Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen pga kreft, og går på levaxin. Ved kontroller har nivåene mine vært hele fine. Men jeg er så ekstremt trøtt og sliten. Sånn rar type sliten som ikke går over, uansett hvor mye jeg sover. Av og til klarer jeg nesten ikke å tennke. Jeg er på kontroller hos lege på sykehuset, men jeg føler ikke han tar dette på alvor. Jernnivået er normalt. Er det noen andre som har opplevd det samme og skjønner hvorfor jeg er så ekstremt sliten? Anonymkode: ac8c1...b22
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen pga kreft, og går på levaxin. Ved kontroller har nivåene mine vært hele fine. Men jeg er så ekstremt trøtt og sliten. Sånn rar type sliten som ikke går over, uansett hvor mye jeg sover. Av og til klarer jeg nesten ikke å tennke. Jeg er på kontroller hos lege på sykehuset, men jeg føler ikke han tar dette på alvor. Jernnivået er normalt. Er det noen andre som har opplevd det samme og skjønner hvorfor jeg er så ekstremt sliten? Anonymkode: ac8c1...b22 Levaxin er en drittmedisin. Dessverre, er det den eneste medisinen som er godkjent i Norge for bruk mot lavt stoffskifte. 30 prosent av pasienter opplever at de ikke har noen effekt, eller begrenset effekt, av medisinen. Og selvfølgelig vil ikke norske leger ta det på alvor, da de ikke har noen annen medisin å tilby deg per dags dato. Du må gå privat og prøve Armour. Det vil koste deg i overkant av tusenlapp hver måned, men det blir dessverre slik når Norge er sidrumpa og ikke godkjenner nye medisiner før hele verden har godkjent dem. Jeg har ikke fjernet kjertelen, men har lavt stoffskifte, og ingen effekt av Levaxin annet enn at jeg går OPP i vekt på den medisinen. Så jeg kuttet den helt ut, fordi per nå har jeg ikke råd til Armour. Du har en litt annen situasjon siden du må gå på en eller annen medisin, men veien å gå er altså å få en privat lege til å skrive ut resept på annen medisin, som dessverre ikke er på blå resept i Norge. Anonymkode: 0d26c...29e
HvittHus Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er også operert og behandlet for kreft i skjoldbruskkjertelen. Gikk og hanglet i mange år. Hadde ut fra mannens vurdering ca 20% av opprinnelig kapasitet. Fikk først prøve kombinasjonsbehandling med Liothyronin, og det hjalp til en viss grad. Men ble aldri helt bra. Etter en del år med dette insisterte jeg på å prøve NDT, altså stoffskiftehormon fra gris. Spol fram noen år og jeg har prøvd Armour, Erfa, Nature Throid og så det medikamentet som jeg nå har landet på og som passer best for meg, Thyroid Glostrup. Jeg bruker en forholdsvis stor mengde thyroid hver dag, så tilsammen blir det ca en tusenlapp i måneden i utgifter. Men det er det virkelig verdt, for jeg er bedre nå enn jeg var de første 15 årene med syntetisk stoffskiftehormon. Noen fastleger skriver ut NDT, men nekter denne finnes det private leger som er gode på emnet.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Naturlig medisin kan være en mulighet. Men start med at du ber om utskrift av alle prøvesvar, og setter deg inn i hva de betyr. Selv om legen sier at det er fine prøver er du kanskje i nedre del av referanseområdet og kan få det bedre med mer levaxin. Mange fungerer bra med levaxin! Jeg selv har fått det enda bedre etter at jeg begynte med litt liothyronin i tillegg, den er ikke dyr. Men har også perioder jeg er fryktelig sliten, det kan være en del av sykdomsbildet dessverre. Anonymkode: 33f4c...cd0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Levaxin er en drittmedisin. Dessverre, er det den eneste medisinen som er godkjent i Norge for bruk mot lavt stoffskifte. 30 prosent av pasienter opplever at de ikke har noen effekt, eller begrenset effekt, av medisinen. Og selvfølgelig vil ikke norske leger ta det på alvor, da de ikke har noen annen medisin å tilby deg per dags dato. Du må gå privat og prøve Armour. Det vil koste deg i overkant av tusenlapp hver måned, men det blir dessverre slik når Norge er sidrumpa og ikke godkjenner nye medisiner før hele verden har godkjent dem. Jeg har ikke fjernet kjertelen, men har lavt stoffskifte, og ingen effekt av Levaxin annet enn at jeg går OPP i vekt på den medisinen. Så jeg kuttet den helt ut, fordi per nå har jeg ikke råd til Armour. Du har en litt annen situasjon siden du må gå på en eller annen medisin, men veien å gå er altså å få en privat lege til å skrive ut resept på annen medisin, som dessverre ikke er på blå resept i Norge. Anonymkode: 0d26c...29e Går mann opp i vekt av levaxin? Trodde det var motsatt... Anonymkode: 3e0c6...9ed
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Går mann opp i vekt av levaxin? Trodde det var motsatt... Anonymkode: 3e0c6...9ed Jeg gikk sakte opp i vekt fra den dagen jeg begynte med levaxin, og det er utrolig vanskelig å gå ned igjen. Jeg var på grensen til undervektig når jeg startet på stoffskiftemedisiner. Anonymkode: ee096...068
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Kan det være at legen kanskje ikke ber om alle de blodprøvene som er nødvendig for å finne ut hva som er galt med meg? Dette er en kirurg på Rikshospitalet, jeg har litt inntrykk av at de er mest interessert i selve operasjonen, om de klarte å få ut svulsten, og om de forårsaket stemmebåndsparese eller ikke. At jeg ikke fungerer noe særlig virker liksom ikke så nøye. Noen forslag til hva slags type prøver jeg bør be om at de tar? Jeg har dessverre veldig lite peiling på TH3 og TH4 og alt dette.. Anonymkode: ac8c1...b22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå