Gå til innhold

Hormonspiral og migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd endringer i migrenen ved innsett av hormonspiral? Jeg satte inn spiral for ca ett år siden. De siste mnd har jeg hatt økte bivirkninger av den, som masse kviser, typisk "hormonhumør" osv, samtidig har også migrenen blitt mye verre. Tipper det også kan ha en sammenheng. Skal fjerne rælet i morgen. 

Anonymkode: 79204...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Migrene kan dessverre være en bivirkning av hormonspiral.
Men samtidig er det flere som også får mindre migrene av den.

Jeg personlig får litt mer, men ikke mer enn jeg kan leve med.

Anonymkode: 80003...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Migrene kan dessverre være en bivirkning av hormonspiral.
Men samtidig er det flere som også får mindre migrene av den.

Jeg personlig får litt mer, men ikke mer enn jeg kan leve med.

Jeg hadde egentlig mer enn nok i utgangspunktet, nå de siste mnd har det vært anfall opptil to ganger i døgnet. Det makter jeg ikke lenger. Så snipp-snipp på mannen nå🙌🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde egentlig mer enn nok i utgangspunktet, nå de siste mnd har det vært anfall opptil to ganger i døgnet. Det makter jeg ikke lenger. Så snipp-snipp på mannen nå🙌🏻

Nå ble jeg sterilisert i forbindelse med siste keisersnitt, så har den ikke for å forhindre graviditet.
Jeg har den siden jeg ellers har ekstreme menssmerter og blødninger.

For meg er litt mer migrene greit så lenge jeg slipper den ekstreme mensen.

Skrevet

Nå ble jeg sterilisert i forbindelse med siste keisersnitt, så har den ikke for å forhindre graviditet.
Jeg har den siden jeg ellers har ekstreme menssmerter og blødninger.

For meg er litt mer migrene greit så lenge jeg slipper den ekstreme mensen.

Ser den. Jeg satte den også inn mest i håp om å slippe mens i større grad, siden mannen hadde planer om å hutte strengen uansett. Men blør oftere enn normalt uansett, så er vel bare nok et tegn på at de hormonene ikke er noe for meg. 
Litt på siden, har du undersøkt andre muligheter for å slippe så sterke blødninger? Jeg har hørt at man kan svi av noe oppi der? Nå husker jeg ikke helt hva/hvor, så skal ikke utdype noe mer, men tror jeg skal undersøke det, evnt høre med gyn i morgen. 

Skrevet

Flere med erfaring?

Skrevet

Hadde litt mer migrene de første månedene, men deretter litt mindre. Tre år nå.

Anonymkode: fe065...e98

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk det? Fjernet du spiralen og ble det såfall bedre? Jeg har hatt hormonspiralen i 3 måneder nå. Fikk mange bivirkninger og de er der fortsatt. Mye hodepine, men usikker på om det er migrene. Har lest at bivirkningene oftest går over mellom 3-6 måneder, men usikker på om jeg holder ut så lenge. Har kraftig håravfall, mer uren hud, sterkt nedsatt sexlyst og problemer med å oppnå orgasme etter jeg fikk spiralen. Har egentlig liten tro på at disse bivirkningene vil forsvinne av seg selv uten å fjerne spiralen.

Anonymkode: 16d8a...a9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan gikk det? Fjernet du spiralen og ble det såfall bedre? Jeg har hatt hormonspiralen i 3 måneder nå. Fikk mange bivirkninger og de er der fortsatt. Mye hodepine, men usikker på om det er migrene. Har lest at bivirkningene oftest går over mellom 3-6 måneder, men usikker på om jeg holder ut så lenge. Har kraftig håravfall, mer uren hud, sterkt nedsatt sexlyst og problemer med å oppnå orgasme etter jeg fikk spiralen. Har egentlig liten tro på at disse bivirkningene vil forsvinne av seg selv uten å fjerne spiralen.

Anonymkode: 16d8a...a9b

Hei. Jeg fjernet den, og har merket stor bedring. Nå kan jeg være i stua uten å ha persiennene lukket, jeg kan se på TV, og jeg har ikke tatt anfallsmedisiner siden jeg fjernet den. Så for min del er det helt tydelig at spiralen gjorde migrenen min mye verre. Jeg hadde den i ca ett år. 

Skrevet

Hos meg forsvant migrenen helt da jeg satte inn hormonspiral.

