GÃ¥ til innhold

Tar du bilder/filmer trafikkulykker ol?🚧🚑

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste ett innlegg i lokalavisen nylig. Det var store køer etter en stygg trafikkulykke, ikke noe unormalt ved det. Køen var i hovedsak ikke pga ulykken da det var fin fremkommelighet forbi ulykkesstedet. Køen oppsto som følge av glaning og fotografering/filming fra forbipasserende bilister. Det er ikke første gang at dette står i avisen. For ett år siden døde en ung gutt etter en stygg utforkjørsel. Der var folk mer intressert i å filme det som hadde skjedd, enn å «hjelpe». Greit, ulykken var såpass stygg å det var ikke mulig å komme seg inn i bilen for vanlige folk, så man fikk dessverre ikke hjulpet offeret. Likevel florerte det av filmer hvor åstedet, bilen og og omgivelsene rundt ble delt i sosiale medier. Politiet refset de skuelystne i ettertid da de fikk en annen problemstilling, «rekker vi å informere pårørende før de blir informert via sosiale medier». I tillegg handler det om respekt for ett helt liv, for pårørende og etterlatte. Normale folk ville forhåpentligvis ikke dratt frem mobilen for å leke nyhetsreporter på Snapchat ol.

Dette er ett økende og vanlig problem i følge medier. Min gode venninne i ambulansen sier det samme. «En gang utførte vi hjerte og lungeredning på åpen gate hvor folk filmet og sto rundt pasienten. Eier ikke folk skam?

Spørsmålet er, har du gjort det samme? Filmer du, tar du bilder ved ulykker? Hvorfor evt?

Anonymkode: 16c37...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Filming i slike situasjoner tror jeg ligger øverst på lista over ting jeg virkelig aldri kommer til å forstå. 

Skrevet

Kunne ikke ramla meg inn i brakfylla en gang. 

Skrevet

Har vært borte i det samme da jeg var ute å gikk en tur for noen år siden. Det var en mann som krasjet med motorsykkel i en husvegg. Det sto fem idioter å filmet og tok bilder der han lå og vred seg i smerte. Jeg ble fly forbanna å spurte hva som var problemet deres, så ringte jeg 113, for deretter å hjelpe vedkomne. 

Skrevet

SÃ¥nne folk er blant de laveste av de lave. Avskum. Bortkasta oksygen.

Anonymkode: 1dd98...6b7

Skrevet

Det hadde ikke falt meg inn i det hele tatt, men nå er jeg 46 år gammel da, mulig de unge som vokser opp med et kamera i hånden tenker annerledes?

Det er liksom ikke naturlig for meg å dra telefonen opp og begynne filme, men dagens unge filmer jo og tar bilder hele tiden...

Jeg er enig med deg da, det er utrolig respektløst, og å legge ut bilder av en ulykke på SoMe er liksom laveste av laveste i mine øyne.

Anonymkode: a05da...5a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

SÃ¥nne folk er blant de laveste av de lave. Avskum. Bortkasta oksygen.

Anonymkode: 1dd98...6b7

My sentiments exactly! Jeg frykter faktisk Hvite busser-turen til datteren min, det er et par individer jeg kan se for ned med trutmunn og selfie foran inngangen til Auschwitz. Har selvfølgelig tatt praten med henne om hvordan man oppfører seg på et slikt sted, men unge folk uten ferdig utviklet konsekvenstenkning sammen på tur kan føre til mye upassende oppførsel. 

Anonymkode: 596ae...d26

Skrevet

Ikke bilulykker. Da skalle jeg hatt en god grunn som å ta bilde av en bil som stikker av, men støtte branner, flystyrt, oversvømmelser ol kan det hende jeg hadde filmet.

Anonymkode: 18291...8b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ikke bilulykker. Da skalle jeg hatt en god grunn som å ta bilde av en bil som stikker av, men støtte branner, flystyrt, oversvømmelser ol kan det hende jeg hadde filmet.

Hvorfor er det greit tenker du? 

Skrevet
frk Nilsen skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det greit tenker du? 

Hvorfor skulle det skade? 

I en del tilfeller kan filmer og bilder være nyttige for å fastslå hendelsesforløpet. Tenk så nyttige bildene av flyene som krasjet inn tvillingtårnene har vært i ettertid for eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

My sentiments exactly! Jeg frykter faktisk Hvite busser-turen til datteren min, det er et par individer jeg kan se for ned med trutmunn og selfie foran inngangen til Auschwitz. Har selvfølgelig tatt praten med henne om hvordan man oppfører seg på et slikt sted, men unge folk uten ferdig utviklet konsekvenstenkning sammen på tur kan føre til mye upassende oppførsel. 

Anonymkode: 596ae...d26

Her blir sånn oppførsel straffa med hjemsending, så håper det er strenge regler for deres når de skal på tur og!

Anonymkode: a429f...f0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Leste ett innlegg i lokalavisen nylig. Det var store køer etter en stygg trafikkulykke, ikke noe unormalt ved det. Køen var i hovedsak ikke pga ulykken da det var fin fremkommelighet forbi ulykkesstedet. Køen oppsto som følge av glaning og fotografering/filming fra forbipasserende bilister. Det er ikke første gang at dette står i avisen. For ett år siden døde en ung gutt etter en stygg utforkjørsel. Der var folk mer intressert i å filme det som hadde skjedd, enn å «hjelpe». Greit, ulykken var såpass stygg å det var ikke mulig å komme seg inn i bilen for vanlige folk, så man fikk dessverre ikke hjulpet offeret. Likevel florerte det av filmer hvor åstedet, bilen og og omgivelsene rundt ble delt i sosiale medier. Politiet refset de skuelystne i ettertid da de fikk en annen problemstilling, «rekker vi å informere pårørende før de blir informert via sosiale medier». I tillegg handler det om respekt for ett helt liv, for pårørende og etterlatte. Normale folk ville forhåpentligvis ikke dratt frem mobilen for å leke nyhetsreporter på Snapchat ol.

Dette er ett økende og vanlig problem i følge medier. Min gode venninne i ambulansen sier det samme. «En gang utførte vi hjerte og lungeredning på åpen gate hvor folk filmet og sto rundt pasienten. Eier ikke folk skam?

Spørsmålet er, har du gjort det samme? Filmer du, tar du bilder ved ulykker? Hvorfor evt?

Anonymkode: 16c37...40c

Hvorfor i videste verden skal man gjøre det? Sånn i utgangspunktet. En litt annen innfallsvinkel er at slik opptak KAN i sjeldne tilfeller inneholde bevis som politiet trenger for å løse saken, som ikke er der lenger når de holder på med sikring av bevis. Men det hører til sjeldenheter, og i så fall bør man i hvert fall ikke dele slike opptak med andre. Jeg kommer aldri til å ta bilder eller video av ulykker. Er tøft nok å havne som en av de første på stedet og se på det. 

Anonymkode: 16202...f03

Skrevet

Minner meg om denne episoden i Sverige, for et par år siden, da noen holdt på å drukne, så sto en masse folk i veien for redningspersonellet når de skulle frem for å redde livet til gutten. Så gutten døde.

https://sverigesradio.se/artikel/6968864

Svenskene har derfor fått på plass en lov som forbyr filming med mobilen ved en ulykkesplass.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/filmade-dodsolycka-anmalda-av-polisen

Anonymkode: 604c0...f2f

Skrevet

Nei huff, det er så vondt å se at jeg bare sjekker om det er folk tilstede som følger opp før jeg kommer meg videre. 

Anonymkode: 7d4ea...214

Skrevet

Hva er galt med det? Vi ser jo hva som skjer uansett. Hvis man kan se det hva er da galt med å ta bilde av det?

Anonymkode: 563eb...655

Skrevet

Det skulle faktisk vært straffbart! Helt seriøst 😞

Skrevet

Aldri! Det er en uting at folk flokker seg rundt for å filme og ta bilder. Og det er helt horribelt at noen velger å gjøre det istedet for å tilkalle hjelp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er galt med det? Vi ser jo hva som skjer uansett. Hvis man kan se det hva er da galt med å ta bilde av det?

Hadde du likt å vært den som lå der og kjempet for livet med en flokk hyener (sivile folk som filmet og tok bilder) rundt deg etter en trafikkulykke og som kanskje var til hinder for hjelpemannskapet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hva skal du med det bildet da? Vise til alle du kjenner at "Se her er bilulykken hun gravide døde i. Jeg kom rett etterpå." (=Gi meg masse oppmerksomhet og gjør meg til midtpunkt for noen minutter, vær så snill), eller legge det ut på some (=Se jeg var først til å dele noe grusomt og sensasjonelt!) Jeg kan ikke se en eneste grunn til at man tar bilder av en ulykke, annet enn for å ta bilnummeret på gjerningsmannen på flukt. Så kanskje du kan fortelle meg hva som er riktig med å ta bilde?

Skrevet

Dette er faktisk ikke noe nytt. For mange år siden (20-30?) delte nyhetskanaler, mener det var i Russland, ut håndholdte filmkamera til folk som var mye på farten med at håp om å skaffe dem de første og beste opptakene fra naturkatastrofer, ulykker, sensasjonelle ting som skjedde. Dette førte til at folk ble mer opptatt av å filme enn å redde liv etter en ulykke. 

Det er vel litt det samme sensasjonsjaget vi ser nå. Det er riktignok ikke på direkte oppdrag, men er man tidlig nok/opptaket godt nok er det nok nyhets- eller innholdsleverandører som kjøper. Man føler nok at man får ære og berømmelse om det skjer og kanskje også om man får likes på det man legger ut på SoMe. I saken med videokamera var det jo et begrenset antall som hadde dette tilgjengelig når noe skjedde. Når har jo alle det og da blir det mye mer tydelig. Vil tro at de fleste er anstendige nok til enten å hjelpe til ved en ulykke eller dra bort om det ikke er bruk for ens hjelp. Det å løfte frem barna sine slik at de kan se bedre (hvem ønsker å gi barna slike traumer?) eller film (kanskje også trenge seg frem for å få plass) er noe jeg håper få av oss gjør for det synes jeg er lavmål.

Anonymkode: 7fd46...bd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

At du ikke skjønner det, er bare tragisk. Bunnskrap kalles folk som gjør sånn. Det burde vært straffbart.

Anonymkode: 68c3a...5e6

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at dere setter likhetstegn mellom å filme en ulykke og å legge ut filmen på SOME. Jeg har faktisk tatt bilder av en ulykke, men kun for å ha bevis for hva som skjedde om det skulle bli behov for det. Er godt voksen(40), så ikke bare fjortiser som tar bilder av sånt. Men det kunne da ikke ramle meg inn å dele bildene med noen etterpå med unntak av dem som var involvert. Og jeg passet selbvsagt på at personene fikk hjelp og at jeg ikke var i veien. Hadde jeg vært først på stedet hadde jeg ikke prioritert å dra fram mobilen nei,bare for å ringe etter hjelp.

Anonymkode: a7c9f...e5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er at dere setter likhetstegn mellom å filme en ulykke og å legge ut filmen på SOME. Jeg har faktisk tatt bilder av en ulykke, men kun for å ha bevis for hva som skjedde om det skulle bli behov for det. Er godt voksen(40), så ikke bare fjortiser som tar bilder av sånt. Men det kunne da ikke ramle meg inn å dele bildene med noen etterpå med unntak av dem som var involvert. Og jeg passet selbvsagt på at personene fikk hjelp og at jeg ikke var i veien. Hadde jeg vært først på stedet hadde jeg ikke prioritert å dra fram mobilen nei,bare for å ringe etter hjelp.

Anonymkode: a7c9f...e5d

Hva er sjansen for at akkurat du skal bli bedt om å bidra med bilde i en slik situasjon, tenker du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

MÃ¥tte det aldri skje... men la oss ta et tankeeksperiment...

Ditt barn eller din mann eller begge/alle, eller kanskje dine foreldre eller andre slektninger, kanskje din beste venninne... dør i en ulykke. Du er ikke i nærheten, tar deg en liten pause, går inn på sosiale medier - og det første som kommer opp er bilder og nærbilder av bil eller dine kjære, eller noe som uten tvil identifiserer dem og at de er hardt skadd eller har dødd.

Synes du det ville vært helt greit? Eller hva om det var du selv som omkom og det var dine barn som oppdaget at det var du som var i ulykken og døde eller var alvorlig skadet - hadde vært helt greit det også? Hva om barnet ditt var i en ulykke og omkom fordi de som stod rundt og filmet valgte å filme heller enn å presse på den pulsåreblødningen, det eneste som hadde vært nødvendig for å redde ditt barn... og ditt barn ikke ble reddet, og du så det på some... Ikke noe galt i noe av dette?

Anonymkode: 02f4d...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...