Gå til innhold

Høres dette ut som autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jente på 11 år. Som er helt "normal" rundt de hun er trygg på. Har øyekontakt, forstår sosiale koder, leker med andre, ingen repeterende atferd... Men som er veldig klein rundt de hun ikke er trygg på. Hun liker seg best med en eller to venner...

Jenta sliter med angst og ekstremt dårlig selvbilde. 

Grunnen til at jeg spør er fordi hun skal starte i behandling hos BUP mot overnevnte problem. Og nå fikk jeg plutselig innkalling, der hun skal ta en test som heter ADOS. Har de mistanke om at hun er autist liksom? :(

Anonymkode: 833c8...022

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse diagnosene har endret seg endel seneste årene, og man kan ha en autismespekterforsyrrelse uten å være autist-autist, sånn som mange av oss voksne ser på diagnosen.

Jeg har en niese som de mistenkte at hadde asbergers som det het før, men hun fikk ikke en slik diagnose. Hun krysser ikke av for alle boksene, men har likevel noen problemer som hører hjemme i autismespekteret.

Hun har også angst, og selektiv mutisme.

Det viktigste er at de får hjelp, også setter ekspertene diagnosene.

Anonymkode: 009db...a2f

Skrevet

Det du beskriver høres ikke ut som autisme, men mer sonet resultat av angsten hun har. Ados er et autismekartleggingsverktøy, men er mulig de gjør det for å utelukke, ikke fordi de direkte mistenker at hun har autisme. 

Anonymkode: fb925...d4e

Skrevet

Høres ikke ut som autisme 

Anonymkode: 4b73c...78a

Skrevet

Jenta mi tok ADOS også, for å utelukke. Hun har fått diagnose ADHD nå.

Anonymkode: 0407f...32f

Skrevet

Når de skal begynne med behandling på bupa, tas det ofte en slik test for å utelukke at barnet har underliggende problematikk. For at de skal kunne gi riktig behandling, er det viktig at visse ting er sjekket. Det betyr ikke at de forventer å finne noe utslag på testen. 

Anonymkode: e9c41...d6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.3.2021 den 11.38):

En jente på 11 år. Som er helt "normal" rundt de hun er trygg på. Har øyekontakt, forstår sosiale koder, leker med andre, ingen repeterende atferd... Men som er veldig klein rundt de hun ikke er trygg på. Hun liker seg best med en eller to venner...

Grunnen til at jeg spør er fordi hun skal starte i behandling hos BUP mot overnevnte problem. Og nå fikk jeg plutselig innkalling, der hun skal ta en test som heter ADOS. Har de mistanke om at hun er autist liksom? :(

Nei, det høres ikke ut som noen av kriteriene for autisme er tilstede. Det høres ut som sosial angst.

Jeg hadde nok sterkt reagert på at at de ønsker å ta en ADOS- test, uten å ta en rekke andre tester i tillegg. Da virker det som de har et alt for snevert fokus allerede før de har begynt utredningen.

Anonymkode: fd170...c75

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.3.2021 den 16.22):

Når de skal begynne med behandling på bupa, tas det ofte en slik test for å utelukke at barnet har underliggende problematikk. For at de skal kunne gi riktig behandling, er det viktig at visse ting er sjekket. Det betyr ikke at de forventer å finne noe utslag på testen. 

Anonymkode: e9c41...d6e

For å utelukke at barnet har underliggende problematikk? Tror du underliggende problematikk betyr autisme?

Ved å fokusere på autisme, så kan viktige differensialdiagnoser i verste fall overses.

Skrevet

Jeg har Aspergers, og tenker at jenta KAN ha det, ut fra det du beskriver. Men det kan være veldig mye annet også, ut fra samme beskrivelse. Det er såpass vagt at det er umulig å si. Det er ikke sånn at man trenger å forstå at noen har Aspergers kun ved å observere dem. Man må stille de rette spørsmålene. Og det er jo det de gjør ved de testene. 

Anonymkode: 7dcef...a5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.3.2021 den 11.38):

Jeg har et barn med samme problem,, et barn som fungerer best 1 til 1,  skjønt litt eldre enn ditt, men disse "symptomene" startet  allerede i barneskolealder. Hun  ble utredet for  autisme /aspbergers,  men det var det ikke. Etter videre utredning kom de frem til at jeg har et barn som er introvert. Det trenger ikke være verre enn det. Men de må sjekke for å utelukke.

Anonymkode: a2676...08c

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Nei, det høres ikke ut som noen av kriteriene for autisme er tilstede. Det høres ut som sosial angst.

Jeg hadde nok sterkt reagert på at at de ønsker å ta en ADOS- test, uten å ta en rekke andre tester i tillegg. Da virker det som de har et alt for snevert fokus allerede før de har begynt utredningen.

Jeg heller  mot sosial angst / introvert personlighet

Anonymkode: a2676...08c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...