Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Datteren min har en bestevenninne gjennom mange år. Nå er de i ferd med å vokse ifra hverandre, og det ligger an til å bli stygt. Datteren min er ikke interessert i å leke med denne jenta lenger, da hun føler at hun klenger og gråter for det minste. Venninnen vil ikke leke med noen andre, og nekter andre å leke med min datter. Hun vil ha henne for seg selv. Jeg kan til dels forstå dem begge to, men min datter vil også leke med andre. Da begynner hun andre å gråte, sier fra til moren, og moren ringer meg. Det er et drama uten like. Så, dere erfarne jentemammaer, hvordan kan jeg hjelpe disse to? Er det mulig å gjøre alle til lags, og at ingen blir såret? Anonymkode: 0b06a...946
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Datteren min har en bestevenninne gjennom mange år. Nå er de i ferd med å vokse ifra hverandre, og det ligger an til å bli stygt. Datteren min er ikke interessert i å leke med denne jenta lenger, da hun føler at hun klenger og gråter for det minste. Venninnen vil ikke leke med noen andre, og nekter andre å leke med min datter. Hun vil ha henne for seg selv. Jeg kan til dels forstå dem begge to, men min datter vil også leke med andre. Da begynner hun andre å gråte, sier fra til moren, og moren ringer meg. Det er et drama uten like. Så, dere erfarne jentemammaer, hvordan kan jeg hjelpe disse to? Er det mulig å gjøre alle til lags, og at ingen blir såret? Anonymkode: 0b06a...946 Hvor gamle er de? Anonymkode: 713c0...96b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor gamle er de? Anonymkode: 713c0...96b 10 år. Hi Anonymkode: 0b06a...946
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Det er nok noe de må gjennom. På den alderen utvikler de seg ulikt. Det er tøft, men selv om dere må hjelpe dem til å få andre venner også og til å lære at det ikke skal være bare de to hele tiden, skal dere huske at de kan aldri få nye venner som det tidlige barndomsvenner er. De har en del felles som ingen andre vennskap kan få. Ofte vil det også være en periode der de ønsker å ta helt avstand fra hverandre, men om noen år, når de har blitt flinkere til å omgås andre selv om de ikke er perfekte venner, kan de få et godt forhold. Jeg synes dere skal forsøke å la dem ha avstand, men at de kan treffes innimellom, organisert av dere, for å oppretholde kontakten. De klarer mok ikke selv å balansere det å få nye venner oten å støte gamle helt ut foreløpig. Anonymkode: b06f9...dc3
Nyttårs barn Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Datteren din må kunne leke med flere selv om hun har en bestis fra før. Samtidig så er det godt å lære å ta vare på venner selv om man utvikler i litt ulik retning.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Vi har vært igjennom akkurat det samme med vår datter og hennes venninne. Det ble en veldig tøff periode for begge to, vi holdt åpent for å ha besøk av denne venninnen, og var hyggelig mot henne til tross for at hun snudde alle jentene i klassen mot vår jente i prosessen. Samtidig bygde vi opp vår datter så godt vi kunne, og oppfordret henne til å søke mot jenter som behandlet henne bra og som hun likte å være med. Hun hadde det veldig tøft en periode, men fant seg to nye venninner, og har fått aksept og respekt blant jentene i egen klasse, så det endte heldigvis bra, og hun kom veldig styrket ut av det. Jeg mener man ikke skal lære sin datter at man må ta vare på venner som behandler en dårlig. Man må lære seg å si nei og sette grenser, og hvis venner ikke respekterer det, får man la være å være sammen med dem mer enn nødvendig. Anonymkode: c7a73...840
Nyttårs barn Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Datteren min har en bestevenninne gjennom mange år. Nå er de i ferd med å vokse ifra hverandre, og det ligger an til å bli stygt. Datteren min er ikke interessert i å leke med denne jenta lenger, da hun føler at hun klenger og gråter for det minste. Venninnen vil ikke leke med noen andre, og nekter andre å leke med min datter. Hun vil ha henne for seg selv. Jeg kan til dels forstå dem begge to, men min datter vil også leke med andre. Da begynner hun andre å gråte, sier fra til moren, og moren ringer meg. Det er et drama uten like. Så, dere erfarne jentemammaer, hvordan kan jeg hjelpe disse to? Er det mulig å gjøre alle til lags, og at ingen blir såret? Anonymkode: 0b06a...946 Det høres jo ellers ut som om det er moren til denne andre jenta som egentlig er problemet.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Dette er veldig vanlig, siste del av barneskolen og første del av ungdomsskolen må gjerne både gutter og jenter gjennom dette. Man kommer i puberteten på ulik tid, fritidsinteresser endres og man utvikler seg forskjellig. Jeg har sett det med alle mine fire barn, og jeg tenker at man må hjelpe de litt. Eldste hos meg er nå 20 år og der vokste bestevennene fra barnehagen fra hverandre siste par årene på barneskolen. Jeg så at de ble mer og mer forskjellige, de hadde knapt noe å snakke om til slutt, men jeg la tilrette for at de kunne være sammen jevnlig på kino og sånne steder man ikke må være super-tight for å omgås. Nå studerer de på hver sin kant av landet, veldig forskjellige ting, helt forskjellige omgangskrets, men de har kontakt. Møttes i jula, sender noen snap osv. De har jo en felles historie, og er jo barndomsvenner, så kanskje de fortsetter å være venner bestandig selv om de ikke er bestiser liksom. Så sa vi samtidig at dette er en helt normal prosess når man skal inn i puberteten og ettervert bli voksen, finne flere og nye venner, prøve nye fritidsaktiviteter osv. Du må trygge din datter på at det er helt greit å ha flere ben å stå på sosialt, at det er fint med flere og nye venner. Men, man skal behandle de gode gamle med respekt, ikke såre med vilje og snakke pent til henne. Til mammaen må du jo bare være ærlig. Si at det ikke er noe galt med hennes datter og at dere gjerne vil ha henne på besøk av og til, men at din datter må få treffe andre også. Anonymkode: 9d939...904
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Takk for gode, konstruktive svar. Dere sier omtrent det jeg har tenkt selv, så da er jeg ikke helt på jordet. 😅 Takk! Hi Anonymkode: 0b06a...946
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Jeg ser det samme her på sønnen min og den nærmeste kompisen han har hatt. De skal straks begynne på ungsomskolen, og der tror jeg nok de finner hver sine grupper. Anonymkode: 3c29b...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå