva det gjelder og ikke minst en dato vil være nok. 

Anonymkode: eea0e...a00

Skrevet

Vil de involverte kunne få greie på at jeg har spurt etter den?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vil de involverte kunne få greie på at jeg har spurt etter den?

Nei, det får de ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du kan ringe den aktuelle domstolen og be om kopi. Hvis saken er merket med "ingen begrensninger i offentlig gjengivelse", kan du få lese saken.

Anonymkode: 3cf41...083

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, det får de ikke

Joda, innsynsbegjæringer er også arkivverdige, dvs det skal ivaretas og offentliggjøres. Så om noen ber om innsyn i om noen har bedt om innsyn, så er det ingen hjemmel som sier at det ikke kan gies. 

Anonymkode: a496e...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...