Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Hva mener du? Jeg er rett under 160 cm og veide for en stund siden 42 kilo. Da var jeg undervektig og så syk ut. Nå er jeg 58 kilo og ser normal ut. Men ikke mange kiloene til så vil jeg bli sett på som overvektig. 🤔 Anonymkode: 24e51...138
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Nei, den stemmer selvsagt ikke alltid. Muskler veier mer enn fett, så er man moderat muskuløs bikker man fort overvekt selv om det ikke stemmer. Anonymkode: 5d79a...aca
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 BMI kan ikke brukes i alle tilfeller, nei. Jeg har BMI på 28, men er langt fra overvektig. Som fastlegen min sa: "BMI er for vanlige folk, ikke sånne som deg" 😂 Anonymkode: 0dde2...4bd
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: BMI kan ikke brukes i alle tilfeller, nei. Jeg har BMI på 28, men er langt fra overvektig. Som fastlegen min sa: "BMI er for vanlige folk, ikke sånne som deg" 😂 Anonymkode: 0dde2...4bd Hvordan er du da? 😊 Anonymkode: 24e51...138
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Bmi er bare et tal beregnet ut fra høyde og vekt. Det stemmer jo om du regner riktig, men det er laget for å beregne utviklingen av over/undervekt for grupper. Enkeltmennesker har ulik muskelmasse, kan mangle et bein osv. Noen kan derfor ha høyere bmi enn andre før de er farlig overvektige, men like mange når farlig overvekt ved lavere bmi. Anonymkode: 08f7d...00a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Bmi stemmer alltid, som i regnestykket. Men bmi alene kan ikke bestemme om en person har helseskadelig under-eller overvekt. I utgangspunktet er bmi best til å måle gjennomsnitt av grupper, ikke enkeltpersoner. En godt trent person med høy muskelmasse vil kunne slå ut som overvektig på bmi, selv om helsen i virkeligheten er veldig fin. Eller en utrent person kan være normalvektig utifra bmi, mens de indre organene i virkeligheten er dekket av tykke fettlag og hjerte- karsykdommer er nært forestående.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Mannen min har sky høy bmi. Oppsøk lege står det på hans resultat, men han er super trent og har knapt kroppsfett . Men er høy og mye muskler. Så bmi er bare tull spør du meg. Å at forsikringsselskap bruker det er virkelig helt fjernt. Anonymkode: 0e37c...cb2
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Mannen min har sky høy bmi. Oppsøk lege står det på hans resultat, men han er super trent og har knapt kroppsfett . Men er høy og mye muskler. Så bmi er bare tull spør du meg. Å at forsikringsselskap bruker det er virkelig helt fjernt. Anonymkode: 0e37c...cb2 Da har han ikke skyhøy BMI. Ingen med 40 i bmi kan si de ikke er tjukke. Anonymkode: 9eb04...07e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvordan er du da? 😊 Anonymkode: 24e51...138 Sterk. Anonymkode: 0dde2...4bd
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Da har han ikke skyhøy BMI. Ingen med 40 i bmi kan si de ikke er tjukke. Anonymkode: 9eb04...07e Selvfølgelig kan de det. En vektløfter, en bodybuilder, en kulestøter en litt kort sprinter, jeg kan tenke meg atskillige som har høy bmi uten å være feite. Anonymkode: a59cd...f53
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Bmi må også justeres om personen er barn (iso bmi), da barn ellers vil komme ut som undervektige selv om de ikke er det. Av samme grunn vil lave personer ha "mer å gå" på enn høye personer. Det er også utviklet en egen bmi som difrensierer mer på høyde. Ofte vil høye, tilsynelatende normalvektige personer komme ut som overvektige- justeringen for høye personer har jeg imidlertid ikke sett i bruk i Norge,men funnet ved å Google. Anonymkode: 36436...ea9
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 BMI ble opprinnelig laget for å avdekke undervekt, og det er den god på. Når det gjelder høy BMI er den ikke så god på enkeltpesoner. En person som er godt trent kan godt har høy BMI uten et gram fett på kroppen. Når det gjelder høy BMI fungerer den best som et mål på en befolknings generelle helse ved å se på hva den gjennomsnittlige BMI for befolkningen er. Anonymkode: 3bf04...e29
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): BMI ble opprinnelig laget for å avdekke undervekt, og det er den god på. Når det gjelder høy BMI er den ikke så god på enkeltpesoner. En person som er godt trent kan godt har høy BMI uten et gram fett på kroppen. Når det gjelder høy BMI fungerer den best som et mål på en befolknings generelle helse ved å se på hva den gjennomsnittlige BMI for befolkningen er. Anonymkode: 3bf04...e29 Jeg måtte sjekke min egen bmi, hva som er maksimum og minimum antall kilo innenfor det som defineres som normal bmi. Det skiller 16 kg. Ved maksimum kg ser jeg definitiv overvektig ut, nærmere feit i grunnen. Ved minimum kg kan du telle ribbeina mine og jeg ser dødssyk ut. Hadde du plassert de to «meg’ene» ved siden av hverandre så ville ingen kalt noen av dem for normalvektig. Så ja, man kan bruke bmi som en indikator og hjelpemiddel, men definitivt ikke som en fasit. Anonymkode: 43729...8f0