Jeg må bare spørre. Hvor kort kan et migreneanfall vare? Jeg ser noen skriver at de har flere anfall om dagen. For meg varte et annfall 2-3 døgn.

Anonymkode: 5b9c8...f85

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hos meg forsvant migrenen helt da jeg satte inn hormonspiral.

Jeg må bare spørre. Hvor kort kan et migreneanfall vare? Jeg ser noen skriver at de har flere anfall om dagen. For meg varte et annfall 2-3 døgn.

Jeg tar migrenemedisin når jeg får anfall, da går det over etter en times tid. Da kan jeg gjerne få ett nytt samme dag. Tar jeg ikke medisin, går det ikke over før jeg sovner av utmattelse. Da er det som regel borte når jeg våkner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tar migrenemedisin når jeg får anfall, da går det over etter en times tid. Da kan jeg gjerne få ett nytt samme dag. Tar jeg ikke medisin, går det ikke over før jeg sovner av utmattelse. Da er det som regel borte når jeg våkner. 

Skjønner. Jeg lærte meg å håndtere min migrene med vanlig smertestillende og har aldri brukt spesefikke migrenemedisiner. Deilig å finne noe dom fungerer så godt og raskt, uavhenig av om det er den ene eller andre typen medisiner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Jeg lærte meg å håndtere min migrene med vanlig smertestillende og har aldri brukt spesefikke migrenemedisiner. Deilig å finne noe dom fungerer så godt og raskt, uavhenig av om det er den ene eller andre typen medisiner.

Vanlig smertestillende har aldri fungert her, så går på forebyggende, og tar anfallsmedisin ved anfall. Etter innsett av hormonspiralen har anfallene kommet hyppigere og hyppigere. Nå er det heldigvis bedre igjen:) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vanlig smertestillende har aldri fungert her, så går på forebyggende, og tar anfallsmedisin ved anfall. Etter innsett av hormonspiralen har anfallene kommet hyppigere og hyppigere. Nå er det heldigvis bedre igjen:) 

Nei jeg vet jeg er heldig med akkurat det. Så lenge jeg tar smertestillende tidlig nok klarte jeg som regel å stoppe anfallet. Hvis jeg ventet for lenge ble jeg sengeliggende, kaset opp, mistet balanseevnen osv. Veldig deilig å slippe å gå rundt å passe på om anfall er på vei lengre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei jeg vet jeg er heldig med akkurat det. Så lenge jeg tar smertestillende tidlig nok klarte jeg som regel å stoppe anfallet. Hvis jeg ventet for lenge ble jeg sengeliggende, kaset opp, mistet balanseevnen osv. Veldig deilig å slippe å gå rundt å passe på om anfall er på vei lengre.

Ja, da er du heldig☺️ Godt det er noe som funker☺️

Skrevet

Aldri mer hormonspiral på meg! Fjernet den pga bivirkninger og fikk da styrtblødning og havna på sykehuset. Opplevde såkalt "Mirena-crash", og har hatt masse smerter og ubehag etter fjerning. Hormonene er helt i ubalanse, og nå etter nesten 5 mnd så er fremdeles ikke kroppen helt på plass. Har tatt biopsi av livmor, innvendig ultralyd og blodprøver- alt er ok sier legene.... Jeg har nok vært maks uheldig, men forstår at mange andre også opplever lignende- men få snakker om det... Blir nok hysja ned av dem som tjener store penger på hormonspiraler dessverre.

Anonymkode: 3a247...dc6

Skrevet

Aldri mer hormonspiral på meg! Fjernet den pga bivirkninger og fikk da styrtblødning og havna på sykehuset. Opplevde såkalt "Mirena-crash", og har hatt masse smerter og ubehag etter fjerning. Hormonene er helt i ubalanse, og nå etter nesten 5 mnd så er fremdeles ikke kroppen helt på plass. Har tatt biopsi av livmor, innvendig ultralyd og blodprøver- alt er ok sier legene.... Jeg har nok vært maks uheldig, men forstår at mange andre også opplever lignende- men få snakker om det... Blir nok hysja ned av dem som tjener store penger på hormonspiraler dessverre.

Oi, vært skikkelig uheldig du da!😔 Det er nok langt fler uheldige bivirkninger av hormonpreparater enn det man hører om. Men som du sier, så blir det litt hysja ned. Håper kroppen din snart er helt på plass igjen!

Skrevet

Takk skal du ha! 😍 Det håper inderlig jeg og🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...