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Da har han ikke skyhøy BMI. Ingen med 40 i bmi kan si de ikke er tjukke. Anonymkode: 9eb04...07e https://bodywhat.com/?1=160a2s6v&2=g5g9gp78 The Mountain er altså tjukk og feit. Han har jo BMI på 42,4 https://www.cheatsheet.com/entertainment/dwayne-the-rock-johnson-is-technically-obese-because-science-is-complicated.html/ The Rock Johnson har BMI på 34, noe som gjør ham sykelig overvektig (Fedme gruppe 1). https://bodywhat.com/?1=d683te16&2=l911c96l Eddie Hall har BMI på nesten 50, uten at han er ubevegelig, med dårlige knær, alskens sykdommer og MASSE fett. Anonymkode: e158d...355
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Jeg ser selv at BMI er komplisert. Jeg har sped beinbygning (smale skuldre, armer osv). Har nå BMI på 25,8. Altså bittelitt over normalvekt (25). Jeg ser bælfeit ut, rett og slett. For meg var BMI på 18 tilsvarende normalvekt. Bikker jeg over 21-22, så får jeg masse valker og stor mage. Anonymkode: e158d...355
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): https://bodywhat.com/?1=160a2s6v&2=g5g9gp78 The Mountain er altså tjukk og feit. Han har jo BMI på 42,4 https://www.cheatsheet.com/entertainment/dwayne-the-rock-johnson-is-technically-obese-because-science-is-complicated.html/ The Rock Johnson har BMI på 34, noe som gjør ham sykelig overvektig (Fedme gruppe 1). https://bodywhat.com/?1=d683te16&2=l911c96l Eddie Hall har BMI på nesten 50, uten at han er ubevegelig, med dårlige knær, alskens sykdommer og MASSE fett. Anonymkode: e158d...355 Men de færreste ser ut som Eddie Hall, The Mountain eller The Rock da. Anonymkode: 30e89...3d8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men de færreste ser ut som Eddie Hall, The Mountain eller The Rock da. Anonymkode: 30e89...3d8 Det var kun min kommentar til påstanden at man må være tjukk hvis man har BMI over 40. Jeg kan derimot si at svært mange bodybuildere, vektløftere og fitnessutøvere har høy BMI, altså mellom 25-35. Det er imidlertid ikke ett gram fett på mange av disse kroppene. Samtidig så har du slike som meg - BMI på 25,8 og ser bælfeit ut, med dobbelthake, dissemage og disselår, fett under brystet og hovent ansikt. For å se normalvektig ut må jeg ha BMI på 20 eller lavere. Min fitnessvenninne ser ut som syk heroinist hvis hun har BMI på 20, og har normal BMI på 27 - altså med rundt 3 prosent kroppsfett. Anonymkode: e158d...355
yigecupo Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 alle formler er generaliserte. Justeringer er nødvendig for hver organisme.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det var kun min kommentar til påstanden at man må være tjukk hvis man har BMI over 40. Jeg kan derimot si at svært mange bodybuildere, vektløftere og fitnessutøvere har høy BMI, altså mellom 25-35. Det er imidlertid ikke ett gram fett på mange av disse kroppene. Samtidig så har du slike som meg - BMI på 25,8 og ser bælfeit ut, med dobbelthake, dissemage og disselår, fett under brystet og hovent ansikt. For å se normalvektig ut må jeg ha BMI på 20 eller lavere. Min fitnessvenninne ser ut som syk heroinist hvis hun har BMI på 20, og har normal BMI på 27 - altså med rundt 3 prosent kroppsfett. Anonymkode: e158d...355 Joda, det er det. Om de veier f.eks 180 kg og har en fettprosent på 3, vil de ha 5,4 kg fett på kroppen. Bare sånn for å kverulere litt😇 Endret 22. mars 2021 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 Av ren nysgjerrighet, hvordan finner man fettprosenten sin? Anonymkode: 3bf04...e29
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #21 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Da har han ikke skyhøy BMI. Ingen med 40 i bmi kan si de ikke er tjukke. Anonymkode: 9eb04...07e Ikke sant. Nettopp denne uvitenheten han blir møtt med. Du har fått 20 svar med at du er motbevist. Men vet du fortsatt best🙈 Anonymkode: 0e37c...cb2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #22 Skrevet 22. mars 2021 Den stemmer ikke helt for alle. Jeg er i følge bmi undervektig grad 2, men i virkeligheten er jeg en spedbygd, slank, frisk person. Jeg har ikke mye å gå på, men har heller ikke utstående ribbein eller magert ansikt. Har normale bryster og til og med litt fett på hoftene, selvom jeg er svært slank. Hadde jeg veid det antallet kg som gir en bmi i normalområdet så tror jeg faktisk at jeg hadde blitt litt lubben. Men bmi er en god pekepinn på hvor man befinner seg. Anonymkode: c6068...ed6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #23 Skrevet 22. mars 2021 Ifølge bmi så er jeg lett overvektig. Ser overhodet ikke slik ut. Bruekr str small i klær, og ser slank ut. Har vekta fordelt litt rart etter 4 svangerskap, men føler meg heller ikke overvektig. Ikke trivselsvekt, men absolutt ikke overvektig. Anonymkode: bee68...826
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #24 Skrevet 22. mars 2021 Min BMI er på 23, men jeg er nok ganske lubben. Men det er godt BMI har trua på meg😂 Anonymkode: 3703e...dbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå